تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 924 |
تعداد مقالات | 7,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,414,482 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,836,515 |
مطالعه تطبیقی نگرش دانش آموزان پایه دهم ایرانی و آلمانی به درس ریاضی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 53، آبان 1398، صفحه 35-60 اصل مقاله (5.62 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2019.27245.2749 | ||
نویسندگان | ||
حبیبه عقیقی بخشایش* 1؛ احمد شاهورانی سمنانی2؛ محمود مهرمحمدی3؛ مجید علی عسگری4؛ علی حسینی خواه5 | ||
1دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ، تهران ،ایران | ||
2استاد دانشکده علوم پایه. هیئت علمی آموزش ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی.واحد علوم و تحقیقات، کرج، ایران | ||
3استاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
4دانشگاه خوارزمی تهران | ||
5استادیار رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در سال های اخیر دانشآموزان ایرانی در آزمون های بین المللی درس ریاضی نتوانستهاند رتبه خوبی را کسب نمایند ؛ این در حالی است که دانشآموزان آلمانی وضعیت بهتری داشته و بالاتر از سطح میانگین بین الملل هستند. انگیزه این مطالعه آنست که توضیح دهد چرا دانشآموزان ایرانی درآزمونهای های بین المللی رتبه خوبی ندارند؟و اینکه آیا تفاوت در نگرش دانشآموزان، میتواند نقشی کلیدی در یادگیری ریاضی ایفاکند یا خیر؟ بدین منظور نگرش دو گروه از دانشآموزان پایه دهم ایرانی و آلمانی به درس ریاضی را مقایسه کردهایم.سؤالات پرسشنامه با مقیاس لیکرت و بر اساس مولفه های سودمندی ریاضی برای دانش آموزان،لذت بردن آنها از ریاضی،نگرانی و ترس از ریاضی و فراشناخت یا خود پنداره دانشآموزان از دانش ریاضی را مورد سنجش قرار داده ایم.نمونه های مورد نظر دانشآموزان پایه دهم ؛از دو مدرسه در آلمان و ایران انتخاب گردیده و مورد مقایسه قرار خواهند گرفت. هر مدرسه را نمونه ای از دانشآموزان یک کشوردر نظر گرفته ایم و لذا نتایج را قابل تعمیم نمیدانیم. با این حال، برخی از یافته ها ی به دست آمده میتواند پیامدهای قابل توجهی برای سیاست گذاران و و مربیان ریاضی در هر دو کشور داشته باشد.یافته ها نشانگر این است که دانشآموزان ایرانی فراشناخت یا خود پنداره بالاتری دارند ولی دانشآموزان آلمانی در مورد کاربرد ریاضی در زندگی روزمره خود بیشتریاد میگیرند که در نگرش دانشآموزان نسبت به یادگیری ریاضی تأثیرگذار است ولی تفاوت معناداری در مجموع نگرش آنان مشاهده نگردید | ||
کلیدواژهها | ||
نگرش دانش آموزان؛ آموزش ریاضی؛ ایران و آلمان؛ دانشآموزان پایه دهم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Student"s Attitudes Towards Mathematics:Comparative Study about Iranian and German 10 Grades Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Habibeh Aghighi Bakhshaysh1؛ Ahmad Shahorani Semnani2؛ Mahmoud Mehrmohammadi3؛ Majid Aliasgari4؛ Ali Hosseinkhah5 | ||
1Ph.D. Student in Curriculum, Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran, Iran | ||
2Professor of the Faculty of Basic Sciences. Faculty of Mathematical Education, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Karaj, Iran | ||
3Professor of Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
4kharazmi University | ||
5Assistant of Curriculum Studies, Kharazmi University , Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
در سال های اخیر دانشآموزان ایرانی در آزمون های بین المللی درس ریاضی نتوانستهاند رتبه خوبی را کسب نمایند ؛ این در حالی است که دانشآموزان آلمانی وضعیت بهتری داشته و بالاتر از سطح میانگین بین الملل هستند. انگیزه این مطالعه آنست که توضیح دهد چرا دانشآموزان ایرانی درآزمونهای های بین المللی رتبه خوبی ندارند؟و اینکه آیا تفاوت در نگرش دانشآموزان، میتواند نقشی کلیدی در یادگیری ریاضی ایفاکند یا خیر؟ بدین منظور نگرش دو گروه از دانشآموزان پایه دهم ایرانی و آلمانی به درس ریاضی را مقایسه کردهایم.سؤالات پرسشنامه با مقیاس لیکرت و بر اساس مولفه های سودمندی ریاضی برای دانش آموزان،لذت بردن آنها از ریاضی،نگرانی و ترس از ریاضی و فراشناخت یا خود پنداره دانشآموزان از دانش ریاضی را مورد سنجش قرار داده ایم.نمونه های مورد نظر دانشآموزان پایه دهم ؛از دو مدرسه در آلمان و ایران انتخاب گردیده و مورد مقایسه قرار خواهند گرفت. هر مدرسه را نمونه ای از دانشآموزان یک کشوردر نظر گرفته ایم و لذا نتایج را قابل تعمیم نمیدانیم. با این حال، برخی از یافته ها ی به دست آمده میتواند پیامدهای قابل توجهی برای سیاست گذاران و و مربیان ریاضی در هر دو کشور داشته باشد.یافته ها نشانگر این است که دانشآموزان ایرانی فراشناخت یا خود پنداره بالاتری دارند ولی دانشآموزان آلمانی در مورد کاربرد ریاضی در زندگی روزمره خود بیشتریاد میگیرند که در نگرش دانشآموزان نسبت به یادگیری ریاضی تأثیرگذار است ولی تفاوت معناداری در مجموع نگرش آنان مشاهده نگردید | ||
کلیدواژهها [English] | ||
student attitude, mathematics education, Iran and Germany, Grade 10 students | ||
مراجع | ||
آقازاده، احمد (1382)، روش شناسی و تاریخ تحول دانش: آموزش وپرورش تطبیقی و بین الملل. تهران: نسل نیکان.
بخشعلیزاده، شهناز و کریمی، عبدالعظیم(1395)آزمونهای TIMSS،تهران: پژوهشگاه تعلیم و تربیت، پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی.
ریگین، چارلز(1989). روش تطبیقی : فراسوی راهبردهای کمی و کیفی، ترجمه محمد فاضلی -تهران : نشر آگه.
معدن دار آرانی، عباس و کاکیا ، لیدا. 1394. آموزش و پرورش تطبیقی : چشم اندازهای نوین. چاپ اول ، تهران : نشر آییژ
عباس معدن دار آرانی(1395)-مطالعات تطبیقی درآموزش و پرورش: کاربست روشهای جدید تحقیق
Anthony, G., & Walshaw, M. (2007). Effective pedagogy inathematics/pangarau: Best evidence synthesis iteration m (BES). Wellington, New Zealand: Ministry of Education. Ashcraft, M. H. (2002). Math anxiety: Personal, educational, and cognitive consequences. Current Directions in Psychological Science, 11(5), 181–185. Aiken, L.R. (2000). Psychological testing and assessment (10th ed.). Boston: Allyn and Bacon Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of self-regulation. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 248-287. Bassette, L. P. (2004). An Assessment of the attitudes and outcomes of students enrolled in developmental basic mathematics classes at Prince George's community College Doctoral Dissertation, Faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State University Curtis, K, (2006). Improving Student Attitudes:A study of a Mathematics Curriculum Innovation. Retrieved from http://krex.k-/dspace/bitstream/2097/151 Cooper, S. E., & Robinson, D. A. G. (1991). The relationship of mathematics self-efficacy beliefs to mathematics anxiety and performance. Measurement and Evaluation in Counselling and Development, 24(1), 4-11. Clara R. P. Ajisuksmo, Grace R. Saputri(2017) . The Influence of Attitudes towards Mathematics, and Metacognitive Awareness on Mathematics Achievements Daskalogianni, K. & Simpson, A. (2000). Towards a definition of attitude: the relationship between the affective and the cognitive in preuniversity students. Proceedings of PME 24, vol. 2, 217-224, Hiroshima, Japan. Fennema, E. (2005). The study of affect and mathematics: A proposed generic model for research. In D.B. McLeod & V.M. Adams (Eds.), Affect and mathematical problem solving: A new perspective (pp. 205-219). New York: Springer-Verlag Guner, N. (2012). Using Metaphor Analysis to Explore High School Students’ Attitudes towards Learning Mathematics. Education, 133, 39-48. [Paper reference 2] Goldin, G. (2002). Affect, meta-affect, and mathematical belief structures. In: G. Leder, E. Pehkonen & G. Törner (Eds). Beliefs: A hidden variable in mathematics education? Dordrecht: Kluwer. Grootenboer, P., Lomas, G., & Ingram, N. (2008). The affective domain and mathematics education. In H. Forgasz, A. Barkatsas, A. Bishop, B. Clarke, S. Keast, W. T. Seah, P. Sullivan (Eds.), Research in mathematics education in Australasia 2004–2007 (pp. 255–269). Rotterdam, the Netherlands: Sense Han, S. Y., & Carpenter, D. (2014). Construct validation of student attitude toward science, technology, engineering and mathematics project-based learning: The case of Korean middle grade students. Middle Grades Research Journal, 9(3), 27–41. Ingram, N. (2015). Students’ relationships with mathematics: Affect and identity. In M. Marshman, V. Geiger, & A. Bennison (Ed.), Mathematics education in the margins (Proceedings of the 38th annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia) (pp. 301–308). Sunshine Coast, Australia: MERGA. Kele, A., & Sharma, S. (2014). Students' beliefs about learning mathematics: Some findings from the Solomon Islands. Teachers and Curriculum, 14, 33–44 Koehler, M.S., & Grouws, D.A. (1992). Mathematics Teaching Practices and Their Effects. In D.A. Grouws (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. 115-126. Reston, VA. Ma, X. (1997). Reciprocal relationships between attitude toward mathematics and achievement in mathematic. Journal of Educational Research, 90(4), 221-229http://eric.ed.gov/?id=EJ546700. McLeod, D.B. (1992). Research on affect in Mathematics Education: A reconceptualization. In: D.A. Grouws (Ed.). Handbook of research on mathematics learning and teaching, (pp. 575-596). New York: Macmillan Publishing Company. Nicolaidou, M.; Philippou, G. (2003). Attitude towards mathematics, self-efficacy and achievement in problem-solving. Proceedings of the 3rd Conference of the European Society for Research in Mathematics Education, http://www.dm.unipi.it/~didattica/CERME3/proceedings/Groups/TG2/TG2_nicolaidou_cerme3.pdf Pintrich, P. R.; Smith, D.; Garcia, T.; McKeachie, W (1993). Predictive validity and reliability of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire. Educational and Psychological Measurement, 53, 801-813. Pintrich, P.R. & De Groot, E. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-50. Rupp, A.A. Templin, J. & Henson, R.A. (2010). Diagnostic Measurement, Theory, Methods, and Applications. New York: The Guilford Press. Richardson, F. C., & Suinn, R. M. (1972). The Mathematics Anxiety Rating Scale: Psychometric data. Journal of Counselling Psychology, 19, 551-554. Salomon, G. (1984). Television is ‘‘easy’’ and print is ‘‘tough’’: The differential investment of mental effort in learning as a function of perceptions and attributions. Journal of Educational Psychology, 76, 647–658 Schoenfeld, A. H. (1985). Mathematical problem-solving. New York: Academic Press. Schunk, D. H. (1981). Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychologist, 26, 207-231. Tapia, M., & Marsh, G. E. II (2004). An Instrument to Measure Mathematics Attitudes. Academic Exchange Quarterly, 8, 16-21. [Paper reference 1] Tobias, S. (1993). Overcoming math anxiety. New York: W. W. Norton & Company. Zhang Hongning,Mark Prendergast, (2016) A Comparative Study of Students Attitudes towards Mathematics in Two Different School Systems-University College Corkt Zan, R., & Di Martino, P. (2007). Attitude toward Mathematics: Overcoming the Positive/Negative Dichotomy. In B. Sriraman, Ed., The Montana Mathematics Enthusiast (Monograph 3, pp. 157-168). The Montana Council of Teachers of Mathematics. [Paper reference 2] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 805 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 435 |