تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,038 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,458 |
تحلیل زیباشناسانه عمل عکاسی در بستر هنرهای زیبا با رویکردی به نظریه سرمایه فرهنگی بوردیو | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، شهریور 1396، صفحه 93-106 اصل مقاله (728.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2017.3981 | ||
نویسندگان | ||
زهرا رهبرنیا* 1؛ سپیده یاقوتی2؛ فاطمه مرسلی توحیدی3 | ||
1دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا (س) | ||
2دانشگاه الزهرا | ||
3دانشجوی دکترای پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا(س) | ||
چکیده | ||
هنر تعاملی، ژانری هنری است که سنتهای زیباشناختی را وادار به تعریف پایگانی از ابژههای جدید مینماید. ازآنجاکه مخاطبان فرهنگ، بهعنوان دریافتکنندگان و مصرفکنندگان آن، نقشی اساسی درروند شکلگیری و استقبال از آثار هنری دارند، لزوم شناخت کیفیت ذائقه مخاطبان، در فرآیند تولید ضروری مینماید. در این راستا، بررسی عمل عکاسی و معنای عکس فرصت ویژهای است برای بهکارگیری روشی نو جهت درک کامل قواعد رفتار و تجربه اشخاص از آن رفتار. این مقاله، تحلیلی از آثار عکاسی اجتماعی واقعگرا و تعاملگرا، باهدف بررسی تأثیر رسانهها بر ادراک زیباشناسانه و نحوه ارائه هنر در دوران معاصر است که به بررسی رابطه سرمایه فرهنگی مخاطبان با ذائقه زیباییشناختی آنان در حوزه عکاسی، اختصاصیافته است. ادبیات نظری تحقیق بر مبنای تعریف سرمایه فرهنگی نهادی پیربوردیو، چیده شده است. این پژوهش پیمایشی، با اتخاذ روش توصیفی- تحلیلی و با استناد به اطلاعات کتابخانهای، رویکرد مخاطبان نسبت به رسانه هنری عکاسی را بررسی نموده و به تجزیه و تحلیل عوامل تأثیرگذار بر تفاوتها در دریافت از هنر عکاسی میپردازد. یافتههای پژوهش، حاکی از آن است که بیشتر مخاطبان، فارغ از سطوح متفاوت فرهنگی، عکسهایی متناسب با معیارهای زیباییشناسیناب را در اولویت انتخابی قرار میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه فرهنگی؛ عکاسی واقع گرا؛ عکاسی فاین آرت؛ ذائقه مخاطب؛ پیر بوردیو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Aesthetic Analysis of Photography in the Context of Fine Arts With an Approach to Bourdieu's Cultural Capital Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Rahbarnia1؛ Sepideh Yaghooti2؛ Fatemeh Morselie Tohidi3 | ||
1Alzahra University Associate professor | ||
3student | ||
چکیده [English] | ||
Fine Art is an artistic genre that employs aesthetic traditions to define foundations of new objects. This type of art intends to express a sense of aesthetics, establish communication or encourage thinking and further aims to address aesthetic goals, rather than using it for practical purposes. Fine art photography means the creation of impossibles through personification of imaginary and fanciful objects in the form of images with the help of skills and tools (mainly Photoshop) and of course creativity. Photography is one of the most significant mediums of communication reproduced in number more than other forms of creations and as an artistic-cultural work, influences the taste and visual identity of the audiences. As an outlet of mass media, photography could thus communicate and interact with dissimilar classes of audiences. That is why in order to successfully create pieces of art using this medium; one must identify the audience and appraise their taste more than any other art discipline. Since the audiences of cultural works, as recipients and consumers, play key roles in the development and reception of an artwork, understanding their taste is fundamental for the production process. In this respect, the study of the act of photography and understanding what a photograph is provides unique prospects of applying novel approaches to entirely appreciate the rules of behavior and the individual’s experiences of such behavior. The paper at hand is an analysis of the works of realistic and interactive socialist photography with the aim of studying the impact of media on the aesthetic perception and the way of presenting art in contemporary era. It investigates the relationship between the cultural capital of the audiences and their aesthetic taste in the field of photography. The research is theoretically based on the definition of the Pierre Bourdieu's institutionalized cultural capital. This research intends to rebuild and establish the ratios of symbolic (cultural, economic, and social) capitals in different strata of contemporary Iranian society and answer the following questions:What role does the individuals’ cultural capital play in the artistic taste and selection process of the audiences of the artworks? What position does beauty hold in the process of audiences’ decision making and selection? Recording these ratios based on the accurate statistical information obtained from field studies and corroborated statistical analysis, provides the basis for conducting all-encompassing researches.Having examined the features of Fine Art as a novel art style and photography as an artistic medium, the present study seeks to make an aesthetical analysis and identify audiences’ taste and further inspect how these two art categories are associated with the cultural capital of the members of the society. To assess the visual taste of the audiences with their cultural and economic capital, a visual questionnaire, comprising of comparative questions, was prepared. The questions include 4 sample images with similar subjects yet different employment approaches. Having consulted with the relevant professors of the field in order to authenticate the research evaluation methods, the qualitative indexes for samples’ selection have been determined based on the level of genuine and folk aesthetic works. Collected from the internet, the set of photos presented have been shot by well-known local photographers in different contexts. Likewise, having evaluated the audiences’ tastes based on their cultural capital, the necessity of achieving important parameters in the field of photography from the audiences’ perspective has been examined. In this regard, questions with spectral and multiple choice responses have been set up in order to get the audiences acquainted with the topic of the Fine Art photography, encourage them to participate as a dynamic art audience, record audience expectations and opinions about the current conditions governing the production and representation of photographs. Employing a descriptive-analytical approach and desk study of library resources, the study examines the audience's approach towards the artisticmedium of photography and analyzes the features affecting the differences in comprehension of the message of the art of photography. The research findings suggest that most audiences, regardless of their diverse cultural backgrounds, select photos that fit into the criteria of genuine aesthetic as top priority. The theoretical framework provided by intellectuals in the field of social sciences, such as Bourdieu, provides an appropriate framework for examining the relationships between art producer and consumer. It is suggested that scholars apply Bourdieu's theory to other areas of studies of art in future. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cultural Capital, Realistic Photography, Interactive photography, Audience Tastes, Pierre Bourdieu | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
• احمدی، بابک(1383). از نشانههای تصویری تا متن، چاپ چهارم، تهران: نشر مرکز. • آر.لیمن، مایکل(1388). «ارزش فرهنگی و زیبایی شناسی نشر: پول، قدرت و تاریخ هنر»؛ ترجمهی بهاره رهادوست، زیباشناخت، سال دهم(21)، صص17-27. • ادریسی، افسانه؛ رحمانی خلیلی، احسان؛ حسینی امین، سیده نرگس(1391). «سرمایه فرهنگی خانواده و ذائقه فراغتی دانشجویان با رویکرد نظری بوردیو»، جامعه شناسی مطالعات جوانان، سال دوم(5)، صص27-50. • باکاک، رابرت. (1381). مصرف؛ ترجمهی خسرو صبری، چاپ اول، تهران: نشر و پژوهش شیرازه. • بوردیو، پیر(1394).عکاسی؛ هنر میانمایه؛ ترجمهی کیهان ولینژاد، تهران: نشر پیام امروز. • (1390). تمایز، نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی؛ ترجمهی حسن چاوشیان، چاپ اول، تهران: نشرنی. • (1380). نظریه کنش، دلایل عملی و انتخاب عقلانی؛ ترجمهی مرتضی مردیها، چاپ اول، تهران: نقش و نگار. • بون ویتز، پاتریس(1391). درسهایی از جامعه شناسی بوردیو؛ ترجمهی جهانگیر جهانگیری و حسن پورسفیر، چاپ دوم، تهران: آگه. • جنکینز، ریچارد(1385). پیر بوردیو؛ ترجمهی لیلاجوافشانی و حسن چاوشیان، چاپ اول، تهران: نشر نی. • جی بک، استفان(1395). عکاسی تعاملی چیست؟ ؛ ترجمهی رضا توسلی، تهران: نشر شباهنگ. • حافظ نیا، محمدرضا(1389). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ هفدهم، تهران: سمت. • رامین، علی. (1387)، مبانی جامعه شناسی هنر، چاپ چهارم، تهران: نشرنی. • -. (1390)، نظریههای فلسفی و جامعه شناختی در هنر، چاپ دوم، تهران: نشر نی. • راودراد، اعظم(1392). «ویژگیهای اجتماعی مخاطبان نقاشی های مردم پسند و مدرن در ایران»، جامعه شناسی هنر و ادبیات، سال اول(1) ، صص64-39. • (1390). نظریه های جامعه شناسی هنر و ادبیات، چاپ اول، تهران: دانشگاه تهران. • (1384). «جایگاه اقتصاد در جامعه شناسی هنر»، ماهنامه بیناب، سال اول(8)،صص 48-63. • رهبرنیا، زهرا و مصباح، گیتی(1392).«پیوستار زمانی- مکانی باختین در هنر تعاملی جدید( بررسی تطبیقی دو نمونه فرهنگی)»، مطالعات تطبیقی هنر، سال اول، شماره1، بهار و تابستان90، صص1-16. • رهبرنیا، زهرا و مصدری، فاطمه(1394).«تأثیر رسانههای نوین بر تعاملیشدن هنر جدید با رویکردی به نظریه هنر ئر عصر بازتولیدپذیری مکانیکی»، مجله جهانی رسانه، شماره20، پاییز و زمستان94، صص221-235. • ریتزر، جرج(1389). نظریه های جامعهشناسی در دوران معاصر؛ ترجمهی محسن ثلاثی، چاپ پانزدهم، تهران: علمی. • رید، هربرت(1352). هنر و اجتماع؛ ترجمهی سروش حبیبی، چاپ اول، تهران: امیرکبیر. • سونسون، گوران(1387). نشانهشناسی عکاسی؛ ترجمهی مهدی مقیمنژاد، تهران: نشر علم. • سید آبادی، علی اصغر(1385). عبور از مخاطب شناسی سنتی، چاپ اول، تهران: فرهنگ ما. • سیدمن، استیون(1386). کشاکش در آرای جامعه شناسی، نظریههای امروز جامعه شناسی؛ ترجمهی هادی جلیلی، چاپ دوم، تهران: نشر نی. • شریعتی، سارا؛ هاشمی، راحله؛ سالاری، مریم(1394). « عمومی کردن هنر یا تشدید رفتار هنری(مطالعه موردی: موزه هنرهای معاصر ایران)»، جامعهشناسی هنر و ادبیات، دوره7، شماره2، پاییز و زمستان 94، صص141-165. • شریعتی، سارا و سالاری، مریم(1392). «سنجش سرمایه دانشگاهی و سلیقه زیبا شناختی»، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال نهم(33)، صص105-138. • شریعتی، سارا(1386). «جامعهشناسی بیهنرها، تحلیلی بر جامعهشناسی دریافت هنری»، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، سال اول(2)، صص92-102. • شوبره،کریستیان و فونتن، اولیویه(1382). واژگان بوردیو؛ ترجمهی مرتضی کتبی، چاپ اول، تهران: نی. • صالحی، سودابه(1392). «نگاهی به تلقی از طراحی گرافیک در ایران»، حرفه هنرمند، (46)، صص26-46. • صالحی امیری، سیدرضا(1392). آسیب شناسی فرهنگی در ایران، چاپ دوم، تهران: ققنوس. • کوثری، مسعود(1386). «درک آثار هنری در جامعه»، مجموعه مقالات اولین هم اندیشی جامعه شناسی هنر. به کوشش سیروس یگانه. تهران: فرهنگستان هنر. صص217-229. • گرنفل، مایکل(1389). مفاهیم کلیدی بوردیو؛ ترجمهی محمدمهدی لبیبی، چاپ اول، تهران: افکار. • مقیمنژاد، مهدی(1393). عکاسی و نظریه، تهران: پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی. • مککوایل، دنیس(1380). مخاطب شناسی؛ ترجمهی مهدی منتظرقائم، چاپ اول، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها. • ممیز، مرتضی(1382). حرفهای تجربه، چاپ اول، تهران: دید. • موشتوری، آنتیگون(1386). جامعه شناسی مخاطب در حوزه فرهنگی و هنری؛ ترجمهی حسین میرزایی، چاپ دوم، تهران: نشر نی. • ولف، جنت(1389). زیباییشناسی و جامعهشناسی هنر؛ ترجمهی بابک محقق، تهران: موسسه ترجمه و نشر آثار هنری(متن). • هینیک، ناتالی(1387). جامعه شناسی هنر؛ ترجمه عبدالحسین نیک گهر، چاپ دوم، تهران: آگه. • http://www.lenzak.com/tags • http://jennamar tinphotography.Com • Battersby,Christine(1991),'Situating the aesthetic, in thinking Art: Beyond traditional Aesthetics, ed. Andrew Benjamin and peter Osborne'(London: Institute of Contemporary Arts), pp. 31-43. • Bourdieu,Pierre(1979), La distincthion: critique sociable du jugement(Paris:Editions de Minuit). • Bourdieu,Pierre(1980), The aristocracy of culture, Media, Calture and Sociaty, vol.2, no. 3, pp. 54-225. • Khan,Naseem(1981), Britains new arts, journal of Aesthetic Edu cation, vol. 15,nol.3,pp. 59-65. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,391 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,856 |