تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,493,342 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,919 |
مفهوم استعاره و کارکرد آن در حوزه زبان و اقتضائات آن در تعلیم و تربیت | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 4 - شماره پیاپی 50، بهمن 1397، صفحه 39-61 اصل مقاله (6.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2019.22281.2361 | ||
نویسندگان | ||
افضل السادات حسینی* 1؛ تحسیم الیاسی2؛ بیژن عبدالکریمی3؛ سیدمهدی سجادی4 | ||
1دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
4استاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تحول مفهوم استعاره و کارکرد آن، چون مینیاتوری از مطالعات زبان، رویکردهای متفاوت زبانی را چون پیوستاری نشان میدهد که در یک سر آن زبان آرمانی راسل و ویتگنشتاینِنخست و در سر دیگر زبان هنری و وجودی هایدگر قراردارد. در مقابلِ نگاه نمادین و پوزیتیویستی فیلسوفان تحلیلی اولیه که شفافیت و وضوحِ قابلاشاره را مطلوب میدانستند، رویکرد شاعرانه و وجودیِ نیچه و هایدگر، ابهام، رازآمیزی و حتی جنون را چون سبکی از زندگی میستاید. با فاصلههای متفاوت از دوسر این طیف، اندیشمندان و جریانهای فکری مختلفی قراردارند که هر یک آموزههای متفاوتی پیش روی میگذارتد. این پژوهش با ارائة گزارشی مختصر از تحول مفهوم و کارکرد استعاره، نشان میدهد جایگاه واهمیت استعاره در مطالعات زبان، به طور فزایندهای از سنت بلاغی فاصله گرفته، گاه چون ماهیتِ زبان، وگاه چون توضیحدهندهی فرایندهای شناختی و تربیتی ارتقا یافته است. ضمنِ گزارش این تحول مفهومی و کارکردی، تعدیل عقلگرایی، اهتمام به قوهی تخیل و برجستهشدن رویکردهای زیباییشناختی، کثرتگرایی و پذیرش روایتهای مختلف، فاصلهگرفتن از جزمهای تجربهگرایی، احترام به طبیعت و افزایش دغدغههای زیستمحیطی، و توجه روزافزون به زبانِ مادری چون پیامدهای ترببیتی آن استنتاج شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
استعاره؛ مفهوم؛ تربیت؛ تخیل؛ زبان محلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The concept of metaphor and its function in the field of language and its requirements in education | ||
نویسندگان [English] | ||
Afzalsadat Hoseini1؛ Tahsim Elyasi2؛ Bejan Abdolkarimi3؛ Seyed Mahdi Sajadi4 | ||
1Associate Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2PhD student in Philosophy of Education, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
4Professor, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The transformation of the concept of metaphor and its functioning is a miniature of language studies that depicts different linguistic approaches, such as the spectrum of one side of that formal language Russell and Wittgenstein, and the other side of Heidegger's artistic and existential language. In contrast to the symbolic and positivist view of the early analytical philosophers who believed that clarity and resolution were desirable, the Nietzsche and Heidegger's poetic and existentialist approach looks ambiguous, mysterious, and even madness as a way of life. With different distances from this spectrum, there are different thinkers and currents of thought, each with different teachings. This research, by presenting a brief account of the transformation of the concept and function of the metaphor, shows that the concept and function of metaphor are increasingly removed from the rhetorical tradition, sometimes as the nature of language, and sometimes as a description of cognitive and educational processes. The educational result of the report is the conceptual and functional development of metaphor, the recommendation to modify rationalism, focus on the imagination and highlighting the aesthetic approaches, pluralism and acceptance of different narratives, distance from the dogma of empiricism, respect for nature and increasing environmental concerns, and increasing attention to mother tongue. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Metaphor, concept, education, Imagination, local language | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک(1375) ساختار وتأویل متن. تهران. نشر مرکز اصغری، محمد.(1394) مفهوم استعاره در فلسفه ریچارد رورتی. مجموعه مقالات زبان 3 دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز امیرتیمور، ایمان.(1390) استعاره. فلسفه و هنرها www.isphilosophy.blogfa.com براتی، مرتضی، صالحی مازندرانی،محمد رضا؛ امامی، نصرالله؛ لویمی مطلق، کریم (1395). مفهوم شناسی تطبیقی استعاره در غرب و بلاغت اسلامی؛ جستارهای ادبی، شماره 192، بهار 1395 ص 107-128 بونیوس،تدی.(1385) کاتارسیس. ترجمه مهدی نصیری. ماهنامة صحنه. شماره چهل و چهل و یک بناهان، مریم. فرازی، عباس(1396) تربیت معنوی در اندیشههای پست مدرن. اندیشههای نوین تربیتی. 1396. شماره 3 پارساخانقاق، مهدی،(1396). استعاره و فلسفه نزد دریدا و ریکور، نشریه حکمت و فلسفه، ص7-22، پیراویونک، مرضیه(1393). زبان در تفکر هایدگر. تهران: انتشارات ایران داوری، رضا(1350). شاعران در زمانه عسرت. تهران. انتشارات نیل دریدا، ژاک(1395). اسطورهشناسی سفید: استعاره در متن فلسفه. ترجمه: حسامدهقانی، مهدیپارسا. تهران.نشر شوند رورتی، ریچارد(1385). پیشامد، بازی و همبستگی. ترجمه: پیام یزدانجو. تهران: نشر مرکز رورتی، ریچارد(1388). حقیقت پست مدرن. ترجمه: محمد اصغری. تهران: انتشارات الهام ریکور، پل(1386). استعاره و ایجاد معانی جدید. ترجمه حسن تقوی. مجله معرفت. شماره 120 زاهدی، کیوان- دریکوند، عصمت(1390) استعارههای شناختی در نثر فارسی و انگلیسی. نقد زبان و ادبیات خارجی. دوره سوم. شماره شش. دانشگاه شهید بهشتی. ستاری، علی(1396). بررسی و نقد روش تحلیل مفهومی با رویکرد به پوزیتیویسم منطقی در پژوهشهای تربیتی. اندیشههای نوین تربیتی. 1396 شماره 1 ضیمران، محمد (1386).ژاک دریدا و متافیزیک حضور. تهران:نشر هرمس گلفام، ارسلان یوسفیراد، فاطمه(1381). زبانشناسی و استعاره، تازههای علوم شناختی، سال 4 شماره 3 متقی، زهره. حیدری، محمد حسین. میرحیدری، اشرف(1395). رهاسازی تخیل و تجربه معنادار، رویکرد نوین ماکسین گرین به تربیت زیباشناختی. اندیشههای نوین تربیتی. 1395 شماره 4 نیچه، ویلهلم(1376) قضیهی واگنر. ترجمه: رویا منجم. تهران: نشر پرسش نیچه، فردریش(1385). فلسفه، معرفت و حقیقت. ترجمه: مراد فرهادپور. تهران: نشر هرمس هاشمی، زهره(1389). ﻧﻈﺮﻳﺔ اﺳﺘﻌﺎرة ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ از دﻳﺪﮔﺎه ﻟﻴﻜﺎف و ﺟﺎﻧﺴﻮن. ادبپژوهی، شماره 12، 119-140 هایدگر، مارتین(1382). سرآغاز کار هنری. ترجمه: پرویز ضیاء شهابی. تهران: نشر هرمس هایدگر، مارتین(1385). معنای تفکر چیست؟. ترجمه: فرهاد سلمانیان. تهران: نشر مرکز هایدگر، مارتین(1392). زبان، خانه وجود. ترجمه: جهانبخش ناصر. تهران: نشر هرمس Derrida, J. (1982). “Wight Mythology: Metaphor in the Text of Philosophy” in Margins of Philosophy, translated by Alan Bass, Chicago: The University of Chicago Lakoff, G. (1993), “The contemporary theory of metaphor”,In Geeraerts, Dirk (Ed.). (2006) Cognitive linguistics: basic readings (Cognitive linguistics research; 34). Mouton de Gruyter Berlin, New York, pp. 185-238 Lakoff, G. & Johnson, M. (1980), Metaphors We Live By, Chicago and London: University of Chicago Press Sources: Ahmadi, Babak (1996) The Text- Structure and Textual Interoretation. Tehran. Markaz Publishers Asghari, Mohammad (2015) The concept of metaphor in the philosophy of Richard Rorty. Proceedings of Language 3, Faculty of Literature, Tabriz University Amyrtaymor, iman (2011) Metaphor. Philosophy and Arts. www.isphilosophy.blogfa.com Barati, Morteza. Salehi mazandarani, Mohamad reza.Emami, Nasrollah. Lovimi motlagh (2016) Comparative Conceptualism of Metaphor in the West and Islamic Rhetoric Journal of Literary Studies (Journal of Literature and Humanities) No 192, 2016 Bonuses, Teddy. (2006) Catharsis. Translation by Mehdi Nasiri. Monthly Specialty Theater sahne. No. 40 and 41pp33-39 Banahan, Marym. Farazi, Abbas (2017) Spiritual education through postmodern thoughts.Thought. Journal of New thoughts on Education. 2017. Number 3 Daveri, Reza (1971). Poets at a difficult time. Tehran. Nile Publishers Derrida, Jacques (2016). White mythology: metaphor in the context of philosophy. Translation: Hesam dehghani, Mahdi Parsa. Tehran.shavand Publishers Gulfam, Arsalan Yousefyrad, Fatemeh (2002). Linguistics and Metaphor. Journal of Advances in Cognitive Science. , Year 4 No. 3 Hashemi, Zohreh (2010). Conceptual Metaphor Theory as Proposed by Lakoff and Johnson. Journal of Adab Pazhuhi. 2010, No. 12 Page 119-140 Heidegger, Martin (2003). The beginning of the artwork). Der Ursprung des Kunstwerkes(. Translated by: Parviz Zia Shahabi. Tehran: Hermes Publishers Heidegger, Martin (2006). What is the meaning of thinking? Translation: Farhad Salmanian. Tehran: markaz Publishers Heidegger, Martin (2013). Language, house of existence. Translation: Jahanbakhsh Naser. Tehran: Hermes Publishers Motaghi, zohre. Heidari, Mohammad Hussein. Mirheidari, Ashraf (2016). Releasing the Imagination and Significant Experience: Maxine Greene’s Aesthetic Education Approach,. Journal of New thoughts on Education. 2016 No. 4 Nietzsche, Friedrich (2006). Philosophy and Truth. Translation: Murad Farhadpour. Tehran: Hermes Publishers Nietzsche, Wilhelm (1997) Wagner's Theorem. Translation: Roya monajem. Tehran: Porsesh Publishers ParsaKhanqah, Mehdi, (2017 (Metaphor and Philosophy in Derrida and Ricoeur, Hekmat va Palsafeh Vol. 13, No. 1, Spring 2017, pp. 7-22, Piravivanak, Marzieh (2014). Language in Heidegger's Thinking. Tehran: Iran Publishers Rorty, Richard (2006). Contingency, irony, and Solidarity. Translation: payam Yazdanjo. Tehran: markaz Publishers Rorty, Richard (2009). Postmodern truth. Translated by Mohammad Asghari. Tehran: Elham Publishers Ricoeur, Paul (2007). Metaphor and create new meanings. Translation of Hasan Taghavi. Magazine Mehrfat. No. 120 Sattari, Ali (2017). Review and critique of conceptual analysis as a method of research in education Research. Journal of New thoughts on Education. 1396 Number 1 Zaimran, Mohammad (2007) .Jack Derrida and Metaphysics of Presence. Tehran: Hermes Publishing Zahedi, Keyvan-Derekvand, Esmat (2011) Cognitive metaphors in Persian and English prose. Critique of foreign language and literature. The third period No. Six Shahid Beheshti University.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 929 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 529 |