تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 931 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,155 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,417 |
سِلفی (خود نگاره) ؛ ظهور و تجلی فردیت در هنر معاصر | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
مقاله 10، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 10، بهمن 1399، صفحه 124-139 اصل مقاله (589.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2020.30289.1165 | ||
نویسندگان | ||
مهدی خانکه* 1؛ محمد شکری2 | ||
1دکترای فلسفه هنر دانشگاه آزاد تهران شمال و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد دماوند. | ||
2استادیار، دکترای فلسفه عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران شمال،تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در سوبژکتیویته دکارتی، انسان محور اصلی حقیقت گردید و سوژه، اصالت یافت. اگرچه دکارت تحلیل خود را با من اندیشنده فردی آغاز میکند، اما در نهایت، به استنباطی کلی درباره انسان میرسد و فرد انسانی در محاق قرار میگیرد. این وضعیت در نظامهای فکری پسادکارتی تداوم مییابد؛ تا در قرن نوزدهم با ظهور اندیشههای فردگرایانه اگزیستانسیالیستها، تلقی نوع باورانه در باره انسان به چالش گرفته میشود و به فرد انسانی با تمامی ویژگیهای فردیاش توجه میشود. در وادی هنر،، هنرمندان اندکی پیش از شکلگیری جریانهای فردگرایانه در عالم تفکر، با روشهای گوناگون بازنمایی بر ویژگیهای فردی مدل، تاکید نمودند. خودنگارههای هنرمندان پسارنسانسی یکی از مهمترین تجلیات این رویکرد فردمحورانه است. از طرفی، با اختراع دوربین عکاسی، تحول در تعریف هنر و به رسمیت شناخته شدن عکاسی به عنوان رسانه هنری، اشتیاق سراسری به خلق تصاویر مبتنی بر ویژگیهای فردی نیز گسترش مییابد. با رشد تکنولوژی و تولید تلفن همراه مجهز به دوربینهای عکاسی، این هنر بیش از پیش فراگیر شده و پدیدهای بنام سلفی بهعنوان یکی از تجلیات فردمحوری رایج، رونق بسیار مییابد. پرسش اصلی این مقاله، امکان بررسی فلسفی پدیده نوظهور سلفی از منظر فردگرایی جاری میباشد که طی مسیر پژوهش، به پرسشهای فرعی چگونگی سیر سوبژکتیویته دکارتی به فردگرایی، چرایی هنر نامیدن سلفی و چگونگی روند سیر آثار هنری انسانمحور به فردمحور پاسخ داده میشود. رویکرد این مقاله، رواج فردگرایی در اندیشه معاصر است که بر بستر آن تلاش میشود، پدیده سلفی مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله با واکاوی ریشههای فلسفی پدیده نوظهور سلفی، این نتیجه حاصل میگردد که، یکی از علل اقبال عمومی به این رسانه نوظهور، فردگرایی جاری در دوران معاصر منتج از سوبژکتیویته دکارتی است. پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی است که به روش مطالعه کتابخانهای اطلاعات گردآوری شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
"سوبژکتیویسم"؛ " فردگرایی"؛ " سلفی"؛ " هنر معاصر"؛ " مدرنیته" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Selfie: The Emergence and Manifestation of Individualism in Art | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehdi Khankeh1؛ m,ohammad shokry2 | ||
1Instructor, Islamic Azad University of Damavand, Damavand, Iran | ||
2Assistant Prof., North Branch Azad University of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Subjectivism, a pervasive current in Western thought that largely stems from Descartes' philosophical teachings, began a new view of man. In this new approach, man became the orbital of truth and became the subject of originality, and the man was recognized by us as the foundation of all truths, and it was assumed that the human race, by possessing a power called reason, and by the blessing of using the right way of thinking can achieve a definite and objective knowledge of things. The possibility of this definite and general knowledge of the truths lies in the fact that the mechanism of epistemology is the same in the human race, and the creatures arrive at a single understanding of things by adopting the correct method of cognition. Thus, although Descartes begins his analysis with “me” as an individual thinker, he eventually arrives at a general inference about man, and his approach to the human species and the human being becomes more and more obsessed with “us”. This situation is also strongly and weakly maintained in post-Cartesian systems of thought, such as Kant's thought and Hegel's idealism, until in the nineteenth century, with the emergence of individualist existentialist ideas such as Kirkgour, the altruistic view of man was challenged. Thus the human being with all his characteristics is paid attention to. The emergence of existentialist ideas along with Nietzsche's sharp critiques of the foundations of modern thought and the priority he gave to the mind of the creative artist, as well as the foundations of Freudian psychoanalysis, all set the conditions; which gradually turned the public conscience to the element of individuality and became the beginning to shake the foundations of modernity. Artists, who take the basis of creating a work of art from the same public conscience and sometimes even direct it, naturally stay out of the caravan and their taste, which is rightfully the irreplaceable arena of the emergence of individuality, more and more as a means of expressing themselves. They use and define themselves through their artistic creation. Simultaneously with the rapid growth of the industrialization of art in the contemporary period and the formation of a movement called the culture industry and the mechanical reproduction of art (both are interpretations of Adorno), and the recognition of the photographic medium as an art and the subsequent production of communication tools such as cell phones, which were often equipped with cameras, a phenomenon called selfie flourished. A phenomenon that on the one hand is an example of the prevalence of art among the public and on the other hand is a sign of the artist's greater desire to make himself his object. In this article, by examining the philosophical roots of the emerging selfie phenomenon, it is concluded that one of the reasons for the general popularity of this emerging media is the current individualism in the contemporary period resulting from Cartesian subjectivity. The present study is qualitative research that has collected data through the method of studying library documents. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Subjectivism", "individualism", "selfie", "contemporary art", "modernity" | ||
مراجع | ||
- استاکستد، مرلین(1395). تاریخ هنر، ترجمه بهراد امین سلماسی و آناهیتا مقبلی، تهران: فخرآکیا. - اسمیت، جان ادوارد مکنزی لوسی(1390). «بازنمود «خویشتن» در هنر معاصر»، ترجمه کیوان موسوی مقدم، هنر فردا، شماره 28+6، .45-38 - بابایی، پرویز(1386). مکتبهای فلسفی از دوران باستان تا امروز، تهران: نگاه. - بال، استیفن(1396). زیباییشناسی عکاسی، ترجمه محمدرضا شریفزاده، تهران: علمی. - برت، تری(1379). نقد عکس، ترجمه اسماعیل عباسی و کاوه میر عباسی، تهران: مرکز. - بهشتی، محمد رضا(1385). «سرآغازهای سوبژکتیویسم در فلسفه و هنر»، فلسفه، شماره 11، 71-85. - پازوکی، شهرام(1379). «دکارت و مدرنیته»، فلسفه، سال اول، شماره 1، 171- 180. - جنسن، هورست ولدمار(1388). تاریخ هنر، ترجمه فرزان سجودی و همکاران، تهران: فرهنگسرای میردشتی. - چایلدز، پیتر(1392). مدرنیسم، ترجمه رضا رضایی، تهران: ماهی. - شفائیه، هادی(1372). فن و هنر عکاسی، تهران: علمی فرهنگی. - شکری، محمد(1391). «هوسرل، مرلوپونتی و مفهوم تن»، مجله حکمت و فلسفه، سال هشتم، شماره 2، 56-41. - شکری قبادی، نجف(1396). « اجارهنامه برای اتاق تاریک»، تندیس، شماره 366 و 367، 8. - عسکریان،مریم؛ باوندیان، علیرضا و یعقوبپور، آرمان(۱۳۹۴). «از ابهام تا واقعیت: تحلیل زمینه نگری تابلو ندیمهها اثر دیگو ولاسکز»، کنفرانسبینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی، تهران، موسسه سرآمد همایش کارین. - فالر، راجرر؛ یاکوبسن، رومن؛ لاج، دیوید و بری، پیتر(1369). زبان شناسی و نقد ادبی، ترجمه مریم خوزان و حسین پاینده، تهران: نی. - کاپلستون، فردریک(1380). فلسفه غرب، ترجمه غلامرضا اعوانی، جلد 7، تهران: سروش. - کپس، جئورگی(1384). زبان تصویر، ترجمه فیروزه مهاجر، تهران: سروش. - کریم، پویا(1398). «نادار در قاب»، حرفه هنرمند، شماره 71، 37-51. - گراهام، گوردن(1383). فلسفه هنرها، ترجمه مسعود علیا، تهران: ققنوس. - گوتر، اران(1395). فرهنگ زیباشناسی، ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: ماهی. - مک کوارى، جان(1377). فلسفه وجودى، ترجمه محمد سعید حنایى کاشانى، تهران: هرمس. - هایدگر، مارتین(1379). «عصر تصویر جهان»، ترجمه سید حمید طالبزاده، فلسفه، شماره 1، 129- 156. - واربرتن، نایجل(1387). چیستی هنر، ترجمه مهتاب کلانتری، تهران: نی. - ولز، لیز(1392). عکاسی: درآمدی انتقادی، ترجمه محمد نبوی و دیگران، تهران: مینوی خرد.
- #Art_magazine_iran -Baumgarten,A. G. Esthetique. tra J-y Prancher, (1988). 14- L. Ferry. Homo Astheticus,paris. - Bernstein,Richard J,(1992),The New Constellation: The Ethical-Political Horizons of Modernity/Postmodernity ,Cambridge, Massachustte,MIT Press.. - Carr, David, (1999), The Paradox of Subjectivity, New York Oxford: Oxford University Press. -Kristeller,Paul Oskar, (2003),Studies on Renaissance Humanism,in: Jill Kraye and M. W. F. Ston (eds) kraye, Humanism and. - Wilson,Margaret D. (1969). Descartes. New York:Meridian.
URLs: URL1.http:// www.akkasee.com )Access date: 22/01/2020) URL3. http://www.Art_magazine_iran )Access date: 13/01/2020) URL4. http://www.artnet.com)Access date: 15/01/2020) URL5.http://www.edgar-degas.org)Access date: 22/01/2020) URL6.http://www.egon-schele.net )Access date: 07/01/2020) URL7.http://www.jeanaugustedominiqueingres.org )Access date: 28/01/2020) URL8.http://www.paulcezanne.org )Access date: 05/01/2020) URL9.http://www.robertcorneliusphotography.com )Access date: 22/01/2020) URL10.http://www.vista.ir )Access date: 12/01/2020)
- Askarian, M.; Bavandian, A.; Yaghobpor, A.(2015). From Ambiguity to Reality: Background Analysis of Nadimes Paintings by Diego Velasquez, International Conference on Research in Science and Technology, Tehran: Saramad hamayesh Karin Institute. - Babai, P. (2007). Philosophical Schools from Ancient Times to the Present Day. Tehran: Negah. - Ball, S. (2017). Aesthetic Photography. (M. Sharifzadeh, Trans.). Tehran: Elmi. - Baumgarten, A. G. (1988). Esthetique. (J.Y. Pranchere, Trans.). Paris. - Beheshti, M.R. (2007). The Beginnings of Subjectivism in Philosophy and Art. Philosophy, (11), 71-85. - Bernstein, R.J. (1992). The New Constellation: The Ethical-Political Horizons of Modernity /Postmodernity. Cambridge, Massachusetts: MIT Press. - Brett, T. (2000). Criticism of the Photography. (E. Abassi & K. Mirabassi, Trans.).Tehran: Markaz. - Carr, D. (1999). The Paradox of Subjectivity. New York: Oxford. - Childs, P. (2014). Modernism. (R. Rezaei, Trans.) Tehran: Mahi - Copleston, F. (2001) Western Philosophy. (G. Avani, Trans.). (Vol. 7).Tehran: Soroush. - Faller, R.; Jacobsen, R.; Lodge, D.; Barry, P. (2018). Linguistics and Literary Criticism. (M. Khozan; H. Payendeh, Trans.) Tehran: Ney. - Graham, G. (2006).Philosophy of the Arts. (M. Olya, Trans.). Tehran: Ghoghnoos. - Guter, E. (2016). Aesthetic Dictionary. (M. Abolghasemi, Trans.).Tehran: Mahi. - Heidegger, M. (2000).The Age of the World Image. (H. Talebzadeh, Trans.). Philosophy, (1)129-156. - Janson, H.W. (2009). History of Art. Tehran: Farhangsaraye Mirdashty. - Karim, P. (2020). Nadar in the Frame. Herfe Honarmand, (71), 37-51. - Kepes, G. (2005). Language of Vision. (F. Mohajer, Trans.). Tehran: Soroush. - Kristeller, P. O. (2003). Studies on Renaissance Humanism. In: Humanism and Early Modern Philosophy J. Kraye; M.W.F. Stone (Eds.). London. - Macquaory, J. (1998). Existential Philosophy. (M. Hanai Kashani, Trans.). Tehran: Hermes. - Pazooki, Sh. (2000).Descartes And Modernity. Philosophy, (1) 171-180. - Shafaie, H. (2001). The Art of Photography. Tehran: Elmi Farhangi. - Shokri Ghobadi, N. (2018). Rent for a Dark Room. Tandis, (366) & (367)8. - Shokri, M. (2013). Husserl, Merleau-Ponty, and the Concept of the Body. Hekmat va Falsafe, 8(2), 44-56. - Smith, E. L. (2011). Represent Yourself. (K. Mosavi Moghadam, Trans.). Honare Farda. (6+28)38-45. - Stocksted, M. (2017). History of Art. (B. Amin Salmasi; A. Moqbeli, Trans.). Tehran: Fakhrakia. - Velz, L. (2015). Photography: Critical Income. (M. Nabavi et al, Trans.). Tehran: Minoye Kherad. - Warburton, N. (2008). The Art Question. (M. Kalantary, Trans.). Tehran: Ney. - Wilson, M.D. (1969). Descartes. New York: Meridian.
URLs: URL1. http:// www.akkasee.com )Access date: 22/01/2020) URL2. http://www.artcritical.com )Access date: 10/01/2020) URL3. http://www.Art_magazine_iran )Access date: 13/01/2020) URL4. http://www.artnet.com )Access date: 15/01/2020) URL5. http://www.edgar-degas.org )Access date: 22/01/2020) URL6.http://www.egon-schele.net )Access date: 07/01/2020) URL7.http://www.jeanaugustedominiqueingres.org )Access date: 28/01/2020) URL8.http://www.paulcezanne.org )Access date: 05/01/2020) URL9.http://www.robertcorneliusphotography.com )Access date: 22/01/2020) URL10.http://www.vista.ir )Access date: 12/01/2020)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 630 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 765 |