ابراهیمی کوشالی, مقداد, مهدوی راد, محمدعلی, پروین, جلیل. (1399). نقد و بررسی دلالت آیه 59 سوره نساء بر عصمت «اولیالامر» با تاکید بر منابع شیعه. جلوه هنر, 17(1), 1-29. doi: 10.22051/tqh.2020.26516.2498
مقداد ابراهیمی کوشالی; محمدعلی مهدوی راد; جلیل پروین. "نقد و بررسی دلالت آیه 59 سوره نساء بر عصمت «اولیالامر» با تاکید بر منابع شیعه". جلوه هنر, 17, 1, 1399, 1-29. doi: 10.22051/tqh.2020.26516.2498
ابراهیمی کوشالی, مقداد, مهدوی راد, محمدعلی, پروین, جلیل. (1399). 'نقد و بررسی دلالت آیه 59 سوره نساء بر عصمت «اولیالامر» با تاکید بر منابع شیعه', جلوه هنر, 17(1), pp. 1-29. doi: 10.22051/tqh.2020.26516.2498
ابراهیمی کوشالی, مقداد, مهدوی راد, محمدعلی, پروین, جلیل. نقد و بررسی دلالت آیه 59 سوره نساء بر عصمت «اولیالامر» با تاکید بر منابع شیعه. جلوه هنر, 1399; 17(1): 1-29. doi: 10.22051/tqh.2020.26516.2498
نقد و بررسی دلالت آیه 59 سوره نساء بر عصمت «اولیالامر» با تاکید بر منابع شیعه
1دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قرآن و حدیث، پردیس تهران و مربی گروه معارف اسلامی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
2دانشیار گروه علوم و قرآن، دانشگاه تهران، پردیس قم، قم، ایران
3استادیار گروه معارف قرآن دانشگاه قرآن و حدیث تهران
چکیده
در تفسیر آیه 59 سوره نساء و در تبیین مفهوم و نیز مصادیق اولی الامر نهتنها میان مفسران شیعه و مفسران اهل سنت اختلافنظر بوده است بلکه گستره این اختلافنظر را میتوان در میان مفسران هر یک از دو مذهب نیز جستجو کرد. در نگاه مشهور شیعه، اولی الامر به معصومین (ع) تفسیر گردیده است؛ اما تبیینی نو از اولی الامر در میان برخی مفسران شیعه شکل گرفت که از اولی الامر تفسیری عامتر از معصوم ارایه میدهد و ولی فقیه را بعنوان یکی از مصادیق آن تعیین میکند. پژوهش حاضر در صدد است تا با استناد به منابع شیعه به تحلیل و نقد دیدگاه مشهور بپردازد و روشن سازد که اگرچه امامان معصوم(ع) کامل ترین مصداق اولی الامرند اما از سیاق آیه، خصوصیت عصمت برای اولی الامر فهمیده نمیشود و استدلال دیدگاه مشهور شیعه به آیه جهت متعین کردن مصداق اولی الامر در امامان معصوم(ع)، با اشکالات جدی مواجه است.
Critical Review of the Implications of the Verse al-Nisā': 59 to the Infallibility of “'Uli al-'Amr”, Regarding Shi’a Sources
نویسندگان [English]
Meghdad Ebrahimi Koushali1؛ Mohammad Ali Mahdavi rad2؛ Jalil Parvin3
1Doctoral student of Quran and Hadith Sciences, University of Quran and Hadith, Tehran Campus and Instructor of Islamic Education Department, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan, Iran
2Associate Professor, University of Tehran, Farabi Branch, Iran.
3Assistant Professor and Head of the Department of Qur’anic Teachings, University of Qur’an and Hadith, Tehran Branch, Iran.
چکیده [English]
About the interpretation of the verse al-Nisā’: 59 and the meaning and the exampled cases of 'Uli al-'Amr, there is disagreement between the Shiite and Sunni commentators, and the extent of this disagreement is among the interpreters of both groups as well. According to Shi'a, 'Uli al-'Amr is interpreted as the Infallibles (AS), but a new explanation has emerged among some Shiite commentators who considered 'Uli al-'Amr more general than the Infallible and designates the “Walī Faqīh” as one of its instanced cases. Based on Shiite sources, the present study seeks to analyze and critique the famous idea and clarify that although the Infallible Imams (AS) are the most perfect instances of 'Uli al-'Amr, the context of the verse does not allocate infallibility to only 'Uli al-'Amr and then the argument of the famous Shiite view which allocates it only to the Infallible Imams (AS), faces with the serious programs.
کلیدواژهها [English]
The verse al-Nisā’: 59, 'Uli al-'Amr, Absolute and Bound, Infallibility
مراجع
قرآن کریم.
ابن شهرآشوب مازندرانی، محمد بن علی (1410ق)، متشابه القرآن و مختلفه، قم: انتشارات بیدار.
انصاری، مرتضی(1419ق)، فرائد الاصول، قم: مجمع الفکر الاسلامی.