تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 926 |
تعداد مقالات | 7,634 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,435,814 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,851,198 |
مقایسه اثرگذاری روش آموزشی ترکیبی و چهرهبهچهره بر عملکرد دانشجویان رشته حسابداری | ||
پژوهش های تجربی حسابداری | ||
مقاله 9، دوره 10، شماره 4 - شماره پیاپی 38، دی 1399، صفحه 231-252 اصل مقاله (3.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jera.2020.30716.2659 | ||
نویسندگان | ||
مریم السادات طباطبائیان1؛ شهناز مشایخ* 2 | ||
1دانشجوی دکتری رشته حسابداری دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
2دانشیار رشته حسابداری دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با ترکیب فناوری اطلاعات در آموزش به روش سنتی چهرهبهچهره، سعی در مقایسه این روش ترکیبی با روش سنتی از لحاظ اثرگذاری آن بر عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته حسابداری دارد. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی است. محتوای الکترونیکی آموزشی توسط محقق آماده و پیادهسازی گردید و برای اجرای طرح از روش پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. روایی سوالات آزمونها به تأیید سه تن از اساتید حسابداری رسید. این بررسی بر روی دانشجویانی که در نیمسال اول سال تحصیلی 99-98 درس حسابداری میانه1 را اخذ کرده بودند انجام شد. برای تجزیه و تحلیل نتایج از تحلیل کواریانس استفاده گردید. برای اطمینان از پایایی پژوهش، از روش باز آزمون استفاده گردید و همچنین بررسی در چند دانشگاه به طور همزمان انجام شد. خروجیهای آماری حاکی از عدم تفاوت معنادار بین دو روش آموزشی مورد بررسی بود. نتایج این پژوهش نشان داد که تلفیق فناوری در آموزش حسابداری تفاوتی در سطح عملکرد تحصیلی دانشجویان نسبت به روش چهرهبهچهره ایجاد نمیکند. دلیل آن میتواند عوامل خارج از کنترل محیطی، مانند ضعف ابزارهای فناورانه، فراهم نبودن کامل پیشنیازهای لازم یا نحوه اجرای روش ترکیبی در این پژوهش باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش حسابداری؛ فناوری اطلاعات؛ روش ترکیبی؛ روش سنتی چهرهبهچهره | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect of Blended and Face-to-face Learning Methods on Accounting Students Performance | ||
نویسندگان [English] | ||
MARYAM SADAT TABATABAEIAN1؛ shahnaz mashayekh2 | ||
1Phd student of accounting, Alzahra university, Tehran, Iran | ||
2Associate of accounting, Alzahra university, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study, using a combination of information technology and traditional education, attempts to compare the effects of this combined method to the effects of traditional face-to-face method on the academic performance of accounting students. This is a quasi-experimental study. The e-learning content is prepared and implemented by the researcher and pre-test and post-test with experimental and control group are used to execute the project. The validity of test questions is confirmed by three accounting masters. The sample consists of students who had taken the first Intermediate accounting course in the first semester of the 98-99 academic year. Covariance analysis is used to analyze the results. A retest is used to ensure the reliability of the study and the study is conducted simultaneously in several universities. Statistical outputs show no significant difference between the two learning methods. The results show that the integration of technology in accounting education does not make a difference in the level of students' academic performance compared to face-to-face learning method. This could be due to environmental factors beyond the control, such as the weakness of technological tools, the lack of full availability of the prerequisites, or the implementation way of the combined method in this study. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Accounting Training, Information Technology, Blended Method, Traditional Face to Face method | ||
مراجع | ||
آقازاده، محرم. (1385). راهنمای روشهای نوین تدریس، چاپ دوم، تهران: نشر کتابیران. بنی مهد، بهمن و مهربان، اشرف. (1393). مقایسه تفکر خلاقانه با موفقیت تحصیلی میان دانشجویان رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاههای دولتی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، (9) 3، 12-1. خانی، عبدالله و طیبی، جمیله. (1394). تعیین و اولویت بندی مهارتهای آموزشی حسابداری بر اساس الگوی تحلیل سلسله مراتبی. مجله دانش حسابداری، (23) 6، 77 -38. دیانتی دیلمی، زهرا و پاکزاد، عطیه. (1396). بررسی درجه اثربخش بودن آموزش حسابداری در دانشگاهها و عوامل موثر بر آن با استفاده از کارت ارزیابی متوازن. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، (21) 6، 142-121. رحمانیان کوشککی، عبدالرسول، برزگر، بهرام و کمالی راد، اسماعیل. (1398). تدوین مدلی برای بهبود کیفیت آموزش حسابداری از طریق تحلیل روشهای تدریس با استفاده از نظریه داده بنیاد. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، (48) 12، 130-103. زارعی، عیسی، خیری، محمد، یزدگردی، نغمه السادات و عباسزاده، مسلم. (1393). میزان استفاده اساتید حسابداری از فناوری اطلاعات در دانشگاهها. پژوهش حسابداری، (14) 2، 174-159. شورورزی، محمدرضا، معقول، علی و کده، مریم. (1392). شناسایی عوامل موثر بر موفقیت دانشجویان رشته حسابداری در دروس حسابداری پیشرفته. فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، (18) 6، 12-1. گرکز، منصور و اسماعیلی، حدیث. (1390). بررسی عوامل تعیین کننده عملکرد تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی حسابداری با استفاده از شبکه عصبی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، (1) 6، 125-107. نحاس، کاظم، کرمی، غلامرضا، حجازی، رضوان و خواجوی، شکراله. (1399). بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر تیم (TBL) بر یادگیری حسابداری. تحقیقات حسابداری و حسابرسی، (45) 12، 70-55. Aghazadeh, M (2006). Guide to new teaching methods, second edition, Ketabiran Publishing. (in Persian) Albay, E. M. (2019). Analyzing the effects of the problem solving approach to the performance and attitude of first year university students. Social Sciences & Humanities Open, 1 (1) , 1-7. Aman, A. , & Mohamed, N. (2018). The Implementation of Cloud Accounting in Public Sector. Asian Journal of Accounting and Governance, 8, 1-6. Banimahd, B. , & Mehrban, A. (2014). Comparison of creative thinking with academic achievement among accounting students of Islamic Azad University and public universities. Management Accounting and auditing Knowledge, 3 (9) , 1-12. (in Persian) Blay, A. D. , & Fennema, M. G. (2017). Are accountants made or born? An analysis of self-selection into the accounting major and performance in accounting courses and on the CPA exam. Issues in Accounting Education, 32 (3) , 33-50. Blazar, D. (2016). Teacher and teaching effects on students' academic performance, attitudes, and behaviors (Doctoral dissertation). Burns, J. O. , & Needles, B. E. (Eds.). (2014). Accounting education for the 21st century: The global challenges. Elsevier. Chinwendu, O. , & Lois Nkechi, A. (2020). Effect of Blended Learning on Students Academic Performance in Physics in Federal Colleges of Education in South East, Nigeria. British Journal of Education, 8 (1) , 66-77. Cornell, D. W. , & Bushong, J. G. (2005). The financial statement approach to teaching intermediate accounting. Advances in Accounting Education, 7, 329-348. Dianti Deilami, Z. , & Pakzad, A. (2017). Investigating the Effectiveness of Accounting Education in Universities and Factors Affecting it Using Balanced Assessment Card. Management Accounting and Auditing Knowledge, 6 (21) , 121-142. (in Persian) Duncan, K. , Kenworthy, A. , & McNamara, R. (2012). The effect of synchronous and asynchronous participation on students' performance in online accounting courses. Accounting Education, 21 (4) , 431-449. Fortin, A. , Viger, C. , Deslandes, M. , Callimaci, A. , & Desforges, P. (2019). Accounting students’ choice of blended learning format and its impact on performance and satisfaction. Accounting Education, 28 (4) , 353-383. Garkaz, M. , & Ismaili, H. (2011). Investigating the determinants of academic performance of undergraduate accounting students using neural network. Leadership Quarterly and Educational Management, 6 (1) , 125-107. (in Persian) Garrison, D. R. (2011). E-learning in the 21st century: A framework for research and practice. Taylor & Francis. Gravetter, F. J. , & Forzano, L. A. B. (2018). Research methods for the behavioral sciences. Cengage Learning. Han, F. H. , Ellis, R. E. , Han, F. , & Ellis, R. (2020). Personalised learning networks in the university blended learning context. Comunicar. Media Education Research Journal, 28 (1) , 19-30. Horspool, A. , & Lange, C. (2012). Applying the scholarship of teaching and learning: student perceptions, behaviours and success online and face-to-face. Assessment & Evaluation in Higher Education, 37 (1) , 73-88. Jee, R. Y. , & O'Connor, G. (2014). Evaluating the impact of blended learning on performance and engagement of second language learners. International Journal of Advanced Corporate Learning (iJAC) , 7 (3) , 12-16. Kent, C. (2016). A qualitative study of problem-based learning in accounting education and its effect on career preparation (Doctoral dissertation, University of Phoenix). Khani, A. , & Taybi, J. (2015). Determining and prioritizing accounting educational skills based on the hierarchical analysis model. Journal of Accounting Knowledge, 6 (23) , 38 - 77. (in Persian) Klein, J. P. (2010). Competing risks. Wiley Interdisciplinary Reviews: Computational Statistics, 2 (3) , 333-339. Kolb, A. Y. (2013). The Kolb Learning Style Inventory 4. 0: A comprehensive guide to the theory, psychometrics, research on validity and educational applications. Philadelphia, PA: Hay Group. Krivacek, G. J. (2016). The Effect of a Blended Teaching Method on Student Performance and Satisfaction in a First Accounting Course in Higher Education. Robert Morris University. Larson, D. K. , & Sung, C. H. (2009). Comparing student performance: Online versus blended versus face-to-face. Journal of Asynchronous Learning Networks, 13 (1) , 31-42. Lay, G. S. (2008). Improving success of undergraduate principles of accounting students by exploring new methods. International Journal of Learning, 15 (4) , 75-80. McClarty, K. L. , Orr, A. , Frey, P. M. , Dolan, R. P. , Vassileva, V. , & McVay, A. (2012). A literature review of gaming in education. Gaming in education, 1-35. Mcdowall, T. , & Jackling, B. (2006). The impact of computer-assisted learning on academic grades: An assessment of students' perceptions. Accounting Education: an international journal, 15 (4) , 377-389. McGinley, V. , Osgood Jr, J. , & Kenney, J. (2012). Exploring graduate students' perceptual differences of face-to-face and online learning. The Quarterly Review of Distance Education, 13 (3) , 177-182. Nahas, K. , Karami, Gh. , Hejazi, R. , & Khajavi, Sh. (1399). Investigating the effect of team-based learning (TBL) on accounting learning. Accounting and Auditing Research, 12 (45) , 55-70. (in Persian) Nkhoma, C. , Nkhoma, M. , Thomas, S. , Tu, L. K. , & Le, N. Q. (2019). TRANSFORMING A FIRST-YEAR ACCOUNTING COURSE USING A BLENDED LEARNING PATHWAY. Issues in Informing Science & Information Technology, (16) , 319-342. Packer, S. K. (2018). A Comparison Study of High School Math Student Performance and Perceptions between Blended and Online Learning. Texas A&M University-Commerce. Paechter, M. , & Maier, B. (2010). Online or face-to-face? Students' experiences and preferences in e-learning. The internet and higher education, 13 (4) , 292-297. Rabia, M. , Mubarak, N. , Tallat, H. , & Nasir, W. (2017). A study on study habits and academic performance of students. International Journal of Asian Social Science, 7 (10) , 891-897. Rafiq, M. , Aajiz, N. M. , Rahman, A. U. , Mand, R. , & Khan, A. (2016). The impact of school environment on the performance of students of Public High Schools at Khyber Pakhtunkhwa Pakistan. Advances in Social Sciences Research Journal, 3 (2) , 75-83. Rahmanian Kushkaki, AR. , Barzegar, B. , & Kamali Rad, I. (1398). Development of a model for improving the quality of accounting education through the analysis of teaching methods using the Foundation's data theory. Quarterly Journal of Education and Evaluation, 12 (48) , 103-130. (in Persian) Shoorvarzi, MR. , Reasonable, A. , & Kade, M. (2013). Identifying the factors affecting the success of accounting students in advanced accounting courses. Scientific Research Quarterly Journal of Management Accounting, 6 (18) , 1-12. (in Persian) Stoner, G. (2003). Using learning technology resources in teaching management accounting. Learning and Teaching for Business: Case Studies of Successful Innovation, 138-152. Available at: http://eprints. gla. ac. uk Subramani, P. N. , & Iyappan, V. (2018). Innovative methods of teaching and learning. Journal of applied and advanced research, 3 (S1) , 20-22. Tabachnick, B. G. , Fidell, L. S. , & Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Vol. 5, pp. 481-498). Boston, MA: Pearson. Thai, N. T. T. , De Wever, B. , & Valcke, M. (2020). Face‐to‐face, blended, flipped, or online learning environment? Impact on learning performance and student cognitions. Journal of Computer Assisted Learning, 36 (3) , 397-411. Vaona, A. , Banzi, R. , Kwag, K. H. , Rigon, G. , Cereda, D. , Pecoraro, V. ,... & Moja, L. (2018). E‐learning for health professionals. Cochrane Database of Systematic Reviews, (1) , 1-78. Vo, H. M. , Zhu, C. , & Diep, N. A. (2017). The effect of blended learning on student performance at course-level in higher education: A meta-analysis. Studies in Educational Evaluation, 53, 17-28. Weil, S. , McGuigan, N. , & Kern, T. (2009). The usage of an online discussion forum for the facilitation of case-based learning in an intermediate accounting course. In IADIS International Conference e-Learning 2009, Part of the IADIS Multi Conference on Computer Science and Information Systems, MCCSIS 2009 (pp. 171-182). Wilson, R. M. (2014). The Routledge companion to accounting education. Routledge. Zarei, E. , Kheiri, M. , Yazdgerdi, N S. , & Abbaszadeh, M. (2014). The use of information technology accounting professors in universities. Accounting Research, 2 (14) , 159-174. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,069 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 651 |