تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,940 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,400 |
تحلیل بصری نگاره شیخ مهنه و پیرمرد روستایی ( کمال الدین بهزاد) | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، شهریور 1395، صفحه 33-44 اصل مقاله (966.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2016.3963 | ||
نویسندگان | ||
جمال عرب زاده1؛ تکتم حسینی* 2 | ||
1گروه نقاشی، دانشکده تجسمی، دانشگاه هنر تهران، تهران ایران | ||
2کارشناس ارشد تصویرسازی، دانشکده تجسمی، دانشگاه هنر تهران | ||
چکیده | ||
ارزش و جایگاه نقاشی ایرانی در میان هنرهای اسلامی بر کسی پوشیده نیست. این هنر به واسطه ادبیات و در خدمت کتاب آرایی جایگاهی برای نمایش نبوغ و عرصه ای برای بیان دیدگاه و اندیشه هنرمند مسلمان به شمار می رفت. این پیوند زمانی بحث برانگیز تر می شود که هنرمند نگارگر به تجسم بخشی متنی ادبی عرفانی می پردازد و سعی در ترسیم مفاهیم انتزاعی آن دارد. تصویرگری این نوع آثار ادبی به دلیل قالب خاص آن، در ادوار مختلف کمتر مورد توجه نگارگران قرار گرفته است. لذا آثار مصور مربوط به این گونه نیز معدود و کم شمار است. از میان متون ادبی عرفانی، از منطق الطیر عطار میتوان یاد کرد که چندین بار دستمایه آفرینش هنرمندان قرار گرفته است. منطق الطیر نسخه موزه متروپولیتن یکی از ارزشمندترین نمونه های مصور در میان آثار برجای مانده و متعلق به یکی از دوره های طلایی نقاشی ایرانی می باشد. لذا پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل یکی از نگاره های این نسخه به نام«شیخ مهنه و پیرمرد روستایی» می پردازد و با واکاوی نمادهای استفاده شده در تصویر و با تکیه بر باورهای دینی هنرمند به ارتباط این نمادهای مصور با متن بپردازد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای می باشد. این پژوهش میزان پایبندی هنرمند به متن را مورد سوال قرار داده و به بررسی نمادها و منشا استفاده از آنها و المان های خاصی که در اثر به کار رفته نیز توجه دارد و در پی پاسخ به سوالاتی از این قبیل می باشد: آیا تصویرگری برای متنی عرفانی الزاما نگاره ای عرفانی را بوجود می آورد؟ و آیا باورهای دینی و شخصی نگارگر در خلق اثر و بکارگیری نمادها نقشی داشته است؟ | ||
کلیدواژهها | ||
منطق الطیر؛ نماد؛ عرفان؛ نقاشی ایرانی؛ کمال الدین بهزاد؛ هرات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Visual Analysis of Kamal al-Din Behzad’s ‘Shaikh Mahneh and the Villager’ Folio from an Illustrated Manuscript of Attar’s ‘Conference of the Birds’ | ||
نویسندگان [English] | ||
jamal arabzadeh1؛ Toktam Hosseini2 | ||
1faculty of art, Art University of Tehran, Tehran, IRAN | ||
2M.A. Illustration, Faculty of Visual Arts, University of Art, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Painting is among the oldest means of expression noticed for its significance since time immemorial, and artists, at different epochs of times, have employed this art form to express the views and ideas of their own or the community. While serving literature through the art of book illustration and also by the grace of its unique features and the philosophy with which it is woven, this art has been a platform for the manifestation of the artist’s genius and has provided a medium for the expression of thoughts and outlooks of the Muslim artist. In addition to the artistic value of the images, these works, just like any pictorial document, contain abundant material on the social, political, religious, etc. conditions of the society where they were created. The bonds existing between literature and painting and their concomitance becomes more controversial when the painter goes beyond sheer painting of romantic poems, epics or scientific texts and tries to illustrate the abstract mystical concepts. Due to the distinctive character of such types of literature and the complexity involved in the translation of its concepts into proper images, painters of different periods have paid little attention towards the depiction of such notions; for that reason, illustration of such literary genres are rarely found in Iran. Of the remaining literary texts of this genre is Attar ‹Conference of the Birds›. Brimming with texts capable of being transformed into pictures and enjoying a rich symbolical ambience, Attar ‹Conference of the Birds› is one of the exceptions among mystical texts that has attracted the attention of artists. The Metropolitan Museum’s ‹Conference of the Birds› is one of the few, rarely illustrated manuscripts of this text. Due to the unique artistic quality of its paintings, this manuscript is considered as one of the most valuable illustrations surviving in Iranian painting and is of course of prime importance in terms of research. Thus, the methodological analysis of the aforesaid pictures within its historical context may open up new possibilities to study the cultural characteristics of its era. The current study focuses on the analysis of one of the Kamal al-Din Behzad’s fine paintings called ‹Shaikh Mahneh and the Villager›. Belonging to the Herat School of miniature, the painting was created during the adolescence of the artist at the time of the reign of Hussein Bayqara. It is one of Behzad three paintings in this priceless version of Attar’s ‹Conference of the Birds› which has received little attention to date. On this basis, and given the importance and value of the aforementioned manuscript in general and this painting in particular, conducting of the present study deems necessary. Through studying the prevailing religious and mystical traditions of the time as well as the religious ideologies of the artist, the author has attempted to analyze and identify the symbols used in the image and their association with the text. To this purpose, the painting has been divided into two sections based on composition. A list of substantial similarities and differences of the elements employed both within the image and the narrative text has been devised followed by a discussion to prove the theoretical assumptions right or wrong. The research has been conducted through descriptive-analytic method and data collected through desk studies. It primarily questions the artist's adherence to the text and then surveys the origin of the symbols and visual elements used therein. The questions include: will the translation of a mystical text into an image necessarily result in a mystical image? Do the personal, religious beliefs of the painter play a role in the selection and use of symbols? Has the artist, taking note of the social and political conditions of the society, made use of special and sometimes controversial symbols to convey a particular concept? The answers to these questions and more of this sort, as well as various assumptions attributed to each symbol that will be discussed in detail, helps the reader to understand the miniature better. Hence, in addition to the abovementioned points, this study examines the effects of religious beliefs and social conditions related as well as the neighboring cultures in the selection of symbols and their drawing. The results indicate that the artist's doctrines and religious views has a major role in creating this image and each of the elements and symbols used therein is in line with and completely related to the text. Moreover, it is rooted not only in Sufi beliefs but also the artist's religious ideas as a Sufi-oriented painter. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Conference of the Birds, symbols, Mysticism, Iranian Painting, Kamal al-Din Behzad, Herat style | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
• قرآن کریم • استعلامی، محمد.1393، تذکرة الولیاء، تهران: انتشارات زوار. • آژند، یعقوب.1387، مکتب نگارگری هرات، تهران: فرهنگستان هنر. • پاکباز، رویین.1380، نقاشی ایرانی از دیرباز تا امروز، تهران: انتشارات زرین و سیمین. • شفیعی کدکنی. محمد رضا، 1388، آنسوی حرف و صوت (گزیده اسرار التوحید)، تهران: انتشارات سخن. • 1388، منطق الطیر عطار نیشابوری، چاپ پنجم ،تهران: انتشارات سخن. • 1387، قلندریه در تاریخ دگردیسی های یک ایدئولوژی، چاپ دوم، تهران: انتشارات سخن. • نصر، سید حسین.1375، هنر و معنویت اسلامی، ترجمه قاسمیان، تهران: دفتر مطالعات دینی هنر. • نیکلسون، رینولد آلن. 1383، تذکرة الاوایاء، ع. روحبخشان، چاپ دوم تهران:انتشارات اساطیر. مقالات: • زمانی، احسان. لیلیان، محمدرضا. امیرخانی، آرین. اخوت، هانیه. بازشناسی و تحلیل جایگاه عناصر موجود در باغ ایرانی با تاکید بر اصول دینی- آیینی. باغ نظر: بهار و تابستان 1388. شماره 11. از25 تا38. • سمیعی، سید مهدی. جایگاه طریقت نقشبندیه در تاریخ تصوف اسلامی. رودکی: تیر1387. شماره 24. از 124 تا 134. • مونسی سرخه، مریم. طالب پور، فریده. گودرزی، مصطفی. نوع لباس و نمادهای رنگ در عرفان اسلامی. هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی: زمستان 1389. شماره 44. از 5 تا 14. • نیکو بخت، ناصر. قاسم زاده، علی. سمبولیسم نور و رنگ در عرفان ایرانی- اسلامی. مطالعات عرفانی: پاییز و زمستان 1387. شماره 8. از 184 تا 212. منابع لاتین: • Attar ،Farid al- Din. The conticle of the birds. Diane de Selliers Editeur Paris. 2013. • G. Lukens‚ Maria. The Fifteenth- Century Miniatures. Metropolitan museum (New York‚ N. Y) 1967. • Islamic Art in the Metropolitan Museum. Metropolitan museum (New York‚ N. Y) 1998. منابع اینترنتی: • بازدید شده در تاریخ 16/2/1394 http://ganjoor.net • بازدید شده در تاریخ 20/2/1394 http://noormags.ir • بازدید شده در تاریخ 21/3/1395 http://torbatjam.com منابع تصویر: • G. Lukens‚ Maria. The Fifteenth- Century Miniatures. Metropolitan museum (New York‚ N. Y) 1967. • بازدید شده در تاریخ 8/7/1393 http://www.metmuseum.org | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 511 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 533 |