تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,889 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,598 |
اثربخشی کاربرد بازیهای رایانه ای بر خلاقیت و ادراک فضایی کودکان پیش دبستانی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 10، دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 53، آبان 1398، صفحه 229-256 اصل مقاله (7.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2019.14586.1726 | ||
نویسندگان | ||
ازاده حقیقت پناه* 1؛ مهناز استکی2؛ کاوه مقدم3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
2استادیار،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
3عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه علوم و تحقیقات واحدتهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی کاربرد بازی های رایانه ای بر خلاقیت و ادراک فضایی کودکان پیش دبستانی بود. روش پژوهش: این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل است که، به بررسی آزمایشی روش کاربرد بازی های رایانه ای و اثربخشی آن می پردازد.به منظور، ارزیابی متغیرها از آزمون های خلاقیت تصویری تورنس(1974)،آزمون ادراک فضایی فراستیگ(1961) و همچنین پروتکل بازی های رایانه ای استفاده شد.جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دختران نوآموز شاغل به تحصیل در مراکز پیش دبستانی منطقه 5 تهران بود که پس از اخذ مجوز رسمی از اداره آموزش و پرورش کل شهرتهران و اداره آموزش و پرورش منطقه مربوطه، از بین آنها50 نفر از نوآموزان به عنوان آزمودنیانتخاب شدند و در دوگروه آزمایش و کنترل در پژوهش حاضر مشارکت کردند. به منظور تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از ابزار پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده روش تحلیل کواریانس بواسطه نرم افزارSPSSاستفاده شد. یافته ها:تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس نشان داد که تفاوت نمرات پیش آزمون و پس آزمون ،در دوگروه آزمایش و کنترل ،معنا دار است. بحث ونتیجه گیری : نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که اجرای برنامه مداخله ای کاربرد بازی های رایانه ای،بر میزان خلاقیت و ادراک فضایی کودکان پیش دبستانی گروه آزمایش در مرحله پس آزمون ،می تواندتاثیر معناداری داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها: '' بازیهای رایانه ای؛ "خلاقیت"؛ " ادراک فضایی"؛ "کودکان پیش دبستانی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
impact of video games on creativity and spatial perception preschoolers | ||
نویسندگان [English] | ||
azadeh haghighat panah1؛ Mahnaz Esteki2؛ kaveh moghaddam3 | ||
1M.Sc. in Exceptional Child Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
3Member of the Young and Elite Research Club-،Tehran university on sciece and reserch, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: This study aimed to evaluate the effectiveness of computer games on creativity and preschool children's spatial perception. Methods: This quasi-experimental design with PyshZmvn, PsZmvn with the control group, the experimental study of the use of computer games and the effectiveness of the Prdazd.bh order to assess the variables of the Torrance Test of Creativity (1974), spatial perception test Frastyg (1961) as well as the protocol used computer games Shd.jamh included all the novice girls studying in preschool centers in district 5 of Tehran after official permission from the Department of education Tehran and the regional office of education, of which 50 were recruits and two experimental and control as Zmvdnyantkhab participated in this study. In order to analyze the data obtained by means of descriptive and inferential statistics using SPSS software were analyzed by analysis of covariance. Results: Analysis of data using analysis of covariance showed that the difference between pre-test and post-test, the experimental and control groups, is significant. Conclusion: The results showed that the intervention program uses computer games, on creativity and spatial perception preschool children in the experimental group in post-test, the Tvandtasyr meaningful. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords:" computer games", "creativity", "spatial perception", " preschoolers" | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی ، محمد، اقبری طوماج و عزیزی، محسن(1393،بررسی اثربخشی بازی بر خلاقیت کودکان دبستانی.ماهنامه روانشناسی نوین،چاپ دوم :22-43.
احمدی، مریم)1393).مدیریت رایانه و بازیهای رایانه ای درخانواده، تهران، نشریاد افرین،چاپ اول
امینی ،فاطمه(1391).اثربخشی روش درمانی نوروفیدبک بر خلاقیت کودکان،دانشکده روانشناسی وعلوم اجتماعی واحد تهران مرکزی.
بنیاد ملی بازیهای رایانه ی( 1389).رده بندی سنی بازیهای رایانه ایESRA،تهران، انتشارات بنیاد ملی بازیهای رایانه ای،چاپ اول.
پارسا منش، فریبا، صبحی قراملکی، ناصر (1391)، تاثیربازیهای وانمودی بر خلاقیت دختران بی سرپرست، مجله تحقیقات روانشناختی،شماره 16(79 -91)
پیرخائفی، علیرضا (1387).پرورش خلاقیت، مبانی وروشها،تهران، نشر هزاره ققنوس،چاپ دوم.
تهرانی،ندا1392).اثربخشی لگوآموزشی بر افزایش هوش وخلاقیت کودکان پیش دبستانی،فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات روانشناختی، سال پنجم ،شماره20.
توران پشتی، مرضیه(1390).تاثیربازیهای رایانه ای بر خلاقیت و ارتباط آن با سازگاری روانی دانش آموزان،فصلنامه اندیشه های نوین در علوم تربیتی،سال هفتم،شماره اول.
جوادی،محمدجعفر، امامی پور،سوزان(1388).رابطه بازیهای رایانه ای بر پرخاشگری و روابط والد- فرزند در دانش آموزان ،فصلنامه علمی پزوهشی تحقیقات روانشناختی، تهران،سال اول، شماره 3.
جلیلیان،نوشین و خزایی، کامیان(1392).تاثیر بازی های آموزشی رایانه ای بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان مقطع ابتدایی،دانشگاه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس.
حدیدیان،احمد علی؛شریفی،حسن پاشا،گنجی،حمزه (1392).؛فراتحلیل بازبهای رایانه ای بر زمان واکنش انتخابی،حافظه کاری و تجسم فضایی،داننشگاه آزاداسلامی واحد رودهن.
حمیدیان جهرمی،نادر(1390).تاثیر بازیهای بومی-محلی دررشد ادراک بصری وحرکتی دانش آموزان کم توان ذهنی مقاطع پیش دبستانی و پایه اول ابتدایی شهرشیراز،دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان،دانشکده علوم تربیتی.
دلیری،مسعود ،محمدزاده،حسن(1388)،تاثیر بازی های رایانه ای بر بهره هوشی،زمان واکنش،زمان حرکت، رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی،تابستان 88،شماره42ص135 الی145.
دوران ، بهناز،آزاد فلاح،پرویز(1381).رابطه بازیهای رایانه ای با مهارتهای اجتماعی نوجوانان،مجله روانشناسی،سال ششم،شماره یک.
زارع زاده کمال،کدیور، پروین (1386ا)، مقایسه خود کارآمدی و خلاقیت در دانش اموزان کاربر اینترنت و غیر کاربر اینترنت.،نشریه تعلیم و تربیت(اموزش و پروش)،شماره89.
سخن سنج،گیتی(1392).تاثیر بازیهای رایانه ای بر ادراک دیداری کودکان کم توان ذهنی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی واحد تهران مرکزی.
شیخ محسنی،اسمعیل1392).تاثیر بازیهای رایانه ای برافزایش حافظه فعال کودکان دارای اختلال یادگیری،استان فارس.
عبدالخالقی،معصومه و همکاران(1382 ). بررسی ارتباط میان بازیهای رایانه ای-ویدیویی با پرخاشگری دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.
عبداللهی،راشن(1392). تاثیر بازیهای رایانه ای بر ویژگبهای شخصیتی و سازگاری نوجوانان ،دانشگاه تربیت مدرس.
عمارتی، فرشته و همکاران(1390)،تاثیر بازیهای دبستانی منتخب بررشد ادراکی و رشد اجتماعی دختران 8-9 سال،فصلنامه پژوهش در علوم توانبخشی،سال 7،شماره5.
قطریفی، آرزو و دلاور،علی(1385). بررسی تاثیر بازیهای رایانه ای برسلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دخترو پسر مقطع راهنمایی شهرتهران.،دانشگاه علامه طباطبایی.
فضل اللهی،سیف الله ،ملکی توانا،منصوره(1390)،آثار سوء تربیتی بازی های رایانه ای بر کودکان ازدیدگاه مربیان پرورشی ناحیه 2 استان قم،گروه مدیریت و برنامه ریزی اموزشی سال سوم، شماره دوم،پاییز و زمستان ،صفحه 125.
گنجی،حمزه،شریفی،حسن پاشا،میرهاشمی،مالک(1384).اثر روش بارش مغزی بر خلاقیت دانش آموزان،فصلنامه تعلیم و تربیت،دوره 21،شماره یک،ص89-112.
مرادمند،مهسا . عزیزی، لیلا و قاسم زاده ، حمید(1395) . شناسایی مشکلات خانوادگی از طریق نتایج آزمون ترسیم خانواده بر روی گروهی از کودکان 5-6 ساله.،دانشگاه علامه طباطبایی .
مقدم،کاوه(،1388).تاثیر آموزش هنرهای تجسمی برافزایش مهارتهای پردازش اطلاعات بینایی،رکودکان حساب نارسا ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
ملایی،عین الله(بی تا). اثر بازیهای رایانه ای بر فعالیتهای ذهنی و شاخصهای ایمنی شناختی کودکان،دانشگاه علوم پزشکی ایران.
وفایی،مریم،آزاد فلاح،پرویز،پورمحسنی، فرشته( 1383)،تاثیر بازیهای رایانه ای بر توانایی چرخش ذهنی نوجوانان ،فصلنامه تازه های علوم شناختی،سال ششم،شماره 3 و4.
همایونیان،بدرالسادات(1392).بررسی اثربخشی آموزش و شنیدن موسیقی برمیزان پرخاشگری کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیردختر، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
Abdol-Khaleqi, M (2003). Investigating the relationship between computer-video games and aggressive male students in middle school. Islamic Azad University, Karaj Branch. Abdollahi, R (1392). The Effect of Computer Games on Personality Characteristics and Adolescence Adolescence, Tarbiat Modarres University. Abolghasemi,M, Aqbari,T and Azizi, M (1393), The Effectiveness of Play on the Creativity of Primary School Children. A New Psychology Schedule, Second Edition:22-43 Ahmadi,M (1393). Computer and Computer Games in the Family, Tehran, Afrin Journal, First Edition Amini,F(2012).The Effect of Neurofeedback Therapy on Children's Creativity, ,university of Psychology and Educational Science, Tehran Central Branch. Bordon , E . and Bired . A (2014) . childrens colour chioices for completing drawing of Affectively characterised topics . J. child psychol psychiatry . 344(3) : 445-55. Craig A. Anderson& Karen E. Dill)2000)، Video Games and Aggressive Thoughts, Feelings, and Behavior in the Laboratory and in Life، Journal of Personality and Social Psychology)2000(, Vol. 78, No. 4, 772-790؛Copyright 2000 by the American Psychological Association, Inc. 0022-3514/00/$5.00 DOI: 10.1037//O022-3514.78.4.772. Daliri, M, Mohammadzadeh, H (2009), The Effect of Computer Games on IQ, Reaction Time, Time of Movement, Growth and Learning-Sport, Summer 88, No. 42 p. 135 to 145. Donser, M. (2014). Computer games may faster learning school. Library Journal, 5(3), 123-135. Doran,B, Azad Fallah, P (2002). Computer games with social skills of teens, Journal of Psychology, Year 6, Number 1. Emarati, F,et al. (2011), Effect of Elementary School Games on Cognitive Development and Social Development of Girls 8-9 Years, Quarterly Journal of Rehabilitation Sciences, Vol. 7, No. 5. Franklin,S.(2013). Non-traditional intervention to simulation discussion: The use of games and puzzles. Biological Education, 37(2), 79-84. Fazlollahi, S, Maleki Tavana, M(2011) The effects of child abuse on computer games on children from the perspective of the cultivators of district 2 of Qom Province, Management and Planning Department, Third Year, No. II, Fall and Winter, p. 125. Ganji,H ,Sharifi,H, Mir Hashemi, M (2005). The Effect of Brain Invasion on Student's Creativity, Journal of Education, Vol. 21, No. 1, pp. 89-112. Glendon, K. (2015). Using games as a teaching strategy. Journal of Nursing Education, 44(7), 338-339. Grasky,.J.(2014). Game playing for maths learning: Cooperative or not? British Journal of Educational Technology, 38(2), 249-259. Hadidian, A, Sharifi, H, Ganji, H (1392); Computer analysis on the time of selective response, working memory and spatial visualization, Islamic Azad University of Roudehen Branch. Hamidian Jahromi, Nader (2011). The effect of local-native games on the increase of visual and behavioral perception of mentally retarded students in preschool and elementary elementary schools in Shiraz, Islamic Azad University, Arsanjan Branch, Faculty of Educational Sciences. HILARIE, Cash(2008)، kim mc daniel(2008)،VIDEO GAME & YOUR KIDS(HOW PARENTS STAY IN CONTROL،Issues Prees 2008,Family and relationship. Ian Spence and Jing Feng) University of Toronto،.Video Games and Spatial Cognition،Review of General Psychology) 2010, Vol. 14, No. 2, 92–104(© 2010 American Psychological Association. 1089-2680/10/$12.00 DOI: 10.1037/a0019491 Homayounian, Badralsadat (2013). Examination of the Effectiveness of Music Education and Listening on the Risk of Aggressiveness in Teachers of Mentally Retarded Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Central Tehran Branch Jalilian, N& Khazaei, K (2013). The Effect of Computer Educational Games on the Academic Achievement and Creativity of Primary School Students, University of Educational Sciences, Islamic Azad University, Chalous Branch Javadi, M, Emamipour, S (2009). The Relationship between Computer Games on Aggression and Parent-Child Relations in Students, Journal of Psychological Research, Tehran, 2011 (Issue 3). Jeanne B. Funk and Debra D. Buchman)2006). Journal of CommunicationVolume 46, Issue 2, pages 19–32, June 1996. DOI: 10.1111/j.1460-2466.1996.tb01472.x Keshavarzi,G (2012) . the relationship between separation anxeity disorder . 635-641. Firoozi, A. (2012). Effects of physical activity and educational games on the academic achievement of elementary school students in Tehran. MSc Thesis, School of Education, Tarbiat Moallem University. (in Persian). Lange,M. (2014). Method for effective teaching (Fourth Edition). Boston: Allyn & Bacon.-Shawn Green1 and Aaron R. Seitz2)2015The Impacts of Video Games on Cognition(and How the Government Can Guide theIndustry)،Policy Insights from theBehavioral and Brain Sciences2015, Vol. 2(1) 101–110 The Author(s) 2015.DOI: 10.1177/2372732215601121 bbs.sagepub.com Shawn Green & Daphne Bavelier)( Action video game modifies visual selective attention- Department of Brain and Cognitive Sciences, Center for Visual Science, Universityof Rochester, Rochester, New York 14627, USA Mark D. Griffit)h2010 Computer game playing and social skills: a pilot study. Revista de Psicologia, Ciències de l’Educaciَi de l’Esport.ISSN: 11383194.Copyright©2010http://www.raco.cat/index.php/Aloma 2010 | 27 | 301-310 Mohebi kia,M.R . (2012) . A Qualitative versus Quatitative approoach to evaluating the draw-A-person and kinetic family drawing : a study of mood – and anxiety – disorder children . jurnal child psycholpsychilatry 44-777-1001 . Moradi , T. i. (2012) . psychopathology of childhood social phobia. Jurnal child adolescent psychiatry ,38,643_650. Moghadam, K (2009). The Effect of Visual Arts Education on Improving Visual Information Processing IN DISCALCULIC STUDENT, universty of Psychology and Educational Sciences. Moradmand, M. Azizi, L & Ghasemzadeh, H (1395). Identification of family problems through family drawing test results on a group of 5-6 year old children. Allameh Tabatabaei University. Mollahi, Eh (Bey). The effect of computer games on mental activity and children's cognitive immunity indexes, Iran University of Medical Sciences. National Computer Games Foundation (2010). Seniority Classification of ESRA Games, Tehran, National Publishing House of Computer Games, First Edition. Parsa Manesh,F, Sobhi Gharamaleki, N (2012), The Effect of Vanemudi on the Creativity of Offspring Girls, Journal of Psychological Research, No. 16 (79-91) Pico ,M. (2008). Examine the relationship between locus of control, creativity. New Thoughts on Education, 3(3), 81-99.Pirjhehaei,A (2008). Creativity Creation, Foundations and Methods, Tehran, Millennium Phoenix Publishing, Second Edition Sarco, M. (2013). Factors affecting teachers' adoption of educational computer games: A case study. British Journal of Educational Technology, 6(3), 556-567. Sheikh Mohseni, E, (1392). The Effect of Computer Games on Increasing the Active Memory of Children with Learning Disabilities, Fars ProvinceSokhan sanj,G (1392). The Effect of Computer Games on Visual Perception of Children with Mental Disabilities, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Central Tehran Branch.- Tehrani, Neda 1392) The effect of lego training on increasing the intelligence and creativity children of preschool, Journal of Psychological Research, Vol. 5, No. 20. Tiwal, G. J., Sung, H. Y., Hung, C. M., Huang, I., & Tsai, C. C. (2014). Development of a personalized educational computer game based on students' learning styles. Educational Technology Research and Development, 60(4), 623-638. doi: 10.1007/s11423-012-9241--x.-Tsung-Yen Chuang1 and Wei-Fan Chen2)20099(Effect of Computer-Based Video Games on Children: An Experimental Study،Chuang, T.-Y., & Chen, W.-F. (2009). Effect of Computer-Based Video Games on Children: An Experimental Study. Educational Technology & Society, 12 (2), 1–10. Turan poshti, M (2011). The Effects of Computer Games on Creativity and its Relationship with Students' Psychological Adjustment, Quarterly Journal of Modern Thoughts in Education, Vol. 7, No. 1. Vafaei, M, Azad Fallah, P, Pourmohassani, F (2004), The Effect of Computer Games on the Teachers' Root Ability, Journal of Cognitive Science, Vol. 6, No. 3 & 4. https://fa.wikipedia.org/wiki دانش نامه آزاد-تاریخ دسترسی به سایت:23/11/97 www.ircg.ir مربوط به بنیاد ملی بازیهای رایانه ای0 جهت معرفی کنفرانس ها و مجلات مهم.دسترسی به سایت:1/3/1397 www.parsmodir.com تاریخ دسترسی به سایت:1/10/1397 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,311 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 746 |