تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,928 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,868 |
تاثیر آموزش فلسفه ورزی بر تفکر مراقبتی دانش آموزان ابتدایی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
دوره 16، شماره 3 - شماره پیاپی 57، مهر 1399، صفحه 69-88 اصل مقاله (7.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2020.25970.2641 | ||
نویسندگان | ||
فریده حمیدی* 1؛ محمدرضا امام جمعه2؛ امیر نامی3 | ||
1دانشیار روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تفکر مراقبتی، اندیشه ای است که به ارزشهای مستتردر تمـام امـور مـیپـردازد، و بـه چرایی ارزشمندی یک امر و تاثیر این ارزشها در قضاوتها و تصمیمات اخلاقی انسانها اهمیت میدهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش فلسفه ورزی بر رشد تفکر مراقبتی دانش آموزان پسر پایه ششم منطقه سنگر از توابع شهرستان رشت در ایران انجام شده است. این پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم منطقه سنگر بود که از میان آنها 60 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شدند و در دوگروه 30 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند، جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه تفکر مراقبتی هدایتی (1396) استفاده شد. به منظور اجرای متغیر مستقل، هشت داستان از کتب کهن پارسی، مذهبی و متون بین المللی برای گروه آزمایش انتخاب شد که در هشت جلسه 70 دقیقه ای و هر جلسه یک داستان مورد کندوکاو قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس ANCOVA و نرم افزار SPSS21مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که برنامه های آموزش فلسفه ورزی (فبک) بر میزان بر رشد تفکر مراقبتی دانش آموزان تاثیرمثبت و معناداری میگذارد .میزان اندازه اثر آموزش ها در تفکر مراقبتی 64 درصد بود. از آنجا که داشتن ذهن فلسفی می تواند انسـان را بـه درک صحیح وعمیق ارزشها وادارد، رویکرد فلسفه برای کودکان مـیتوانـد بعنـوان رویکـردی راهبردی در این برنامه محسوب گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر مراقبتی؛ حلقه های کندوکاو؛ فلسفه برای کودکان؛ دانش آموزان ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Philosophy Education on the Development of Care Thinking for Elementary Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Farideh Hamidi1؛ Mohammad Reza Imam Jomeh2؛ Amir Nami3 | ||
1Associate Professor, Education Department, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Education Department, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
3M.A Student of Educational Psychology, Education Department, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Caring thinking is an idea that focuses on the deeper values of all things, and why the value of an issue and the impact of those values on human judgments and ethics are important. The purpose of this study was to investigate the effect of philosophy training on the development of caring thinking among sixth grade male students in Sangar district of Rasht city in Iran. This experimental study was a pretest-posttest with control group. The statistical population consisted of all sixth-grade students in Sangar district, out of which 60 were selected through two-stage cluster sampling and replaced in two 30-person experimental and control groups. In order to run an independent variable, eight stories from Persian, religious, and international texts were selected for the experimental group, which had a storyline in eight 70- minute sessions. Data were analyzed using descriptive statistics, ANCOVA by SPSS21 software. The results showed that philosophy training programs had a significant effect on the growth of caring thinking in students. The effect of training on care thinking was 64%. Since having a philosophical mind can make a person understand the values of events, the philosophy approach for children can be considered as a strategic approach for education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Care thinking, Philosophical Conduct, Philosophy for children, Elementary Students | ||
مراجع | ||
جعفری، زهره.، صمدی، پروین.، و قائدی، یحیی (1394). بررسی تأثیر آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش روحیه پژوهشگری کودکان دوره پیص دبستانی. پژوهش در برنامه درسی، 12(17):41-49. جهانیان نجفآبادی، امیر؛ و فولادچنگ، محبوبه.(1392). تأثیر روش آموزشی نوروفیدبک بر تقویت توانایی حل مسئله و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه اول تا ششم دوره ابتدایی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 5(2):65-85. رستمی، کاوه؛ فیاض، ایراندخت؛ و قاسمی، امید. (1395). تأثیر داستانهای فکری فیلیپ کم بر رشد خلاقیت کودکان دوره آمادگی شهر تهران. روانشناسی تربیتی، 12(41):1-13. عابدی، منیره.، نوروزی، رضاعلی.، مهرابی، حسینعلی.، و حیدری، محمد حسین.(1398). شناسایی مؤلفههای فلسفه برای کودکان در آموزههای امام علی علیه السلام. تربیت اسلامی، 14(28): 115-137.doi:10.30471/edu.2019.1524: هدایتی، مهرنوش.(1396). صعودی سالم: رویکرد نقد مراقبتی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، 17(7):235-252. هدایتی، مهرنوش؛ زریباف، مژگان. (1391). پرورش هوش معنوی از طریق برنامۀ فلسفه برای کودکان. تفکر و کودک ، 3(5): 135-166.
Abedi, M., Norouzi, R. A., Mehrabi, H. A., Heidari, M. H. (2019). Identifying the components of philosophy for children in the teachings of Imam Ali (PBAH). Islamic Education, 14(28): 115-137 (Text in Persian). Barrow, W. (2015). I think she's learnt how to sort of let the class speak': Children's perspectives on Philosophy for Children as Participatory Pedagogy, Thinking Skills and Creativity, 17, 76-87. Cagla, G. (2011). Philosophy in the early years: In international conference on education and education psychology (ICEEPSY 2010) Philosophy in the early years. Social and Behavioral Sciences, (12); 501-511.doi: 10.1016/j.sbspro.2011.02.062 Cassidy, C. Marwick, H. Deeney, L & McLean, G. (2018). Philosophy with children, self-regulation and engaged participation for children with emotional-behavioral and social communication needs. Journal of Emotional and Behavioral Difficulties, 23(1): doi.org/10.1177/1746197917700151. Cam, P. (2014). Commentary on Ann Margaret Sharp’s “The other dimension of caring thinking”. Journal of Philosophy in Schools.1(1):15. Canuto, A.T.O. (2015). Reflection on Theory and pedagogy of challenges in facilitating Childrenn’s dialogues in the community of inquiry. International Journal of Whole Schooling, 11(1), 1-15. Chohen, L. & Manion, L. (2000). Research Methods in education (6 th. ed.). London: Rutledge. Davey, S. C. (2012). The Socratic Classroom: Reflective Thinking Trough Collaborative inquiry, Rotterdam: Sense publishers. Davey, S.C. (2005). Creative, Critical and Caring Engagements: Philosophy through Inquiry, Creative Engagements Conference; Thinking with Children Conference, Oxford University. Dombyci,M.; Demir, M.; Talhan, S. & Bacanli, H. (2011). Quadruple Thinking: Caring Thinking. International conference on Education and Educational Psychology. Procedia Social and Behavioral Sciences, 12:552–561. Duytschaever, I., & Conredie, P. (2016). Philosophy with Children: Helping Designers Cooperate with Children. IDC '16 Proceedings of the 15th International Conference on Interaction Design and Children, 736-741. doi.org/10.1145/2930674.2932229 Hatami,H.R., Karimi,Y.,Nouri,Z.(2010). The Effect of Implementation of Philosophy Program for Children on Increasing Emotional Intelligence in First-School Girl Students of Tehran Shohada Azadi School. Journal of Thought and Child, 1(2): 3-22 (Text in Persian). Haynes, J. (2002). Children as Philosophers: Learning through Enquiry and Dialogue in the Primary Classroom. London: Routledge aimer. Hedayati, M., Zaribaf, M. (2012). Developing spiritual intelligence through the Philosophy for Children program. Thinking and the Child, 3 (5): 135-166. (Text in Persian). Hedayati, M. (2018). Healthy Climb: A Critical Care Approach. Critical Review of Human Sciences Texts and Programs, Human Sciences and Cultural Studies Institute, 17(7): 235-252 (Text in Persian). Jafari, Z., Samadi, P., & Ghaedi,Y.(2015). The effect of teaching philosophy on the development of children's research spirit. Research in Curriculum Development, 12 (2):41-49(Text in Persian). Jahanjan Najafabadi, A; and Fooladchang, M. (2013). The effect of neurofeedback training method on problem solving ability and academic performance of first to sixth grade students. Journal of Education and Learning Studies, 5 (2): 65-85(Text in Persian). Lipman, M. (1991). Thinking in education. Cambridge: Cambridge University Press. Lipman, M. (2003). Thinking in education. New York, NY: Cambridge University Press. http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511840272 Lipman, M. (1994). Caring Thinking. Paper presented to the Sixth International Conference on Thinking, Massachusetts Inst. of Tech., Boston MA Lukey, N. (2006). Philosophy for Children Hawai'i and its influence on the development of students' reflective thinking in classroom discussions. Unpublished Master thesis, M.Ed. University of Hawai'i at Manoa. Rostami, K; Fayaz, I; and Qasemi, O. (2017). The Influence of Philip Low's Intellectual Stories on the Creativity of Children in Tehran Preparatory Period. Educational Psychology, 12 (41): 1-13 (Text in Persian).. Sharp, A. (2007). Education of the Emotions in the Classroom Community of Inquiry, Gifted Education International, 22(2): 1-11. Siddigui, N. Gorard, S & Beng Huat, S. (2019). Can programmes like Philosophy for Children help schools to look beyond academic attainment? Journal of Educational Review, 71(2):146-165. doi.org/10.1080/00131911.2017.1400948 Sprod, T. (2001). Philosophical discussion in moral education: The community of ethical inquiry. New York: Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,338 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 542 |