تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,537 |
ارائه الگوی بومی نظارت آموزشی معلم-محور در مدارس ابتدایی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 53، آبان 1398، صفحه 113-140 اصل مقاله (6.68 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2019.25184.2578 | ||
نویسندگان | ||
محسن ایزان* 1؛ مصطفی قادری2؛ ناصر شیربگی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
2دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف ارائه الگوی بومی نظارت آموزشی معلم محور در مدارس ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش آمیخته اکتشافی بود. در مرحله کیفی روش پژوهش روایت پژوهی و مشارکتکنندگان بالقوه شامل معلمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی بودند که با رویکرد هدفمند و با روش نمونهگیری موارد مطلوب تا رسیدن به نقطه اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از یک پروتکل مصاحبه نیمه ساختمند جمعآوری گردید. محاسبه اﻋﺘﺒﺎر و رواﯾﯽ دادهها با استفاده از دو روش ﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ مشارکتکنندگان و ﻣﺮور ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻏﯿـﺮ شرکتکننده در ﭘﮋوﻫﺶ انجام گرفت. با تحلیل مضمون، 5 مضمون سازمان دهنده و 16 مضمون پایه درباره الگوی نظارت معلم محور کشف گردید. در بخش کمی روش تحقیق توصیفی پیمایشی بود و جامعه آماری شامل معلمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی بودند که برای اعتباریابی الگو، با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران ، 200 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردید. ابزار مورداستفاده در بخش کمی، مقیاس محقق ساخته بر اساس شبکه مضامین بخش کیفی بود. تحلیل بخش کمی با تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین اعتبار الگو انجام شد. نتایج بخش کمی با استفاده از تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم نشان داد که الگوی بومی نظارت معلم محور دارای روایی سازه است. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه معلمان؛ الگوی نظارت آموزشی معلم-محور؛ روایت پژوهی؛ مدارس ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Provide a native model of teacher-centered educational supervision in elementary schools | ||
نویسندگان [English] | ||
mohsen izan1؛ Mostafa Ghaderi2؛ Naser Shirbagi3 | ||
1Ph.D. Student of Educational Administration, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran | ||
2Associate Professor Department of Curriculum, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Allameh Tabatabai, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor Department of Educational Administration, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was Provide a native model of teacher-centered educational supervision in elementary schools. The research method was exploratory mixed. In the qualitative stage, the method of research narration and potential contributors included teachers in West Azarbaijan province who were selected with a targeted approach and desirable sampling method to reach theoretical saturation point. Data were collected using a semi-structured interview protocol. Calculation of reliability and validity of the data was done using two methods of reviewing the participants and reviewing non-participating experts in the research. By analyzing the theme, were dicovered 5 organizing themes and 16 basic themes about the teacher-centered model of supervision. In the quantitative part, the method of research was descriptive survey and the statistical population consisted of teachers of West Azarbaijan province. For validation of the model, using Cochran sampling formula, 200 people by random cluster sampling method were selected. The tool used in the quantitative section was a researcher-made scale based on the qualitative section themes network. The quantitative section analysis was performed with a confirmatory factor analysis to determine the validity of the pattern. The results of the quantitative part, using first and second order factor analysis, showed that the teacher-centric the teacher-centered supervision model of native has structural validity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Experience of Teachers, the teacher-centered supervision model, Narrative, Elementary schools | ||
مراجع | ||
اورنگی، عبدالمجید (1382). بررسی عملکرد آموزشی معلمان راهنما در مدارس ابتدایی و لزوم بازنگری در وظایف و آموزش دوباره آنان، فصلنامه نوآوری های آموزشی، 5(2):83-99.
بهارستان، جلیل (1386). بررسی نقش راهنمایان آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1385-1386، فصلنامه مدرس علوم انسانی، 12(4): 97-126.
جوادی پور، محمد و محمدی، رمضانعلی (1388). ارزیابی عملکرد معلمان راهنما از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران براساس مدل جان وایلز و جوزف باندی، مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 2(3): 103-127.
خورشیدی، عباس (1390). نظارت و راهنمایی تعلیماتی، تهران: یسطرون.
سلیمانی، نادر (1396). نظارت و راهنمایی آموزشی، تهران: سنجش
عبدلی، عباس.، جوادی، یدالله و قزل ایاغ، محمد (1384). وضعیت موجود روش های نظارت و راهنمایی آموزشی از نظر دبیران دبیرستان های شهر اصفهان و مقایسه آن با وضعیت مطلوب، دانش و پژوهش در علوم تربیتی دانشگاه آزاداسلامی خوراسگان (اصفهان)، 7-8: 70-99.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (1390). شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش.
صادقی، سهراب.، صالحی کشکولی، محمدصالح.، رضوی، عبدالمجید.، افلاکی فرد، حسین و اسماعیلی، بهرام (1393). نیاز سنجی ارائه خدمات نظارت و راهنمایی آموزشی دبیران شهر شیراز، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 6(3): 183-204.
عزیزی، نعمت الله (1387). بررسی علل ناموفق بودن برنامه نظارت و راهنمایی آموزشی در مدارس ابتدایی استان کردستان، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3(4): 73-100.
فلیک، اووه (1388). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نی
قلی قورچیان، نادر و خدیوی، اسدالله (1385). نظارت حمایتی، نظارت کلاسهای درس هزاره سوم، مجله تعلیم و تربیت، 22(2): 7-49.
کیت. ا. اچسون و مردیت دامین گال (1395). نظارت و راهنمایی تعلیماتی، ترجمه محمدرضا بهرنگی، تهران: کمال تربیت.
منتظرالظهور، فردوس (1384). بررسی نیازهای نظارتی معلمان جدیدالاستخدام در میزان پاسخگویی معلمان راهنما به این نیازها و ارائه مدل نظری جهت ارتقای کیفیت آن در دوره ابتدایی، پایان نامه دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات- تهران.
موسوی، فرانک و پاشاشریفی، حسن (1387). ارائه مدل مناسب برای بهبود وضعیت موجود نظام راهنمایی معلمان مدارس ابتدایی، فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 4(1)، 109-136
نیکنامی، مصطفی (1395). نظارت و راهنمایی آموزشی، تهران: سمت
Arthura, L., Marlandb, H., Pillc, A. & Rea, T. (2006). Postgraduate ProfessionalDevelopment for teachers: motivational and inhibiting factors affecting thecompletion of awards. Journal of In-Service Education, 32(3): 201-219. Bernard, J. M. (1979). Supervisor training: A discrimination model. Counselor Education and Supervision, 19: 60-68. Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, 3(2): 77-101. Bulunuz, N., Gurosy, E., Kesner, J. & Goktalay, S. B. (2014). The Implementation and Evaluation of a Clinical Supervision Model in Teacher Education in Turkey: Is It an Effective Method? Educational Sciences: Theory & Practice, 14(5): 1823-1833. Creswell, J. & Plano Clark, V. L. (2007). Designing and Conducting Mixed Methods Research, London: Sage Publication Inc. Fornell, C., Larcker, D. (1981). Evaluating Structural Equation Modeling with Unobserved Variables and Measurement Error. Journal of Marking Research, 18(1): 39-50. Gebhard, J. G. (1990). Models of supervision: Choice in Second Language Teacher Education. Ibid. Geeta, H. (2006). A Model of Expert Instructional Supervision, Doctor of Education, Wilmington College. Glatthorn, A. (1992). Collegial supervision or professional partnership peer supervision, Englewood gliffs, nj: prentice-hall. Glickman, C. D., Gordon, S. P. & Ross- Gordon. J. M. (2004). Supervision & Instructional Leadership: development approach (6th ed.). Boston: Allyn and Bacon. Gordon, S. P. (1990). Developmental Supervision: An Exploratory Study of a Promising Model, Journal of Curriculum and Supervision, 5(4): 293-307. Goldhammer, R. (1969). Clinical Supervision. New York: Holt, Rinehart and Winston. Haynes, R., Corey, G., & Moulton, P. (2003). Clinical supervision in the helping professions: A practical guide. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole. Joyce, B., & Showers, B. (1988). Staff development and student achievement. New York: Longman Kyle. King, N., & Horrocks, C. (2010). Interviews in qualitive research, London: Sage. Lincoln, Y. & Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry, Beverly Hills, Sage. Mayer, H. R. (2006). Learning to teach young people how to think historically: A case study of one student teachers experience. Heldref publications, Social Studies, 97 (2). Moreno, J. M. (2007). Do the initial and the continuous teachers’ professional development sufficiently prepare teachers to understand and cope with the complexities of today and tomorrow’s education? Journal of Educational Change, 8(2): 169-173. Oliva, Peter F. & Pawlas, W. (2004). Supervsion for Today’s Schools. Publishing, Inc.George E. Education Development Master Plan (PIPP) 2006-2010: 'Pioneering Reform-A National Mission' was launched by the Honourable Datuk Seri. Rochkind, J., Ott, A., Immerwahr, J. Doble, J. & Johnson, J. (2007) Lessons learned: new teachers talk about their jobs, challenges and long – range plans, Issu#3: Teaching in changing time. Washington, DC: National Comprehensive Center for Teacher Quality and Public Agenda. Rushton, S. P. (2004). Using narrative inquiry to understand a student–teacher's practical knowledge while teaching in an inner-city school. The Urban Review, 36(1), 61-79. Romano, M. & Gibson, P. (2006) Beginning teacher successes and struggles: An elementary teacher, reflections on the first year of teaching. Professional Educator, 28(1): 1-16. Stoltenberg, C. D. (1981). Approaching supervision from a developmental perspective: The counselor complexity model. Journal of Counseling Psychology, 28: 59-65. Tanner, D., Tanner, L. (1990). Supervision in education problems and practices. New York: Macmillan Publishing Com. Thomas, T. (2008). Fixing teacher evaluation. Journal of Educational Leadership, 66(2), 32-37. Webser, L., & Mertova, P. (2007). Using narrative inquiry as a research method: An introduction to using critical event narrative analysis in research on learning and teaching. New York: Rutledge. Yu, W. M. (2005). An Experiential Study on the Application of Narrative Inquiry in Teacher Development in Hong Kong. University of Toronto. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,105 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 648 |