تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,871 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,350 |
بررسی معنا در سوره یوسف و نمود آن در نگارههای ایرانی با رویکرد دلالتهای صریح و ضمنی | ||
جلوه هنر | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 26، خرداد 1399، صفحه 7-20 اصل مقاله (959.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2019.24499.1392 | ||
نویسندگان | ||
سمیرا ربیعزاده* 1؛ زهره طباطبایی جبلی2؛ مرضیه پیراوی ونک3 | ||
1کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران، نویسنده مسئول. | ||
2استادیار گروه هنر اسلامی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
3دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
سوره یوسف(ع) یکی از عالیترین نمودهای تصویرپردازی در میان داستانهای قرآنی است. این سوره دارای چنان جوهری است که باعث شده مفسران و هنرمندان آن را در قاب واژگان و قاب تصاویر به نمایش درآورند و دریچهای، نو پیش روی مخاطب بگشایند. هدف اصلی این پژوهش، یافتن ساختار تشکیل دهنده دو متن نوشتاری و تصویری این قصه است، که همدیگر را در ترکیب بندی منسجم، تقویت کردهاند. اما در این جستار با این پرسشها روبه رو میشویم: 1) چگونه مولفههای تصویری سوره حضرت یوسف(ع) در تفاسیر و نگارهها بازنمایی شدهاند؟ 2) چگونه دلالتهای صریح و ضمنی از سوره یوسف(ع) در تفاسیر و نگارههای ایرانی به کار برده شدهاند؟ برای این منظور، با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی در ابتدا، تصاویری را -که منطبق بر آیات بودند- از بین نگارههای موجود در موزهها انتخاب شد و در گام دوم، مولفههای تصویری سوره یوسف(ع) را در تفاسیر با نگارهها تطبیق داده شد و بر اساس دلالتهای صریح و ضمنی مورد تحلیل قرار گرفت. نگارگر با توجه به رمزگان تجسمی، سعی دارد تا در گام نخست، مخاطب را با داستان آشنا کند؛ و در لایههای پنهان، معناهای عمیق تری از آیات را تصویر نماید. بررسیها نشانگر این مطلب هستند که نگارگر با انتقال این مولفهها از متن نوشتاری به متن تصویری و با استفاده از رمزگان تجسمی سعی در انتقال معانی و مفاهیم موجود در آیات و تفاسیر را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سوره یوسف(ع)؛ تفاسیر؛ نگارههای ایرانی؛ دلالت معنایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Investigation of Meaning in Surah Yusuf and its Representation in Persian Miniatures Explicit and Implicit Implications Approaches | ||
نویسندگان [English] | ||
S. Rabizadeh1؛ Z. Tabatabai Jebeli2؛ M. Piravi Vanak3 | ||
1Master of Art Research, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran (Corresponding Author). | ||
2Assistant Professor, Department of Islamic Art, Faculty of Handicrafts, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Art Research, Faculty of Higher Research in Art and Entrepreneurship, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Surah Yusuf (pbuh) is one of the most wonderful visual representations of the stories in Quran. The very essence of this Surah has made many commentators and artists to represent it in terms and images, hence, open a new window for the audience. The main purpose of this study is to find the constitutive structure of two written and visual texts of the life story of Prophet Yusuf (pbuh) from childhood to middle age in the Holy Quran which has strengthened each other in coherent composition. Accordingly, the main questions are: 1. How are the visual components of Surah Yusuf (pbuh) represented in Persian miniatures and commentaries? 2. How are its explicit and implicit implication represented in Persian miniatures and commentaries? It is worth noting that this research is among the theoretical fundamental researches in terms of purpose, because of its particular dependence on the epistemic field, its knowledge-making aspect is taken into account, but it is descriptive-analytical-comparative in nature. Thus, after describing the subject, the manuscript explores how the problem situation is and its dimensions, and provides a rational basis by adapting the pictorial elements to the Qur'an on a similar subject. Also the data collection is library-based. The tools for gathering the data were notes, computer and scanner. The statistical population consists of twelve paintings collected from the Metropolitan Museum of Art in New York. The visual language in a text has a subjective and abstract concept that presents this feature in the textual and visual context. In the analysis of the textual and visual text worlds, the use of structuralized instructions to arrive at the mechanism of meaning production in the underlying systems of text is considered to be achieved through such a process as to imply a kind of meaning transfer. The relationship between the signifier and the signified is called the signification. Every text has two levels of implication, explicit and implicit. In works of art, explicit impression in the eyes of the audience gives the same basic meaning, namely the objective signification of the signifier, but in the next layer this implies that one must discover in the work and find the systems in the text. Such coordinated semantic process between text and image can be searched in Surah Yusuf (pbuh), and there are different dimensions of the components of the artistic image, which they come to life very quickly and make it possible to understand the underlying layers of the text. Sometimes commentaries and paintings have been added to the visual component, but have not gone beyond the subject matter and content, and are always linked to their former text in terms of form and content. Therefore, the painter, using visual codes, tries to introduce the audience to the story in the first step and to portray deeper meanings of the verses in the hidden layers. Image components that have been dealt with in both interpretations and paintings, and the painters have depicted the meaning with visual codes. Examples of visual components that have been dealt with in both interpretations and paintings, and painters have implicitly depicted visual codes, include: Rescue of Prophet Yusuf (pbuh), Prophet Yusuf’s escape from Zulaikha, a child’s witness about the innocence of Prophet Yusuf, the assembly of Zulaikha and Egyptian women, the kingdom of Prophet Joseph in Egypt, Prophet Yusuf and his brothers in Egypt and the visiting of Prophet Jacob with Prophet Yusuf (pbuh) mentioned. These beautifully illustrated images represent the story of Prophet Joseph in the Holy Qur'an. In the meantime, the artist has implicit meaning in the artworks discussed with the artist's creations, which can be visualized as symbolic colors, coherent division of space, coherent composition, the use of line types to express a sense of temptation and excitement, color contrast between complementary colors, contrast between cold and warm colors, symbolic aspects of natural elements such as the tree and the halo around the prophet’s head, space segmentation, geometric shapes, concordance and framing. Since there are 12 paintings studied in this study, in each image, we encounter changes in the visual code, and there are many factors in it, including stylistic features, imagination, and limitations of painting illustration in each time period; however, we can clearly see this feature. The transfer of all the implications from the written text to the visual text is well illustrated by the fact that the painter uses visual codes to illustrate well the hidden and implicit meanings of the verses and interpretations in the drawings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Surah Yusuf (pbuh), Commentaries, Persian Miniatures, Semantic Signification | ||
مراجع | ||
قرآن کریم(1380). ترجمه آیتالله مکارم شیرازی، تهران: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی. اشراقی، مهین(1378). بررسی تحلیل داستان حضرت یوسف(ع) از نظر قرآن و تورات، قم: دانشکده اصول دین. اشرفی، بتول(1394). تجزیه و تحلیل داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن کریم بر اساس نظریه پراپ و گریماس، جستارهای زبانی، شماره 6 و 7، 33-52. اکبری، مهسا(1394). خوانش عرفانی داستان یوسف و زلیخا با تاکید بر نگاره های موجود، اصفهان: دانشگاه هنر اصفهان. پاکباز، رویین(1390). نقاشی ایرانی(از دیرباز تا امروز)، چ. دهم، تهران: زرین و سیمین. چندلر، دانیل(1394). مبانی نشانه شناسی، ترجمه مهدی پارسا، زیر نظر فرزان سجودی، تهران: سوره مهر. جامی خراسانی، عبدالرحمن بن احمد(1375). مثنوی هفت اورنگ، با تصحیح و مقدمهای مرتضی مدرس گیلانی، تهران: مهتاب. جمشیدی فر، علی(1382). رویکرد چندگانه تصویری برای یک داستان مذهبی (یوسف و زلیخا)، تهران: دانشکده هنرهای زیبا. حسینی، مهدی(1385). هفت اورنگ جامی به روایت تصویر، ماه هنر، شماره 101و 102، 6-10. خبری، محمدعلی(1387). حکمت، هنر، زیبایی و عناصر نمایشی قصه یوسف (ع) درقرآن کریم،تهران: سوره مهر. خیری، مریم و دادور و ابوالقاسم(1392). کارکرد دلالت صریح ضمنی در مطالعه موردی آثار محمد سیاه قلم، جلوه هنر، شماره 9، 31- 41. راستگو، محمد(1387). تجلی قرآن و حدیث در شعر فارسی، تهران: سمت. رجبی، زهرا و آذر، سمیه(1391). بررسی و تحلیل طرح داستان یوسف در قرآن با تاکید بر نظریه پیرنگ لاری وای، پژوهش های ادبی، شماره 36و 37، 111-128. سجودی، فرزان(1393). نشانه شناسی کاربردی، تهران: قصه. سید قطب، محمد(1367). آفرینش هنری در قرآن، ترجمه محمد مهدی فولادوند، تهران: بنیاد قرآن. سیمپسون، ماریانا شرو(1382). شعر و نقاشی ایرانی، حمایت از هنر در ایران، ترجمه عبدالعلی براتی و فرزاد کیانی، تهران: نسیم دانش. صداقت، فاطمه و خورشیدی، زهرا(1388). بررسی مضامین مذهبی در نسخ خطی جامع التواریخ، مطالعات هنر اسلامی، شماره 10، 77-98. غزالی، احمد(1391). اسرار عشق: تفسیر عرفانی سوره یوسف، ترجمه سید ابوتراب حسینی، اصفهان: کنکاش. کمیل ظریفیان، یگانه(1392). بررسی مصادیق تصویری و تجسمی قصه یوسف(ع) در قرآن کریم، تهران: دانشگاه علم و فرهنگ. گیرو، پیر(1380). نشانه شناسی، ترجمه محمد نبوی، تهران: آگه. میبدی، رشیدالدین ابوالفضل(1387). داستانهای تفسیر کشف السرار، گردآورنده مهدی شمس الدین، تهران: امیرکبیر. نرسیسیانس، امیلیا(1385). انسان، نشانه، فرهنگ، تهران: افکار.
References
Ashrafi B, Taki G, Behnamfar M,(2016), The Analysis of Joseph Story in The Quran according to Propp's and Greimas' Approaches, Language Related Research, No 6 (7) , pp 33-52 (Text in Persian).
Chandler, D, (2015), Fundamentals of Semiotics. Translated by Mehdi Parsa, under the supervision of Farzan Sujoodi, Tehran: Sureh Mehr. (Text in Persian).
Dadvar, A, Kheiri, M, (2015), The Semantic Function of Explicit and Implicit Implications in a Case Study of the Works of Mohammad Siahghalam, jelve-y-honar, Volume 5, No 1, Pp 31-42. (Text in Persian).
Ferdowsi, A, (1990). Yousef and Zoleikha, With the Attempt of Hossein Mohammadzadeh Sediq, Tehran: Afarinesh Publications (Text in Persian).
Ghaeminia, A, (2010), Nas Biology (Semiotics and Interpretation of the Quran), Tehran: Institute for Islamic Culture and Thought, (Text in Persian).
Ghazali, A. (2012), Secrets of Love: Mystical Interpretation of Surah Yusuf, Translated by Seyyed Abutrab Hosseini, First Edition, Isfahan: Kankash Publications.
Girou, P, (2001). Semiotics, translation by Mohammad Nabavi, Tehran: Agah Publishing.
Husseini, M, (2006), The Seven Originals of Jami by Image Narrative. Mah-e Honar Book, No. 101 , 102, pp 6-10 (Text in Persian).
Jami Khorasani, A, (1996), Masnavi of Haft Orang. With correction and introduction by Morteza
Modares Gilani. Tehran: Mahtab. (Text in Persian).
Meibody, R. (2008). Interpretation Stories of Kashf Al-Sarar, Collected by Mehdi Shamsuddin, Tehran: Amir Kabir Publications (Text in Persian).
Nersissance, A. 2006. Man, Sign, Culture, Tehran: Afshar Publishing (Text in Persian).
Pakbaz, R, (2011). persian painting from ancient times to today, Tehran: Zarrin & Simin (Text in Persian)
Rastgo, M. (2008). Manifestation of Quran and Hadith in Persian Poetry, Tehran: Humanities Textbooks Study Organization. (Text in Persian).
Sadeghat, F, Solar, Z, (2009), A Study of Religious Themes in the Comprehensive Manuscript of Al-Tawarikh, Islamic Art Studies, No, 10, pp 77-98. (Text in Persian).
Seyyed Qutb, M, (1988). Artistic Creation in the Quran, translated by Mohammad Mehdi Fooladvand, Tehran: The Quran Foundation.
Simpson, M.S, (2003), Iranian Poetry and Painting, Supporting Art in Iran, Translated by Abdolali Barati and Farzad Kiani, Tehran: Nasim Danesh.
Soduji, F, (2014), Applied Semiotics, Tehran: Gheseh Publishin (Text in Persian).
URLs:
URL1. http://www.flickr.com/photos/125761528@N06/15402176882. (Retrieved 2017/8/16).
URL2. http:// www.flickr.com/photos/125761528@N06/ 14802985979 . (Retrieved 2018/9/29).
URL3. http:// www.metmuseum.org/art/collection/search/ 451423. (Retrieved 2018/9/20).
URL4. http:// www.metmuseum.org/art/collection/search/ 455023. (Retrieved 2018/8/16).
URL5. https://www.metmuseum.org/art/ collection/search /452672. (Retrieved 2018/8/16).
URL6. http:// www.metmuseum.org/art/collection/search/ 446613. (Retrieved2019/7/10).
URL7.: http://Milstein, Ruchel&…, 1999. Stories of the Prophets, Ellustrated Manuscripts of Qisas Al anbia, California: Mazda Publishers. )Retrieved 2018/4/16).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,064 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 454 |