تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,429 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,792 |
نیمرخ علایم اختلال استرس پس آسیبی، و ابعاد شناختی و هیجانی نظریه ذهن در کودکان بی سرپرست | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 56، آبان 1398، صفحه 73-88 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2019.25052.1862 | ||
نویسندگان | ||
حمید خانی پور* 1؛ علیرضا مرادی2؛ مریم موید عادبدی3 | ||
1استادیار روانشناسی، موسسه تحقیقات تربیتی، روانشناختی و اجتماعی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران. | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، سازمان بهزیستی، زنجان، ایران. | ||
چکیده | ||
تفاوت محیط تحول کودکان بیسرپرست با کودکان عادی، آنها را مستعد آسیبهای روانی میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی نیمرخ روان شناختی کودکان بیسرپرست از لحاظ تجربه علایم اختلال استرس پسآسیبی، و عملکردهای شناختی و هیجانی در تکالیف نظریه ذهن بود. براین اساس از 50 کودک بیسرپرست و 50 کودک عادی درخواست شد تا مقیاس بررسی اثرات حوادث بر کودکان، آزمون نظریه ذهن و آزمون درک حالات هیجانی از طریق چشمها را تکمیل کنند. یافتههای تجزیه و تحلیل رگرسیون لوجستیک نشان داد که نشانههای نفوذ تجارب آسیبزا، اجتناب رفتاری و نقص در درک باور کاذب به صورت معنیداری دو گروه بیسرپرست و عادی را از هم متمایز میکند. بین عملکردهای نظریه ذهن و توانایی بازشناسی هیجانها در آزمون چشمها با تجربه علایم اختلال استرس پسآسیبی رابطه معکوس و معنیداری وجود داشت. به نظر میرسد تجربه اختلال استرس پسآسیبی یکی از اختلالهای شایع در بین کودکان بیسرپرست است. تاخیر در رشد ابعاد هیجانی و شناختی نظریه ذهن ممکن است در کودکان بیسرپرست ناشی از تجربه علایم اختلال استرس پسآسیبی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کودکان بی سرپرست؛ اختلال استرس پس آسیبی؛ نظریه ذهن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Profile of Posttraumatic Stress Disorder symptoms and cognitive and emotional dimensions of Theory of Mind performance among orphans children | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid khanipour1؛ Alireza Moradi2؛ Maryam Moayad abedi3 | ||
1Institute of Educational, Psychological, and Social Research, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
2Professor, Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tehran, Iran. | ||
3M.A in clinical psychology, Islamic azad university, Zanjan Branch, Welfare organization, Zanjan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Orphaned children were more susceptible to mental disorder than other children due to rearing in different developmental environments. The aim of this study was to investigate psychological profile of orphans regards to post traumatic stress disorder symptoms and performance in cognitive and emotional aspects of theory of mind. We assessed 50 orphaned children and 50 non-orphan children by the children’s impact of event scale, theory of mind test and the reading the mind in the eyes task. Logistic regression showed that intrusion experience, behavioral avoidance and difficulty in understanding false belief could significantly discriminate orphans and non-orphaned children group. In addition, there were negative association between performance in theory of mind tasks, emotion recognition and severity of three main symptoms of post traumatic stress disorder among orphans and non-orphan children. It seems post-traumatic stress disorder is one of the main mental disorder among orphaned children. Furthermore, delay in the development of cognitive and emotional aspects of theory of mind performance among orphans could influenced by post traumatic stress disorder. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Orphan children, Posttraumatic stress disorder, Theory of Mind | ||
مراجع | ||
پناغی، لیلی.، حکیم شوشتری، میترا.، عطاری مقدم، جعفر. (1385). اعتباریابی نسخه فارسی مقیاس تجدیدنظرشده تاثیر حوادث. مجله دانشکده پزشکی، 64 (3)، 52-60.
قمرانی، امیر؛ البرزی، شهلا.، خیر، محمد. (1385). بررسی روایی و اعتبار آزمون نظریه ذهن در گروهی از دانش آموزان عقب مانده ذهنی و عادی شهر شیراز. مجله روانشناسی، 10 (3):181-199
پورایلیایی، صدف. (1392). ساخت نسخه فارسی آزمون ذهن خوانی از طریق چشم و بررسی ویژگی های روانسنجی آن. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی شناختی. دانشگاه شهید بهشتی. تهران، ایران.
Boelen, P. A., Spuij, M., & Reijntjes, A. H. (2017). Prolonged grief and posttraumatic stress in bereaved children: A latent class analysis. Psychiatry research, 258, 518-524. Bronsard, G., Alessandrini, M., Fond, G., Loundou, A., Auquier, P., Tordjman, S., & Boyer, L. (2016). The prevalence of mental disorders among children and adolescents in the child welfare system: A systematic review and meta-analysis. Medicine. 95(7):1-17. Bora, E., & Berk, M. (2016). Theory of mind in major depressive disorder: A meta-analysis. Journal of affective disorders. 191: 49-55. doi.org/10.1016/j.jad.2015.11.023 Cadamuro, A., Versari, A., Vezzali, L., & Trifiletti, E. (2016). Preventing the detrimental effect of posttraumatic stress in young children: The role of theory of mind in the aftermath of a natural disaster. European Journal of Developmental Psychology, 13(1): 52-66. Ebert, S., Peterson, C., Slaughter, V., & Weinert, S. (2017). Links among parents’ mental state language, family socioeconomic status, and preschoolers’ theory of mind development. Cognitive Development. 44: 32-48. Ehlers, A., & Clark, D. M. (2000). A cognitive model of posttraumatic stress disorder. Behaviour research and therapy. 38(4): 319-345. Etel, E., & Yagmurlu, B. (2015). Social competence, theory of mind, and executive function in institution-reared Turkish children. International Journal of Behavioral Development. 39(6): 519-529. Ghamrani, A., Alborzi, SH., Khayer, M. (2007). Reliability and validity of theory of mind test among mental retardation student and normal student in Shiraz. Journal of Psychology. 10 (3): 181-199. (Text in Persian). Guyon-Harris, K. L., Humphreys, K. L., Fox, N. A., Nelson, C. A., & Zeanah, C. H. (2019). Signs of attachment disorders and social functioning among early adolescents with a history of institutional care. Child abuse & neglect, 88, 96-106. Holl, A. K., Kirsch, F., Rohlf, H., Krahé, B., & Elsner, B. (2018). Longitudinal reciprocity between theory of mind and aggression in middle childhood. International Journal of Behavioral Development, 42(2): 257-266. Hughes, C., Devine, R. T., & Wang, Z. (2018). Does parental mind‐mindedness account for cross‐cultural differences in preschoolers’ theory of mind? Child development, 89(4), 1296-1310. Lueger-Schuster, B., Knefel, M., Glück, T. M., Jagsch, R., Kantor, V., & Weindl, D. (2018). Child abuse and neglect in institutional settings, cumulative lifetime traumatization, and psychopathological long-term correlates in adult survivors: The Vienna Institutional Abuse Study. Child abuse & neglect, 76, 488-501. Molenberghs, P., Johnson, H., Henry, J. D., & Mattingley, J. B. (2016). Understanding the minds of others: A neuroimaging meta-analysis. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 65, 276-291. Muniz, C.N., Fox, B., Miley, L. N., Delisi, M., Cigarran, G. P., & Birnbaum, A. (2019). The Effects of Adverse Childhood Experiences on Internalizing Versus Externalizing Outcomes. Criminal Justice and Behavior, 46(4), 568-589. Muris, P., Steerneman, P., Meesters, C., Merckelbach, H., Horselenberg, R., Van den Hogen, T., et al. (1999). The TOM test: A new instrument for assessing theory of mind in normal children and children with pervasive developmental disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders. 29(1): 67-80. Mutiso, V. N., Musyimi, C. W., Tele, A., & Ndetei, D. M. (2017). Epidemiological patterns and correlates of mental disorders among orphans and vulnerable children under institutional care. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 52(1), 65-75 Nazarov, A., Frewen, P., Parlar, M., Oremus, C., MacQueen, G., McKinnon, M., & Lanius, R. (2014). Theory of mind performance in women with posttraumatic stress disorder related to childhood abuse. Acta Psychiatrica Scandinavica. 129(3): 193-201. Panaghi, L., Hakim shooshtari, M., Atari-moghadam, J. (2006). Persian version validation in impact of event Scale-Revised. Tehran University Medical journal. 64 (3):52-60. (Text in Persian). Pourilliai, S. (2015). Persian version of mind reading through eyes and examine its psychometric features. M.A thesis in cognitive psychology. Shahid-Beheshti University. Tehran, Iran. (Text in Persian). Slaughter, V., Imuta, K., Peterson, C., & Henry, J. D. (2015). Meta‐analysis of theory of mind and peer popularity in the preschool and early school years. Child development. 86(4): 1159-1174. Smith, P., Dalgleish, T., & Meiser‐Stedman, R. (2019). Practitioner Review: Posttraumatic stress disorder and its treatment in children and adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60(5), 500-515. Sprong, M., Schothorst, P., Vos, E., Hox, J., & Van Engeland, H. (2007). Theory of mind in schizophrenia: meta-analysis. The British Journal of Psychiatry. 191(1): 5-13. Vellante, M., Baron-Cohen, S., Melis, M., Marrone, M., Petretto, D. R., Masala, C., & Preti, A. (2013). The “Reading the Mind in the Eyes” test: systematic review of psychometric properties and a validation study in Italy. Cognitive neuropsychiatry. 18(4): 326-354. Van Der Kolk, B., Ford, J. D., & Spinazzola, J. (2019). Comorbidity of developmental trauma disorder (DTD) and post-traumatic stress disorder: findings from the DTD field trial. European journal of psychotraumatology.10 (1): 1-13. Wellman, HM., Cross, D., & Watson, J. (2001). Meta‐analysis of theory‐of‐mind development: The truth about false belief. Child development. 72(3): 655-684. Yule, W. (1992). Post-Traumatic Stress Disorder in Child Survivors of Shipping Disasters: The Sinking of the ‘Jupiter'. Psychotherapy and psychosomatics. 57(4): 200-205. Yule, W., Ten Bruggencate, S & Joseph, S. (1994) Principal components analysis of the Impact of Event Scale in children who survived a shipping disaster. Personality and Individual Differences, 16 (5), 685-691 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 804 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 442 |