تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,053 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,465 |
کاربرد مؤلفه ی «از آن خودسازی » در تبلیغات تجاری | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 1، شهریور 1395، صفحه 81-97 اصل مقاله (1.86 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2016.3967 | ||
نویسنده | ||
محبوبه طاهری* | ||
دانشجوی دکتری پژهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران. | ||
چکیده | ||
آفرینش تصویر، راهی شناخته شده برای برقراری ارتباط است. در عصر حاضر خلق اثر به دیگر شکل های ارتباطی و متفاوت از ادوار گذشته تغییر کرده است و با رشد اقصاد به سمت تصویرگری در تبلیغات سوق یافته که بسترهای ارائه آن، بکارگیری کارکردهای ارجاع دهیست چراکه هدف عصر پسامدرن استفاده از ارجاعات برون متنی است؛ ارجاعات از آثار دیگر، تحت عنوان بینامتنیت مطرح می شود که استفاده از آن را توجیه و تبین می کند که از سویی با عنوان ازآن خودسازی در هنر منطبق است (براین مبنا تعاریف اصالت و ناب بودن نیز دگرگون می گردد). نیز ارتباطات به عنوان زبان بصری معاصر که تحت نفوذ جهانی شدن قرار گرفته از ارجاع دهی ها در بیان هایی نظیر تبلیغات تجاری بهره می برد؛ که صحبت از بنیان آن ها با استفاده از روابط بینامتنی گشایشی در شناخت و نقد اینگونه از تصویرپردازی هاست. در پژوهش حاضر گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای انجام گرفته و نمونه گیری، هدفمند است که با شیوه توصیفی و تحلیلی و به روش تطبیقی به تبیین این دیدگاه می پردازد که، هنر تصویرپردازی تبلیغات تجاری مصداق کامل از نمونه های ارجاع دهی است و ازآن خودسازی در تبلیغات تجاری در تطبیق با شیوه های بینامتنیت (همانگونگی همچون پاستیش، شارژ و فورژری و تراگونگی همانند پارودی، تراوستیسمان و ترانسپوزیسون) قرار می گیرد که می توان نتایج را بدین صورت تبیین کرد که اصالت ارجاع دهی و شیوه های ارآن خودسازی با مؤلفه های دنیای پست مدرن قابل پذیرش است. | ||
کلیدواژهها | ||
تبلیغات؛ ازآن خودسازی؛ تبلیغات تجاری؛ بینامتنیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Application of the Element of “Appropriation” in Commercials Ads | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahbobeh Taheri | ||
Ph.D. Student of Art Research, Faculty of Arts, Al-Zahra University, Tehran. | ||
چکیده [English] | ||
Image creation is a well-recognized mean of communication. Nowadays, the method of creation has changed to other communication forms, different from previous ages. With the flourishing of economies, the image creation moved towards ad illustration which itself evolved into an art form of the globalization age. This art is based on referring functions because the use of references is inevitable for accelerating the message sending process. In addition, the postmodern age aims to use exophoric references and references to other works are considered intertexual, which justifies its use. On this basis, it seems that it matches the concept of appropriation in art (accordingly, the definitions of the originality and nobility also change) because making use of others peoples’ works, completely or partially, is in fact a reference to audiences’ implications. On one hand, communications, as the contemporary visual language influenced by the globalization process, makes use of the references in expressions such as commercial ads in a way that it is seemingly speaking about their fundamentals using the intertexual relations and thus opens up to new horizons to identify and criticize these illustrations; since it both refers to the presence of other works in novel ones and also affirms the element of co-presence. Therefore, art appropriation is investigated through providing a definition of the commercial ads and originality areas as well as piracy. The paper at hand is theoretical and fundamental in terms of the methodology, using descriptive-analytic approach. The required data was collected through desk study of library resources and note taking. A purposeful sampling of images was conducted which, through a comparative approach, explains the view that the illustration art in commercial ads is a perfect example of referencing samples and appropriation in commercial ads are comparable to two general categories of intertexuality, each comprising of three sections (the imitation category such as pastiche, charge and forgery; and the transformation category like parody, travestissement and transposition). The results indicate that creation of works based on pastiche, is the re-creation of the work in commercial ads illustration and its real manifestation appears in violating the copyright law. Parody is a change in preconceptions and imitation and in commercial ads, the work is used to express and convey a new concept through changing others peoples’ works and accepting the changes. Charge is the exaggeration in previous works made by creating a satiric atmosphere in advertisement field. Exaggerating and radical imitation is travestissement where in ads; earlier works are destroyed in order to create new ones. Forgery is a form of imitation which believes in the use of other works based on the similarities of the two forms where either a template is a means of sustainability of the other works or is itself a sustainable template, complementing earlier works and can be compared to serial advertisement strategy in commercial ads. Moreover, transposition is an adapted concept of earlier works where the changes made are serious where semiotic references evoke previous works that in commercial ads, they emerge in semiotic examples of ads using a semiotic reference. The findings confirm that the art of producing commercial ads frequently makes use of referencing procedures and through this, shatters the holiness of the artwork into pieces in technology and information world. With its postmodern taste (the inclination of contemporary works is not the product of an artist’s original thought, but it is of a referencing function and the works’ ambience, is composed of an infinite number of potential relations and connections), it matches the ways of the present age, justifies the originality of artwork based on common criticism theories of the time which are acceptable as the representative of art in contemporary age. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Advertisment, Appropriation, Commercial ads, Intertextuality | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
• ابوالحسنی، زهرا، (1392)، «ارتباط پنهان (تحلیل انتقادی گفتمان نام های تجاری در تبلیغات)»، نامه فرهنگستان، دوره13، شماره 1، 176 -192. • استریناتی، دومینیک (1379)، مقدمه ای بر نظریه های فرهنگ عامه، ترجمه ثریا پاک نظر، نشر گام نو، تهران. • اشتاین، روبرت، والتر بنیامین (1382)، والتر بنیامین: همراه کوتاه نوشته هایی از والتر بنیامین، ترجمه مجید مددی ، نشر اختران، تهران. • افضل طوسی، عفت االسادات؛ طاهری، محبوبه (1391)، «استعاره تصویری، تجلی خلاثیت در تبلیغات تجاری»، نامه هنرهای تجسمی و کاربری، شماره 10، 107-121. • انوشه، حسن (1381)، فرهنگنامه ادب فارسی، چاپ دوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران. • پین، مایکل (1394)، فرهنگ اندیشه ی انتقادی: از روشنگری تا پسامدرنیته، ترجمه پیام یزدانجو، چاپ پنجم، نشر مرکز، تهران. • حبیبی، روزبه (1389)، «ارتباط منسجم بازاریابی (IMC) فرایند بازاریابی در هزاره ی سوم»، مجله صنعت لاستیک ایران، دوره پانزدهم، شماره 60 ، 72 -78. • حلبی، علی اصغر ( ۱۳۷۷)، تاریخ طنز و شوخ طبعی در ایران،: نشر بهبهانی، تهران • فلّاح قهرودی، غلامعلی؛ صابری تبریزی، زهرا (1389)، « نقیضه و پارودی»، پژوهش های زبان و ادبیات فارسی، شماره ۴، (پیاپی ۸) زمستان ۱۳۸۹ ، 17-32. • قائمی نیا، علیرضا (1393)، بیولوژی نص: نشانه شناسی و تفسیر قرآن، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران. • قزوینی، محمد ( ۱۳۳۷)، یادداشت های قزوینی، به کوشش ایرج افشار، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. • کشاورز، عیسی (1391)، تبلیغات و فرهنگ، آزیتا جمشیدنژاداول (ویراستار)، انتشارات سیته، تهران. • گراهام، آلن (1392)، بینامتنیت، پیام یزدانجو، چاپ چهارم، نشر مرکز. • گلستان هاشمی، سیدمهدی (1382)، مقدمه ای بر علم خلاقیت شناسی، اصفهان: جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان. • لسینگ، الفرد؛ داتون، دنیس (1389) مسائل هنر و زیبایی شناسی معاصر 4، ترجمه نیما ملک محمدی، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران. • مکاریک، ایرنا ریما (1393)، دانش نامه نظریه های ادبی معاصر، ترجمه مهران مهاجر ؛ محمد نبوی، نشر آگه، تهران. • مهریزی ثانی، سمیه؛ خزایی؛ محمد، فهمی رضا، (1392)، « راهبردهای تبلیغاتی در جهت تداوم برند؛ (مطالعه ی لوگوهای مناسبتی گوگل)» هنرهای زیبا هنرهای تجسمی، شماره3 ، 75 -84. • نامور مطلق، بهمن (1390)، درآمدی بر بینامتیت:نظریه ها و کاربردها، انتشارات سخن. • نامور مطلق، بهمن (1386)، «ترامتنیت مطالعه روابط یک متن با دیگر متن ها»، پژوهشنامه علوم انسانی، شماره 56، 83-98. • نفیسی، سعید (۱۳۴۶)، فرهنگ فرانسه به فارسی، نشر بروخیم، تهران. • ولز، ویلیام؛ برنت، جان؛ ساندرا، موریاتی (1383)، تبلیغات تجاری، چاپ اول، انتشارات مبلغان، تهران. • هنفلینگ، اسوالد (1386)، چیستی هنر، ترجمه علی رامین، انتشارات هرمس، تهران • Benjamin, Andrew, (2005), Walter Benjamin and Art, continuum, London, New York. • Dentith, Simon (2000) Parody. London & New York. Rutledge. • Hutcheon, Linda (1985), A Theory of Parody: The Teachings of Twentieth-Century Art Forms, New York, Methuen. • Genette, Gérard. (1992), The Architext: An Introduction. Berkeley: University of California Press, 83-84. • Jencks, Charles, (1989), What is Post-Modernism?, Academy, New York. • Jameson, Fredric, (1991). Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism. London, New York, Verso. • Rabau, Sophie, (2002), L intertextualite. Flammarion, Paris. • Kristeva, Julia, (1984). Revolution in Poetic Language, Margaret Waller (trans), leon S. Roudiez (intro), Columbia university press, New York. • Mirizzi, Gianfranco, (2011). Appropriation in Art https://gianfrancomirizzi.wordpress.com/writings/appropriation-in-art/, • Mirenayat, Sayyed Ali, Soofastaei, Elaheh. »Gerard Genette and the Categorization of Textual Transcendence«, Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER Publishing, Rome-Italy, Vol 6 No 5, September 2015, 533- 537. • Vernon, P.E, (1989), Natur -Nuture in creativity in glover,& other handbook of creativity, Plenum press. • Warhol, Andy. (1975), The Philosophy of Andy Warhol (From A to B and Back Again), New York: Harcourt Brace Jovanovich. ISBN 0-15-189050-1. • Afzaltousi ,Effat Sadat. Mahboubeh Taheri, (2015). “METAPHOR AND ALLEGORY IN GRAPHIC IMAGING”, Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences, Vol.5 (S1), pp. 1925-1937. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 349 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 753 |