تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,654 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,496,916 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,887,447 |
Perspectives of Forensic Linguistics Research in Iran | ||
Journal of Language Horizons | ||
مقاله 9، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، فروردین 2019، صفحه 187-205 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: Research article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/lghor.2019.27858.1172 | ||
نویسندگان | ||
Abdoreza Seyari1؛ Mohammad Sadegh Bagheri* 2 | ||
1PhD Candidate of TEFL, Department of English, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of English, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran | ||
چکیده | ||
Forensic linguistics tackles legal ends through linguistic means and it has established a sublime place for itself in international academic centers. In the past 10 years, some studies have been conducted on forensic linguistics in Iran and it has been approved by the ministry of education as a two-unit course at PhD level in Linguistics programs and it is offered in the field of Criminology at PhD level at Iran’s Police Academy; however, it has room for advancement in a range of domains. This research aimed to study the perspective and functions of forensic linguistics in Iran. The research rationale lay in the fact that the exigencies of the era we live in prompt us to practice majors that can practically serve the current and future Iranian society. The participants of this qualitative study were 13 university lecturers in TEFL and law. The data were collected through semi-structured interviews and questionnaires. To meet the aims of the study, the research provided an introduction to the history and development of forensic linguistics and highlighted its perspectives in Iran. The data were analyzed based on the codes derived from the questionnaires and interviews. The findings showed that all the participants deemed the localization of forensic linguistics as quintessential in Iran and provided some suggestions for the areas in which this field of study can serve great purposes. The findings of this research can be suitable for those involved in language- and law-related research. Further research can be carried out on teaching, learning, assessment and materials development for forensic linguistics in the Iranian academic setting. | ||
کلیدواژهها | ||
Forensic linguistics؛ Iranian academic setting؛ Localization؛ Perspective؛ Research | ||
عنوان مقاله [English] | ||
چشم انداز پژوهش زبان شناسی حقوقی در ایران | ||
نویسندگان [English] | ||
عبدالرضا سیَری1؛ محمد صاادق باقری2 | ||
1دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران | ||
2استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده [English] | ||
زبان شناسی بوسیله ابزارهای زبانی به اهداف حقوقی می پردازد. زبان شناسی حقوقی جایگاه والایی در مراکز علمی دنیا به دست آورده و طی ده سال گذشته مطالعاتی در این حوزه در ایران انجام شده است. اگرچه به عنوان درس دو واحدی در مقطع دکتری تخصصی زبان شناسی توسط وزارت علوم به تصویب رسیده است و در مقطع دکتری جرم شناسی در دانشکده ی پلیس ارائه می شود، با این حال می تواند در حوزه های گسترده تری توسعه یابد. این پژوهش به دنبال مطالعه ی چشمانداز و کارکردهای زبانشناسی حقوقی در ایران است. علت انجام این پژوهش به دلیل این واقعیت است که ضروریات عصری که در آن زندگی می کنیم ما را بر آن می دارد تا به رشته های تحصیلی که به واقع بتوانند به بهترین شکل عملی در خدمت حال و آیندهی جامعه باشد، بپردازیم. شرکتکنندگان در این تحقیق کیفی، سیزده استاد دانشگاه در رشته های آموزش زبان انگلیسی و حقوق اند. داده ها از طریق پرسشنامه و مصاحبه گردآوری شد. برای تحقق اهداف مطالعه، درآمدی نظاممند بر مواردی شامل تاریخچه، توسعه و چشماندازهای زبانشناسی حقوقی در ایران ارائه شده است. دادههای این مطالعه بر اساس کدهای برگرفته از پرسشنامه و مصاحبه به دست آمد. یافته های این مطالعه نشان می دهد که همه ی شرکتکنندگان در این مطالعه بومی سازی زبانشناسی حقوقی در ایران را ضروری دانستند و پیشنهاداتی برای زمینه های مطالعه که بتواند اهداف مهمی را دنبال کند ارائه کردند. نتایج این مطالعه می تواند برای افرادی که به پژوهش در زمینه ی زبان-حقوق ارتباط دارند مناسب باشد. پژوهش های بیشتری در زمینه های آموزش، یادگیری، ارزیابی و طراحی مواد آموزشی برای زبانشناسی حقوقی در ایران می تواند انجام شود. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
زبان شناسی حقوقی, محیط آموزشی ایران, بومی سازی, چشم انداز, پژوهش | ||
مراجع | ||
Aghagolzade, F. (2005). Forensic linguistics: A new approach in applied linguistics (A collection of the First Iranian Linguistic Assembly Summit articles) [in Persian]. Tehran, Iran: Allame Tabatabaei University Publications.
Aghagolzadeh, F., Momeni, N., Asi, M., & Farajiha, M. (2010). A new approach to identify crimes in Iranian society: Forensic linguistics. International Journal of Criminology and Sociological Theory, 3(2), 425-437.
Anjum, R. Y. (2007). The need for the establishment of forensic linguistics as an independent discipline in Pakistan International Journal of Scientific Engineering and Applied Science (IJSEAS), 3(4), 1-14.
Brumfit, C. J. (1995). Teacher professionalism and research. In G. Cook & B. Seidlhofer (Eds.), Principle and practice in applied linguistics (pp. 107-124). England: Oxford University Press.
Chen, J. (1985). Forensic linguistics should be established. Modern Law Science, 1, 77.
Coulthard, M. (2005). The linguist as expert witness. Linguistics and the Human Sciences, 1(1), 39-58. Coulthard, M., & Johnson, A. (2007). An introduction to forensic linguistics. London, England: Routledge. Coulthard, R. M., & Johnson, A. (2008). An introduction to forensic linguistics: Language in evidence. London, England: Routledge
Coulthard, M., & Johnson, A. (2010). The Routledge handbook of forensic linguistics. Abingdon, England: Taylor & Francis Group. Curzon, L. B. (2002). The Longman dictionary of law (6th ed.). Harlow, England: Pearson Education Ltd. Garner, B. A. (2004). Black’s law dictionary (8th ed.). St. Paul, MN: Thomson/West.
Gibbons, J. (2003). Forensic linguistics: An introduction to language in the justice system. Oxford, England: Blackwell.
Gibbons, J. (2006). Language and the law. In A. Davies & C. Elder (Eds.), The handbook of applied linguistics (pp. 285-303). Oxford, England: Blackwell.
Holliday, A (2007). Doing and writing qualitative research (2nd ed.). London, England: Sage Publications.
Kniffka, H. (2007). Working in language and law: A German perspective. Basingstoke, England: Palgrave Macmillan.
Levi, J. N. (1994). Language and law: A Bibliographic guide to social science research in the U.S.A. Chicago, IL: American Bar Association.
Momeni, N. (2011). Linguistic analysis of language crimes: Forensic linguistics approach. Tehran, Iran: Tarbiat Modares University.
Olsson, J. (2004). Forensic linguistics: An introduction to language, crime and the law. London, England: Continuum.
Olsson, J. (2008). What is forensic linguistic? Forensic Linguistic Institute. Retrieved from www.thetext.co.uk.
Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2005). Qualitative interviewing: The art of hearing data (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Saferstein, R. (2007). Criminalistics: An introduction to forensic science (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education International. Schane, S. (2006). Language and the law. New York: Continuum.
Shuy, R. W. (2007). Language in the American courtroom. Language and Linguistics Compass, 1(1–2), 100-114. doi:10.1111/j.1749-818x.2007.00002.x Talmy, S. (2010). Qualitative interviews in applied linguistics: From research instrument to social practice. Annual Review of Applied Linguistics, 30, 128-48.
Taylor, P. (2005). How can participatory processes of curriculum development impact on the quality of teaching and learning in developing countries? Paper commissioned for the EFA Global Monitoring Report: The Quality Imperative.
Tiersma, P. M., & Solan, L. (2002). The linguist on the witness stand: Forensic linguistics in American courts. Language, 78(2), 221-239. doi:10.1353/ lan.2002.0135
Toolan, M. (2009). Legal definitions. Language and Communication, 29, 182-192.
Wiersma, W. (1995). Research methods in education: An introduction (6th ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 574 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 982 |