تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,932 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,875 |
Of Hideous ‘Half-and-Halfs’: Reading the Grotesque in Leila Aboulela’s The Kindness of Enemies | ||
Journal of Language Horizons | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، فروردین 2019، صفحه 115-137 اصل مقاله (449.43 K) | ||
نوع مقاله: Research article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/lghor.2019.26663.1149 | ||
نویسندگان | ||
Farzaneh Doosti1؛ Amir Ali Nojoumian* 2 | ||
1PhD and lecturer in Department of English, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran | ||
2Associate Professor of English Department, University of Shahid Beheshti, Tehran | ||
چکیده | ||
Drawing from the mainly Bakhtinian theories of the grotesque and its further readings by Kristeva, Foucault, and Bhabha, the present paper tends to examine the representation of “feminine grotesque” in one of the less discussed novels of Post-millennial Muslim diaspora, Leila Aboulela’s The Kindness of Enemies (2015). Written in response to the Islamophobic aftermath of the 9/11 and London bombings, Aboulela’s postmillennial fiction is often read as an instance of Islamic Postcolonialism, in the shade of which the story’s manifestly corpographic quality is mainly neglected by the critics. An offspring of miscegenation between a Muslim African and a white non-Muslim Russian, Aboulela’s female protagonist Natasha Hussein reconfigures diasporic hybridity as seminally “monstrous,” and accordingly proposes a synthesis between the feminine abject and Muslim monstrosity. The Bakhtinian grotesque is exemplarily revitalized in Natasha’s abject body at different strata, which turns her body mass from a definite individual figure to a becoming political body in a network of sociocultural and religious forces. In her struggle to adjust with space through the Sufi practice of zikr, she is both metamorphosed and proposed to the West as an alternative model of embodied Muslim subjectivity which is more willing to tolerate and to negotiate. | ||
کلیدواژهها | ||
Muslim Diaspora؛ Corpography؛ Gyno-Grotesque؛ Diasporic Body؛ Muslim Monstrosity؛ Islamophobia | ||
عنوان مقاله [English] | ||
نیمانیمهای شنیع: خوانشی بر امر گروتسک در رمان مهرِ دشمنان لیلا ابوالعلا | ||
نویسندگان [English] | ||
فرزانه دوستی1؛ امیرعلی نجومیان2 | ||
1دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات انگلیسی و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده [English] | ||
این مقاله بر آن است تا با تأسی به نظریهی گروتسکِ باختین و تعمیمهای آن در آرای ژولیا کریستوا، میشل فوکو و هومی بابا به خوانش «گروتسک زنانه» در یکی از رمانهای کمترشناختهشدهی دیاسپورای مسلمانان (مسلمانان مهاجر معاصر) بپردازد. رمان «مهر دشمنان» لیلا ابولعلا که در پاسخ به موج اسلام هراسی پس از یازده سپتامبر و بمبگذاریهای لندن نوشته شده، اغلب به عنوان نمونهای ادبی در ژانر پسااستعمارگرایی اسلامی بررسی شده و درنتیجه، جنبههای تنانهی اثر از دید منتقدان مغفول مانده است. در این رمان، هویت پیوندگونهی «ناتاشا حسین» که محصول ازدواج یک مسلمان آفریقایی با زنی روس است، در اختلاط مفاهیم هویت دوگانهی «متشتت»، زنانگی مطرود، و بازنمایی چهرهی هیولاوار مسلمانان در غرب، پیکربندی تازهای از سوژگیِ مسلمان مهاجر ارائه میکند. بدنِ سوژهی مهاجر داستان نمونهای از بدن گروتسک باختینی است که در لایههای مختلف خود به عناصر مذهبی، فرهنگی و اجتماعی آمیخته، به ساحتِ «بدن سیاسی» راه یافته و درگیر فرایندِ بیپایانِ «سوژه شدن» میگردد. سوژهی «متشتت» (دیاسپوریک) با دستآویختن به آیین ذکرخوانی (صوفیه) در تلاش برای تعامل و تطبیق با فضای دیاسپورا به استحالهی امر گروتسک میپردازد و الگوی جایگزینی از سوژهی مسلمان که اهل مدارا و مذاکره است، به غرب معرفی میکند. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
دیاسپورای مسلمانان, تننگاری, گروتسک زنانه, تنِ متشتت, هیولاواری مسلمانی, اسلامهراسی | ||
مراجع | ||
Aboulela, L. (2015). The kindness of enemies. London, England: Weidenfed & Nicolson.
Abudi, D. (2011). Mothers and daughters in Arab women's literature: The family frontier. Leiden, the Netherlands: Brill.
Acheraiou, A. (2011). Questioning hybridity, Postcolonialism and Globalization. London, England: Palgrave Macmillan.
Agamben, G. (1998). Homo Sacer: Sovereign power and bare life. (Heller-Roazen, Trans.) Stanford, CA: Stanford University Press.
Arjana, S. R. (2015). Muslims in the Western Imagination. New York: Oxford University Press.
Astruc, R. (2010). Le renouveau du grotesque dans le roman du XXe Siècle: Essai d'anthropologie littéraire. Paris, France: Classiques Garnier.
Awad, Y. (2018). Fiction in contest with history? Faith, resilience and the war on terror in Aboulela’s The Kindness of Enemies. International Journal of Arab-English Studies, 18, 71-90.
Ayad, N. (2016). The politics of foreignizing and domesticating English in Ahdaf Soueif's In the Eye of the Sun. Translation Review, 95(1), 55-66. doi:10.1080/07374836.1182831.
Bakhtin, M. (1981). The dialogic imagination: four essays. Austin: University of Texas Press.
Bakhtin, M. (1984a). Problems of Dostoevsky’s poetics. (C. Emerson, Trans.) Minnesota: University of Minnesota Press.
Bakhtin, M. (1984b). Rabelais and his world. (H. Iswolsky, Trans.) Bloomington: Indiana University Press.
Bhabha, H. (1994). The location of culture. London, England: Routledge.
Bridaham, L. B. (1930). Gargoyles, chimeres and the grotesque in French gothic sculpture. New York: Architectural Book Publishing.
Chambers, C. (2011). British Muslim fictions: Interview with contemporary writers. London, England: Palgrave Macmillan.
Clark, J. R. (1991). The modern satiric grotesque and its traditions. Lexington: The University Press of Kentucky.
Covino, D. (2004). Amending the abject body: Aesthetic makeovers in medicine and culture. New York: State University of New York Press.
Dentith, S. (1995). Bakhtinian thought: An introductory reader. London, England: Routledge.
Felluga, D. (2011, June 31). Modules on Kristeva: On the abject. Retrieved from https://cla.purdue.edu/academic/english/theory/psychoanalysis/kristevaabject.html
Foucault, M. (1998). The history of sexuality (Vol. 1: The will to knowledge). London, England: Pinguin.
Foucault, M. (2003). Society must be defended. (D. Macey, Trans.) New York: Picador.
Harvey, A. D. (2007). Body politic: Political metaphor and political violence. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
Hassan, W. (2008). Leila Aboulela and the ideology of Muslim immigrant fiction. NOVEL: A Forum on Fiction, 41(2/3), 298-319.
Idris, S., & Zulfiqar, S. (2017). Remapping London: Islam in Aboulela’s fiction. Research Journal of Language and Literature, 2, 28-42.
Kantorowicz, E. (2016). The king’s two bodies: An essay on medieval political theology. New York: Princeton University Press.
Kristeva, J. (1982). Powers of horror: An essay on abjection (L. S. Roudiez, Trans.) New York: Columbia University Press.
Mahjoub, J. (2009, February 20). Tayeb Salih. The Guardian. Retrieved January 23, 2018, from www.theguardian.com/books/2009/feb/20/obituary-tayeb-salih
Mustafa, S. (2008). Defending the faith: Islam in post 9/11 anglophone fiction. Religion & Literature, 41(2), 281-288. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/25676913
Norton, A. (2002). Bloodrites of the post-structuralists: Word, flesh, and revolution. London, England: Psychology Press.
Olwig, K. (2002). Landscape, Nature, and the body politic. Madison: University of Wisconsin Press.
Ruck, N. (2009). Some historical dimensions of the ‘dialogical body’: From Bakhtin’s dialogical grotesque body to the monological body of modernity. Psychology & Society, 2(1), 8-17.
Russo, M. (1994). The female grotesque: Risk, excess and modernity. London, England: Routledge.
Santesso, E. M., & McClung, J. E. (Eds.). (2017). Islam and postcolonial discourse. London, England: Routledge.
Stallybrass, P., & White, A. (1986). Politics and poetics of transgression. New York: Cornell University Press.
Tihanov, G. (2013). The gravity of the grotesque: Bakhtin’s dislocated humanism. In L. Katkus (Ed.), Grotesque revisited: grotesque and satire in the post/modern literature of central and Eastern Europe (pp. 5-17). Newcastle upon Tyne, England: Cambridge Scholars Publishing. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 650 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 598 |