تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,874 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,850 |
بررسی ویژگی های بصری آرم هتل های زنجیره ای پنج ستاره ی جهان | ||
جلوه هنر | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 22، خرداد 1398، صفحه 27-40 اصل مقاله (999.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2018.9350.1089 | ||
نویسندگان | ||
کامران افشار مهاجر1؛ محبوبه اکبری ناصری* 2 | ||
1دانشیار گروه ارتباط تصویری دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد ارتباط تصویری دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران، نویسنده مسئول. | ||
چکیده | ||
آرم هتلهای زنجیرهای پنج ستاره جهان، یکی از زمینههای طراحی آرم است که معمولاً توسط طراحان گرافیک توانا و با تجربه صورت میگیرد؛ بررسی و شناخت این دسته از آرمها، میتواند منجر به عملکرد هر چه بهتر در حوزه طراحی آرم و در نهایت، طراحی گرافیک برای هتلها گردد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی ویژگیهای بصری موجود در آرم هتلهای زنجیرهای پنج ستاره جهان انجام شده است. فرضیه مقاله، بر این است که در طراحی آرم هتلهای زنجیرهای پنج ستاره جهان، حروف سریف (serif) بهکار رفته است. روش تحقیق در این پژوهش، کمی و بهصورت توصیفی میباشد و شیوه گردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای و میدانی است. جامعه هدف، آرم هتلهای زنجیرهای پنج ستاره جهان بودهاند. حجم نمونه 110 آرم، بهعنوان دادههای پژوهش، آرمهایی هستند که به روش نمونهگیری و غیرمحتمل جمعآوری شدند و با استفاده از روشهای کمی، مورد بررسی آماری قرار گرفتند. ابزار تحقیق در این پژوهش، پرسشنامهای است که به وسیله آن، عناصر بصری نمونهها، مورد آزمون قرار داده شد. نتایج، به صورت آمار و ارقام، نمایش داده شده و مورد بحث قرار گرفتهاند. نتایج حاکی از آن است که کادر کلی -که این آرمها اشغال کردهاند- مستطیل افقی است. ترکیببندی غیرمتقارن در آنها به چشم میخورد. بهطور کلی، خط غالب در طراحی آرمها، منحنی است و آرم هتلها از لحاظ نوشتاری بیشتر به گروه سریف تعلق دارند. فواصل بین حروف، به هم فشرده میباشند. حدود سه چهارم آنها تک رنگ هستند و رنگ طلایی در اغلب آنها دیده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
هتلهای زنجیرهای پنج ستاره؛ آرم؛ نام تجاری؛ حروف سریف؛ حروف سن سریف | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of the Visual Criteria of Logotypes of the Five-Star Hotels Chain in the World | ||
نویسندگان [English] | ||
K. Afshar Mohajer1؛ M. Akbari Naseri2 | ||
1Associate Professor, Faculty of Graphic Design, Art University of Tehran, Iran | ||
2M.A. of Graphic Design, Art University of Tehran, Tehran, Iran (Corresponding Author). | ||
چکیده [English] | ||
One of the fields of logo design, usually undertaken by capable and experienced graphic designers, is logotype design of world five-star hotels. Study and Research of these logos can lead to better performance in the field of logo design and ultimately graphic design for hotels. The present research has been conducted to study the visual features of logotypes of the world five-star hotels. The main hypothesis of the present paper is that 'serif' lettering has been used in the logotype design of the hotels. The research method is quantitative-descriptive and library resources were consulted and field studies made to acquire data. The target society is the logos of the world's five star hotels. A number of 110 logos, meant for this research, have been selected on random, unpredictable manner and statistically checked through quantative methods. The research tool in this study is a questionnaire using which the visual elements of the sample logos have been tested. Finally, the results have been reflected using figures and statistics. The result of this research indicate the following: the overall shape of the logos are horizontal and rectangular in shape and mostly asymmetrical in composition; the dominant lines are generally curved and the logo designs mostly belong to serif lettering group; the spaces between the letters are compressed; approximately three-quarters of logos are monochromatic and golden color are mostly found therein. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
five-star hotels, Logotype, trademark, serif lettering, sans serif lettering | ||
مراجع | ||
پهلوان، فهیمه (1390). درآمدی بر تحلیل عناصر تصویری در آرم، تهران: دانشگاه هنر. حافظنیا، محمدرضا (1391). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: سمت. صادقی رودانی، امینالله (1392). بررسی عناصر بصری در آرم دانشگاههای جهان، (مورد پژوهی: بیست دانشگاه)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر تهران. کاپفرر، ژان نوئل (1389). مدیریت راهبردی نام تجاری: رویکردهای جدید به خلق و ارزیابی ارزش ویژه نام تجاری،ترجمه سینا قربانلو، تهران: مبلغان. کلر، کوین لین (1391). مدیریت استراتژیک برند،ترجمه عطیه بطخایی، تهران: سیته. نیکزاد، مژده (1393). بررسی بصری آرم شرکتهای هواپیمایی جهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر تهران. هیگ، مت (1388). سلاطین نام های تجاری،ترجمه سنبل بهمنیار، تهران: سیته. References Baily, R. & Ball, S. (2006). An Exploration of the Meanings of Hotel Brand Equity. The Service Industries Journal, 26, 15-38. Glavor, K. & Koncul, N. (2012). Strategic Importance of 'Brand' in Tourism & Hotel Industry. Zagreb International Review of Economics & Business, 15(2),79-86. Hafeznia, M. R. (2012). An Introduction to the Research Method in the Humanities(18nd ed.). Tehran: SAMT (Text in Persian). Haig, M. (2004).Brand Royalty: How The World's Top 100 Brands Thrive & Survive (2nd ed.), (Sonbol Bahmanyar, Trans.), Tehran: Citeh (Text in Persian). Harned, R. (2009). The Palace Hotel. US: Arcadia Publishing. Charleston SC, Chicago IL, Portsmouth NH, San Francisco CA. Kapferer, J. N. (1994). Strategic Brand Management: New Approaches to Creating & Evaluating Brand Equity (2nd ed.). (S. Ghorbanlou, Trans.). Tehran: Moballeghan (Text in Persian). Kapferer, J. N. (1997). Brand Confusion: Empirical Study of Legal Concept. Psychology & Marketing, 12(6), 551-568. Keller, K. L. (2008). Strategic Brand Management: Building, Measuring, & Managing Brand Equity (2nd ed.). (Atieh Batkhaei, Trans.). Tehran: Citeh (Text in Persian). Morgan, C. L. (1999). Logos (Logo, Identity, Brand, Culture). New York: Watson-Guptill. Nikzaad, M. (2014). Visual Investigation of the Logos of Airline Companies in the World (Master's Thesis), University of Art, Tehran, Iran (Text in Persian). Pahlavan, F. (2011). An Introduction toAnalysis of the Visual Elements of Logo (4th ed.). Tehran: University of Art (Text in Persian). Prasad, K. & Dev, C. S. (2000). Managing Hotel Brand Equity: A Customer-Centric Framework for Assessing Performance. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 41(3), 22-31. doi:10.1177/001088040004100314. Sadeqi Roudani, A. S. (2013). Study of Visual Elements of World Universities' Logo (Case Study: Twenty Universities) (Master's Thesis), University of Art, Tehran, Iran (Text in Persian). URLs: URL1. https://www.hotelscombined.com, Retrieved: 09.11.2012. URL2. http://www.hotelmanagement.net, Retrieved: 06.10.2015. URL3. https://www.iranhotelonline.com, Retrieved: 08.11.2017. URL4. https://www.smartertravel.com, Retrieved: 01.12.2015. URL5. https://www.trivago.com, Retrieved: 31.11.2014.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 796 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 613 |