تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 931 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,075 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,374 |
تأثیر آموزش ابراز وجود بر احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر با اختلال فوبی تلفن همراه | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 1 - شماره پیاپی 58، اردیبهشت 1399، صفحه 91-106 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2020.27706.1992 | ||
نویسندگان | ||
بهاره جانجانی* 1؛ سما جدیدی2؛ محبوبه وحیدی فرد3؛ آمنه تاجی پور4؛ مرجان عموخلیلی5 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد، یزد، ایران. | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، ایران. | ||
5استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش ابراز وجود بر احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر با اختلال فوبی تلفن همراه انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر کرج در نیم سال اول سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، تعداد 30 نفر از دانشآموزان دختر پایه سوم دوره دوم متوسطه که از نظر این اختلال دارای نمرات بالاتر از نمره برش (60) بودند، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. افراد گروه آزمایش برنامه آموزشی ابراز وجود را در 8 جلسه 90 دقیقهای بهصورت 2 جلسه هفتگی و گروهی دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی دیتوماسو و همکاران، هراس اجتماعی کانور و همکاران و فوبی تلفن همراه یلدریم و کوریا، استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره، تحلیل شدند. یافتهها نشان داد تفاوت معناداری در میانگین نمرات مؤلفههای احساس تنهایی (شامل: تنهایی رمانتیک، تنهایی عاطفی و تنهایی اجتماعی) و مؤلفههای اضطراب اجتماعی (شامل: ترس، اجتناب، ناراحتی فیزیولوژیک) افراد گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پسآزمون وجود داشت. با توجه به نتایج این پژوهش، پیشنهاد میشود تا روانشناسان و مشاوران از نتایج این مطالعه در جهت کاهش احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان، بهره ببرند. | ||
کلیدواژهها | ||
ابراز وجود؛ اضطراب؛ تنهایی؛ دانش آموزان؛ فوبی تلفن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Assertiveness Training on Loneliness and Social Anxiety in Female Students with Nomophobia Disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
bahare janjani1؛ Sama Jadidi2؛ mahbibeh vahidi fard3؛ ameneh tajipoor4؛ marjan amoo khalili5 | ||
1Master of Educational Psychology, Islamic Azad University, Hamadan Branch, Hamadan, Iran. | ||
2PhD student of Psychology, University of Guilan, Rasht, Iran. | ||
3Master of Public Psychology, Islamic Azad University of Maybod Branch, Yazd, Iran. | ||
4Master of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Boroujerd Branch, Iran. | ||
5Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Islamic Azad University, Roodehen Branch, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This research was aimed to investigating the effect of assertiveness training on loneliness and social anxiety in female students with nomophobia disorder. The research was a semi-experimental one with pretest-posttest design and control group. The research population included all the female high school students of Karaj in the first semester of 2018-2019 academic year. Via random cluster sampling method, 30 female students of high school third grade who had this disorder score of higher than the cut-off score (60) were selected and randomly assigned to experimental and control groups each of which included 15 people. The subjects of the experimental group received the assertiveness training group program during eight 90-min sessions, 2 sessions a week. The control group was put in the waiting list. Social and Emotional Loneliness Scale for Adults DiTomasso et al, Social Phobia Inventory Connor et al, and Nomophobial Questionnaire Yildirim & Correia, were used. Multivariate analysis of covariance was used for analyzing the data. Results of MANCOVA showed that with the controlled effect of pretest a significant difference between the participants of experimental and control groups in terms of the mean scores of the components of loneliness including; romantic loneliness, emotional loneliness, and social loneliness and the components of social anxiety including; fear, avoidance, physiological symptoms in posttest. According to the results of this study, it is suggested that psychologists and counselors use the results of this study to reduce the loneliness and social anxiety in students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
anxiety, assertiveness, loneliness, nomophobia, students | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اسحق تیموری، ندا (۱۳۹۸). اثربخشی آموزش ابراز وجود بر احساس تنهایی دانش آموزان دختر. سومین کنفرانس دانش و فناوری روانشناسی، علوم تربیتی و جامعهشناسی ایران، تهران.
اکبری کلور، سیده مریم (1398). اثربخشی آموزش ابراز وجود بر خوشبینی و امید دانش آموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه. ماهنامه رویش روانشناسی، در دست انتشار.
پاتو، مژگان.، حقیقت، فرشته و حسن آبادی، حمیدرضا (1391). بررسی نقش کیفیت ارتباط زوجین در پیشبینی احساس تنهایی. دو فصلنامه مشاوره ورواندرمانی خانواده، 3(4): 565-543.
پاشا، رضا (1397). تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزتنفس، اضطراب اجتماعی و قاطعیت دانش آموزان. دوفصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 3(4): 114-99.
پناهی قشه توتی، زکیه.، خسروی، زهره و فرح بیجاری، اعظم. (1397). رابطه بین احساس تنهایی و نوموفوبیا بهواسطهگری بهزیستی معنوی در میان دانشجویان دختر دانشگاه الزهرا (س). فصلنامه مطالعات روانشناختی، 14(4): 90-73.
حسنوند عموزاده، مهدی.، باقری، اکرم.، شعیری، محمدرضا (1389). بررسی روایی و اعتبار سیاهه ترس اجتماعی در نمونه غیربالینی ایرانی. پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان. دانشگاه شاهد و دفتر مرکزی مشاوره دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
سیاح، سرورالسادات.، قدمی، ابوالفضل و آزادی، فاطمه (1396). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه نوموفوبیا (بیموبایل هراسی) در بین دانشجویان ایرانی، فصلنامه روانسنجی رودهن، 6(23): 25-7.
کریمپور، کبری.، نجفی، کیومرث.، یگانه، طیبه و حسنی، جعفر (1397). نقش احساس تنهایی ادراک شده و اضطراب اجتماعی در اعتیاد به فیس بوک. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 11(44): 158-137.
کیاء، سیما.، شعبانی، حسن.، احقر، قدسی و مدانلو، مهناز (1395). تأثیر آموزش مهارت ابراز وجود بر عزتنفس دانش آموزان. نشریه روان پرستاری، 4(1): 46-38.
Akbari Kelor, S. M (2019). The effectiveness of expressive education on the optimism and hope of secondary school girls in secondary school. Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal, In Press (Text in Persian). Alberti, R., & Emmons, M. (1975). Standup, speak out, talk back: the key to assertive behavior. California: Impact, San Luis Obispo. Aschen, S. (1997). Assertive training therapy in psychiatric milieus. Archive of Psychiatric Nursing Journal. 11(1): 49-51 Avşar, F., & Alkaya, S. A. (2017). The effectiveness of assertiveness training for school-aged children on bullying and assertiveness level. Journal of Pediatric Nursing, 36(9): 186-190. Connor, K. M., Davidson, L., Churchil, E., Sherwood, A., Weisler, R. H. & Foa, E. (2000). Psychometric properties of the Social Phobia Inventory-New self-rating scale. The British journal of psychiatry,176(4): 379-386. DiTommasso E, Brannen, C, Best L. A. (2004). Measurement and validity characteristics of the short version of the social and emotional loneliness scale for adults. Educational and Psychological Measurement Journal, 64(1): 99-119.Fuspita, H., Susanti., H.., & Putri., D. E. (2018). The influence of assertiveness training on depression level of high school students in Bengkulu, Indonesia. Enfermería Clínica Journal, 28(1): 300-303. Gezgin, D. M., Şahin, Y. L., & Yıldırım, S. (2017). Sosyal ağ kullanıcıları arasında nomofobi yaygınlığının çeşitli faktörler açısından incelenmesi [The investigation of social network users’ nomophobia levels regarding to various factors]. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1): 1–17. Gutiérrez-Puertasa, L.,Verónica, V., Márquez-Hernándezb, L., Romão Pretoc, S., Granados-Gámezb, G., Gutiérrez-Puertasa, V. & Aguilera-Manrique, G. (2019). Comparative study of nomophobia among Spanish and Portuguese nursing students. Nurse Education in Practice Journal, 34(9): 79-84. Hasanvand Amouzadeh, M., Bagheri, A., & Shaeiri, M. R. (2010). The validity and reliability of social phobia log in Iranian non-clinical sample. Fifth Seminar of Students' Mental Health. Shahed University and Student Counseling Office of Ministry of Science, Research and Technology (Text in Persian). Issac Timuri, N. (2019). The effectiveness of expression training on girl students' loneliness. Third Conference on Psychological Science, Technology, Educational Sciences and Sociology of Iran, Tehran (Text in Persian). Jin, B., & Park, N. (2015). Mobile voice communication and loneliness: Cell phone use and the social skills deficit hypothesis. New Media & Society Journal, 15(7): 1094-1111. Keliat, B. A., Tololiu, T. A., Daulima, N. H. C., & Erawati, E. (2015). Effectiveness assertive training of bullying prevention among adolescents in West Java Indonesia. International Journal of Nursing, 2(1): 128–134. Khawar, R., & Malik, F. (2016). Bullying behavior of Pakistani pre-adolescents: Findings based on Olweus bully/victim questionnaire (OBVQ). Pakistan Journal of Psychological Research, 31(1): 23–43. Kia, S., Shabani. H., Ahghar, G., & Modanloo, M. (2016). The effect of assertiveness training on first-grade schoolgirls' self-esteem in Tehran. Iranian Journal of Psychiatric Nursing, 4(1): 38-46 (Text in Persian). Kuss, D.J., & Griffiths, M. D. (2017). Social networking sites and addiction: Ten lessons learned. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(3): 311-322. Oberst, U., Wegmann, E., Stodt, B., Brand, M., & Chamarro, A. (2017). Negative consequences from heavy social networking in adolescents: The mediating role of fear of missing out. Journal of Adolescence, 55(13): 51–60. Panahi Ghashe Tuti, Z., Khosravi, Z., & Farah Bijari, A. (2018). Relationship between loneliness and nomophobia ith the intermediating role of spiritual well-being among students of alzahra university. Quarterly Journal of Psychological Studies, 14(4): 73-90 (Text in Persian). Pasha, R. (2018). The effect of assertiveness training on self-esteem, social anxiety and definitiveness in students. Quarterly Journal of Educational and College Studies, 3(4): 99-114 (Text in Persian). Patoo, M., Haghighat, F. and Hassanabadi, H. R. (2013). The role of couple relationship quality in predicting of loneliness. Journal of Family Counseling and Psychotherapy, 3(4): 543-565 (Text in Persian). Pontes, H., Caplan, S., & Griffiths, M. (2016). Psychometric validation of the generalized Sayah, S. A., Ghadami, A. and Azadi, F. (2017). Psychometric properties of the nomophobia questionnaire (NMP-Q) among Iranian students. Journal of Psychometrics, 6(23): 7-25 (Text in Persian). Walsh, S. P., White, K. M., & Young, R. M. (2010). Needing to connect: The effect of self and others on young people’s involvement with their mobile phones. Australian Journal of Psychology, 62(4): 194–203. Yildirim, C., & Correia, A. P. (2015). Exploring the dimensions of nomophobia: Development and validation of a self-reported questionnaire. Journal of Computers in human behavior, 49(13): 130-137. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,281 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 680 |