تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,787 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,808 |
نگاهی به تاثیر ساختارشکنی دریدا بر نقد مرگ مولف « با تحلیل کارکرد آینه در سازههای هنری» | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 9، شهریور 1399، صفحه 119-133 اصل مقاله (810.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2020.27111.1101 | ||
نویسنده | ||
آزاده بهمنی پور* | ||
عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه علوم پایه ی دامغان | ||
چکیده | ||
آینه از دیر باز به دلیل خاصیت بازنمایی از دنیای اطراف و قابلیت تغییر در چگونگی این بازنمایی، همواره، در ماهیت خود برای هنرمند جذابیت و رمزآلودگی به جهت انتخاب موضوع اثر هنری خود داشته است. رویکرد و مساله این پژوهش اهمیت نظریه مرگ مولف بارت و استقبال آن توسط دریدا در هنر پست مدرن است. بدین ترتیب، این پژوهش سعی در به چالش کشیدن نظریه مرگ مولف در تعمیم به آثار هنری جدید از یک سو، و تحلیل و بررسی کارکرد آینه بر اساس نظریه ساختار شکنی دریدا از سوی دیگر دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این پرسشها است: 1) آیا آرا و نظریه های پساساختگرایانی چون رولان بارت و دریدا بر آثار هنری پست مدرن قابل تعمیم و تطبیق است؟ 2) آیا میتوان اثر هنری تجسمی را مانند متن ادبی با مرگ مولف دارای معنا و مفهوم جدیدی کرد؟ بنابراین، برای اثبات این نظریه پژوهش حاضر، نقش آینه را در چهارچوب نظری پساساختگرایان و با دیدگاه تطبیقی به نظریه مرگ مولف رولان بارت مطرح و بررسی مینماید. درنهایت، قصد برآن است تا با تحلیل و بررسی آن به نتایج تازه و بدیعی از تغییر شکل و نقش مولف و پدید آورنده در ارتباط با مخاطب دست یابد. این رهنمود نشانگر آن است که، مولف نه تنها غایب و حذف نشده، بلکه با نمودی موثرتر ولی غیرمستقیم و نامحسوس با مخاطب خود در تعامل است و نیز بیانگر آن است که، هنرهای تعاملی با کارکرد آینه نمونه تطبیقی موثقی از آثار هنری پست مدرن میتوانند باشند که اندیشهها و عقاید پساساختگرایانی مانند بارت و دریدا را در آثارشان انعکاس داده و بازگو میکنند. پژوهش حاضر با استفاده از منابع کتابخانهای به روش اسنادی و توصیفی و تطبیقی انجام شدهاست. جامعه آماری شامل شش اثر از مجموعه هنرهای تعاملی آثار هنرمندان دهههای گذشتهاست. این آثار به گونهای گزینش گردیده که برای اثبات فرضیه و نیز تعمیم آن بر اساس نظریات مطرح شده، کفایت کند. | ||
کلیدواژهها | ||
آینه؛ مخاطب؛ پدید آورنده؛ مرگ مولف؛ ساختارشکنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Glance at the Impact of Derrida's Deconstruction on Criticism of the Death of the Author | ||
نویسندگان [English] | ||
Azadeh Bahmanipour | ||
Assistant Professor,Damghan University of Art | ||
چکیده [English] | ||
The mysterious nature of mirrors has always been and attractive for artists to choose as their subject matter for the creation of the artwork. This is not just due to their reflective quality of their surroundings but also because of their capability to change such reflections. Today, mirrors and knowledge about them are being used beyond their reflecting feature more than any time before. Mirrors have coexisted mysteriously with the art and have found their special meanings in different cultures in the same way that art has enveloped other sciences, like psychology, politics, and technology. The complexity of mirrors and their ability to reflect things in a unique way is contrary to their simplicity. Therefore, their impression on their audiences varies from person to another. In other words, this method of “deconstructive reflection” (as Derrida has named it), can be explained as: the hidden meanings of signifiers that are constantly suspending and floating; the subject finds its meaning only through its division, multiplication, and expansion in space and floating in time. Using mirrors in the field of interactive arts can represent the relationship between the artist and his inner and outside world. The involvement of mirrors in artworks can be a way of representing the audience by the artist, in a way that the presence of the artist/author is unavoidable in some of the new artworks. This form of indirect interaction within the symbols, signs, and/or archetypes in the art work can create a multi-layered relationship with the audience. Moreover, such interaction between the audience and artwork makes the role of artist even more effective and also creates a new form of perception and understanding for the audience. In this essay, attempt has been made to study and analyze the roles and functions of mirrors in the new interactive arts. Therefore, the author has proposed a method to examine the potentials of the poststructuralist ideas, such as Roland Barthes and Derrida’s, and if they are employable on Post-modern art. Furthermore, the paper seeks to respond to the literary idea of “The Death of the Author” and if we can perceive new meanings from artworks through this Barthesian debate. To this purpose, the research studies the roles of mirrors in the post-structuralist framework and Barthes’ theory of “The Death of the Author”. Hence, on one hand, this essay challenges this Bathesian theory in the interpretation of contemporary artworks, and on the other, analyzes mirror’s functions through Derrida’s post-structuralist theory. Finally, this essay concludes new responses to the author’s transformational role in the relationship with the audience and artwork. Through this relationship, the paper presumes that not only the author is not dead or absent in the art work-audience relationship but also exists in a more effective way through his indirect interaction with his audience. Interactive arts, including those that involve functional mirrors, are appropriate candidates for this research elaborating upon the thoughts and ideas of post-modern theorists like Barthes and Derrida. The data required to conduct this research has been gathered through the desk study of library resources taking descriptive-comparative method. The statistical population includes six examples of interactive arts created during the past decades. The works selected are sufficient to support the paper’s hypothesis and also extend it to the aforementioned theories. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mirror, Audience, Creator, Author’s Death, Deconstruction | ||
مراجع | ||
- احمدیان، مهرداد(1381). «تأثیراندیشه هاى ژاک دریدا در هنر پست مدرن»، مجموعه مقالات هم اندیشی بارت و دریدا، تهران: فرهنگستان هنر. - بارت رولان(1373). «از اثر تا متن»،ترجمه مراد فرهادپور، ارغنون، شماره 4، 57- 66. - بارت، رولان(1391). لذت متن، ترجمه پیام یزدانجو، چ. ششم، تهران: مرکز. - بلخاری قهی، حسن(1384). مبانی عرفانی و معماری اسلامی، تهران: سوره مهر. - بیشاپ، کلیر(1389). هنر چیدمان اینستالیشن آرت، ترجمه ویشه خاتمی مقدم، تهران: مهرنوروز. - تبریزنیا، مجتبی(1387). «اندیشه های رولان بارت و ژاک دریدا در ادبیات، نشانه شناسی، هنر و فلسفه»، مجموعه مقالات هم اندیشی بارت و دریدا، به کوشش امیر علی نجومیان، کتاب ماه ادبیات، شماره 20، 51-56. - ترکمان، علی(1395). «بهروری از هنر آینهکاری در تلطیف فضای معماری با توجه به بازانگاری فضای معماری اسلامی»، مطالعات هنر و علوم انسانی، سال دوم، شماره 10، 43-49. - حافظ، شمسالدین محمد(1362). دیوان حافظ، به اهتمام محمدرضا جلالی نایینی و نذیر احمد، چ. پنجم، تهران: امیرکبیر. - دشتی، مصطفی(1389). «ساخت گرایی، پساساخت گرایی و مطالعات ادبی در ایران: بررسی گزیده کتاب شناسی نقد ادبی ساخت گرا و پساساخت گرا به فارسی از سال 1369تا 1388»، کتاب ماه ادبیات، شماره 157، 54-121. - دهقانی، آزاده(1387). «هنر جدید، هنر تعاملی، متن و تایپوگرافی ابزار تعامل»، تندیس، شماره 128، 18. - راش، مایکل(1389). «رسانههای نوین در قرن بیستم»، ترجمه بیتا روشنی، تهران: نظر. - رفیع زاده، ریحانه(1397). «واکاوی نقش بدن مخاطب در ادراک اثر هنری پرتره سنتی و پرتره تعاملی دیجیتال با استفاده از آراء موریس مرلوپونتی»، ماهنامه شباک، شماره 39، 19-28. - رهبرنیا، زهرا و مصدری، فاطمه(1394). «تاثیر رسانه های نوین بر تعاملی شدن هنر جدید با رویکردی به نظریه هنر در عصر باز تولید مکانیکی»، علوم اجتماعی دانشگاه تهران، شماره 2، 221- 235. - سجودی فرزان(1381). «مرگ مؤلف یا نشانه شدن مؤلف»، کلک، شماره 136، 23-26. - سمسار، محمدحسن و ذکاء، یحیی(1370). دایره المعارف بزرگ اسلامی دوران اسلامی، تهران: سروش. - شمیسا، سیروس(1383). نقد ادبی، چ. چهارم،تهران: فردوسی. - صافیان، محمد جواد(1397). «تحلیل هنر تعامل با رویکرد پدیدار شناسانه از منظر مرلوپونتی»، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 23، شماره 4، 5-12. - ضیمران، محمد(1392). ژاک دریدا و متافیزیک حضور، چ.دوم، تهران: هرمس. - قادری، عرفان(1393). «پژوهشی در تعریف و تحدید انواع هنرهای مشارکتی»، جهانی رسانه، دوره 9، شماره 1، 88-121. - کپس، جئورگی(1392). زبان تصویر، ترجمه فیروزه مهاجر، چ. سیزدهم،تهران: سروش. - لوسی اسمیت، ادوارد(1380). مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبش های هنری قرن بیستم، ترجمه علیرضا سمیع آذر، تهران: نظر. - لوسی اسمیت، ادوارد(1388). جهانی شدن و هنر جدید، ترجمه علیرضا سمیع آذر، تهران: نظر. - مایکل، آرچر(1392). هنر بعد از 1960، ترجمه کتایون یوسفی، تهران: حرفه هنرمند. - مستعلی، غلامرضا(1389). «کاربرد بلاغی آینه در دیوان صائب»، سبک شناسی نظم و نثر، دوره 3، شماره 2، 45- 58. - مشرف، مریم(1383). «آینه و چنگ در زبان مولوی»، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم، دوره12، شماره 45، 81-106. - مقدادی، بهرام(1387). فرهنگ و اصطلاحات نقد ادبی(از افلاطون تا عصر حاضر)، تهران: فکر روز. - وارد، گلن(1384). پست مدرنیسم، ترجمه علی مرشدی زاد، تهران: قصیده سرا. - هوشمند، زارا(1387). گزیده آثار منیرشاهرودی فرمانفرماییان، تهران: نظر. URLs URL1. https://www.artpractical.com/event/monir-farmanfarmaian-convertibles1/ URL2. https://www.artsalonholland.nl/surrealisme/rene-magritte-la-reproduction-interdite URL3.https://www.en.wikipedia.org/wiki/Johannes_Gumpp URL4.https://www.en.wikipedia.org/wiki/You_Are_Not_Yourself URL5. https://www.fa.wikipedia.org/wiki URL6.http://www.inhalemag.com/random-international-experimental-artworks/ URL7. https://www.mymodernmet.com/diego-velazquez-las-meninas/ URL8.https://www.remixtheory.net/?p=319 URL9.http://www.smoothware.com/danny/woodenmirror.html URL10.http://www.spicycandydc.com/yayoi-kusama/ URL11.https://www.theguardian.com/artanddesign/2009/sep/20/anish-kapoor-sculpture-royal-academy | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 752 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 972 |