تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,362 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,751 |
آیه سجده بر یوسف(ع) در تفاسیر امامیه؛ رهیافت ها و نظریه معیار | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 2 - شماره پیاپی 42، تیر 1398، صفحه 37-74 اصل مقاله (848.06 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2019.9924.1215 | ||
نویسنده | ||
علی راد* | ||
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
نظریه ثابت و معیاری میان مفسران امامیه در رفع تعارض ظاهر آیه «وَ رَفَعَ أَبَوَیْهِ عَلَى ٱلْعَرْشِ وَ خَرُّوا لَهُ سُجَّدًا» با آیات حرمت سجده بر غیر خدا و آیات لزوم تعظیم والدین، وجود ندارد لذا رهیافتهای متنوع ادبی، روایی، تاریخی، فقهی، کلامی و عرفانی در تفاسیر آنها دیده میشود. شماری مسجود را الله و سجده را سجده شکر و طاعت دانستهاند. دسته دیگر مسجود را یوسف(ع) و سجده بر او را غیر اختیاری یا تحیّت دانستهاند. برخی نیز یوسف(ع) را سجدهگزار به پاس اجتماع دوباره خانواده خویش گفتهاند. مسأله اصلی این پژوهه ارزیابی ادلّه این رهیافتها و ارائه دیدگاه معیار در تفسیر آیه میباشد. نظریه معیار مبتنی بر مؤلفههای خاص خود مسجود را یوسف(ع) و سجده را احترام سیاسی در برابر مقام وزارت یوسف(ع) تفسیر کرده و تعارضات مفروض را رفع نموده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آیات مشکله؛ تفسیر امامیه؛ توحید عبادی؛ تعظیم والدین؛ سجده بر یوسف(ع) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Verse of Prostration on Yusuf (AS) in Imāmī Exegeses; Approaches and the Standard Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Rad | ||
Associate Professor at College of Farabi, University of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Among Shiite exegetes there is no consensus and standard theory on the verse Yusuf: 100 to solve the apparent contradiction between this verse with the verse Jinn: 18 which prohibits prostration on non-Allah, and the verse al-'Isrā’: 22 which requires man to respect his parents. So, diverse literal, traditional, historic, jurisprudential, theological, and mystical approaches are found in their exegeses: some believe that this prostration is a kind of thanksgiving and obedience and so the prostrated is Allah, the Almighty. Some others say that the prostrated is Yusuf and such prostration is not-optional but only is a kind of greetings. Others consider Yusuf as a prostrator in respect of regathering of his family after a long time. The main purpose of this research is to evaluate these approaches and provide a standard view in interpreting this verse. In conclusion, the standard theory argues that the prostrated is Yusuf himself and such prostration is a kind of political respect to his ministerial position in Egypt, and hence finally the apparent contradictions would be solved. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Difficult Verses, Imāmī Exegeses, Unity of Worship, Respect to Parents, Prostration on Yusuf | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
10. جفری، آرتور (1372ش)، واژههای دخیل در قرآن، ترجمه: فریدون بدره ای، تهران: توس. 11. حسینی شیرازی، سید محمد (1424ق)، تقریب القرآن إلى الأذهان، بیروت: دار العلوم. 12. راد، علی، (1393)، «گونه شناسی احادیث تفسیری از نظریه تا تطبیق»، دو فصلنامه تفسیر اهل بیت، قم: دار الحدیث. 13. راغب اصفهانی، حسین (1427ق)، مفردات ألفاظ القرآن، تحقیق: صفوان عدنان داوودی، بیروت: منشورات طلیعة النور. 14. روز بهان بقلی، (2008م)، عرائس البیان فى حقائق القرآن، بیروت: دار الکتب العلمیة. 15. سیوطى، جلال الدین (1404ق)، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، قم: کتابخانه مرعشى نجفى. 16. شاه علی زاده، علی (1392ش)، تفسیر ابی جارود و مسنده، قم: دار الحدیث. 17. شریف مرتضی، (2010م)، نفائس التأویل، اشراف: احمد الموسوی، بیروت: شرکت الأعلمی للمطبوعات. 18. صادقی تهرانی، محمد(1365ش)، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، قم: انتشار فرهنگ اسلامی. 19. صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (1366ش)، تفسیر القرآن الکریم، تحقیق: محمد خواجوى، قم: بیدار. 20. صفدی، خلیل (2005م)، صرف العین، تحقیق: محمد بن عبد المجید لاشین، قاهره: دار الافاق العربیة. 21. صموئیل، حبیب (1988م)، دائرة المعارف الکتابیة، قاهره: دار الثقافه. 22. طباطبایی، محمد حسین (1417ق - الف)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: جامعهى مدرسین حوزه علمیه. 23. طباطبایی، محمد حسین، (1417ق - ب)، تفسیر البیان فى الموافقة بین الحدیث و القرآن، محقق: اصغر ارادتى، بیروت: دار التعارف للمطبوعات. 24. طبرسی، فضل بن حسن (1372ش)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات ناصر خسرو. 25. طبری، ابوجعفر محمد بن جریر(1412ق)، جامع البیان فی تفسیرالقرآن، بیروت: دارالمعرفه. 26. طوسی، محمد بن حسن (بی تا)، التبیان فی تفسیر القرآن، لبنان: دار احیاء التراث العربی. 27. طیب، سید عبد الحسین (1378ش)، أطیب البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات اسلام. 28. عروسى حویزى، عبد على(1415ق)، نور الثقلین، قم: انتشارات اسماعیلیان. 29. عیاشی، محمد بن مسعود(بی تا)، تفسیر العیاشی، تحقیق: هاشم الرسولی المحلاتی، طهران: المکتبة العلمیة الإسلامیة. 30. فضل الله، سید محمد حسین (1419 ق)، تفسیر من وحی القرآن، بیروت: دار الملاک للطباعة و النشر. 31. فیض کاشانى، ملا محسن (1415ق)، تفسیر الصافی، تهران: مکتبه الصدر. 32. فیض کاشانى، ملا محسن(1418ق)، الأصفى فی تفسیرالقرآن، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى. 33. قرشى، سید على اکبر(1377ش)، تفسیر أحسن الحدیث، تهران: بنیاد بعثت. 34. قرطبی، محمد بن احمد (1364ش)، الجامع لأحکام القرآن، تهران: انتشارات ناصر خسرو. 35. قفطى، جمال الدین (2008م)، أساس السیاسة، محقق: جلیل عطیة، بیروت: دار الطلیعة. 36. قلقشندى، احمد (بی تا)، صبح الأعشى فی صناعة الإنشاء، محقق: محمد حسین شمس الدین، بیروت: دار الکتب العلمیة. 37. قمى، على بن ابراهیم (1367ش)، تفسیر القمى، قم: انتشارات دار الکتاب. 38. قیروانى، ابراهیم (1993م)، زهر الآداب و ثمر الألباب، محقق: یوسف علی طویل، بیروت: دارالکتب العلمیة. 39. کاشانى، ملا فتح الله (1336ش)، تفسیر منهج الصادقین فی إلزام المخالفین، تهران: کتابفروشى علمى. 40. کشّی، محمد بن عمر(1409ق)، إختیار معرفة الرجال، مشهد: دانشگاه فردوسی. 41. مدرسى، سید محمد تقى(1419ق)، من هدى القرآن، تهران: دار محبى الحسین. 42. مشهدی، محمد بن محمدرضا(1368ش)، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، تهران: وزارت ارشاد اسلامی. 43. مصطفوی، حسن (1417ق)، التحقیق فی کلمات القرآن، طهران: وزارة الثقافة والإرشاد الإسلامی. 44. مغنیه، محمد جواد(1424ق)، تفسیر الکاشف، تهران: دار الکتب الإسلامیة. 45. مکارم شیرازی، ناصر(1374ش)، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,536 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 680 |