تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,798 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,814 |
اثر بخشی آموزش تنظیم هیجان بر حساسیت اضطرابی و نگرانی زنان مبتلا به اختلال پانیک | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 9، دوره 17، شماره 1 - شماره پیاپی 62، اردیبهشت 1400، صفحه 145-160 اصل مقاله (7.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2020.29008.2063 | ||
نویسندگان | ||
بهزاد تقی پور1؛ سجاد بشرپور* 2؛ نادر حاجلو3؛ محمد نریمانی3 | ||
1گروه روانشناسی، دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر حساسیت اضطرابی و نگرانی زنان مبتلا به اختلال پانیک بود. این مطالعه نیمهآزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه انجام شد جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان مبتلا به اختلال پانیک بود که به مراکز جامع سلامت شهر اردبیل در تابستان و پاییز سال 1397 مراجعه کرده بودند، تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب، و به طور تصادفی در دو گروه برابر آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایشی طی 8 هفته تحت آموش تنظیم هیجان قرار گرفت، و در این مدت بر گروه گواه مداخلهی انجام نگرفت. پرسشنامه حساسیت اضطرابی و نگرانی حالت پنسیلوانیا به عنوان ابزار ارزشیابی مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت ند. نتایج به دست آمده از مقایسه پسآزمون دو گروه، حاکی از این است که بین نمرات پسآزمون حساسیت اضطرابی و نگرانی گروه مداخله و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد. بدین صورت که این آموزش توانسته است حساسیت اضطرابی و نگرانی زنان مبتلا به اختلال پانیک را کاهش دهد. مطابق با یافتههای پزوهش حاضر میتوان آموزش تنظیم هیجان را به عنوان یک روش موثر در جهت کاهش نگرانی و حساسیت اضطرابی زنان مبتلا به اختلال پانیک پیشنهاد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تنظیم هیجان؛ حساسیت اضطرابی؛ نگرانی؛ اختلال پانیک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of Emotion Regulation on Anxiety Sensitivity and worry of women with panic disorder. | ||
نویسندگان [English] | ||
behzad taghipuor1؛ sajjad basharpoor2؛ nader hajilo3؛ Mohamad Narimani3 | ||
1Ph.d student Psychology, Faculty of Education and psychology, University of Mohaghegh Ardabil, Ardabil, Iran | ||
2Associate professor Faculty of Education and psychology, University of Mohaghegh Ardabil, Ardabil, Iran | ||
3professor of Psychology, Faculty of Education and psychology, University of Mohaghegh Ardabil, Ardabil, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted to investigate the effectiveness of emotion regulation rraining on anxiety sensitivity and worry in women with panic disorder. This semi-experimental study was carried out using pre-test and post-test with control group from all panic disorder patients visited in Ardabil comprehensive health clinic in summer and fall 2018, 30 patients were selected through the availability sampling method and randomly were placed into two equal experimental and control groups. Experimental group experienced 8 weeks of Emotion Regulation, while control group were just followed. Anxiety Sensitivity questionnaire and Pennsylvania state worry questionnaire were used as the study instrument. Data were analyzed by descriptive indexes and analysis of covariance. The result of comparing post-test of scores in two group showed that there were significant difference in Anxiety Sensitivity and worry scores intervention group and the control group. In a way that this training reduced could Anxiety Sensitivity and worry in Women with Panic Disorder. According to the findings of the present study, emotion regulation training can be suggested as an efficient method to reduced anxiety sensitivity and worry in women with panic Disorder | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Emotion Regulation, Anxiety Sensitivity, worry, Panic Disorder | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,202 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 430 |