تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 933 |
تعداد مقالات | 7,666 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,513,442 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,895,909 |
تحلیل تطبیقی رویکردهای آموزشوپرورش در عصر جهانی شدن : انگارههای تربیتی و الگوهای پیش رو | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 51، اردیبهشت 1398، صفحه 53-90 اصل مقاله (8.54 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2019.20341.2213 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا تقی زاده* 1؛ منصوره حاج حسینی2؛ مرضیه عالی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
جهانیشدن با سرعت روزافزون خود در حال فراگیری ابعاد مختلف جوامع از جمله آموزش و پرورش است. در همین راستا تا کنون الگوهای جهانی و انگارههای تربیتی متعددی در گسترهی جهانی رویارویی با یکدیگر را تجربه میکنند. آنچه بیش از همه مورد توجه است، چگونگی این رویارویی و پیامدهای ناشی از آن است. هدف از مقاله حاضر تبیین الگوها و نظامهای آموزشوپرورش موجود در عصر جهانی شدن می-باشد؛ ناظر بر این هدف، مطالعه حاضر به روش تحلیلی-تطبیقی به شناسایی الگوهای آموزشوپرورش در عصر جهانی پرداخته و با بررسی انگارههای تربیتی هر یک، اصول، اهداف و روشهای تربیتی آنها را ارائه نموده و به مقایسه و تحلیل انتقادی آنها پرداخته است. الگوی سرمایه انسانی بر پایه اصول نئولیبرالیسم آموزشی، دستیابی به هدف کارآمدی اقتصادی را به واسطه الگوی آموزش مادام العمر و روشهای تجرّب دنبال نموده است. الگوی پیشرفت گرا با هدف حل مسائل فردی و اجتماعی، روش مبتنی بر مسئله و روش علمی را به عنوان مبنای توسعه آموزشهای جهانی برگزیده است. الگوی آموزش انتقادی با هدف برقراری عدالت اجتماعی روش گفتگوی انتقادی را به کار میگیرد، الگوی آموزشوپرورش دینی با تأکید بر معنویت، تربیت انسان دین مدار را دنبال میکند و الگوی آموزشوپرورش بومی با تعهد به زبان و فرهنگ بومی به انتقال دانش انباشته شده فرهنگی و تاریخی خود میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
جهانیشدن؛ آموزشوپرورش؛ بومی شدن؛ انگارهها؛ الگوهای تربیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative analysis of educational approaches in the age of globalization: Educational tenets and consequent models. | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohamadreza Taghizadeh1؛ Mansoureh Haj Hosseini2؛ Marziyeh Ali3 | ||
1PhD Student in Educational Psychology, Department of Educational Psychology and Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Psychology and Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Philosophy of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Globalization is rapidly affecting various dimensions of societies, including education. In this regard, there are numerous global models and educational tenets experiencing confrontation. Undoubtedly, the mechanism and consequences of this confrontation are of paramount importance. The purpose of this paper is to clarify the models and systems of education existing in the age of globalization. Accordingly, the present study, based on a comparative-analytical method, is to introduce the global models of education, to discuss each of educational tenets, goals, and methods, and lastly, to contrast them with one another. The human capital model, founded on the neoliberalism, pursues the goal of economic productivity through lifelong learning and experiential methods. The progressive model dealing with personal and social problems employs the project method and the scientific method as the basis of the development of global education. The critical model with the aim of social justice adopts the critical dialogue method. Educating people adherents to a specific religion with the emphasis on spirituality is the goal of the religious model. Finally, the indigenous model with the commitment to native language and culture transfers the accumulated cultural and historical knowledge to the next generation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
globalization, education, Tenets, Models | ||
مراجع | ||
آقایی، علی و عالی، مرضیه (1388). فرصتها و تهدیدهای پیش روی نظام تعلیم و تربیت ایران در بستر جهانیشدن. فصلنامه مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، شماره 11 و 12، 5-23.
جمالی تازه کند, محمد, طالب زاده نوبریان, محسن, ابوالقاسمی, محمود. (1396). تحلیل جایگاه مؤلفههای تربیت شهروندی در محتوای برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 37، 19-1.
جهانیان، رمضان و محبوبی، ستاره (1390). سیاستهای آموزشوپرورش در عصر جهانی. فصلنامه علوم سیاسی، شماره 16، 189-203.
حاج حسینی، منصوره و مهران، گلنار (1391). ویگوتسکی و فریره در آموزش مبتنی بر گفت وگو. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، (1) 2، 38-21.
صبوری خسروشاهی، حبیب (1389). آموزشوپرورش در عصر جهانیشدن؛ چالشها و راهبردهای مواجهه با آن. فصلنامه مطالعات راهبردی جهانیشدن، سال اول، پیششماره 1، 153-196.
عالی، مرضیه (1382). تبیین و ارزیابی فرصتها و تهدیدهای ناشی از پدیده جهانی شدن برای نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
فولادی، محمد و رضایی، ناهید (1395). بررسی چالشهای هویت فرهنگی و آموزشوپرورش در عصر جهانیشدن فرهنگ. ماهنامه معرفت، شماره 231، 59-75.
کاردان، علیمحمد (1394). سیر آراء تربیتی در غرب، تهران: سمت.
گوتک، جرالد. اف (1382). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، ترجمة محمد جعفر پاک سرشت. تهران: سمت.
گوتیه، کلرمون و تاردیف، موریس (1394). پداگوژی: علم و هنر یاددهی-یادگیری از دوران باستان تا به امروز (نظریه و کاربرد)، ترجمه فریده مشایخ، تهران: سمت.
Aali, Marzieh. (2004). Threats and Opportunities of Globalization for Iran's Education System (Master's Thesis). Tarbiat Modares University. (In Persian) Aghaei, Ali and Aali, Marzieh. (2009). Opportunities and threats facing the Iranian educational system in the context of globalization. Journal of Social and Cultural Studies in Khorasan, 11 & 12, 5-23. (In Persian) Almond, G. A., Appleby, R. S., & Sivan, E. (2003). Strong religion: The rise of fundamentalisms around the world. Retrieved from https://books.google.com. Anderson-Levitt, K. M. (2003). Local meanings, global schooling Anthropology and World Culture Theory. Retrieved from http://dl.lux.bookfi.net/genesis/385000/40b4f99a62a13b0ddd17d0a2ca295432/_as/%5BKathryn_AndAnder-Levitt%5D_Local_Meanings,_Global_S(BookFi).pdf Azra, A., Afrianty, D., & Hefner, R. W. (2007). Pesantren and madrasa: Muslim schools and national ideals in Indonesia. Schooling Islam: The culture and politics of modern Muslim education, 37, 172. Baker, D. P., & Wiseman, A. W. (Eds.). (2005). Global trends in educational policy. Retrieved from http://dl.lux.bookfi.net/genesis/458000/e9d5449e8f3397d6d593cc80987e9f 82/_as/%5BDavid_P._Baker,_Alexander_W._Wiseman%5D_Global_Tren(BookFi).pdf Baptiste, I. (2001). Educating lone wolves: Pedagogical implications of human capital theory. Adult education quarterly, 51(3), 184-201. https://10.1177/074171360105100302 Becker, G. S. (1993). Human capital revisited. In Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis with Special Reference to Education (3rd Edition). Retrieved from http://dl.lux.bookfi.net/genesis/265000/d84396a3f54053490ddc8e97d401f64f/_as/%5BGary_S._Becker%5D_Human_Capital_A_Theoretical_and_(BookFi).pdf Berryman, P. (1987). Liberation theology. Retrieved from https://www.globalchristians.org/politics/2/Liberation%20Theology.pdf Blanchard, Christopher M. (2008). Islamic religious schools, Madrasas: Background. Retrieved from https://fas.org/sgp/crs/misc/RS21654.pdf Dash, N. (2009). Privatization and Education. Online Submission. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=ED504714 Fallaw, W. (1955). Religious Education in the Seminary Curriculum. Religious Education, 50(2), 122-126. https://doi.org/10.1080/0141620030250402 Faure, E. (1972). Learning to be: The world of education today and tomorrow. Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/images/0000/000018/001801e.pdf Fooladi, M; Rezaei, N. (2016). Challenges of Cultural Identity and Education in the Age of Globalization of Culture. Marifat, 231, 59-75. (In Persian) Freire, P. (2014). Pedagogy of the oppressed. Retrieved from http://b ok.cc/book/2638576/22259b Gauthier, Clermont and Tardif, Maurice. (2015). La Pedagogie Theories et Pratiques de I' antiquite a nos jours, Translated by: Mashayekh, farideh. Tehran: Samt Publication. (In Persian). Giddens, A., & Sutton, P. W. (Eds.). (2009). Sociology: introductory readings. Retrieved from http://dl.lux.bookfi.net/genesis/768000/b8dec9481ddce18eb14637616baec2f0/_as/%5 BAnthony_Giddens%5D_Sociology,_6th_Edition(BookFi).pdf Gore, J. (2013). The struggle for pedagogies. Routledge. Gottesman, I. (2016). The critical turn in education: From Marxist critique to poststructuralist feminism to critical theories of race. Retrieved from https://lib.dr.iastate.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1152&context=jctp Gutek, Gerald. L. (2016). Philosophical and Ideological Perspectives on Education, Translated by: Pakseresht, Mohamad. J. Tehran: Samt Publication. (In Persian). Gutierrez, G. (1988). Liberation theology. Retrieved from https://www.amazon.com/ Theology-Liberation-Salvation-Anniversary Introduction /dp/0883445425 Haj Hoseini, M; Mehran, Golnar. (2011). Vygotsky and Fereira in instruction based on dialogue. Journal of Foundations of Education, 1 (2), 21-38. (In Persian) Harvey, D. (1989). The condition of postmodernity (Vol. 14). Retrieved from http://www.anthrocervone.org/PeoplesandCultures/wp-content/uploads/2012/05/harvey.pdf Hill, D., & Kumar, R. (Eds.). (2012). Global neoliberalism and education and its consequences. Retrieved from http://www.untagsmd.ac.id/files/Perpustakaan_Digital_2/NEOLIBERALISM%20Global%20neoliberalism%20and%20education%20and%20its%20consequences.pdf Jahanian, R; Mahboobi, S. (2011). The Policies of education in the global age. Journal of Political Science Quarterly, 7, 189-203. (In Persian) Jamali Tazeh Kand, M; Talebzadeh Nobarian, M; Abolghasemi, Mahmood. (2013). Analyzing the status of citizenship education components in social science curriculum content of secondary school. Journal of Research and Curriculum Planning, 10 (10), 1-19. (In Persian) Juergensmeyer, M. (1994). The new cold war? Religious nationalism confronts the secular state (Vol. 5). Retrieved from http://dl.lux.bookfi.net/genesis/535000/8b4102c80740dbd2f507ff2a262825c7/_as/%5BMark_Juergensmeyer%5D_The_New_Cold_War__Religious_(BookFi).pdf Kardan, Ali. M. (2015). Evolution of Educational Thoughts in the West. Tehran: Samt Publication. (In Persian) Kinnvall, C. (2004). Globalization and Religious Nationalism: Self, Identity, and the Search for Ontological Security. Political Psychology, 25(5), 741-767. https://doi.org/10.1111/j.1467-9221.2004.00396.x Mason, M., Bray, M., & Adamson, B. (Eds.). (2007). Comparative education research: Approaches and methods. Retrived from http://dl.lux.bookfi.net/genesis/574000/123b6f1212c319c7b339a85b7fc77691/_as/[Mark_Bray,_Bob_Adamson,_Mark_Mason]_Comparative_E(BookFi).pdf Oakley, D. (2017). Seminary education and formation: the challenges and some ideas about future developments. International Studies in Catholic Education, 9(2), 223-235. https://doi.org/10.1080/19422539.2017.1360613 Pecore, j. L., & Bruce, B. C. (2013). Editorial for Progressive Education: Antecedents of Educating for Democracy. International Journal of Progressive Education, 9(1), 10-13. Retrieved from http://inased.org/v9n2/ijpev9n2.pdf Portnoi, L. M. (2016). Policy Borrowing and Reform in Education. Retrieved from https://goo.gl/V4b2tP Sabori Khosro shahi, H. (2010). Education In Globalization Period: Challenges And Needed Strategies To Face on. Strategic Studies of public policy, 1(1), 153-196. (In Persian) Schuller, T., Preston, J., Hammond, C., Brassett-Grundy, A., & Bynner, J. (2004). The benefits of learning: The impact of education on health, family life and social capital. Retrieved from http://dl.lux.bookfi.net/genesis/403000/8386ec9823b4dea3f1a07459ef5d6d98/_as/%5BBrassett-Grundy%5D_The_Benefits_of_Learning_The_Im(BookFi).pdf Shor, I. (2014). When students have power: Negotiating authority in a critical pedagogy. University of Chicago Press. Smith, C. (1991). The emergence of liberation theology: Radical religion and social movement theory. Retrieved from https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=I_XnJF4aYOgC&oi=fnd&pg=PT12&dq=Smith,+C.+(1991).+The+emergence+of+liberation+theology:+Radical+religion+and+social+movement+theory.&ots=BsqTSf_dMf&sig=7rACzrsnsQBsrF0xMk7TszlGd8M#v=onepage&q&f=false Sorondo, M. S., Malinvaud, E., & Léna, P. (Eds.). (2007). Globalization and Education: Proceedings of the Joint Working Group, the Pontifical Academy of Sciences, the Pontifical Academy of Social Sciences, 16-17 November 2005, Casino Pio IV. Retrieved from http://dl.lux.bookfi.net/genesis/656000/4146594e075192f9f18a68524dcdc33b/_as/%5BMarcelo_Sanchez_Sorondo_(Editor);_et_al.%5D_Globali(BookFi).pdf Sota, J. (2017). The Tendencies of Progressive Pedagogy and Its Development Up to the Secondary Ten Years of the XX Century. Journal of Educational and Social Research, 7(1), 195. Spring, J. (2008). Research on Globalization and Education. Review of Educational Research, 78(2), 330–363. https://doi.org/10.3102/0034654308317846 Spring, J. (2009). Globalization of education: An introduction. Retrieved from http://dl.lux.bookfi.net/genesis/526000/96697072b4d53a142192edd176133247/_as/%5BJoel_Spring%5D_Globalization_of_Education_An_Intro(BookFi).pdf Stromquist, N. P. and Monkman, K. (2014). Globalization and education: integration and contestation across cultures. Retrieved from https://www.amazon.com/Globalization-Education-Integration-Contestation-Cultures/dp/1475805276 United Nations permanent forum on indigenous issues. (2006). Indigenous people, Indigenous voices: Who are indigenous people?. Retrieved from http://www.un.org/esa/socdev/unpfii/documents/5session_factsheet1.pdf Waters, M. (2001). Globalization. Retrieved from http://dl.lux.bookfi.net/genesis/306000/d07f86da14d0235285a7133a3196d331/_as/%5BMalcBMa_Waters%5D_Globalization_(Key_Ideas)(BookFi).pdf World Bank (IBRD). (2002). Constructing knowledge societies: new challenges for tertiary education. Retrieved from http://siteresources.worldbank.org/TERTIARYEDUCATION/Resources/Documents/Constructing-Knowledge-Societies/ConstructingKnowledgeSocieties.pdf World Bank (IBRD). (2003). Lifelong learning in the global knowledge economy: challenges for developing countries: a World Bank report. Retrieved from http://documents.worldbank.org/curated/en/528131468749957131/pdf/multi0page.pdf World Bank. (2007). Building knowledge economies: advanced strategies for development. Retrieved from http://dl.lux.bookfi.net/genesis/405000/80b0813b32d58218c39e35960b3cc329/_as/%5BWorld_Bank%5D_Building_Knowledge_Economies_Advance(BookFi).pdf World Bank. (2017, September 22). INDIGENOUS PEOPLES. Retrieved from http://www.worldbank.org/en/topic/indigenouspeoples#3 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 954 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 654 |