تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 933 |
تعداد مقالات | 7,666 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,516,049 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,896,811 |
واکاوی نظریه شناخت موقعیتی و نسبت آن با تربیت معلم | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 51، اردیبهشت 1398، صفحه 161-186 اصل مقاله (6.94 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2019.20185.2202 | ||
نویسندگان | ||
عرفانه قاسم پور1؛ مرضیه دهقانی* 2؛ محمود تلخابی3؛ کمال درانی4؛ کیوان صالحی5 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه روشها و برنامههای آموزشی، دانشگاه تهران،تهران، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان و گروه ذهن، مغز و تربیت پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران. | ||
4استاد گروه روشها و برنامههای آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
5گروه روشها و برنامه های آموزشی و درسی، عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی نظریه شناخت موقعیتی و امکان کاربرد آن در تربیت معلم میپردازد. براساس دیدگاههای جدید در حوزه علوم شناختی، شناخت و مولفههای مرتبط با آن محدود به ذهن و پردازشهای ذهنی نیست. از منظر این نظریه، دانش ماهیتی توزیع شده و بدنمند دارد که به صورت فعالانه توسط مشارکت در بسترهای موقعیتی متفاوت، فعالیتهای واقعی و زیستن در فرهنگ ویژه آن موقعیت حاصل میشود. براساس چشم انداز نظریه شناخت موقعیتی، با استفاده از روش پژوهش هنجاری اصولهای تربیتی مبنی بر یادگیری در زمینه، جوامع عمل، یادگیری به عنوان مشارکت فعال، دانش در کنش، میانجیگری مصنوعات،ابزارها و مصنوعات به عنوان سرمایههای فرهنگی، قوانین، هنجارها و باورها، تاریخ، سطوح مقیاس، تعامل گرایی، هویت و ساختار خود تبیین شده است و پژوهش حاضر کاربرد هر یک از این اصول را در تربیت معلم تبیین نموده است. در پایان به دو راهبرد کلیدی به کارگیری کارآموزشی شناختی و تشکیل جوامع عمل را پیشنهاد میکند که به باور نگارندگان آغازی در جهت به کارگیری نظریه شناخت موقعیتی در نظامهای آموزش حرفهای در ایران و در این پژوهش تربیت معلم خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
علوم شناختی؛ شناخت موقعیتی؛ تربیت معلم؛ شناخت؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing situated cognition theory and its relation to teacher education | ||
نویسندگان [English] | ||
Erfane Ghasempour Khoshroodi1؛ Marzieh Dehghani2؛ mahmood talkhabi3؛ Kamal Dorani4؛ Keyvan Salehi5 | ||
1PhD student in Curriculum Planning, University of Tehran, Iran | ||
2PhD, Assistant Professor with Department of Practices and Training Programs, University of Tehran, Iran | ||
3PhD, Assistant Professor with Department of Education, Farhangian University and ICSS, Tehran, Iran | ||
4PhD, Professor with Department of Practices and Training Programs, University of Tehran, Iran, | ||
5Assistant Professor, Department of Curriculum Development & Instruction Methods, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
This paper investigates the theory of situated cognition and its possible application in the teacher education. Based on new perspectives in the field of cognitive science, cognition and its related components are not limited to the mind and mental processes. From the perspective of this theory, knowledge is distributed and embodiment that is actively produced by participating in the different situations, the authentic activities and living in its special culture. The current paper based on the perspective of situated cognition theory (SCT) and using the method of normative inquiry explains the educational principles of SCT include learning in context, community of practice, learning as active participation, knowledge in action, mediation of artifacts, tools and artifacts as cultural repositories, rules, norms and beliefs, history, levels of scale, Interactionism, and identity and constructions of the self. Then, the application of each of these principles in teacher education was explained. Finally, the paper proposes two key strategies which are implementing cognitive apprenticeship and formatting the community of practice to apply the SCT in the educational systems in Iran, and in current paper; teacher education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
cognitive science, situated cognition, teacher education, cognition, learning | ||
مراجع | ||
خرازی، سید کمال و تلخابی، محمود (1390). مبانی آموزش و پرورش شناختی. تهران: سمت.
صفایی موحد، سعید و محبت، هدیه (1391). جامعه شناسی آموزش و پرورش. تهران: آییژ
برمن، ام. لوئیز، (1387). پژوهش هنجاری: ابعاد و دیدگاهها. شورت، ادموند سی (1991). روش شناسی مطالعات برنامه درسی، ترجمه مهرمحمدی، محمود و همکاران . تهران: سمت
Billett, S. (1994). Situating learning in the workplace–having another look at apprenticeships. Industrial and Commercial Training, 26(11), 9-16. Billett, S. (1995). Workplace learning: its potential and limitations. Education+ Training, 37(5), 20-27. Billett, S. (2001). Workplace affordances and individual engagement at work, Educational Resources Information Centre (ERIC), 2-9. Billett, S. (2001). Learning through work: workplace affordances and individual engagement. Journal of workplace learning, 13(5), 209-214. Billett, S. (2002). Toward a workplace pedagogy: Guidance, participation, and engagement. Adult education quarterly, 53(1), 27-43. Billett, S. (2002). Workplace pedagogic practices: Co–participation and learning. British Journal of Educational Studies, 50(4), 457-481. Billett, S. (2004). Workplace participatory practices: Conceptualising workplaces as learning environments. Journal of workplace learning, 16(6), 312-324. Brown, J. S., Collins, A., & Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, 18(1), 32-42. Clark, A. & Chalmers, D. (1998) The extended mind. Analysis, 58(1), 7-19. Clark, A. (1999). An Embodied Cognitive Science? Trends in Cognitive Science, 3(9), 341-345. Friedman, I. A. (2004). Directions in teacher training for low-burnout teaching. In E. Frydenberg (Ed.), Thriving, surviving, or going under: Coping with everyday lives (pp. 05-326). Greenwich, Connecticut: Information Age Publishing. Gee, J. P. (2000). Identity as an analytic lens for research in education. Review of Research in Education, 25, 99-125. Greeno. J. G. (2014), Distributed Cognition, Phillips, D. C. (Ed.), Encyclopedia of educational theory and philosophy (Vol. 1). Sage. Pp. 239-241 Kharrazi. S. K. & Talkhabi. M. (2011), The Foundations of Educational Psychology, Tehran: Samt (Text in Persian). Lave. J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation, Cambridge: Cambridge University Press. Roth. W.M., McGinn. K. M. (1997). Deinstitutionalising School Science: Implications of a Strong View of Situated Cognition. Research in Science Education, 27(4), 497-513. Roth, W. M., & Jornet, A. (2013). Situated cognition. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 4(5), 463-478. Safaee Movahed. S. (2012), The Schiology of Education. Tehran: Ayeez (Text in Persian). Sawyer R. K. & and Greeno G. J. (2008). Situativity and Learning. In H. Ph. Robbins & M. Aydede (Eds.), The Cambridge Handbook of Situated Cognition. pp. 347-367. Semin, G. R., & Smith, E. R. (2013). Socially situated cognition in perspective. Social Cognition, 31(2), 125-146. Short, E. C. Forms of curriculum inquiry. In: Mehrmohammadi. M. & et al, Translator. Tehran: Samt. (Text in Persian). Smith, E. R., & Semin, G. R. (2007). Situated social cognition. Current Directions in Psychological Science, 16(3), 132-135. Wilson, B. G., & Myers, K. M. (2000). Situated cognition in theoretical and practical context. In D. Jonassen (Eds.), Theoretical foundations of learning environments (pp. 57-88). Mahwah, NJ: Erlbaum. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,555 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 770 |