تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 926 |
تعداد مقالات | 7,634 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,435,111 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,850,979 |
شناسایی عوامل زمینه ای سازمانی به منظور توسعۀ رهبری توزیع شده در مدارس ابتدایی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 4 - شماره پیاپی 50، بهمن 1397، صفحه 7-38 اصل مقاله (7.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2019.22116.2344 | ||
نویسندگان | ||
حسین عبدالهی* 1؛ عباس عباس پور2؛ یونس صحرانورد نشتیفانی3؛ اصغر مینائی4؛ خلیل غلامی5 | ||
1دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
4استادیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
5دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش ها و مشکلات زمینه ای سازمانی در راستای توسعه رهبری توزیع شده در مدارس ابتدایی انجام شده است. در این پژوهش از روش کیفی با رویکرد سیستماتیک نظریۀ داده بنیاد استفاده شد. میدان مطالعه معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران بود که به روش نمونه گیری هدفمند و رویکرد نظری تعداد 24 معلم انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها مصاحبۀ نیمه ساختارمند بود. داده ها به روش کدگذاری باز (500 مفهوم)، کدگذاری محوری (172 مقولۀ فرعی و 35 مقولۀ اصلی) و کدگذاری گزینشی (انتزاعی ترین مقوله که کل فضای مفهومی مقوله های اصلی را در برگرفت) تحلیل شد. بعد از استخراج مقوله ها، مقوله های کنش ها/ اعمال در شش بعد اصلی: نیروی انسانی و ظرفیت ها، مسائل شخصی و حرفه ای، برنامۀ درسی، نظارت و ارزشیابی، چشم اندازها و اهداف و هم چنین جلسات و دوره های آموزشی به دست آمد و مدل زمینه های سازمانی مدارس ابتدایی شهر تهران طراحی شد. سپس در مرحله کدگذاری گزینشی مقولۀ هسته ای که انتزاع شدۀ تمام مقوله های اصلی بود. تحت عنوان ضعف کارآیی و اثربخشی مدارس ابتدایی نام گرفت. در ادامه با توجه به تحلیل زمینه های سازمانی مدل مفهومی رهبری توزیع شده برای مدارس ابتدایی طراحی گردید. نتایج نشان می دهد که ساختار بوروکراتیک غیر حرفه ای زمینه ساز مشکلات سازمانی زیادی برای مدارس ابتدایی شده است. بنابراین برای پیاده سازی رهبری توزیع شده در مدارس ابتدایی نیاز به تدوین و اجرای سیاست های خاص منطبق با نظریۀ رهبری توزیع شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
زمینه های سازمانی؛ رهبری توزیع شده؛ مدارس ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring Factors of Organizational Contexts in order to Developing Distributed Leadership in Primary Schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Hosien Abdollahi1؛ Abbas Abbaspour2؛ Younes Sahranavard3؛ Asghar Mina`i4؛ Khalil Gholami5 | ||
1Associate professor of Department of Educational Planning and Management, University of Allameh Tabataba`I, Tehran, Iran | ||
2Professor of Department of Educational Planning and Management, University of Allameh Tabataba`I, Tehran, Iran. | ||
3Ph.D. Student of Educational Management, University of Allameh Tabataba`I, Tehran, Iran. | ||
4Assistant professor of Department of psychometrics, University of Allameh Tabataba`I, Tehran, Iran. | ||
5Associate professor of Department of Education Science, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The current study aims to identify challenges and problems of organizational contexts in order to develop distributed leadership (DL) in primary schools. In this research, the qualitative method and the theory approach were conducted. The field of the study was primary school teachers in Tehran. Twenty-four teachers chosen through theoretical sampling method. The data collection method was a semi-structured interview. Data were analyzed by open (500 concept), axial (172 subcategory and 35 principle category) and selective (The most abstract category that covers the entire conceptual space of the principle categories) coding. In the axial coding analysis, next extracted of categories, interaction/practice categories division to six dimensions (humane force and capacities, personality and professional issues, curriculum, evaluation and supervision, perspective and goals, meetings and educational courses) and the organizational context model for elementary schools in Tehran was designed. Then, in the selective coding phase, the core category, abstracted from all the main categories, was presented as the efficacy weakness of the primary schools. In the end, considering the organizational context analysis, designed conceptual model of distributed leadership for them. Results show that the unprofessional bureaucratic structure has created many organizational difficult and challenge for primary schools. Therefore, the implementation of DL in primary schools requires the design and implementation of specific policies consistent with the theory of DL. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
organizational contexts, distributed leadership, primary schools | ||
مراجع | ||
استراوس، انسلم.، و کربین، جولیت. (1990). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریۀ زمینهای. (ترجمۀ ابراهیم افشار). (1395). تهران: نشر نی. بازرگان، عباس. (1389). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته: رویکرد متداول در علوم رفتاری. (چاپ دوم). تهران: نشر دیدار. بلاغت، سیدرضا.، نقیب زاده، میر عبدالحسین.، قائدی، یحیی.، و محمدنیا، علیرضا. (1392). بررسی چالشها و فرصتهای ترویج دموکراسی در مدارس دورۀ ابتدایی استان فارس. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 20 (2): 109-128. حسنی، محمد. (1385). الگویی برای اشاعۀ نوآوری در نظام آموزشی ایران. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی ایران، 15 (5): 151-176. حسنی، رفیق.، و نعمتی، سمیه. (1394). تهیه و برازش مدلی برای بررسی تأثیر سبک رهبری توزیعی مدیران بر ابعاد توانمندسازی منابع انسانی در مدرسههای متوسطۀ شهر سنندج. نوآوریهای مدیریت آموزشی، 10 (4): 31-47. رسولی، سمانه.، نیکپی، ایرج.، و فرحبخش، سعید. (1396). تأثیر رهبری توزیعی مدیران بر تعهد سازمانی معلمان با میانجیگری عزتنفس سازمانی در مدارس مقطع ابتدایی شهر خرمآباد. مدیریت و رهبری در نظامهای آموزشی، 10 (1): 103-132. رحمان پور، محمد.، بهرامی گهروئی، بختیار.، و نصرآبادی، حسن. (1387). آسیبشناسی نظام آموزشی با تأکید بر درماندگی آموختهشده: عوامل و راهکارها. فصلنامۀ معرفت، 135: 83-103. زبردست، امجد.، غلامی، خلیل.، و نعمتی، سمیه. (1394). تأثیر سبک توزیعی مدیران بر اثربخشی مدارس بهواسطه گری انگیزش معلمان و خوشبینی تحصیلی آنان در سطح مدارس متوسطۀ شهر سنندج: ارائۀ یک مدل. فصلنامۀ پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2 (7): 7-26. ساروخانی، باقر. (1387). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، جلد 1 ستاری، صدرالدین.، نامور، یوسف.، و راستگو، اعظم. (1390). میزان اجرای ویژگیهای بوروکراسی و تمایلات دیوان سالارانه مدیران مدارس شهر تهران. فصلنامۀ علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4 (8): 153-168. سلیمانی، نادر.، و کاظم عابدینی، ویدا. (1386). بررسی ویژگیهای دو الگوی بوروکراتیک و حرفهای در مدارس شهر تهران. فصلنامه مدیریت آموزشی، 1(2): 101-119. شورای طرح و برنامه دفتر جذب مشارکتهای اولیاء. (1383). به مناسبت بزرگداشت هفتۀ پیوند اولیاء و مربیان: مشارکت والدین در فرایند تعلیم و تربیت (فرصتها و چالش). فصلنامۀ پیوند، 300: 34-40. شیربگی، ناصر.، فاتحی، رؤیا.، و بلندهمتان، کیوان. (1395). رابطۀ جزماندیشی مدیران مدارس با میزان قانون مداری و درک معلمان از بوروکراسی سازمان مدرسه. مدیریت بر آموزش سازمانها، 5(2): 129-166. صافی، احمد. (1382). تغییر و نوآوری در آموزشوپرورش ایران و چشمانداز آینده. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، 2(1): 109-126. صادق زاده، علیرضا.، و احمدی فر، مهرداد. (1387). آسیبشناسی مدیریت نظام آموزشی کشور و تأثیر آن بر وضعیت موجود نظام آموزشی. فصلنامۀ مهندسی فرهنگی، (15 و 16): 6-12. صحرانورد نشتیفانی، یونس. (1390). بررسی وضعیت رهبری توزیعشده در مدارس متوسطۀ شهر سنندج. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه کردستان، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم تربیتی. طالبیان، محمدحسن.، و تصدیقی، محمدعلی. (1385). مشکلات فراروی ساختار تعلیم و تربیت ایران در هزارۀ سوم و راهکارهای آن. فصلنامۀ پژوهش در برنامهریزی درسی، 9(22): 99- 120. عباس پور، عباس. (1384). توسعۀ مدیریت ضرورتی اجتنابناپذیر برای درک چالشها و پارادایمهای نوین آموزشوپرورش. فصلنامۀ مدیریت در آموزشوپرورش. (37، 38، 39، 40): 5-39. عباس زاده، ناصر.، احمدی، حسن.، و عبدالملکی، صابر. (1393). بررسی رابطه رهبری توزیعشده و عملکرد سازمانی معلمان مدارس دولتی ابتدایی شهر تهران. فصلنامۀ نوآوریهای مدیریت آموزشی، 3(35): 64-77. عباسیان، عبدالحسین.، ابوالقاسمی، محمود.، و قهرمانی، محمد. (1393). تحلیل ساختاری اثر سبک رهبری توزیعی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس راهنمایی پسرانۀ شهر تهران. پژوهش در نظامهای آموزشی، 8 (24): 81-106.
فرزانه، محمد.، عبدالهی، بیژن.، و عزیزی، مهدی. (1395). بررسی نقش واسطهای قرارداد روانشناختی در ارتباط میان رهبری توزیعی و تسهیم دانش. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 5(4): 47-73. کرسول، جان. دبلیو. (2009). طرح پژوهش، رویکردهای کیفی، کمی و ترکیبی. (ترجمۀ علیرضا کیامنش و مریم دانای طوس). (1391). (چاپ اول). تهران: جهاد دانشگاهی. کریمی، صدیقه.، و نصر، احمدرضا. (1392). روشهای تجزیهوتحلیل دادههای مصاحبه. مجله عیار پژوهش در علوم انسانی، 4( 1): 71 – 94. گرمرودی، محمد. (1394). بررسی رابطۀ بین مدیریت دانش، رهبری توزیعشده و خلاقیت در معلمان مقطع ابتدایی شهرستان قرچک. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، دانشکدۀ مدیریت. محمد پور، احمد. (1392). تجربۀ نوسازی: مطالعۀ تغییر و توسعۀ هورامان با روش نظریۀ زمینهای. تهران: جامعه شناسان. محمد داودی، امیر. حسین.، و حسینی، طاهره. (1392). بررسی رابطۀ رهبری توزیعی و توانمندسازی دبیران؛ مطالعۀ موردی. فصلنامه علمی- ترویجی مطالعات منابع انسانی، 3 (10): 57-72. محمدی فاتح، اصغر.، و جهان بیگلری، پیمان. (1389). افول بوروکراسی در سازمانهای دانشمحور. فصلنامه مدیریت نظامی، 37(30): 55-84. محمدی، فردین.، و خالق پناه، کمال. (1395). مطالعۀ کیفی مناسبات بوروکراسی آموزشی باتجربۀ آموزشی معلمان. مطالعات برنامهریزی آموزشی، 5(9): 95-112. مهربانی، زهرا. (1390). رابطۀ ویژگیهای شخصیتی مدیران مدارس متوسطه با وضعیت رهبری توزیعی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکدل علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی. میرآشتیانی، الهام. (1385). با تأکید بر جنبههای کیفی جامعهشناسی آسیبهای نظام آموزشی کشور. فصلنامۀ راهبرد، (40): 63-86. نادی، محمدعلی.، و گل پرور، محسن. (1387). رابطۀ رهبری فداکارانه و خودکامه با عدالت توزیعی و تعهد عاطفی در بین معلمان. فصلنامۀ پژوهشهای مدیریت راهبردی، 15(41): 7-24. نویدادهم، مهدی. (1391). الزامات مدیریتی تحول بنیادین در آموزشوپرورش. فصلنامۀ راهبرد فرهنگ، 17(18): 295-324. نصیری ولیک بنی، فخرالسادات.، و قنبری، الهام. (1394). سبک رهبری توزیعشده و اثربخشی سازمانی مدارس. پژوهشهای تربیتی، 2(31): 111-133. ولیقلی زاده، علی.، و خیری، توران. (1395). تبیین نقش تمرکزگرایی در ایجاد چالشهای مدیریت شهری در ایران. مجلۀ جغرافیای سیاسی، 1(1): 27-53. هماینی دمیرچی، امین.، میرکمالی، سید. محمد.، و عزتی، میترا. (1394). بررسی رابطۀ رهبری توزیعشده با خوشبینی علمی معلمان ابتدایی مدارس پسرانۀ دولتی شهر تهران. فصلنامۀ رهبری و مدیریت آموزشی، 9 (4): 127-148. یار محمدیان، محمدحسین.، فدوی، محبوبه.، احمدی، غلامرضا.، و فروغی، فریبا. (1381). امکانسنجی و راهکارهایی برای غیرمتمرکز کردن نظام آموزشی و تفویض اختیارات. فصلنامۀ دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 13 و 14: 1-24. یاسینی، علی.، زینآبادی، حسن رضا.، نوه ابراهیم، عبدالرحیم.، و آراسته، حمید. (1391). بررسی نقش میانجیگر احساس کارآمدی در تأثیرگذاری سبک رهبری توزیعشده بر تعهد حرفهای و رضایت شغلی کارکنان مدارس دولتی. فصلنامۀ مدیریت دولتی، 4(12): 129-148. یاسینی، علی.، عباسیان، عبدالحسین.، و یاسینی، طاهره. (1392). نقش سبک رهبری توزیعی مدیران بر عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطۀ شهر مهران: ارائۀ یک مدل. فصلنامۀ رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1(13): 33-50. یاسینی، علی.، محمدی، فایق.، و یاسینی، طاهره. (1393). تأثیر رهبری توزیعشده بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی معلمان مدارس ابتدایی کرج (بررسی نقش میانجیگری متغیر خوشبینی تحصیلی معلمان). دو فصلنامۀ مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 6 (12): 146-176. Abbasian, H., Abolghasemi, M., & Ghahramani, M. (2014). Structural Analysis of the Effect of Distributed Leadership Style on the Academic Achievement of Students in Boys' Secondary Schools in Tehran. Quarterly Journal of Research in Educational System, 8 (24): 81-106. (Text in Persian). Abbaspour, A. (2006). Developing an Inevitable Necessity Management to Understand New Education Challenges and Paradigms. Journal of Management in Education, (37, 38, 39, 40): 5-39. (Text in Persian). Abbaszade, N., Ahmadi, H., & Abdolmaleki, S. (2014). Investigating the Relationship between Distributed Leadership and Organizational Performance of the Public Elementary Teachers in Tehran. Journal of Thoughts of Education, 9 (3): 64-77. (Text in Persian). Abdul Wahab, J., Hamid, A.H.A., Zainal, S., & Rafik, M.F.M. (2013). The Relationship between Headteachers’ Distributed Leadership Practices and Teachers’ Motivation in National Primary Schools. Asian Social Science, 9(16): 161-167. Balaghat, S. R., Naghibzadeh, M. A., Ghaedi, y., & Mohammadniya, A. (2014). The Challenges and Opportunities of Promoting Democracy in Elementary Schools in Fars Province. TRAINING & LEARNING RESEARCHES (DANESHVAR RAFTAR). 20 (2): 109-128. (Text in Persian). Bazargan, A. (2010). An Introduction to Qualitative and Mixed Methods Research (2th Ed). Tehran: Didar Publishing. (Text in Persian). Bennett, N., Wise, C., Woods, P. A., & Harvey, J. A. (2003). Distributed Leadership: A Review of Literature. National College for School LeadershiP. Board of Directors Office of Attraction of Parents Participation. (2005). On the occasion of the commemoration of the weekly link between parents and coaches: Parental involvement in the education process (opportunities and challenges). Journal OF Pyvand, 300. 34-40. (Text in Persian). Bolden, R. (2011). Distributed Leadership in Organizations: A Review of Theory and Research. International Journal of Management Reviews, 13(3): 251–269. Bolden, R., Petrov, G., & Gosling, J. (2009). Distributed Leadership in Higher Education: Rhetoric and Reality. Educational Management Administration & Leadership, 37(2): 257–277. Burke, K.M. (2010). Distributed leadership and shared governance in post-secondary education. Management in Education, 24(2): 51–54. Bush, T. (2014). Applying distributed leadership across contexts. Educational Management Administration & Leadership, 42(5): 601–602. Bush, T. (2018). Prescribing distributed leadership: Is this a contradiction? Educational Management Administration & Leadership, 46(4): 535–537. Bush, T. (2015). Understanding instructional Leadership. Educational Management Administration & Leadership, 43(4): 487–489. Choi, S., & Schnurr, S. (2014). Exploring distributed leadership: Solving disagreements and egotiating consensus in a ‘leaderless’ team. Discourse Studies, 16(1): 3 –24. Cooke, r.j. (2015). Distributed Leadership and the Concept of Team: Perceptions of the Assistant Principal. dissertation, Doctor of Educational Leadership, San Diego State University. Crawford, M. (2012). Solo and Distributed Leadership: Definitions and Dilemmas. Educational Management Administration & Leadership, 40(5): 610–620. Creswell, J. W. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Method Approaches. Thousand Oaks, California: SAGE. Davis, M.W. (2009). Distributed leadership and school performance, ProQuest LLC789 east Eisenhower parkway, P.O.Box 1346 Ann arbor, 48106-1346.
Elmore, R. (2004). School reform from the inside out: Policy, practice and performance. Cambridge, MA: Harvard Education Press. Farzaneh, M., Abdollahi, B., & Azizi, M. (2016). Investigating the Mediating Role of Psychological Contract in the Relationship between Distributing Leadership and Knowledge Sharing. Organizational Behavior Studies, 5 (4): 47- Mohammad 73. (Text in Persian).
Garmroudi, M., (2016).The Relationship between Knowledge Management, Distributed Leadership and Creativity in Primary School Teachers in Qarchak. M.A Thesis. Azad University of Garmsar Branch, Faculty of Management. (Text in Persian). Gordon, Z. V. (2005). The effect of distributed leadership on student achievement. Dissertation Abstracts International: A, 66(12): 101. Grenda, J.P., & Hackmann, D. G. (2014). Advantages and Challenges of Distributing Leadership in Middle-Level Schools. NASSP Bulletin, 98(1): 53 –74. Hargreaves, A., & fink, D. (2008). Distributed leadership: democracy or delivery? Journal of Educational Administration, 46(2): 229-240. Hairon, S., & WP Goh, J. (2015). Pursuing the elusive construct of distributed leadership: Is the search over? Educational Management Administration & Leadership, 43(5): 693–718. Harris, A. (2012). Distributed leadership: implications for the role of the principal. Journal of Management Development, 31(1): 7-17. Harris, A. (2013). Distributed Leadership: Friend or Foe? Educational Management Administration & Leadership, 41(5): 545–554. Harris, A. (2004). Distributed Leadership and school Improvement: Leading or Misleading? Educational Management Administration & Leadership, 32(1): 11–24. Hartley, D. (2015). Economic crisis, technology and the management of education: The case of distributed leadership. Educational Management Administration & Leadership, 44(2): 1–11. Hartley, D. (2007). The emergence of distributed leadership in education: why now? British Journal of Educational Studies, 55(2): 202–214. Hasani, M. (2007). A Model for the Advancement of Innovation in the Iranian Educational System. Quarterly Journal of Educational innovations, 5(15): 151-176. (Text in Persian). Hasani, R., & Nemati, S. (2015). Preparing and practicing a Model to Investigate the Distributed Leadership Style of Principals and its Relationship with the empowerment of Human Resources at District Two of Sanandaj’s Secondary Schools. Thoughts of Education, 10(4): 31-47. (Text in Persian). Hulpia, H., Devos, G., & Rosseel, Y. (2009). Development and Validation of Scores on the Distributed Leadership Inventory. Educational and Psychological Measurement , 69(6): 1013-1034. Homayeni Damerchi, A., Mirkamali, S.M., & Ezzati, M. (2016). Investigating the Distributed Leadership Relationship with Academic Optimism of Primary School Teachers. Quarterly Journal of Educational Leadership and Administration, 9(4): 127-148. (Text in Persian). Jain, A.K., & Jeppesen, H.J. (2013). Conceptualizing and implementing the distributed leadership practices in Indian organizations Preliminary findings. Journal of Management Development, 33(3): 258-278. Kangas, J., Venninen, T., & Ojala, M. (2015). Distributed leadership as administrative practice in Finnish early childhood education and care. Educational Management Administration & Leadership, 44 (4):1–15. Karimi, S., & Nasr, A.R. (2013). Methods of analyzing interview data. Journal of The degree of research in humanities, 4 (1): 71-94. (Text in Persian). Liu, Y., Bellibas, M.S.B., & Printy, S. (2018). How school context and educator characteristics predict distributed leadership: A hierarchical structural equation model with 2013 TALIS data. Educational Management Administration & Leadership, 46(3): 401–423. Lumby, J. (2019). Distributed Leadership and bureaucracy. Educational Management Administration & Leadership, 47(1): 5-19. Lumby, J. (2013). Distributed Leadership: The Uses and Abuses of Power. Educational Management Administration & Leadership, 41(5): 581–597.. Mascal, B., Leithwood, K., Straus, T., & Sacks, R. (2008). Distributed leadership and teachers’ academic optimism. Journal of Educational Administration, 46(2): 214-228. Mehrabani, Z. (2012). Relationship between Personality Characteristics of High School Principals with Distributed Leadership Status, M.A Thesis. Ferdowsi University OF Mashhad, Faculty of Education and Psychology, Department of Education. (Text in Persian). Mirashtiyani, A. (2007). Emphasizing the qualitative aspects of the sociology of the damage of the country's education system. Journal of Strategy, 40: 63-86. (Text in Persian). Mohammad Davoodi, A.H., & Hosieni, T. (2014). Investigating the Relationship between Distributed Leadership and the Empowerment of Teachers. Case Study. Quarterly Journal of Human Resource Studies, 3 (10): 57-72. (Text in Persian). Mohammadpur, A. (2014). The Experience of Modernization (Investigation change and Development in Howraman Region Using Grounded Theory). Tehran: Jameeshenasan. (Text in Persian). Mohammadi, F., & khaleghpanah, K. (2017). Qualitative Study of Educational Bureaucracy Relations with Teacher Education Experience. Educational planning studies, 5 (9): 95-112. (Text in Persian). Mohammadi Fateh, A., & Jahan Biglari, P. (2011). The decline of bureaucracy in knowledge-based organizations. Quarterly of Military Management, 37(30): 55-87. (Text in Persian). Nadi, M.A., & Golparvar, M. (2009). The relationship between self-rule and devotional leadership with distributive justice and emotional commitment among teachers. Journal of Strategic Management Research, 15(41): 7-24. (Text in Persian). Nasiri Valik Bani, F., & Ghanbari, E. (2015). Analysis of the Relationship between Distributed Leadership Style and Organizational Effectiveness of High Schools in Hamadan. Educational Research, 2(31): 111-133. (Text in Persian). Navid Adham, M. (2012). Managerial Requirements of Fundamental Change in Education System. Quarterly OF Culture Strategy, 5 (17-18): 295-323. (Text in Persian). Rahmanpour, m., Bhrami Gahro`i, B., & Nasrabadi, H. (2009). Educational pathology with emphasis on learned helplessness: factors and strategies. Journal of Knowledge, 135: 83-103. (Text in Persian). Rasouli, S., Nikpay, I., Farahbakhsh, S. (2017). The Effect of Principals’ Distributed Leadership on Organizational Commitment of Teachers with Mediating Role of Organizational-based Self-esteem in Khorramabad Elementary Schools. Management and Planning in Educational Systems, 10 (1): 103-132. (Text in Persian). Ross, L., Lutfi, G.A., & Hope, W.C. (2016). Distributed Leadership and Teachers’ Affective Commitment. NASSP Bulletin, 100(3): 159–169. Sadeghzadeh, A. R., & Ahmadifar, M. (2009). Pathology of Management of the Educational System of the Country and Its Impact on the Situation of the Educational System. Journal of Cultural Engineering, (15-16): 6-12. (Text in Persian). Sahranavard Nashtifani, Y. (2012). An Investigation on the Status of Distributed Leadership in Sanandaj Secondary Schools. M.A Thesis. University of Kurdistan. Faculty of Literature and Human Sciences. Education Department. (Text in Persian). Safi, A. (2004). Change and Innovation in Iran Education and Future Prospects. Quarterly Journal of Educational Innovations, 1 (3): 109-126. (Text in Persian). Sarokhani, B. (2009). Research Methods in the Social Sciences: Principles and Foundations. Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies, (Vol. 1). (Text in Persian). Sattari, S., Namvar, Y., & Rastgo, A. (2012). A Survey of the Implementation of Bureaucracy characteristics and Bureaucratic Orientations among School Principals in Tehran. Journal Management System, 4 (8): 153-168. (Text in Persian). Scribner, J.P., Sawyer, R.K., Watson, S.T., & Myers, V. L. (2007). Teacher Teams and Distributed Leadership: A Study of Group Discourse and Collaboration. ducational Administration Quarterly, 43(1): 67-100. Sorensen, L.j., & Stanton, N.A. (2013). Y is best: How Distributed Situational Awareness is mediated by organizational structure and correlated with task success. Safety Science, 56, 72-79 Shelton, H.L. (2015). The Impact of Distributed Leadership on Increasing Collective Efficacy and Creating a Culture of Professional Learning and Innovation in Urban High Schools. dissertation, Doctor of Educational Leadership, San Diego State University. Shirbagi, N., Fatehi, R., & Bolandhemmatan, k. (2017). The relationship of Principals’ Dogmatism with their Rule Orientation and Teachers’ Understanding of the School Organization Bureaucracy. Managing Education in Organizations, 5 (2): 129-166. (Text in Persian). Soleimani, N., & Kazemabadini, V. (2008). The Study of Characteristics of the School’s Professional and Bureaucratic Organizational models. Quarterly Journal of Educational Leadership & Administration, 1 (2): 101-119. (Text in Persian). Strauss, A., & Corbin, j. (1990). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Grounded Theory. Newbury Park, Calif: Sage Publications. Sun, A., & Xia, J. (2018). Teacher-perceived distributed leadership, teacher self-efficacy and job satisfaction: A multilevel SEM approach using the 2013 TALIS data. International Journal of Educational Research, 92: 86-97. Talebiyan, M. H., & Tasdighi, M. A. (2007). Problems of Iran's education structure in the third millennium and its solutions. Journal of Research in curriculum planning, 1 (9): 99-120. (Text in Persian). Tian, M., Risku, M., & Collin, K. (2015). A meta-analysis of distributed leadership from 2002 to 2013: Theory development, empirical evidence and future research focus. Educational Management Administration & Leadership, 44(1): 146–164. Torres, D. (2019). Distributed leadership, professional collaboration, and teachers’ job satisfaction in U.S. schools. Teaching and Teacher Education, 79: 111-123. Valigholi Zadeh, A., & Kheyri, K. (2015). Clarifying the role of centralization to create Challenges of urban management in Iran. Political Geography (peer-reviewed journal), 1 (1): 5-10. (Text in Persian). Woods, P. (2016). Authority, power and distributed leadership. Management in Education, 30(4): 155–160. Woods, P. A., Bennett, N.,Harvey, J. A. & Wise, C. (2004). Variabilities and Dualities in DistributedLeadership. Educational Management Administration & Leadership , 32(4): 439–457. Yarmohammadiyan, M.H., Fadavi, M., Ahmadi, G., & Foroughi, F. (2003). Feasibility and strategies for decentralizing the educational system and delegating powers. Knowledge and research in applied psychology, (13 and 14): 1-24. (Text in Persian). Yasini, A., Abbasian, A., & Yasini, T. (2014). The Effect of Principals’ Distributed Leadership Style on Teacher job Performance: Introducing a Model. Journal Management System, 4(13): 33-50. (Text in Persian). Yasini, A., Mohammadi, F., & Yasini, T. (2014). The Effect of Distributed Leadership Style on Organizational Commitment and Job Satisfaction of Karaj Primary School Teachers. Biennial Management and Planning in Educational Systems, 6 (12): 146-176. (Text in Persian). Yasini, A., Zeinabadi, H. R., Navehebrahim, A., & Arasteh, H.R. (2013). The Mediating Role of Sense of Efficacy in Influencing Distributed Leadership on Organizational Commitment and Job Satisfaction of State-Run Schools Employees. Governmental Management, 4 (4): 129-148. (Text in Persian). Zabardast, Z., Gholami, K., & Nemati, S. (2015). The Effect of Managers 'Distribution Style on the Effectiveness of Schools by Teachers' Motivation and Their Academic Optimism at Sanandaj Secondary Schools: Providing a Model. Research in School and Virtual Learning, 2 (7): 7-26. (Text in Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,604 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 869 |