تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,807 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,818 |
تحلیل نشانه -معناشناختی سوگنگاره «سوگواری پسر در مرگ پدر» | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، شهریور 1398، صفحه 77-88 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2019.24455.1020 | ||
نویسندگان | ||
نسرین سیدرضوی* 1؛ سعید زاویه2 | ||
1مدیرگروه هنراسلامی و هنرهای تجسمی- دانشکده هنر و معماری- دانشگاه علم وفرهنگ- تهران -ایران | ||
2مدیر تحصیلات تکمیلی، گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده: «مقاماتالطیور» که «منطقالطیر» نیز گفته شده، سرودة شیخ فریدالدین محمد عطار، شاعر سده 6 ه.ق/ 12 م و از اهالی نیشابور است که لحنی عرفانی و اندرزگو دارد. بهزاد (نگارگر مکتب هرات) در اواخر قرن 9 ه.ق/ 15 م، برخی از حکایات منطقالطیر را تصویرسازی کرد. نگاره «سوگواری پسر در مرگ پدر» یکی از آنها بود که موضوع آن، مرتبط با مراسم تدفین عمومی است و میتوان به آن سوگنگاره اطلاق کرد. سوگنگاره مورد بررسی، هم از نظر معنایی و هم به لحاظ تجسمی، در تاریخ نگارگری ایران مهمّ است. نوشتار حاضر خوانش این تصویر را براساس نظریه مربع معناشناسی و بر پایه تعمیم تقابل-های دوگانه دنبال میکند. در این پژوهش توصیفی- تحلیلی دادهها به روش کتابخانهای (کتاب و مقاله) جمع آوری شده و نتایج تحقیق نشان میدهد: در سوگنگاره «سوگواری پسر در مرگ پدر»، مرگ مفهومی انتزاعی و نمادین است که وجه عرفانی متن را در برابر وجوه دیگر (مثلاً حماسی) تقویت میکند. در این اثر، آنچه اهمیت دارد نه تصویر ملموسات آشکار بلکه تفهیم برخی از تقابلهای دوگانه نظیر مرگ≠ زندگی، ثابت≠ متغیر، و طبیعت≠ فرهنگ است، در پوشش این مقولهها و اتصال معنا به هر قطب آنها، تصویر توانسته از بازنمایی صرف متن فراتر رود و همبستگی مردم با عقاید عرفانی را برجسته سازد تا به دلالتی فرهنگی- اجتماعی نزدیک شود. | ||
کلیدواژهها | ||
"نشانه ـ معناشناسی"؛ "نگارگری"؛ "بهزاد"؛ "منطق الطیر"؛ "مربع معنایی گِرمس" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Semantic-Semiologic Analysis of the Mourning Painting 'Son's Mourning at the Father's Demise' | ||
نویسندگان [English] | ||
nasrin seyed razavi1؛ Saeed Zavieh2 | ||
1Director of the Department of Islamic Art and Visual Arts- Science and Culture univercity-Tehran- Iran | ||
2Postgraduate Director, Art Research Group, Art University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Miniature Painting is one of the most important Iranian artistic genres, which is closely tied with literature, and in the history of Iranian art, some literary texts have been illustrated in this manner several times. Among these, one can refer to the book 'The Conference of the Birds'. This text, also known as Mantiq al-tair, is a celebrated literary masterpiece written by poet Farid ud-Din Attar, commonly known as Attar of Nishapur, a poet of the 6th century AH / 12th century, who lived in Neyshabur and presents a mystical and preaching attitude in his works. In the late 9th / 15th century, Behzad, a painter of Herat School, illustrated some of the Mantiq al-tair’s stories, one of which was 'Son's Mourning for the Father's Demise'. This painting depicts a group of people taking a coffin to the cemetery, to bury the deceased; so the work is a scene of public mourning, and it can be referred to as a Mourning Painting. The painting is semantically and figuratively important in the history of Iranian art. The paper at hands reviews this Mourning Painting based on Greimas' semiotic square and the generalization of twofold oppositions. At the end of the twentieth century, Greimas tried to provide a clear definition of the process of producing meaning in three levels (deep, middle and surface structure). According to Greimas, the analysis of a text or a language should begin with the deep structure, i.e the abstract data level, and proceed to the surface structure, i.e. the level where meaning and objective data exist. This paper has taken a descriptive-analytical method of research and the results indicate that here: 1) the textual relations seek to express 'sadness – happiness' opposition and explicitly display the people's Islamic religion. 2) On one hand, the deep structure reveals all relationships in the entire structure and on the other; it increases the audience's accuracy. 3) Through raising constant- variable duality, the forms of human figures, animals, vegetation and objects seek to oppose the mourning tradition in the past and that time (late Timurid period). But the movement from the detail towards the whole can reveal the implicit meaning in this work of art. For example, the flag, as a component, refers to a major discourse (mourning) in a religious, cultural and social situation, and the grave refers to the class inequality as well as the abstract concepts of rich and poor. 4) Using culture-nature duality, the composite structure in the up/down direction of the painting depicts the funeral and burial traditions, while the left/right one poses material-spiritual duality. Nonetheless, through illustrating peripheral and decorative elements such as tree and birds, the center-periphery direction of the painting suggests the cancellation of inside-outside duality. 5) The structure of distance, as a symbol of time, rests on the private-public duality. 6) Finally, upward/downward movements of the colors highlight the heaven-earth duality as a symbol of magnificence and grandeur of the other world.It could be argued that the painting is interpretable through the semiotic system of producing meaning in relation to oppositions and relationships based on the semantic square function. The painting encompasses them all by means of expressing the structuralism of life-death duality. However, the artwork contains more than one sub-dualities and oppositions (such as happiness-sadness, constant-variable, nature-culture, plurality-singularity, material-spiritual, private-public and heaven-earth). The painting is remarkably powerful in attracting the viewer to the immaterial world and death, is a symbolic concept used therein that highlights the mystical aspect of the text against others (epic, for example). The most important feature of this work of art is its successful depiction of visible tangibles and helping understand some conceptual opposite dualities. By means of these dualities and associating the meaning to each one, the painting has transcended the mere representation of text and highlights the solidarity of the people with mystical beliefs in an attempt to approach a cultural-social significance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Semantics- Semiology", "Persian Painting", "Behzad", "Mantiq al-tir", " Greimas semantic square" | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
- قرآن کریم(1383). ترجمه مهدی الهی قمشهای، تهران: باقرالعلوم. - آریان، قمر(1362). کمالالدین بهزاد، تهران: هنر و فرهنگ و هیرمند. - آژند، یعقوب(1387). مکتب نگارگری هرات، تهران: فرهنگستان هنر. - احمدپناه، سیدابوتراب و جباری، انسیه(1393). «تحلیل نگاره بارگاه کیومرث اثر سلطان محمد بر اساس الگوی کنشی و مربع معناشناسی گرمس»، پژوهش هنر، سال چهارم، شماره هفتم، 75-85. - باخرزی، ابوالمفاخر یحیی(1345)، اوراد الاحباب و فصوص الآداب، جلد2، بههمت ایرج افشار، تهران: دانشگاه تهران. - پاکباز، رویین(1383). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران: زرین و سیمین. - پویان، اشکان و عزیزی، حسین(1393). «نگاهی به عناصر تأثیرگذار در شکلگیری نگاره ایرانی، موردمطالعه نگاره زاری بر مرگ رستم»، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 19، شماره 4، 47-54. - خامنهای، مهسا و خزایی، محمد(1389). «تحلیل ساختار بصری در سه اثر منتخب با موضع مشترک سوگ در دوره ایلخانی»، نگره، سال ششم، شماره 15، 69- 81. - رویل، نیکلاس(1388). ژاک دریدا، ترجمه پویا ایمانی، تهران: مرکز. - سجادی، سید علیمحمد(1384). خرقه و خرقهپوشی(جامه زهد)، تهران: علمی و فرهنگی. - شعیری، حمیدرضا(1381). مطالعه نشانه معناشناسی در فرایند گفتمانی آفیشهای تبلیغاتی، تهران: فرهنگستان هنر. - شیرازی، علیاصغر و قاسمی، صفورا(1391). «ریشهیابی آدابو رسوم ایلخانان در شاهنامه ابوسعیدی با تأکید بر نگارههای سوگواری»، نگره، سال هفتم، شماره 22، 25-37. - عالیافندی، مصطفی(1369). مناقب هنروران، به همت توفیق سبحانی، تهران: سروش. - عباسی، علی(1385). مقالات دومین هماندیشی نشانهشناسی هنر، کوشش حمیدرضا شعیری، تهران: فرهنگستان هنر. -عباسی، علی(1395). نشانه-معناشناسی روایی مکتب پاریس، تهران: دانشگاه شهید بهشتی. - عبدالرزاق سمرقندی، کمالالدین(1360ق). مطلع سعدین، جلد1، جزء دوم، لاهور: چاپ محمد شفیع لاهوری. - عصمتی، حسین و رجبی، محمدعلی(1390). «بررسی تطبیقی عناصر بصری نگارههای حماسی و عرفانی»، نگره، سال هفتم، شماره20، 15-19. - عطار، فریدالدین(1376). منطقالطیر «مقامات طیور»، به اهتمام سید صادق گوهرین، تهران: علمی و فرهنگی. - علیشیر نوایی، میر نظامالدین(1363). مجالس النفائس، به اهتمام علیاصغر حکمت، تهران: کتابخانه منوچهری. - علییزدی، شرفالدین(1336). ظفرنامه تاریخ عمومی مفصل ایران در دوره تیموریان، بهتصحیح و اهتمام محمد عباسی، جلد1، تهران: رنگین. - مقدم اشرفی، م.(1367). همگامی نقاشی با ادبیات در ایران، رویین پاکباز. تهران: نگاه. - موسویلر، اشرفالسادات و مصباح، گیتا(1390). «تحلیل ساختار روایت در نگاره «مرگ ضحاک» بر اساس نظریه کنشی گریماس»، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، شماره 45، 23-33. - نقیب اصفهانی، شادی و ناظری، افسانه(1394). «ریختشناسی نگاره سماع صوفیان منسوب به بهزاد»، نگارینه هنر اسلامی، شماره هفتم و هشتم، 97-107. -Barry,Michael(2004), Figurative art in Medievel Islam and the Riddle of Bihzad of herat, Paris; Flamarion - Collins and Mayblin,(1977), Derrida: By Totem Books. URLS -URL1. www.thedigitalwalters.org/Data/Walters
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 566 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,219 |