تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,958 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,411 |
افق بیناذهنی هنرمند و مخاطب در هنر تعاملی معاصر (با نگاهی به پروژه تعاملی کتابخانه قلب) | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، شهریور 1396، صفحه 61-76 اصل مقاله (793.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2017.3979 | ||
نویسنده | ||
فاطمه پورمند* | ||
دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
ارج نهادن به جایگاه و نقش مخاطب، از دستاوردهای پراهمیت و ارزشمند هنر معاصر دانسته میشود. مؤثر بودن یا به عبارتی گویاتر تعیینکنندگی، بهنحویکه شکلگیری و معنا یافتن اثر هنری درگرو مشارکت مخاطب باشد، در هنر تعاملی معاصر نمود عینی و حقیقی مییابد. قوت گرفتن چنین رویکردی، میتواند نشانی از اهمیت یافتن عرصه بیناذهنی در فرآیند تولید هنری و نقض محوریت مطلق هنرمند باشد. با در نظر داشتن مسئله مذکور، پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش برآمده است که در هنر تعاملی معاصر افق بینا ذهنی هنرمند و مخاطب چگونه شکل میگیرد؟ نمونه موردمطالعه، پروژه تعاملی «کتابخانه قلب» است که بر مبنای نظری «زیباییشناسی صمیمیت» طراحیشده است. این اثر که «بدن» را ماده اصلی تجربه زیباییشناختی قرار داده، بر نحوه رویارویی مخاطب با بدن و تعمق در آن بهعنوان سوژه و ابژه «آگاهی» متمرکز است. با توجه به پرسش اصلی، فرض بر این است که افق بیناذهنی هنرمند و مخاطب، در تراز «آفرینشگری» و خلق اثر تحقق مییابد. به این معنا که در اثر تعاملی کتابخانه قلب، آفرینش و تجسم آگاهی بدنی، در افق بیناذهنی هنرمند و مخاطب شکلگرفته و تجربه حاصلشده، متعلق به هر دو آنان است. در این پژوهش، باهدف تبیین ابعاد گوناگون ارتباطات بیناذهنی هنرمند و مخاطب در هنر تعاملی معاصر، در نمونه خاص کتابخانه قلب، دادهها بهصورت اسنادی جمعآوریشده و به شیوه توصیفی-تحلیلی موردبررسی قرارگرفتهاند. نتیجه آنکه مخاطب تعاملگر در اثر مذکور، بهواسطه تغییر آشکاری که میتواند آگاهانه در تجسم بدنش ایجاد کند و شکل نهایی اثر را رقم بزند، همتراز با هنرمند در خلق اثر، تعیینکننده است. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر تعاملی معاصر؛ بیناذهنیت؛ پدیدارشناسی؛ زیبایی شناسی صمیمیت؛ بدن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Intersubjective Horizon of Artist and Audience in the Contemporary Interactive Art (A Glance at an Interactive Project:The Heart Library) | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Pourmand | ||
Alzahra university | ||
چکیده [English] | ||
During the modern period, art has undergone remarkable developments, the most important of which is a change of audience's standing from that of a passive consumer to an effective force that shapes the artworks and gives them meaning. In other words, the ability to create a work of art has gradually moved beyond the realm of the elites and into a more public sphere. Such a change of approach is mostly evident in the contemporary collaborative and interactive arts; the ones that basically come to existence through the participation of non-artists. It seems that we are facing a new definition of art, which, like other social concepts that are mainly called 'intersubjective', defines itself in terms of exchange, interaction, and collaboration. Inter-subjectivity is a quality that results from freeing the awareness from the bounds of a subjective mind and making it face cognitive understandings of other minds, so as to reach a common meaning, where the world of 'I' transforms into the world of 'we'. Interactive art binds the creation of the artwork to the subjective and practical collaboration of the audience, by removing the process of artistic creation from the monopoly of the subjectivity and creation of artists. Thus, this study intends to respond to this question: how does the intersubjective horizon of artists and the audience is established in the contemporary interactive art? It is assumed that beyond mere presentation of empathetic and shared content, the interactive art is the common characteristic of 'being' artist, i.e. it portrays the ability to create a work of art, and the 'creativity' in an intersubjective horizon. Interactive art, which benefits from the mediation of technology, limits the direct intervention of the artist, and removes the artwork from the artist’s monopoly to some extent. Now, interactive art engages 'others' in the process of artistic creation and guides the artist from a solipsistic egocentrism toward an intersubjective interaction. The ability of 'creation of an artwork' can no longer be regarded as an exclusive gift for the artists. The public must be offered the opportunity of artistic creation, even if under the guidance of the artists. Moreover, interactive art is an 'experience-driven' action, meaning that the aesthetic perception is rooted within the 'process' of the creation, and the action of the participant and the aesthetic experience resulting from interaction with the system are considered important. This study aims to explain the various aspects of intersubjective communications of the artist and the audience in the contemporary interactive art. To this end, George Poonkhin Khut's interactive project called 'The Heart Library' has been selected for case study. As the theoretical basis of this interactive artwork, 'intimate aesthetics' uses a phenomenological approach to the experience of body, focusing on the confrontation of the audience with the 'body', and reflecting on it as the subject and object of contemplation. In this context, intimacy means introspection and maintaining of a close relationship with the body as the intermediary between awareness and existence; an attempt to soften the rigid boundaries of mind and body, and to reach a deep, new, and different understanding of the self; a contemplative return to the 'body', similar to what first appeared before us. The Heart Library holds 'body' and the possibility of changing the physical perception as the essence of an aesthetic experience. In this project, the artist has created an operational framework, and accompanies and guides the audience throughout their inward journey to create a new experience. In order to prove his conscious and dynamic self, the interacting audience, that stands before his own visualization, chooses a position, focuses on it closely, gives existence to the interactive artwork and determine its final form through the visible change that he produces in the artwork's form (visualization of body). In this study, data were collected through documentary research, and examined through a descriptive-analytical method. In conclusion, the interacting audience of this work stands on a par with the artist in determining and influencing the creation of the artwork, through the visible change that they can consciously produce in the visualization of the body, and final form of the artwork. In other words, the result of this interactive experience belongs to both the artist and the audience: the artist's proposal for the creation of a new awareness (awareness of the body) and its materialization by the audience; a shared meaning and content that the audience contributes to its creation along with the artist. In the interactive work 'The Heart Library', the creation and visualization of the bodily awareness has been shaped in the intersubjective horizon of the artist and the participating audience: in other words, the experience of the self and the body results from an intersubjective phenomenology. Not only 'creation' turns into a shared, intersubjective achievement, but also, the sharing of experience through the designing of body maps and dialogue with the artist and the visitors, places personal perceptions of the experience of the 'body' at an intersubjective level, and expands and enriches the resulting awareness. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Contemporary Interactive art, Intersubjectivity, Phenomenology, Intimate Aesthetics, Body | ||
مراجع | ||
• ادگار، اندرو و سجویک، پیتر (1387). مفاهیم بنیادی نظریه فرهنگی؛ ترجمه ی مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه. • ضیمران، محمد (1383).« مقوله بین الاذهان و دیالوگ»، فرهنگ اندیشه، شماره12، صص 113-126. • بل، دیوید (1376). اندیشههای هوسرل؛ ترجمه ی فریدون فاطمی، تهران: نشر مرکز. • بنویدی، فاطمه (1395).« جایگاه ابژه زیباییشناختی در شعر از دیدگاه میکل دوفرن»، پژوهشهای فلسفی، شماره 18 ( ویژهنامه پدیدارشناسی)، صص1-20. • قربانی، محمدرضا (1383). «پرسش از بینا ذهنیت از چشمانداز مرلوپونتی»، فرهنگ اندیشه، شماره12، صص83-112. • پریموزیک، دنیل تامس (1387). مرلوپونتی، فلسفه و معنا؛ ترجمه ی محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: مرکز. • دهباشی، فهیمه و آیتاللهى، حمیدرضا (1388). «پدیدارشناسى هوسرل: ایدئالیسم محض یا ایدئالیسم استعلایى؟»، معرفت فلسفی، شماره 4، صص 139-172. • رشتیپور، مانی (1394).« پیشینی عاطفی: نظری به تجربه زیباییشناختی نزد میکل دوفرن»، جستارهای فلسفی، شماره 27، صص43-54. • دیویی، جان (1391). هنر بهمنزله تجربه؛ ترجمه ی مسعود علیا، تهران: ققنوس. • رامین، علی (1392). نظریههای فلسفی و جامعهشناختی در هنر، چاپ دوم، تهران: نی. • رهبرنیا، زهرا و مافیتبار، آمنه (1394).« مبادی پدیدارشناسی هرمنوتیک در چیدمان تعاملی وقتی چیزی رخ نمیدهد اثر ارنستو نتو»، کیمیای هنر، شماره۱۵،صص33-46. • رهبرنیا، زهرا و خیری، مریم (1392).« هنر تعاملی بهمثابهی یک متن، با اشاره به یکی از آثار تعاملی به نمایش درآمده در بینال ونیز 2011 اثر نورما جین»، مجله جهانی رسانه، شماره 15، صص92-113. • سبطی، صفا؛ رهبرنیا، زهرا؛خبازی کناری، مهدی (1395).« مفاهیم فلسفی مرلوپونتی: بستری برای تحلیل هنر تعاملی نگاهی به پرفورمنس کشتزار»، کیمیای هنر، شماره 19، صص43-55. • علیا، مسعود (1395).« جایگاه امر حسی در پدیدارشناسی هنر دوفرن»، پژوهشهای فلسفی، شماره 18 ( ویژهنامه پدیدارشناسی)، صص95-109. • قادری، عرفان و مرآثی، محسن (1393).« پژوهشی در تعریف و تحدید انواع هنرهای مشارکتی – تعاملی»، مجله جهانی رسانه، دوره نهم، شماره1، صص88-112. • گات، بریس و لوپس، دومینیک (1393). دانشنامه زیباییشناسی؛ ترجمه ی فرهاد ساسانی و همکاران، تهران: موسسه تألیف ترجمه و نشر آثار هنری متن. • مرلوپونتی، موریس (۱۳۹۱). جهان ادراک؛ ترجمه ی فرزاد جابرالانصار، تهران: ققنوس. • مکاریک، ایرنا (1390). دانشنامهی نظریه های ادبی معاصر؛ ترجمه ی مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه. • میه، کاترین (1390). هنر معاصر: تاریخ و جغرافیا؛ ترجمه ی مهشید نونهالی، تهران: مؤسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر. • یونسی، مصطفی، (1383). متون کلاسیک بیناذهنیت، فرهنگ اندیشه، شماره12، صص11-34. • Bourriaud ,Nicolas (2002), Relational Aesthetics, Les presses du reel (English trans), Djon. • Candy, Linda (2014), Evaluation and Experience in Art. In: Candy L, Ferguson S (eds) Interactive experience in the digital age: evaluating new art practice. Springer, London, pp 25-48 • Craig, Edward (2013), Concise Routledge Encyclopedia of Philosophy, Routledge, New York. • Edmonds E (2014) Human computer interaction, experience and art. In: Candy L, Ferguson S (eds) Interactive experience in the digital age: evaluating new art practice. Springer, London, pp 11–23 • Kwaste, Katja (2013), Aesthetics of Interaction in Digital Art, MIT Press, Cambridge. • L. Farinas, Rebecca (2014) Intersubjectivity as Virtues in Dewey’s Relational Aesthetics. In: Ferreira A . R, Nolasco A (eds), Creative Processes in Art: Proceedings of the International Colloquium, FBAUL, Lisbon, pp 51-72 • Loke, Lian and George Poonkhin Khut (2014) Intimate Aesthetics and Facilitated Interaction. In: Candy L, Ferguson S (eds) Interactive experience in the digital age: evaluating new art practice. Springer, London, pp 91-108 • Minissale, Gregory (2009), Framing Consciousness in Art: Transcultural Perspectives, Rodopi, Amsterdam - New York • Sammut Gordon, Paul Daanen and Fathali Moghaddam (2013), Understanding the Self and Others: Explorations in intersubjectivity and interobjectivity. Routledge, New York, pp 1-12 • Sampaio ,Juliano Casimiro de Camargo & Simão, Lívia Mathias (2013). Narrative and creation: intersubjectivity and negotiation of meaning in the interactive I – other experience . interaccoes, NO. 24, PP. 137-169 . • Simon S.L (2014), Interactive Art, Autonomy and Evaluation, In: Candy L, Ferguson S (eds) Interactive experience in the digital age: evaluating new art practice. Springer, London, pp 63-74 • Stern, Nathaniel (2013) Interactive Art and Embodiment: The Implicit Body as Performance Arts, Gylphi, Canterbury. • http://en.wikipedia.org/ • http://www.newarthistory.co.uk/ • https://www.interaction-design.org/ • http://georgekhut.com/ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 583 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,270 |