تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,493,016 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,692 |
مقاله پژوهشی: عوامل موثر بر تقاضای گردشگری در کشورهای خاورمیانه: رویکرد اقتصادسنجی فضایی دادههای تلفیقی | ||
تحلیل های اقتصادی توسعه ایران | ||
مقاله 9، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 19، شهریور 1398، صفحه 133-149 اصل مقاله (4.92 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/edp.2018.20226.1151 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل صفرزاده* 1؛ تامینا اصغری2 | ||
1عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه الزهرا | ||
2دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
گردشگری و فعالیتهای اقتصادی ناشی از آن، هم اکنون به یکی از منابع رشد و اشتغال پایدار در بسیاری از کشورها تبدیل شده و سهم بزرگی از درآمد جهانی را به خود اختصاص داده، و یکی از بزرگترین صنایع در جهان است که نقش مهمی در اقتصاد کشورها دارد و توسط بسیاری از محققان به عنوان نیروی محرکه رشد و توسعه اقتصادی شناخته می شود. شناسایی عوامل اقتصادی مؤثر بر ورود گردشگران خارجی، میتواند سیاستگذاران را در بهبود یا حفظ وضع موجود یاری رساند. از اینرو هدف این مطالعه، بررسی عوامل اقتصادی مؤثر بر تقاضای گردشگری در کشورهای منتخب خاورمیانه طی دوره زمانی 2016-1990با رویکرد اقتصادسنجی فضایی دادههای تلفیقی است. نتایج مطالعه نشان میدهد که نرخ ارز، درآمد سرانه و آزادی اقتصادی اثر مثبت و معنیداری بر تقاضای گردشگری داشته، سایر نتایج این مطالعه نشان میدهد که مجاورت فضایی بین کشورهای مورد مطالعه بر تقاضای گردشگری معنیدار، و بهعبارت دیگر، فاصله جغرافیایی یک عامل اصلی در تقاضای گردشگری بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تقاضای گردشگری؛ خاورمیانه؛ اقتصادسنجی فضایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Factors Affecting Demand for Tourism in Middle Eastern Countries: Spatial Econometric Panel Data Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Esmaeel Safarzade1؛ Tamina Asghari2 | ||
1Department of economic/social sciences and economics faculty/ Alzahra University | ||
2Alzahra university | ||
چکیده [English] | ||
Tourism is one of the sources of economic growth and sustainable employment in various countries, which accounts for a large share of global income. As one of the largest industries in the world, tourism plays an important role in the national economies. Identifying the economic factors affecting the entry of foreign tourists can help policymakers to improve or maintain the status quo. Therefore, the purpose of this study is to investigate the economic factors affecting demand for tourism in selected countries of the Middle East by spatial econometric panel data approach during the period of 1990-2016. The results indicate that exchange rate, per capita income and economic freedom have positive and significant effects on demand for tourism. In addition, the impact of spatial proximity on demand for tourism is significant among the countries under study. In other words, geographical distance is a major factor in demand for tourism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Demand for tourism, Middle East, Spatial econometrics | ||
مراجع | ||
- تاج علی، معصومه. ( 1385). بررسی اثرات اقتصادی گردشگران در جمهوری اسلامی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران. - راسخینژاد، آرزو. (1388). تخمین تابع تقاضای گردشگری داخلی در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی. - محمدزاده، پرویز؛ بهبودی، داوود؛ فشاری مجید و ممیپور، سیاب. (1383). تخمین تابع تقاضای خارجی کل گردشگری ایران با رهیافت TVP)). پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، زمستان، دوره 1، شماره 1: 132-107. - مؤمنی وصالیان، هوشنگ و غلامی پور، لیلا. (1390). تخمین تابع تقاضای گردشگری در استانهای منتخب. اقتصاد مالی (اقتصاد مالی و توسعه)، دوره 5، شماره 14: 162-180. - Alberini, A., Tonin, S., & Turvani, M. (2007). Willingness to pay for contaminated site cleanup policies: evidence from a conjoint choice study in Italy. Revue d'économie Politique, 117(5), 737-749.
- Alipour, H., & Ghavidel, S. (2016). Estimation of tourism demand function in selected cities: A case study of Esfahan. The Business & Management Review, 7(4), 83.
- Butcher, J., & Smith, P. (2010). Making a difference: Volunteer tourism and development. Tourism Recreation Research, 35(1), 27-36.
- Carballo, M. M., Araña, J. E., León, C. J., & Moreno-Gil, S. (2015). Economic valuation of tourism destination image. Tourism Economics, 21(4), 741-759.
- Culiuc, M. A. (2014). Determinants of international tourism (No. 14-82). International Monetary Fund.
- Deluna Jr, R., & Jeon, N. (2014). Determinants of international tourism demand for the Philippines: an augmented gravity model approach, MPRA Paper No. 55294.
- Eilat, Y., & Einav, L. (2004). Determinants of international tourism: a three-dimensional panel data analysis. Applied Economics, 36(12), 1315-1327.
- Elhorst, J. P. (2003). Specification and estimation of spatial panel data models. International regional science review, 26(3), 244-268.
- Elhorst, J. P. (2014). Spatial econometrics: from cross-sectional data to spatial panels (Vol. 479, p. 480). Berlin: Springer.
- Garrod, B. (2008). Understanding the relationship between tourism destination imagery and tourist photography. Journal of Travel Research, 47(3), 346-358.
- Getis, A. (2007). Reflections on spatial autocorrelation. Regional Science and Urban Economics, 37(4), 491-496.
- Hotelling, H. (1947). The economics of public recreation. The Prewitt Report.
- Hsiao, C. (2007). Panel data analysis—advantages and challenges. Test, 16(1), 1-22.
- Hyun, S. S., Han, H. & Hun, L. (2014). Medical hotel in the growth of global medical tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing, 31(3), 366-380.
- Leitao, N. C. (2010). Does trade help to explain tourism demand? The case of Portugal. Theoretical and Applied Economics, 63-74.
- Lesage, J. (1999). Spatial econometrics: the web book of regional science. Regional Research Institute, Morgantown.
- Mendes, I. (2003). Pricing recreation use of national parks for more efficient nature conservation: an application to the Portuguese case. European Environment, 13(5), 288-302.
- Moumeni Vesalian, H., & Gholamipour, L. (2011). Estimation of tourism demand function in selected provinces, Financial Economics (Financial Economics and Development), 5(14), 162-180 (In persian).
- Mohammadzadeh, P., Behboodi, D., Feshari, M., & Mamipour, S. (2004). Estimation of demand function of Iranian total foriegn tourism (TVP Approach). Economic Growth and Development Research, 1(1), 107-132 (In persian).
- Naudé, W. A., & Saayman, A. (2005). Determinants of tourist arrivals in Africa: a panel data regression analysis. Tourism Economics, 11(3), 365-391.
- Pawaskar, P., & Mridula, G. (2012). Tourism: the depth of its meaning. International Journal of Research in Commerce, Economics and Management, 2(10), 26-32.
- Rasekhinegad, A. (2009). Estimating domestic tourism demand function in Iran. M.Sc., Tarbiat Modarres University, Faculty of Humanities (In persian).
- Taj Ali, M. (2006). Investigating the economic impact of tourists in the Islamic Republic of Iran, M.Sc. in Economics, Al-Zahra University, Tehran (In persian).
- Tian, G., Romilly, P., Liu, X., & Song, H. (2011). Economic and social determinants of international tourism spending: A panel data analysis. Tourism analysis, 3(1), 3-16.
- Tse, T. S. (2010). What do hospitality students find important about internships?. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 10(3), 251-264.
- Wantrup, S. V. (1952). Resource conservation: economics and policies. Univ of California Press.
- World Tourism Organization (2013), UNWTO Tourism Highlights, 2013 Edition, UNWTO, Madrid.
- World Tourism Organization (2014), UNWTO Tourism Highlights, 2014 Edition, UNWTO, Madrid.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 548 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 456 |