تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 935 |
تعداد مقالات | 7,686 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,529,731 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,905,853 |
طراحی برنامه درسی مبتنی بر توسعه سواد اطلاعاتی در دوره متوسطه دوم | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 53، آبان 1398، صفحه 161-184 اصل مقاله (5.76 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2019.24864.2557 | ||
نویسندگان | ||
فرانک قنبری پور طالمی1؛ علی اکبر خسروی بابادی* 2؛ علیرضا عصاره3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران ، ایران | ||
3دانشیار دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در جوامع یاد گیرنده محور، افراد به طور پیوسته در حال یادگیری هستند. آنها بدلیل برخورداری از برنامههای درسی که مولفههای سواداطلاعاتی در ساختار و محتوای آن برنامهها، در تمام سطوح تحصیلی از دبستان تا دانشگاه تلفیق شده است، تبدیل به یادگیرنده مادام العمر شده اند، بطوریکه قابلیتهای سواد اطلاعاتی در رفتار و نگرش آنان نهادینه شده است. دور ه متوسطه دوم به دلیل داشتن ماهیت انتقالی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است .هدف این پژوهش طراحی برنامه درسی مبتنی بر توسعه سواد اطلاعاتی در دوره متوسطه دوم است. بدین منظور به روش مطالعه مروری، کتب و مقالات مربوط، مطالعه و بررسی شد. وسپس با تعیین مولفه های سواد اطلاعاتی و عناصر اساسی برنامه درسی (اهداف، محتوا، فعالیتهای یادگیری، نقش معلم، ارزشیابی) و با عنایت به توصیه اساتید صاحب نظردر این حوزه الگوی پیشنهادی برنامه درسی تدوین و در قالب جدول ارائه شد .در طراحی این برنامه مولفه های سواد اطلاعاتی در عناصر برنامه درسی طوری تلفیق شدهاند که در نهایت یادگیرنده مادام العمر تربیت نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد اطلاعاتی؛ برنامه درسی؛ متوسطه دوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Curriculum design based on the information literacy development in secondary school | ||
نویسندگان [English] | ||
farank ghanbarypour talami1؛ Ali Akbar Khosravi Babadi2؛ Alireza assareh3 | ||
1PhD Student of Department of Educational Sciences, Educational Sciences and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor Faculty of Education, Islamic Azad University, Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor, Faculty of Education, Shahid Rajaee University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract In learning-oriented communities, individuals are learning constantly. They have become a lifelong learner because of a curriculum that incorporates elements of information literacy in the structure and content of those programs, at all levels of education, from primary school to university in a way that information literacy capabilities are embedded in their behavior and attitude. The secondary period is of particular importance because of its transition nature. The purpose of this study is to design the curriculum based on the development of information literacy in secondary education. For this purpose based on a literacy review related books and article were studied. Then by determining the standards of information literacy and basic element of the curriculum (goals, content, learning activities, teacher’s role and evaluation) and with regard to the advice of specialist professors in the extent, the proposed model of the curriculum was formulated and presented in a table format. In designing this program the components of information literacy are integrated into the curriculum elements so that it can train lifelong learners. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Information Literacy, Curriculum, Secondary School | ||
مراجع | ||
ابراهیمی درچه، الهه، چشمه سهرابی، مظفر، نیستانی، محمدرضا. (1394). تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره متوسطه ایران با رویکرد سواد اطلاعاتی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 125: 199-169.
اسفندیاری مقدم، علیرضا، کاشی نهنجی وحیده. (1390). تاثیر فناوری اطلاعات بر سواد اطلاعاتی، مورد پژوهش دانش آموزان دبیرستانی شهر همدان. فصلنامه نظام ها و خدمات اطلاعاتی، 38: 25-1.
باجی، فاطمه. (1392). بررسی میزان توجه به استانداردهای سواد اطلاعاتی در اسناد برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران و تحول بنیادین آموزش وپرورش. بیرجند: همایش ملی تغییر در برنامه درسی دوره های آموزش وپرورش.
برزگر، حسین. (1391). بررسی مقایسه ای میزان مهارتهای سواد اطلاعاتی دانش آموزان دختر وپسر مقطع تحصیلی دبیرستان شهرستان اردبیل مطالعه موردی سنین 16 تا 18 سال. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبایی.
حسینی، نیره، خادمی، محسن. (1394). چهارچوب برنامه درسی مبتنی بر توسعه سواد اطلاعاتی در دوره ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهشنامه تربیتی،10(42):98-75.
عینی، اکرم. (1388). طرح سلمان(سواد اطلاعاتی دانش آموزان جمهوری اسلامی ایران): الگویی برای آموزش سواد اطلاعاتی در چشم انداز بیست ساله آموزش وپرورش. در مهری پریرخ وشعله ارسطوپور(گردآورنده)، مجموعه مقالات همایش دانشگاه فردوسی مشهد(589-581). تهران: کتابدار.
کشکولی، سعیده. (1391). تاثیر آموزش سواد اطلاعاتی بر میزان یادگیری دانش آموزان مدارس هوشمند. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبایی.
منتظر، غلامعلی، نصیری صالح، فرزین، فتحیان، محمد. (1386). طراحی مدل توسعه سواد اطلاعاتی در ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 44: 131-109.
نظری، مریم، ریدر، هانلوربی. (1383). سواد اطلاعاتی: یک اولویت نوظهور جهانی. علوم اطلاع رسانی،20( 2 و 1):114-97.
Ebrahimi. Dorohe, Elahe, Cheshme Sohrabi, Mozaffar, Nistani, Mohammad Reza. (2015). Content analysis of secondary school text books based on information literacy approach. Quarterly Jownal of EDUCATION, 125: 169 – 199. (Text in Persian). Baji, Fateme.(2013). Scrutiny of the amount of attention paid to Information standards in the national curriculum Documents and the basic evolution document of education of the Islamic Republic of Iran. National conference of curriculum change the education study careers. Birjand, University of Birjand. (Text in Persian). Barzagar, Hossein. (2012). Comparative study of female and male student’s information literacy skills in high school in Ardebil. The case study of the ages 16 to 18. Unpublished thesis. Allame Tabatabai University. (Text in Persian). Eini, Akram.(2009). Salman scheme (Information literacy of students of the Islamic Republic of Iran), A Pattern for teaching Information literacy in the 20-year perspective of Education. Mehri Parirokh, shole Arastoupour( the compliers). Conference paper series, Ferdowsi University of Mashhad. (Text in Persian). Esfandiari Moghaddam, Alireza, Kashi Nahanji, Vahide. (2011). Impact of Information Technology on Information Literacy female high school students in Hamedan have been investigated. Journal of Information systems and services. 38:1-25. (Text in Persian). Hosseini, Nayere, Khademi, Mohsen. (2015). Curriculum framework based on the development of information literacy in elementary level. Scientific Journal of Education Research. Tenth year, 42: 75- 98. (Text in Persian). Kashloli. Saeede. (2011). Impact of Information Literacy on Student’s learning in intelligent schools. Unpublished thesis, Allameh Tabatabaei’ University. (Text in Persian). Montazer Nasiri, Gholamali, Saleh, Farzin, Fathian, Mohammad (2007) Desigh of development of Information Literacy Model in Iran. Quarterly Journal of Research and planning in Higher Education, 44: 109-131. (Text in Persian). Nazari, Maryam, Rader, Hannelore B. (2004). Information Literacy: An emerging global priority. Scientific Information Database. 20(1, 2):97 – 114. (Text in Persian). ACRL student Learning and Information Literacy Committee. (Eds). (2017). Global Perspectives on Information Literacy (fostering a Dialogue for International understanding. Chicago: Author. Anderson, A, Johnston, B. (2016). Information Literacy to social Epistemology. Published by Elsevier Ltd. Australian and New Zealand Institute for Information Literacy (ANZIIL). (2004). Australian and New Zealand Information Literacy Framework Principles, standards and practice. Alan Bandy (editor). Condition Australia: Library publication university of South Australia. Averill, D; Lewis, N. (2013). Students and Information Literacy: High School and Postsecondary perspective. Libraries and Information, 22 (1): 1-5. Basic, J; Erdelez, S. (2011). Potential for inclusion of information encountering within information Literacy Models. IR information Research, 16 (3): 1-10. Blas, E. (2014). Information Literacy in the 21 century Multicultural Classroom using sociocultural Literacy .Education Libraries, 37(1-2): 33-42. Boeris Wati, E. (2012). The Implementing Model of Empowering Eight for Information Literacy. Us-china Education Review a: 650-661. Boulevard, L; John, S.2009). Knowledge is power: Improving student’ Information Literacy Skills Louisiana; RPCC. Bruce, C. (2002). Information literacy as a catalyst for educational change: A background paper.white paper prepared for UNESCO, the U.S. National commission on Libraries and Information science and the National Forum on Information Literacy, for use at the Information Literacy Meeting of Experts, Prague, and the Czech Republic. Bundy, A. (Editor). (2004). Australian and New Zealand Information Literacy Framework, principles, standards and practice. (Second edition). Adelaide: ANZILL& CAUL. California state board of Education. (2010). Model school Library standards for California: public schools California. California: Department of Education. Catalano, A. (2015). The Effect of a Situated Learning Environment in a Distance Education Information Literacy Course. The Journal of Academic Librarianship, 41:653-659. Catts, R. (2010). UNESCO Information Literacy Indicators: Validation Report .Paris: UNESCO. CONSORTIUM of NATIONAL and UNIVERSITY LIBRARIES (CONUL) (2009).INTEGRATING INFORMATION LITERACY INTO THE CURRICULUM. Dublin: Author. Christine, K. (2016). Information Literacy for inquiry-based learning. Trans. Infor Macao, Campinas, 28(3): 253-262. Dao;K, Katzoff, G; Lipson, B; Pham, B. (2011). ASSESSING EIRST-YEAR INFORMATION LITERACY WPI. Project of the Degree of Bachelor of Science, not Printed, Faculty of WORCESTER POLYTE CHWIC INSTTUTE. Derakhshan, Maryam Hassanzadeh, Mohammad, Nazeri, Maryam. (2015). Developing Information Literate Librarians: A study of Academics pedagogical Approaches in the Development of information literacy competencies .The journal of Academic librarianship, 41(6):777-785. Diehm,R,Lupton, M.(2014). Learning Information Literacy .IR information Research, 19(1):1-21. Dilgiit, S, Tan,SH. (2010). Preliminary insight of information literacy competencies among school library media teachers. International Association of school librarianship Annual Conference incorporating the 14 th International forum on Research in school librarian ship, Brisbane QLD Australia. Everhart, N. (2010). Invited guest or wedding crasher? : School Librarian’ involvement in national initiatives. International Association of School Librarianship Annual Conference incorporating the 14 International Forum on Research in school Librarianship, Brisbane QLD Australia. Guo,Y, Hoe-lian Goh, D, Luyt, B, Sinsei-ching, J, Ang, R.(2015). The effectiveness and acceptance of an affective Information Literacy tutorial. Computers &Education, 87:368-384. Hicks,A. (2013). CULTURAL SHIFTS putting critical Information Literacy into practice. Communications in INFORMATION LITERACY, l7 (1): 50-65. Horton,Jr,Forest,W.(2008).Understanding Information Literacy A Primer. Paris: UNESCO. Jovic, M. (2019) Understanding the concept of Information Literacy students-for Example, the city Library “Don Mihovil pavilinovic “Imotski Universal Journal of Educational Research, 4(2): 378-382. Kaiwah Chu, s; Tse, s. K; Chowk. (2011). Using Collaborative teaching and inquiry Project based Learning to help Primary school students Develop information Literacy and information Skills. Library and information science research, 33(2): 132-143. Klebansky, A; Fraser, Sh. (2013). A strategic Approach to curriculum Design for Information Literacy in Teacher Education- Implementing an Information Literacy conceptual Framework. Australian Journal of Teacher Education, 38(11): 102-126. Lowe, M.S, Booth, C, Tagge, N, Stone, S. (2014). INTEGRATING AN INFORMATION LITERACY QUIZ INTO THE LEARNING MANAGEMENT SYSTEM. Communications in INFORMATION LITERACY, 8(1):115-131. Lau, J. (2006) GUIDEINES ON INFORMAION LITERACY FOR LIFELONG LEARNING. Mexico: Veracruz. Lau, J Catts, R. (2008). Towards Information Literacy Indicators. Paris: UNESCO. Martin, J. (2013). REFRESHING INFORMATION LITERACY learning from recent British Information Literacy Models. Communications in INFORMATION LITERACY, 7(2):114-128. Moore, B. (2002). An Analysis of Information Literacy Education worldwide. Available at: < www.nclis. Gov/libinter/infolicton & meet/moore-full paper. Pdf> Mullins, K. (2014). GOOD IDEA: Instructional Design Model for Integrating Information Literacy .The Journal of Academic Librarianship, 40: 339-349. NicholsHess,A.(2015). MOTIVATIONAL DESIGN IN INFORMATION LITERACY INSTRUCTION .Communications in INFORMATION LITERACY, 9(1): 44-59. Rohatgi, A, Scherer, R, Hatlevik,O .(2016). The role of ICT self-efficacy for students’ ICT use and their achievement in a computer and Information Literacy test. Computers &Education, 102:103-116. Secker, J. (2011). A new curriculum for information Literacy, transitional. Transferable-transformational. Cambridge university library. Secker, J; Coonan, E. (2011). CURRICULUM AND SUPPORTING DOCUMENTS. Arcadia Project, Cambridge University Library. Shao, X; Purpur, G; (2016). Effects of information Literacy skills on student writing and course performance. The Journal of Academic Librarianship. Sormunen,E, Tanni, M, Heinstrom, J.(2013). Students ‘engagement in collaborative knowledge Construction in group assignment for Information Literacy .IR information Research, 8(3):1-16. Stanton, J. (2010). The Plato program: An Innovative Information Skills curriculum .The 39 International Association of school Librarianship Annual Conference incorporating the 14 International forum on Research in school Librarianship, Brisbane QLD Australia. Sural,S;Dedebali;N.(2018). A study of curriculum Literacy Information Literacy levels of Teacher candidates in Department of social sciences Education. European Journal of Educational Research, 7(2): 303-314. The Association of College and Research Libraries A division of the American Library Association. (ACRL), (2004). Information Literacy Competency standards for Higher Education. Chicago, American Library Association. Thompson, Lathey, J. ((2013). An Integrated Model of Information Literacy, based Upon Domain Learning .IR information Research, 18(3): 1-14. United nations Educational, scientific and cultural Organization (UNESCO) (2013). Global Media and Information Literacy (MIL) Assessment framework: country Readiness and Competencies. Paris: Author. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 755 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 412 |