تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,860 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,845 |
بررسی ماهیت فضایل فکری از نگاه زگزبسکی و تبیین دلالتهای آن در آموزش تفکر | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
دوره 16، شماره 3 - شماره پیاپی 57، مهر 1399، صفحه 145-166 اصل مقاله (8.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2020.23527.2466 | ||
نویسندگان | ||
فرخنده دیسناد1؛ سید جلال هاشمی* 2؛ سید منصور مرعشی3؛ مسعود صفایی مقدم4 | ||
1دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2استادیار گروه فلسفه تعلیم وتربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3دانشیارگروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
4استاد گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
«فضایل فکری» ویژگیهای پایدار نفس هستند که در بررسی حقیقت (مشغلهی مطلوب ذهن) به کار میآیند. زگزبسکی فضایل فکری را خصوصیات شخصیتی فکری قابلتحسین دانسته که دارای دو مؤلفهی انگیزش و موفقیت قابلاعتماداند. این مقاله درصدد است با رویکرد تحلیلی از منظر زگزبسکی به ماهیت فضایل فکری و دلالتهای تربیتی آن در آموزش تفکر بنگرد. در حالی که تحلیلها نشان میدهند با فرض ساختارهای متفاوت برای فضلیتهای مختلف از جنبهی هر دو مؤلفهی انگیزش و موفقیت و به تبعِ آن کارکردها و مهارتهای متفاوت نسبت به یکدیگر، نمیتوان آنها را در یک قالب یکسان بسانِ بیانِ زگزبسکی تحلیل نمود بهتر که بپذیریم چنین فضیلتهایی به عنوان ویژگیهای شخصیتیِ قابلِ تحسین که به میزان کافی اکتسابی و تحتکنترل عامل شناختی هستند فینفسه ارزشمندند و باید با اصولی چون مراجعه مستقیم به نمونهها، تأکید بر ساختار روانی- انگیزشی افراد و تحسین آنها، رشد تفکر انتقادی و فلسفهورزی، رشد خلاقیت و ابتکار و روشهایی چون خوگیری، گفتن و بازگو کردن روایات، تقلید مستقیم از نمونهها و شخص فضیلتمند در افراد آموزش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
"فضایل"؛ "فکری"؛ "زگزبسکی"؛ "دلالتها" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Stuady the nature of the intellectual virtues from Zagzebskys point of views and explaining its implications for teaching thinking | ||
نویسندگان [English] | ||
farkhunde disnad1؛ seyed jalal hashemi2؛ sayyed mansor marashi3؛ masud safaei mugadam4 | ||
1PhD in philosophy of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Philosophy of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Philosophy of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
4Professor, Department of Philosophy of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
controlled Intellectual virtues are stable traits of human ego, that are used to examine the truth (the preoccupation of the mind). Zagzebski considered intellectual virtues to be the characteristics of an admirable intellectual personality that have two components of motivation and credible success. This article seeks to look at the nature of intellectual virtues and their educational implications in the teaching of thought through an analytical approach from Zagzebsky's perspective. While analyzes show that Admirable personality traits that are sufficiently acquired and controlled by the cognitive factor are valuable in themselves and should be developed with principles such as direct reference to examples, emphasis on the psycho-motivational structure of individuals and their admiration, the growth of critical thinking. He taught philosophy, creative creativity, and methods such as reading, narration, and direct imitation of virtues and virtues. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
" Virtues", "Intellectual", " zagzebski", " implications " | ||
مراجع | ||
نیکوماخوس، مترجم لطفی، محمد حسن، تهران: طرح نو. باتلی، هتر (۲۰۱۵). فضیلت: بررسیهایی اخلاقی و معرفتشناختی، مترجم خداپرست، امیر حسین، تهران: کرگدن. پینکافس، ادموند (۱۳۸۲). از مسئلهمحوری تا فضیلتگرایی، مترجم، حسنی، حمید رضا و علیپور، مهدی، با مقدمهای از لگنهاوسن، محمد، قم: دفتر نشر معارف. پل، ریچارد و الدر، لیندا (۲۰۱۲). مفهومها و ابزارهای تفکر نقادانه، مترجم خسروانی، مهدی، تهران: فرهنگ نشر نو. خزاعی، زهرا (۱۳۹۴). معرفتشناسی فضیلت، تهران: سمت. زگزبسکی، لیندا (۱۹۹۶). فضایل ذهن (تحقیقی در ماهیت فضیلت و مبانی اخلاقی معرفت)، مترجم، خداپرست، امیرحسین، تهران: کرگدن. Aristotle, (1998). Nicomachean Ethics, translated by Lotfi, Mohammad Hassan, Tehran:Tarh No.
Batley, Heather (2015). Virtue: Ethical and epistemological studies, God-fearing translator, Amir Hossein, Tehran: Karkadan.
Pinkafs, Edmund (2003). From problem-oriented to virtuous, translator, Hassani, Hamid Reza and Alipour, Mehdi, with an introduction by Legnhausen, Mohammad, Qom: Maaref Publishing Office.
Paul, Richard and Alder, Linda (2012). Concepts and tools of critical thinking, translated by Khosravani, Mehdi, Tehran: Farhang-e Nashr-e No.
Khazaei, Zahra (2015). Epistemology of Virtue, Tehran: Samat.
Zgebski, Linda (1996). Virtues of the Mind (Research on the Nature of Virtue and the Ethical Foundations of Knowledge), Translator, Theist, Amir Hossein, Tehran: Karkadan.
Adams, Robert Merrihew. (2006). A Theory of virtue. Oxford: Clarendon Press. Baehr, Jason. (2015). Cultivating Good Minds: A philosophical and practical Guide to Educating for Intellectual Virtues. ………… .(2013). Education for intellectual virtues From theory to practice. Journal of Philosofiphy of Education. Vol, 47, No. 2. ………. .(2002). The epistemological Role of the Intellectual Virtues A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy. University of Washington. Battaly, Heather .( 2016). Responsibilist Virtues in Reliabilits Classrooms. In J. Baehr, Intellectual Virtues and education: Essays in Applied Virtue Epistemology. (pp.163-187). London: Routledge. Pritchard, D. H. (2013). Epistemic Virtue and the Epistemology of Education. Journal of Philosophy of Education. 47(2).
Roberts, Robert & Wood, Jay .(2007). Intellectual Virtues: An Essay in Regulative Epictemology. Oxford:Clarendon press.
Zagzebski, Linda .(1996) Virtues of the mind: an inquiry into the nature of virtue and the ethical foundations of knowledge. Loyola Marymount University. (Text in Persian) …………………… .(2009). The Virtues of God and the Foundations of Ethics, in Linda Zagzebski and Timothy D Miller, Readings in Philosophy of Religion. Wiley Blackwell.
………….. .(2017). Exemplarist Moral Theory. Oxford University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 605 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 249 |