تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,420 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,785 |
تأثیر آموزش مکانیسمهای دفاعی بر ابراز خشم، ناسازگاری فردی و سبکهای اسنادی دانشجویان | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 56، آبان 1398، صفحه 123-140 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2019.24690.1843 | ||
نویسندگان | ||
نیره السادات خیام نکویی* 1؛ فاطمه رضایی2 | ||
1روانشناسی شخصیت،دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه خمینی شهر اصفهان،ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد حمینی شهر، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مکانیسمهای دفاعی برابراز خشم، ناسازگاری فردی و سبکهای اسنادی انجام شد. روش مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد خمینیشهر در سال تحصیلی 97-1396 بود که از بین آنها 40 نفر پس از ارزیابی بالینی اولیه و بر اساس ملاکهای پژوهش، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. گروه آزمایش بهصورت گروهی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای (هفتهای دوبار) برنامه آموزش مکانیسمهای دفاعی (محقق ساخته) را دریافت کردند؛ گروه کنترل به مدت 1 ماه در لیست انتظار قرار گرفت. از پرسشنامههای پرخاشگری نواکو، شخصی کالیفرنیا و سبکهای اسنادی در پیش آزمون و پس آزمون برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که پس از کنترل اثر پیش آزمون، در مرحله پس آزمون بین دو گروه آزمایش و کنترل، در میانگین نمرات ابراز پرخاشگری و ناسازگاری فردی تفاوت معناداری وجود داشت ولی تفاوت معناداری در میانگین نمرات سبکهای اسنادی گروه آزمایش در مرحله پس آزمون مشاهده نشد. با استناد به یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود که از نتایج برنامه آموزش مکانیسمهای دفاعی به عنوان مداخلهای بومی و جدید در جهت بهبود ابعاد ناسازگاری فردی و تعدیل ابرازخشم دانشجویان، توسط مشاوران و رواندرمانگران بهره برده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اسناد؛ خشم؛ مکانیسمهای دفاعی؛ ناسازگاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Defense Mechanisms Training on Anger Expression, Personal Unadjustment and Attributional Styles in University Students | ||
نویسندگان [English] | ||
nayyerehalsadat khayyam nekouei1؛ Fatemeh Rezaei2 | ||
1personality psychology,khomeini shahr university,Isfahan,Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Khomeini Shahr Azad University, Isfahan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted to investigate effect of defense mechanisms training on anger expression, personal unadjustment and attributional styles in University Students. The research design was based on a semi-experimental with pre-test-post-test approach and control group. The research population consisted of all students of Islamic Azad University of Khomeinishahr in academic year 2017-2018. After initial clinical assessment and based on research criteria, a total of 40 students were selected out of population and randomly assigned in an experimental and a control group with equal ratio. The experimental group received defense mechanisms training program for eight- 90 min group sessions (twice a week); The control group was put in the waiting list for 1 months. Novako's aggression questionnaire (NAQ), California Test Personality (CTP), and Attributional Style questionnaire were used in pre-test and post-test to collect data. In order to analyze the research data, multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was used. The findings obtained from this research showed that after controlling the effect of pre-test, a significant difference was observed in post-test between experimental and control groups in the mean scores of aggression expression and personal unadjustment, but no significant difference was observed in the mean scores of attributional styles of experimental group in the post-test. According to the findings of this study, it is suggested that the results of defense mechanisms training program are used by counselors and psychotherapists as a new local intervention to improve personal unadjustment aspects and adjust the students' anger expression. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Anger, attribution, defense mechanisms, unadjustment | ||
مراجع | ||
ابراهیم پور، قدسیه و عالیشاهی، مریم (1396). مقایسه سبکهای اسنادی وسازگاری اجتماعی دردانشجویان. سومین کنفرانس دانش و فناوری علومتربیتی، مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران.
اسلامی شهر بابکی، حیدر (1369). بررسی رابطه بین سبک تبیین و افسردگی در بیماران افسرده یک قطبی و دو قطبی و مقایسه آن با افراد بهنجار. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، انستیتو روانپزشکی تهران.
پارسامهر، مهربان و حدت، الهه (1395). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دانشجویان. فصلنامه توسعه اجتماعی، 11(2): 94-65.
جمالیقرهقشلاقی، الهه (1394). بررسی رابطه هوش اجتماعی با کنترل پرخاشگری و افزایش سازگاری فردی در بین دانشجویان علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه درسال تحصیلی 94-1393. پایاننامه چاپ نشده کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه.
حسینیان، سیمین.، بهرنگی، محمدرضا.، قاسم زاده، سوگند و تازیکی، طیبه (1394). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی به مادران برسازگاری اجتماعی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی فرزندانشان. مجله اندیشههای نوین تربیتی، 12(1): 25-9.
خدایاری فرد، محمد.، رحیمی نژاد، عباس و عابدینی، یاسمین (1386). بررسی عوامل مؤثر برسازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و غیر شـاهد. مجله علوم اجتماعی و انسانی، 26(3): 42-25.
زندمنشی، یاسر و آزادی، شهدخت (1395). بررسی رابطه سبکهای اسنادی و مکانیسمهای دفاعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانهای شهر یاسوج. چهارمین همایش علمی - پژوهشی علومتربیتی و روانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران.
طاهر، محبوبه.، بهرامپور، فاطمه و مجرد، آرزو (1395). نقش مکانیسمهای دفاعی در رفتار سازگارانه دانشجویان. نخستین همایش جامع بینالمللی روانشناسی، علومتربیتی و علوم اجتماعی ایران، تهران.
محمدلو، مریم و الهی، طاهره (1394). بررسی نقش عوامل پنجگانه شخصیتی در پیش بینی سبک های اسناد، نقش تعدیل کننده: جنسیت. دومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علومتربیتی و سبک زندگی، تهران، ایران.
ملکپور، مختار.، زنگنه، ساره و آقابابائی، سارا (1391). ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه پرسشنامه خشم نواکو در شهر اصفهان. فصلنامه پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 2(1): 8-1.
Davis, C. A. (2017). Examining a hierarchical linear regression model of overgeneral memory: methodological issues, CaR-FA-X model mechanisms, and memory encoding as represented by cognitive attributional style. Master's Thesis and Graduate Research, San Jose State University. htp://scholarworks.sjsu.edu/etd_theses/4871 Ebrahimpour, G., & Alishahi, M. (2017). Comparison of documentary styles and social adjustment in students. Third Conference on Science and Technology of Science, Social Studies and Psychology of Iran, Tehran. (Text in Persian). Eslami Shahr Babaki, H. (1990). The relationship between explanatory style and depression in unipolar and bipolar depressed patients and comparison with normal subjects. Master's Degree in Clinical Psychology, Tehran Psychiatric Institute. (Text in Persian). Hergenhahn, B., & Olson, M. (2016). An introduction to theories of personality (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall. Hoseinian, S., Behrangi, M., Ghasemzadeh, S., & Taziki, T. (2016). Effectiveness of communication skills training of mothers on social adjustment, aggression and academic achievement of their children. Journal of New thoughts on Education, 12(1): 9-25. (Text in Persian). Jamaliqareqeshlagi, G. (2015). Investigating the relationship between social intelligence with aggression control and increasing personal adaptation among humanities students of islamic azad university of urmia branch in the academic year 2014-2015. Unpublished Master Thesis in Psychology, Islamic Azad University, Urmia Branch. Khodayari Fard, M., Rahimi Nejad, A., & Abedini, Y. (2007). Investigating the factors affecting social adjustment of controlled and non-controlled students. Journal of Social and Human Sciences, 26(3): 42-25. (Text in Persian). Lo, B.C.Y., & Liu, J.C.C. (2017). Executive control in depressive rumination: Backwar Malekpour, M., Zangeneh, S., & Aghababaei, S.(2012). A study of the psychometric properties of novaco anger questionnaire (short form) in isfahan city. The Journal of Cognitive and Behavioral Science, 2(1): 1-7. (Text in Persian). Mohammadlo, M., & Elahi, T. (2015). Investigating the role of five personality factors in prognosis of document styles, moderating role: gender. Second International Conference on Psychology, Life Science and Life Style, Tehran, Iran. (Text in Persian). Moore, M.T., Fresco, D.M., Schumm, J.A., & Dobson, K.S. (2017). Change in Novaco, R.W. (1998). Anger and Trauma: conceptualization, Assessment and Treatment. New York: Springer-Verlag. Novaco, R.W. (2002). Handbook of offender assessment and treatment. London: Wiley. Parsamehr, M., & Heddat, E. (2017). The relationship between emotional intelligence and social adjustment among student. Quarterly Journal of Social Development, 11(2): 65-94. (Text in Persian). Robins, S., & Novaco, R.W. (2000). Anger control as a health promotional mechanism. In D. I. Mostofsky & D. H. Barlow (Eds). The management of stress and Anxiety in medical Disorders. (PP. 361-377). Needham. Heights, MA. Allyn & Bacon. Schultz, D.P., & Schultz, S.E. (2016). Theories of personality: Cengage Learning. Seligman M, E, P, Peterson C, Kaslow N.J, Tannen baum R.L, Allog L.B, Abramson L.Y. (1998). Attribuitional style and depressive symptons among children. Journal of Abnormal psychology, 83(2): 235-238. Shen, D. W, kim, L. M. (2018). Cisplatin resistance: a cellular self-defense mechanism resulting from multiple epigenetic and genetic changes. Journal of Pharmacological reviews, 64(3): 706-721. Steven E. Weinberger, Barbara A. Cockrill, Jess Mandel)2019). Lung Defense Mechanisms. Principles of Pulmonary Medicine (Seventh Edition), 22(1): 285-296. Taher, M., Bahrampour, F., & Mojarad, A. (2016). The role of defense mechanisms in adaptive behavior of students. The First Comprehensive International Conference on Psychology, Social SciencesTehran, Tehran, Iran. (Text in Persian). Yazıcı, S., & Güven, S. (2017). Development and validation of a Citizenship Attributional Style Questionnaire. The Social Science Journal, 54(4): 403-410. Zandmonshi, Y., & Azadi, S. (2016). The relationship between documentary styles and defense mechanisms with academic performance of high school students in Yasuj. Fourth Scientific Conference - Research in Psychology and Psychology, Social and Cultural Dangers in Iran, Tehran. (Text in Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 842 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 448 |