تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,358 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,750 |
اثر بخشی درمان متمرکز بر شفقت بر تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان قلدر دختر دوره اول متوسطه | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 16، شماره 1 - شماره پیاپی 58، اردیبهشت 1399، صفحه 107-122 اصل مقاله (1009.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2020.24959.1855 | ||
نویسندگان | ||
کامران یزدانبخش1؛ جهانگیر کرمی2؛ فتانه دریکوند* 3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران | ||
چکیده | ||
پپژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر تنظیم شناختی هیجان دختران دانش آموز قلدر دوره اول متوسطه شهر خرم آباد انجام شد. روش این پژوهش، آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر خرم آباد بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، 30 نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامه قلدری ایلی نویز و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان را تکمیل نمودند، سپس نمونه های منتخب به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه ی 90 دقیقه ایی تحت آموزش درمان متمرکز بر شفقت قرار گرفت اما گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. در نهایت از هر دو گروه، پس آزمون به عمل آمد و داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که درمان متمرکز بر شفقت بر تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان قلدر تأثیر معناداری دارد. در نتیجه می توان گفت که درمان متمرکز بر شفقت عامل مهم و تاثیرگذاری بر تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان متمرکز بر شفقت؛ تنظیم شناختی هیجان؛ قلدری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of compassion-focused therapy on cognitive emotion regulation in high school girl students bullying | ||
نویسندگان [English] | ||
kamran yazdanbakhsh1؛ Jahangir karami2؛ fataneh derikvand3 | ||
1Assistant Professor , Department of General Psychology, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran | ||
2Associate Professor, Department of General Psychology, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran | ||
3MSc., Department of General Psychology, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to determine the effectiveness of the Compassion Focused Therapy (CFT) on Cognitive Emotion Adjustment in Bullying Female Students of First stage High School in Khorramabad city. The method of this study was pre-test and post-test with control group. The study population included all high school students of Khorramabad city was using purposive sampling, 30 students were selected as sample. Subjects completed the Illinois Navigation Bullying Questionnaire and the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, Then the selected samples were randomly divided into experimental and control groups. The experimental group received 8 sessions of 90 minutes of compassionate focused therapy but the control group received no intervention. Finally, post-test was performed for both groups and data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results research showed that Compassion Focused treatment had an impact on Cognitive Emotion Adjustment in Bullying Students and and compassion itself is effective in regulating emotions efficiently. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Compassion-focused therapy, cognitive emotion regulation, bullying | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
بگیان کوله مرز، محمدجواد؛ کرمی، جهانگیر؛ مومنی، خدامراد و الهی، عادله( 1398). مقایسه اثربخشی سیستم روان درمانی تحلیل شناختی رفتاری و یکپارچه سازی رفتار درمانی دیالکتیکی با درمان شناختی مبتنی بر ذهن شفقت ورز بر کاهش درد ذهنی و دشواریهای تنظیم هیجان افراد اقدام کننده به خودکشی. فصلنامه مطالعات روان شناسی بالینی، 34(9):35-63.
سامانی، سیامک و صادقی، لادن( 1389). کفایت شاخصهای روانسنجی پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجان. مجله روشها و مدلهای روان شناختی. 1(1): 51-62.
چالمه، رضا(1392). کفایت روانسنجی مقیاس قلدری ایلی نویز در دانشآموزان ایرانی؛ بررسی روایی و پایایی و ساختارعاملی. مجله روش هاو مدلهای روان شناختی، 3(11): 39-52.
قاسمی، ندا؛ گودرزی، میترا و غضنفری، فیروزه( 1397). اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر نظمجویی شناختی هیجان، مهارتهای ذهن آگاهی و آمادگی برای تجربه شرم و گناه افراد مبتلا به اختلال اضطراب و افسردگی مختلط. فصلنامه مطالعات روان شناسی بالینی، 34(9): 145-166.
مظلوم، مریم و یعقوبی، حمید(1395). نقش تنظیم هیجان و کنترل فکر در پیشبینی اختلال استرس پس از آسیب. مجله روانشناسی بالینی، 8(4): 1-10.
ویسکرمی، حسنعلی.، رضایی، فاطمه و منصوری، لیلا(1396). اثربخشی آموزش خوددلسوزی شناختی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 15 (1): 42-51.
Arch, J. J. Landy, L. N & Warren Brown, K. (2016). Predictors and moderators of bio psychological social stress responses following brief self-compassion meditation training. Psych neuroendocrinology, 69: 35-40. doi: 10.1016/j.psyneuen.2016.03.009. Bagiyan Koulemarz, M.J., Karami, J., Momeni, Kh., &, Elahi, A. (2019). Comparison of the effectiveness of cognitive behavioral analysis and integrating dialectical behavior therapy with compassionate mind-based cognitive therapy on the reduction of mental pain and emotion regulation difficulties in suicidal individuals. Quarterly of Clinical Psychology Studies Allameh Tabataba’i University, 9(34): 35-63. (Text in Persian (. Chalmeh, R. (2013). Psychometric Adequacy of the Illusionism Bullying Scale in Iranian Students; Assessment of Reliability Role and Factor Structure. Journal Management System, 11(3): 39-52. (Text in Persian (. Chu, B. C., Hoffman, L., Johns, A., Reyes-Portillo, J., & Hansford, A. (2015). Trans diagnostic behavior therapy for bullying-related anxiety and depression: Initial development and pilot study. Cognitive and Behavioral Practice, 22(4), 415-429. https://doi.org/10.1016/j.cbpra.2014.06.007 Diedrich, A, Grant, M, Hofmann, SG, Hiller, W, & Berking, M. (2014). Self-compassion as an emotion regulation strategy in major depressive disorder. Behavior research and therapy, 58: 43-51. doi: 10.1016/j.brat.2014.05.006. Diedrich, A., Burger, J., Kirchner, M., & Berking, M. (2017). Adaptive emotion regulation mediates the relationship between self-compassion and depression in individuals with unipolar depression. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 90, 247–263. https://doi.org/10.1111/papt.12107. Dorothy, L., Espelage D. L., & Holt, M. (2001). Bullying and victimization during early adolescence: Peer influences and psychosocial correlates. Journal of Emotional Abuse. 2:123–142. doi.org/10.1300/J135v02n02_08. Espelage, D. L., Rose, C. A., & Polanin, J. R. (2015). Social-Emotional Learning Program to Reduce Bullying, Fighting, and Victimization Among Middle School Students with Disabilities. Remedial and Special Education, 36(5), 299 311. https://doi.org/10.1177/0741932514564564. Feldman, M., Ojanen, T., Gesten, E., Totura, C., Smith-Schrandt, H., Brannick, M., Alexander, L., Scanga, D., Brown,K., Calhoun, C., & Smith-Schrandt, H. (2014). The effects of middle school bullying and victimization on adjustment through high school: Growth modeling of achievement, school attendance, and disciplinary trajectories. Psychology in the schools, 51(10): 1046-1062. Gilbert, P. (2014). The origins and nature of compassion focused therapy. British Journal of Clinical Psychology, 53: 6-41. Published Online DoI: 10.1111/bjc.12043. Gross, J. J. (2014b). Handbook of emotion regulation (2nd ed.). New York, NY: Guilford. Gruber, R., & Cassoff, J. (2014). The interplay between sleep and emotion regulation: Conceptual framework empirical evidence and future directions. Current Psychiatry Reports, 16 (11):500. Published Online DoI: 10.1007/s11920-014-0500-x. Garnefski, R., Durbun, J., Lopamer, F., & Forese, P. (2001). Social predictors of changes in students’ achievement goal orientations. Contemporary Educational Psychology, 25(12): 21-37. Published Online DoI: 10.1006/ceps.1998.0978. Garnefski, N., & Kraaij, V. (2014). Bully victimization and emotional problems in adolescents: Moderation by specific cognitive coping strategies? Department of Clinical Psychology, Leiden University, The Netherlands Journal of Adolescence, 37(7): 1153-1160. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2014.07.005. Ghasemi, N., Goudarzi, M., & Ghazanfari, F.( 2019). The Effectiveness of compassion-based therapy on cognitive emotion regulation, Shame and Guilt-Proneness and mindfulness components in patients with mixed anxiety- depression disorder. Quarterly of Clinical Psychology Studies Allameh Tabataba’i University,9(34): 145-166.(Text in Persian (. Guarensphki, R., Durbun, J., Lopamer, F., & Forese, P. (2001). Social predictors of changes in students’ achievement goal orientations. Contemporary Educational Psychology, 25(12): 21-37. Gul, H., Sertcelik, S.F.M., Gul, A., Gurel, Y., & Gunay, B. (2018). Cyberbullying among a clinical adolescent sample in Turkey: effects of problematic smartphone use, psychiatric symptoms, and emotion regulation difficulties. Psychiatry and Clinical Psychopharmacology, 29(4):547-557. https://doi.org/10.1080/24750573.2018.1472923. Harrison, C., Mitchison, D., Rieger, E., Rodgers, B., Mond, J. (2016). Emotion regulation difficulties in binge eating disorder with and without the over valuation of weight and shape. Psychiatry Research, 245: 436–442. Published Online DoI: 10.1016/j. Irons, C., & Lad, S. (2017). Using Compassion Focused Therapy to Work with Shame and Self-Criticism in Complex Trauma. Australian Clinical Psychologist, 3(1): 47-54. Inwood, E., & Ferrari, M. (2018). Mechanisms of Change in the Relationship between Self Compassion, Emotion Regulation, and Mental Health: A Systematic Review. Applied Psychology: Health Well Being,.10(2):215-235. doi: 10.1111/aphw.12127. Lapinski, L. (2019). Self- compassion as a moderator between emotion regulation and interpersonal functioning. A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Arts in the field of Clinical Psychology Graduate School Southern Illinois University Edwardsville. Mazloom M, Yaghubi H. (2017). Role of Emotion Regulation and Thought Control in Prediction of Post-Traumatic Stress Disorder. Clinical Psychology, 8(4): 1-10. (Text in Persian (. Neff, K. D. (2011). Self-compassion, Self-esteem, and well-being. Social and personality psychology compass, 5(1): 1-12. https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2010.00330.x. Nuggud, V. (2015). Successful Coping Strategies for Bullied Students: A Cross Sectional Study of Suburban and Urban Students in Grades 6 Through 8. [Doctoral dissertation]. Cleveland, USA: Cleveland State University. Pronk, J, Olthof, T, & Goossens, FA. (2015). Differential personality correlates of early adolescents’ bullying-related outsider and defender behavior. Journal of Early Adolescence, 35(8): 1069-91 doi/10.1177/0272431614549628. Roman, M., & Murillo, F. J. (2011). Latin America: School bullying and academic achievement. Revista CEPAL, Naciones Unidas Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), August., 104, 37-53. https://doi.org/10.18356/b5132944-en Samani, S., & and Sadeghi, L. (2010). Adequacy of Psychometric Indicators of Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Journal Management System, 1(1):51-62. (Text in Persian (. Scoglio, A. A. J., Rudat, D. A., Garvert, D., Jarmolowski, M., Jackson, C., & Herman, J. L. (2018). Self-Compassion and Responses to Trauma: The Role of Emotion Regulation. Journal of Interpersonal Violence, 33(13): 2016–2036. doi: 10.1177/0886260515622296. Shujja, S., & Atta, M. (2011). Translation and validation of Illinois bullying scale for Pakistani children and Adolescents. Pakistan Journal of Social and Clinical Psychology, 9(1-2): 411-424. Wolke D, Lereya ST. (2015). Long-term effects of bullying. Archives of Disease in Childhood, 100(9):879–885. doi:10.1136/archdischild-2014-306667. Veiskarami HA, Rezaei F, Mansouri L. (2017). The Effectiveness of Cognitive Self-Compassion Training on Cognitive Emotion Regulation Strategies among Female Student with Generalized Anxiety Disorder. Journal of research in behavioral sciences, 15(1): 42-51. (Text in Persian (. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,441 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 766 |