تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,330 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,730 |
بررسی استعارۀ مفهومی «جهان هستی، درخت است» در متون عرفانی | ||
ادبیات عرفانی | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 20، تیر 1398، صفحه 7-31 اصل مقاله (527.31 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jml.2020.26604.1768 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه سلطانی* ؛ طاهره میرهاشمی | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراک | ||
چکیده | ||
در جستار حاضر، استعارۀ مفهومی «جهان هستی، درخت است» در سه متن عرفانی انسان کامل عزیزالدین نسفی، مرصادالعباد نجمالدین رازی و معارف بهاءولد بررسی میشود. پرسشهای پژوهش عبارتاند از: 1. نویسندگان این آثار کدامیک از دریافتها و تجربههای عرفانی ـ انتزاعی خود را دربارۀ عالم هستی با بهرهگیری از قلمرو مبدأ درخت تبیین کردهاند؟ 2. از انطباق میان حوزۀ مبدأ و مقصد در استعارۀ مفهومی مورد بحث، چه جفتهای متناظری شکل گرفته است؟نگارندگان برای پاسخگویی به این پرسشها، ابتدا به شیوۀ استقرایی متنهای مورد مطالعه را واکاوی و شواهد کاربرد استعارۀ مفهومی «جهان هستی بهمثابۀ درخت» را استخراج کردند. سپس به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی به بررسی دادههای پژوهش پرداختند. دستاورد تحقیق بیانگر آن است که نویسندگان یادشده از این استعارۀ مفهومی بهمنظور بیان مفاهیمی چون مبدأ آفرینش، توحید ذاتی، انسان کامل، بلوغ و حریت، مبدأ ارواح، مبدأ عالم، وحدت وجود، مرگ و معاد استفاده کردهاند. بعضی از جفتهای متناظری که در این آثار، از نگاشت درخت و اجزا و عناصر مربوط به آن بر پدیدههای انتزاعی عالم هستی حاصل میشود عبارتاند از: «درخت/ جهان، آفرینش و هستی، زمین و آسمان (مجازاً دنیا)، جسم انسان»، «میوه/ انسان، حضرت محمد (ص)، روح انسان»، «تخم/ عقل اول، روح محمدی، گوهر ذات الهی»، «رسیدن و پختن میوه/ رسیدن آدمی به کمال» و «جداشدن میوه از درخت/ مفارقت روح از جسم». | ||
کلیدواژهها | ||
متون عرفانی؛ استعارۀ مفهومی؛ جهان هستی؛ درخت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
"The Universe Is a Tree" Conceptual Metaphor in Mystical Texts | ||
نویسندگان [English] | ||
Fateme Sultani؛ Tahere Mirhashemi | ||
Assistant Professor of Arak University of Languages and Literature | ||
چکیده [English] | ||
The conceptual metaphor of “the universe is a tree” in three mystical texts of the Perfect Man by Azizedin Nasafi, Morsad al-Abad by Najm al-Din Razi and Education by Baha'valad will be examined in this paper. The research questions are: a) Which of their mystical-abstract experiences about the universe have the authors elucidated deploying the territory of the tree? b) What corresponding pairs have been shaped through interaction between the source and target domains in the conceptual metaphor? To answer the questions, the researchers initially examined the texts inductively and extracted instances of application of the conceptual metaphor, "the world as a tree". The research data was then analyzed using descriptive-analytical method. The findings indicate that the authors have utilized the conceptual metaphor to express concepts like the origin of creation, inherent monotheism, perfect man, puberty and liberation, the origin of spirits, the origin of the universe, the unity of existence, death, and resurrection. Some of the corresponding pairs in the studied works are derived from mapping tree and its components onto the abstract phenomena of the universe, including “tree/universe, creation and existence, earth and sky (metaphor for world), human body”, “fruit/human, the Prophet Mohammad (PBUH), human soul”; “seed/first intellect”; “Mohammadi soul; sublime divine essence”; “fruit growth and ripening/reaching perfection by human”; and “fruit separation from tree/detachment of soul from body”. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mystical Texts, Conceptual Metaphor, Universe, Tree | ||
مراجع | ||
منابع
10. بهگود گیتا. (1374). سرود خدایان. ترجمۀ محمدعلی موحد. شرکت سهامی انتشارات خوارزمی. تهران. 11. حسنزاده، علیرضا. (1381). افسانۀ زندگان. بقعه و مرکز بازشناسی اسلام و ایران. تهران. 12. دوبوکور، مونیک. (1394). رمزهای زنده جان. ترجمۀ جلال ستاری. مرکز. تهران. 13. راسخمهند، محمد. (1389). درآمدی بر زبانشناسی شناختی. سمت. تهران. 14. زرینفکر، مژگان و همکاران. (1392). «استعارۀ مفهومی رویش در معارف بهاءولد». دوفصلنامۀ ادبیات عرفانی دانشگاه الزهراء. سال پنجم. ش 9. صص 137-172. 15. زمردی، حمیرا. (1387). نمادها و رمزهای گیاهی در شعر فارسی. زوار. تهران. 16. زند بهمن یسن. (1370). گزیدههای زادسپرم. ترجمۀ محمدتقی راشد محصل. مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی. تهران. 17. سید مرتضی. علی بن حسین. [بیتا]. تنزیه الانبیا و الائمه. شریف رضی. قم. 18. شاکر سلماسی، مجید. (1393). «بررسی سندی و دلالی روایت انّ الله خلق آدم علی صورته». فصلنامۀ تخصصی مطالعات قرآن و حدیث سفینه. سال دوازدهم. شماره 45. صص 52-58. 19. طریقی، عبدالحسین. (1387). «تجلی در عرفان اسلامی». فصلنامه تخصصی عرفان. سال 4. ش شانزدهم. صص 135-163. 20. فاضلی، فیروز و همکاران. (1392). «رهیافت میانفرهنگی به گیاه و درخت در اساطیر و ادبیات». ادبپژوهی. ش 23. صص 9-33. 21. فولادی، علیرضا. (1389). زبان عارفان. سخن. تهران. 22. کلانتر، نوشآفرین و طاهره صادقی تحصیلی. (1395). «درخت در نمادپردازیهای عارفانه و ریشههای اسطورهای آن». دو فصلنامه ادبیات عرفانی دانشگاه الزهراء. سال 8. ش 15. صص 67-92. 23. کوچش، زلتن. (1393). مقدمهای کاربردی بر استعاره. ترجمۀ شیرین پورابراهیم. سمت. تهران. 24. لیکاف، جرج. (1390). نظریۀ معاصر استعاره. با همکاری گروهی از مترجمان به کوشش فرهاد ساسانی. چ 2. سورۀ مهر. تهران. 25. لیکاف، جرج و مارک جانسون. (1396). استعارههایی که باور داریم. ترجمۀ راحله گندمکار. نشر علمی. تهران. 26. مالرب، میشل. (1387). نقش دین در زندگی فردی و اجتماعی. ترجمۀ مهران توکلی. نی. تهران. 27. مستملی بخاری، ابوابراهیم اسماعیل بن محمد. (1383). شرح التعرف لمذهب التصوف. تصحیح و تحشیۀ محمد روشن. ج 2. چ 2. اساطیر. تهران. 28. مولوی، جلالالدین. (1382). مثنوی معنوی. مصحح توفیق سبحانی. سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی. تهران. 29. نجمالدین رازی، عبدالله بن محمد. (1386). مرصادالعباد من المبدأ الی المعاد. به اهتمام محمدامین ریاحی. چ 12. علمی و فرهنگی. تهران. 30. نسفی، عزیزالدین. (1362). الانسان کامل. تصحیح و مقدمه ماریژان موله. زبان و فرهنگ ایران. تهران. 31. نظامی گنجوی. (1362). خمسۀ نظامی. به اهتمام وحید دستگردی. امیرکبیر. تهران. 32. هاشمی، زهره. (1389). «نظریۀ استعارۀ مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون». ادبپژوهی. ش 12. صص 119-140. References
vol 3, issue: 10, pp: 91-114
Journal of Mystical Literature of Al-Zahra University, Vol 5, issue:9, pp: 137-172.
23. Kovecses, Z .(2014). “Metaphor: A Practical Introduction” Translated by: Pourebrahim, Sh., SAMT press, Tehran.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 639 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 575 |