تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 926 |
تعداد مقالات | 7,634 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,436,036 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,851,299 |
بررسی نقش گراز در فرهنگ ایران و چین | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، شهریور 1395، صفحه 55-68 اصل مقاله (2.51 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2016.3965 | ||
نویسندگان | ||
زهرا دستان* 1؛ نوشین کاظمی2 | ||
1عضو هیئت علمی پژوهشکده هنر (فرهنگستان هنر) ، استادیار | ||
2کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشگاه الزهراء(س) | ||
چکیده | ||
نمادهای حیوانی همواره جایگاه ویژه ای در صورت بندی های هنری داشته اند تا حدی که گاه به عنوان نمادی از خدایان در آیین ها، مورداستفاده و پرستش قرارگرفته اند. این پژوهش به دنبال آن است تا نماد گراز را در دو تمدن ایران و چین، از هنگام شکل گیری جاده ابریشم، مصادف با دوره اشکانی در ایران و هان در چین تا پایان دوره ساسانی و تانگ موردمطالعه قرار بدهد. جستار پیش رو به گرد این پرسش سامان یافته است که «به دنبال نقل و انتقالات ناشی از شکل گیری جاده ابریشم آیا می توان نماد گراز را نمادی انتقالی از تمدن ایران به چین دانست؟». بر این مبنا این فرضیه شکل می گیرد که «به نظر می رسد شکل گیری نماد گراز در آثار هنری تمدن چین، نقشی اقتباسی و راه یافته از ایران است». این نوشتار به روش توصیفی-تطبیقی، هدف تبیین جایگاه نقش گراز در آثار هنری این دورهها و بیان شباهت ها، تفاوت ها و بازنماییهای آن در دو تمدن ایران و چین را دارد. داده های به دست آمده بیان می دارد که چینی ها این نقش را از ایران گرفته ولی در کاربری، آن را در راستای هنر خود به کاربرده اند. برمبنای یافته ها، نقش گراز در ایران سیر تطوری را پیموده و شکل گیری نقش گراز در چین از آغاز شکل گیری جاده ابریشم یعنی از دوره ای بوده که چین اولین ارتباطات خود را با ایران برقرار کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
جاده ابریشم؛ ایران؛ گراز؛ هنر ایران؛ چین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Role of Boar in Iranian & Chinese Art | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Dastan1؛ Noshin Kazemi2 | ||
1Zahra Dastan Assistant Prof., Institute of Arts studies Research (IASAR) Email: artdastan@gmail.com | ||
2M.A. Art Studies, Alzahra University | ||
چکیده [English] | ||
Animal symbols have ever enjoyed a special position in the artistic compositions, sometimes held as the symbols of gods and worshiped in various rituals accordingly. Such importance might have been due to animals’ role in providing for the livelihood of the peasantry lives. A symbol finds its meaning within the backdrop of the culture with which it is associated. Therefore, a symbol is a context-based concept, the interpretation of which could be altered depending on the circumstances. One of the best ways to grasp the meaning of symbols is investigating the mind frames and belief systems of the ancient communities where such symbols were used. The interactions of the cultures and civilizations have always led to the swap of symbols from one civilization to the other over time because there is always some sort of inexorable cultural exchange involved in such associations. The existence of shared textual signs and symbols among disparate civilizations testifies to this very fact. However, such impressions obtain a new form as the societies’ habitation place and requirements alter in order to fit to the new situation. On this foundation, the study ahead aims to investigate the symbol of boar within the Iranian and Chinese civilizations covering the span of time since the formation of the Silk Road, coinciding with the Parthian period in Iran and the reign of Han dynasty in China, towards the fall of the Sassanid and Tang dynasties. Noteworthy is that when examining the Sino-Iranian relations, the role of Silk Road in the establishment of the relations of these two ancient powers stands out. During thousands of years of historic contacts between Iran and China through the Silk Road, the two countries have also enjoyed extensive cultural exchanges particularly during the Parthian’s era that concurred with the sway of the Han dynasty in China. During this era, commercial transactions between the two countries flourished wherein the Silk Road played an irrefutable part. The use of Boar symbol in Persian art dates back to antiquity. This symbol is frequent in Iranian art but it occasionally appears in some Chinese art works as well. In the Iranian culture, Boar is one of the expressions of ‘Bahram’, the god of war, who is mostly accompanied by the goddess ‘Mitra’ in hunting scenes. Hunting is one of the fundamental signs of demonstrating human authority and dominion over the supernatural forces that have been depicted not only in the illustrative documents but also the religious texts such as Bahram Yašt. In this respect, the boar,’s head within a pearl roundel is one of the most prominent common Boar motifs in Iranian and Chinese art. On this basis, this research tends to answer this question that has the boar motif been transferred from Iran to China due to the cultural exchanges that occurred upon the establishment of the Silk Road? The foundation of the study is laid upon this hypothesis that “it seems that the formation of the boar motif in the artworks of the Chinese civilization is derived from Iranian art”. Conducted through a comparative-analytic approach, the study aims to elucidate on the role of boar in the artworks of the aforesaid eras and recount their similarities, differences and representations in Iranian and Chinese art. The results acquired confirm that due to Iranian influences, this motif became widely popular in ancient China; however, the Chinese artists used it within the principles of their own art traditions. Consequently, this motif has been generally applied to the artworks related to the world of the dead and afterlife such as tomb decorations; in other words, in Funerary arts. The outcomes also approve that the Boar motif has tread an evolutionary path in Iran but its development in China begins with the formation of the Silk Road; when China made its first contacts with Iran. On the other hand, the paper concludes that the spiral, pearl roundels around the Boar head in Chinese textiles are Sassanid motifs transmitted from Iran to China. Called ‘medallion’, this motif evolved along with the Chinese art and emerged in their art forms later on. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Iran, Boar motif, Iranian Culture, China, Silk Road | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
• اخوان اقدم، ندا (1393). «تفسیر شمایل نگارانۀ صحنه های شکار در ظروف فلزی و ساسانی»، فصلنامه کیمیای هنر، سال سوم، شماره 12. • آذری، علاءالدین (1377). تاریخ روابط ایران و چین، تهران: انتشارات امیرکبیر. • الهیاری، فریدون (1386). «فرآیند رسمی شدن آیین زرتشت در آغاز حکومت ساسانی»، مجله علمی-پژوهشی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دوره دوم، شماره 46. • آموزگار، ژاله (1391). تاریخ اساطیری ایران، تهران: انتشارات سمت. • بهدانی، محمد؛ مهرپویا، حسین (1391). «بررسی تصویر بهرام گور در هنر ایران از دوره ساسانی تا پایان دوره قاجار»، فصلنامه نگره، سال ششم، شماره 19. • بهنام، عیسی (1332). «تصویر جانوران در هنر ساسانی»، مجله سخن، سال پنجم، شماره 3 • پوپ، آرتور اپهام؛ فیلیس، آکرمن (1387). سیری در هنر ایران، جلد دوم، به تصحیح سیروس پرهام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. • اریک شرودر (1380). شاهکارهای هنر ایران؛ ترجمه ی پرویز ناتل خانلری، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. • سودآور، ابوالعلاء (1384)، فره ایزدی در آیین پادشاهی ایران باستان، تهران: نشر نی. • حیدری، باباکمال؛ یدالله، رضا؛ پذیرش، پارمیس؛ سرور؛ حبیبی، حسین (1391). «نقش برجسته شکارگاه خسرو در تاق بستان و الگوپذیری از آن در نقش برجسته تنگ واشی فتحعلی شاه قاجار»، فصلنامه باغ نظر، سال نهم، شماره 21. • دوستخواه، جلیل (1385). اوستا، چ: دهم، تهران: انتشارات مروارید. • ریاضی، محمدرضا (1382). طرح ها و نقوش لباس ها و بافته های ساسانی، تهران: انتشارات گنجینه. • قرایی، فیاض (1388). ادیان خاور دور، مشهد: انتشارت دانشگاه فردوسی. • کوپر، جی.سی (1386). فرهنگ مصور نمادهای سنتی؛ ترجمه ی ملیحه کرباسیان، تهران: نشر فرهنگ نو. • گریشمن، رومن (1350 و 1373). هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی؛ ترجمه ی بهرام فره وشی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. • (1373). چغازنبیل، 4 جلد، جلد اول؛ ترجمه ی اصغر کریمی، تهران: انتشارات میراث فرهنگی. • معتکف، فریده (1376). «گوشه ای از نقل و انتقالات فرهنگی و زبانی در مسیر جاده ابریشم»، در کتاب مجموعه مقالات دومین اجلاس بین المللی جاده ابریشم؛ به اهتمام محمد باری و آفاق حامد هاشمی، تهران: انتشارات دومین اجلاس بین المللی جاده ابریشم. • موزه ملی ایران (1393). نشانه هایی از دویست هزار سال انسان و جانوران در ایران زمین، تهران: موزه ملی ایران. • موسوی، زهرا؛ آیت اللهی، حبیب (1390).«بررسی نقوش منسوجات در دوران هخامنشی؛ اشکانی و ساسانی»، فصلنامه علمی و پژوهشی نگره، شماره 17. • هال، جیمز (1386). فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرق و غرب؛ ترجمه ی رقیه بهزادی، تهران: نشر فرهنگ معاصر. • یسن زاده، حمیده؛ موسوی کوهپر، مهدی؛ افهمی، رضا (1391). «مطالعه و بررسی اصول ترکیب بندی در بشقاب های شکار ساسانی»، نشریه هنرهای زیبا، دوره 18، شماره 1. • Azari, Alaeddin (1998), ‘The History of Sino-Persian Relations’, Tehran: Amir Kabir Publications. • Amoozegar, Jaleh (2012), ‘Mythological History of Iran’, Tehran: Samt Publications. • Pope, Arthur Upham, Phyllis Ackerman (2008), ‘A Survey of Persian Art’, Vol. II, edited by Cyrus Parham, Tehran: Elmi Farhangi Publications. • Eric Shrewder (2001), ‘Masterpieces of Persian Art’, translated by Parviz Natel Khanlari, Tehran: Elmi Farhangi Pubilcations. • Doostkhah, Jalil (2006), Avesta, 10th edition, Tehran: Morvarid Publications. • Riazi, Mohammadreza (2003), ‘Patterns & Motifs of Sassanid Costumes & Tapestries’, Tehran: Ganjineh Publications. • Gharaee, Fayyaz (2009), ‘Far Eastern Religions’, Mashhad: Ferdowsi University Publications. • Cooper, J.C. (2007), ‘An Illustrated Encyclopedia of Traditional Symbols’, translated by Maliheh Karbasian, Tehran: Farhang-e Now Publications. • Ghirshman, Roman (1994), ‘Persian Art, The Parthian and Sassanian Dynasties’, translated by Bahram Fareh Vashi, Tehran: Elmi Farhangi Publications. • Ghirshman, Roman (1994), Tchoga-Zanbil, four volumes, Vol. I, translated by Asghar Karimi, Tehran: Miras Farhangi Publications. • Iran National Museum (2014), ‘Evidence for Two Hundred Thousand Years of Human-Animal Bonds in Iran’, Tehran: Iran National Museum. • Hall, James (2007), ‘Illustrated Dictionary of Symbols in Eastern & Western Art’, translated by Roghayeh Behzadi, Tehran: Farhang-e Moaser Publications. • Akhavan Aghadam, Neda (2014), ‘An iconographical interpretation of hunting scenes in Sassanian Metal dishes’, Kimiya-ye Honar quarterly, Vol. 3, No. 12. • Allahyari, Fereydoon (2007), ‘The process of formalization of Zoroastrianism religion at the beginning of Sassanian reign’, Scholarly journal of the Literature & Humanities Department, Esfahan University, Vol. 2, No. 46. • Behdani, Mohammad; Mehrpooya, Hossein (2012), ‘A survey of Bahram Goor's images in Iranian Art of Sassanian & Qajar Periods’, Negareh quarterly, Vol. 6, No. 19. • Heydari Baba Kamal, Yadollah; Reza Paziresh; Parmis Sorour; Hossein Habibi (2012), ‘Khosrow II’s Hunting Relief in Taq-E Bustan & Its Influence on Tang-E Vashi Relief of Fathali Shah’, Bagh-i Nazar quarterly, Vol.9, No. 21. • Gharib, Badr al-Zaman (1997), ‘Sogdians & the Silk Road’, in the proceedings of the 2nd Int’l Conference on the Silk Road, edited by Mohammad Bari and Afagh Hashemi, Tehran: 2nd Int’l Conference on the Silk Road Publications. • Motakef, Farideh (1997), ‘A Glance at the Cultural & Linguistic Exchanges along the Silk Road”, in the proceedings of the 2nd Int’l Conference on the Silk Road, edited by Mohammad Bari and Afagh Hashemi, Tehran: 2nd Int’l Conference on the Silk Road Publications. • Yassan Zadeh, Hamideh; Mousavi Koohpar, Mehdi; Afhami, Reza (2012), ‘A Study of the Principles of Compositions in Sassanian hunting scenes dishes’, Honar-Haye Ziba magazine, Vol. 18, No. 1. • Behnam, Issa (1953), ‘Animal Images in Sassanian Art’, Sokhan Journal, Vol. 5, No. 3.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 458 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,568 |