تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 933 |
تعداد مقالات | 7,666 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,518,069 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,898,170 |
سبک فرمالیسم و کاربرد آن در مکتب ( باهاوس) آلمان | ||
پژوهش نامه گرافیک نقاشی | ||
مقاله 17، دوره 2، شماره 3، بهمن 1398، صفحه 219-228 اصل مقاله (813.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/pgr.2019.24277.1023 | ||
نویسندگان | ||
مریم مقصودلو* 1؛ سید مهدی نورانی2 | ||
1کارشناسی ارشد گرافیک، مرکز غیر انتفاعی مازیار ، نور، ایران، نویسنده مسئول | ||
2استادیار گروه دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکز، تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
این نوشته بر آن است تا تأثیر سبک فرمالیسم برمکتب باهاوس را بررسی کند. هر تصویر اگر دقیق و روی اصول و مبانی هنرهای تجسمی طراحیشده باشد از چندین لایه ساده تشکیل میشود که وجود این لایهها باعث زیبایی یک اثر هنری میشود و با جدا شدن این لایهها از همدیگر از زیبایی یک اثر هنری کاسته میشود. ظهور این اندیشه در تمامی حوزههای هنر، آثار متنوع و شاخصی را پدید آورده است که در تمامی تاریخ هنر همواره مورد توجه قرار گرفتهاند. فرمالیسم بر فرم یا ساختار صوری تاکید کند. فرمالیسم در ادبیات، سینما، موسیقی، نقاشی، عکاسی، مجسمه سازی و معماری آثاری را پدید آورده است که هر چند در صورت ظاهری متفاوت، اما در خلوص ذاتی مشترکاند؛ به طوری که سادگی، خلوص و بی پیرایگی به عنوان جوهر فرمالیسم، در هریک از این حوزهها به صورتی متفاوت تجلی یافته است.. در این پژوهش ویژگیهای مرتبط با فرمالیسم و فرم و تاثیر آن بر مکتب ( باهاوس) آلمان بررسی شده است نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که رابطه فرمالیسم و فرم، محتوا و ساختارگرایی، یبن عناصر، نوشتار، با موضوع مکتب آلمان مرتبط بوده است.روش تحقیق این پژوهش توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از شیوهی کتابخانهای انجام شده است.. پژوهش حاضر با این سوال کلیدی مطرح خواهد شد که سبک فرمالیسم چه تاثیری بر مکتب ( باهاوس) گذاشته است. در این تحقیق اهتمام ورزیده شده که این مکتب از نظر ساختارگرایی، فرم و محتوا مورد بررسی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرمالیسم؛ فرم؛ ساختارگرایی؛ سبک؛ باهاوس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Formalism Style and its Application in the Bauhaus School of Germany | ||
نویسندگان [English] | ||
M. Maghsoudlou1؛ S. Nouran2 | ||
1Master in Graphic, Maziar University, Nour, Iran, Corresponding Author. | ||
2, Assistant Professor, Islamic Azad University, Faculty Art and Architecture, Central Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present research is concerned with investigating the effect of the Formalism style on the Bauhaus school. Every picture is composed of multiple simple layers which significantly contribute to the aesthecity of an art work as long as it is designed following the visual art principles. The emergence of this thought various domains of art is attributable to the creation of diverse and salient art works which have drawn a lot of attention throughout the history of art. Formalism accentuates formal structures and has influenced various works in literature, cinema, music, painting, photography, sculpture and architecture, which are formally distinct, yet share the same features in nature so that simplicity and purity, as the intrinsic characteristics of Formalism, manifest differently in these areas. In the last decades, formalism has always been a topic of thought and discussion among various European critics and theorists like Roger Fry and Clive Bell. Since 1920s, formalism has gained its reputation through various researches on the stylistic characteristics and formal structure of the literal works conducted by a group of Russian authors including Viktor Shklovsky. Known as formalists, they merely devote their attention to scrutinizing forms. Formalism is an action which highlights form or formal structure. In this study, we have attempted to answer the following questions by assuming that: How similar is the Bauhaus school to the formalism structuralism and whether form stands against content in the Bauhaus school? As an analytical-comparative study, the ongoing research adopts the qualitative approach to analyze the data collected via library method. The term “formalism” accounts for various concepts. It is noteworthy that formalists are inclined to believe that form does not serve as a container to express content, but the content of a literary work plays a pivotal role in creating its form. Therefore, the content is a major element which determines the form, thereby deserving a close scrutiny. Kant’s concerns about the independence of art and his account of beauty leads us to an important theory named Formalism. Accordingly, all artistic values and aesthetics have their roots in the form, and hence leave no room for the concepts of content, meaning and function. A number of central modifications in formalism and appealing discussions on the functions of the shape and form have triggered significant changes in other fields. We merely need to focus our mind on the static characteristic of posters and typography in the field of “poster designing and typography”. When form is recognized as the structural (formal) quality of pictures and letters, “space form” and “form and function” are two fundamental concepts which date back to the dynamic trend of the Bauhaus school, which in turn was attributable to the aesthetic theory of formalism. Another example comes from our insight into the nature of iconicity in the cinema. Besides the importance of the thoughts and opinions propounded by such modernists as Clive Bell, who believe in the nobility of the form within an artistic work, most part of the related literature place an important value on the role of Russian Structuralism and Russian Formalism streams in the developments of visual arts in the early 1920s, especially when the Bauhaus school of architecture and applied arts was established in the 1920s in Weimar, Germany, and then dissolved after National Socialist Party came to power. Taking a close examination of the educational foundations of the Bauhaus school reveals the influence of formalists’ opinions on this school of thought. Examples of such thinkers includes Wassily Kandinsky who not only was recognized as a pioneer in abstract art, but also exerted a significant effect on the Bauhausian thought owing to his Russian background and friendship with Russian formalists. He proposed the view that the “forms” of objects have a kind of music in their nature. The Bauhaus school, influence by Russian structuralism, seek to revive a more popular art, whose experimentalism and objective point of view inspired Gyorgy Kepes to write the book entitled “The Language of Vision”. What discussed above was the etiology of the shape and form (in terms of their morphology and their interrelationships) which manifested in abstract, expressionism, minimalism post painterly abstraction and Op art, and have remained in the artistic expression method until recently; a form which was conveyed from formalism to the Bauhaus school, and then affected applied and ornamental art, entered painting, penetrated into the narrow openings of the rooms and influenced all furniture and fixtures. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Formalism, Form, Structuralism, the Bauhaus Style | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک(1372). ساختار و تاویل متن، 2 جلدی، چ. دوم، تهران: مرکز. ارجی، علیاصغر(۱۳۹۴).زیباییشناسی نقد ادبی و شفیعی کدکنی، هشتمین همایش پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی، 87-106. افضل طوسی، عفتالسادات(1385). بررسی تغییرات نوشته(حروفگذاری) در پوستر، هنرهای زیبا، شماره 26، 109- 117. پوینده، محمد جعفر(1381). سودای مکالمه، خنده، آزادی: میخائیل باختین، تهران: چشمه. جمالی، مریم(1394). مقدمهای بر مفهوم فرم و فرمالیسم در هنر مدرن، جستارهاى فلسفی، شماره 28، 5 - 23 خیراندیش، رسول و شایان، سیاوش(1370)، ریشهیابی نام و پرچم کشورها، تهران: کویر. سلدن، رامان(1372). راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه عباس مخبر، تهران: طرح نو. شاپوریان، رضا(1386). اصول کلی روانشناسی گشتالت، تهران: رشد. شفیعی، فرزانه(۱۳۹۱). فرهنگ روس، مروری بر فرمالیسم روسی، ویژه ادبیات داستانی معاصر روسیه، بخش دوم، شماره ۳۷، 17-28. صفوی، کوروش(۱۳۹۱). نوشتههای پراکنده، تهران: علمی. کانت، ایمانوئل(۱۳۸۳). نقد قوه حکم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نی. کرایگ، جیمز و برتون، بروس(1386). سی قرن طراحی گرافیک با نگاهی به تاریخ چاپ، چ. چهارم، تهران: وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی. مگز، فیلیپ بی(1390). تاریخ طراحی گرافیک، ترجمه ناهید اعظم فراست و غلامحسین فتحالله نوری، چ. دوم، تهران، سمت. هولیس، ریچارد(۱۳۸۶). تاریخچهای از طراحی گرافیک، چ. چهارم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. هنفلینگ، اسوالذ(1393). چیستی هنر، ترجمه علی رامین، چ . هشتم، تهران: هرس. ونگ، وسیوس(1380). اصول فرم و طرح، ترجمه آزاده بیداربخت و نسترن لواسانی، تهران: نی. Afzaltousi, E. (2006). Study of the Changes in the Poster Writing Letters, Fine Arts Journal, 26, 109-117 (Text in Persian).
Ahmadi, B. (1993). Structure and Tex Interpretation, (2nd ed.), Tehran: Markaz (Text in Persian).
Arji, A. A. (2015). Aesthetics of Literary Criticism and Shafie Kadkani, 8th Conference on Persian Language and Literature Studies, Tehran (Text in Persian).
Barnicoat, John (1997). Posters a Concise History, London: Thames & Hudson. Carroll, N. (2010). Art in Three Dimensions, USA: Oxford University Press.
Carroll, N. (2010). Art in Three Dimensions, USA: Oxford University Press.
Encyclopedia Americana (1975). (Vol. 11), Americana Corpotation
Fielder, K. (1949). On Judging Works of Visual Art, California: University of California Press.
Graig, J. & Barton, B. (2007), Thirty Centuries of Graphic Design Take a look at the History of Printing, (4th ed.), Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance (Text in Persian).
Greenberg, C. (1939-1969). The Collected Essays and Criticism, Edited by John O’Brian, Chicago: University of Chicago Press.
Hanfling, O. (2013). The Nature of Art, Translated by Ali Ramin, Tehran: Hermes (Text in Persian).
Hollis, R. (2007), Graphic Design: A Concise History (World of Art), (4th ed.), Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance (Text in Persian).
Jamali, M. (2015). An Introduction to the Concept of Form and Formalism in Modern Art, Semi-Annually Philosophical Investigations, 28, 5-33 (Text in Persian).
Kant, I. (2005). Critique of Judgment, Tehran: Nashreney (Text in Persian).
Kheirandish, R. & Shayan, S. (2001), Rooting the Names and Flags of Countries, (1st ed.), Tehran: Kavir (Text in Persian).
Livingston, A. & Livingston, I. (1992). Dictionary of Graphic Design and Designers, London: Thames and Hudson.
Mages, Ph. (2011). A History of Graphic Design, Translated by Nahid Azam Ferasat and Gholamhossein Fathollah Nouri, (2nd ed.), Tehran: Samt (Text in Persian).
Pouyandeh, M. (2002). la passion du dialogue, du rire, de la liberte: Mikhail Bakhtine, Tehran: Cheshmeh(Text in Persian).
Safavi, K. (2012). Scattered Manuscripts, Tehran: Elmi (Text in Persian).
Selden, R. (1993). Contemporary Literary Theory, Translated by Abbas Mokhber, Tehran: Tarheno (Text in Persian).
Shafiei, F. (2012). A Review of Russian Formalism, Russian Culture, Special Issue of Contemporary Russian Literature, (2nd Part), 37 (Text in Persian).
Shapourian, R. (2007). General Principles of Gestalt Psychology, Tehran: Roshd (Text in Persian).
Wong, W. (2001). Principles of Form and Design, Translated by Azadeh Bidarbakht and Nastaran Lavasani, Tehran: Nashreney (Text in Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,039 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,035 |