تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 933 |
تعداد مقالات | 7,666 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,516,050 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,896,812 |
طراحی الگوی تربیت مدیران مدارس | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 51، اردیبهشت 1398، صفحه 111-134 اصل مقاله (5.6 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2019.21190.2273 | ||
نویسندگان | ||
عباس طرهانی* 1؛ بیژن عبدالهی2؛ حسن رضا زینآبادی3؛ حسین عباسیان4 | ||
1دانشجوی دکترای رشته مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3دانشیارمدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
4استادیارمدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل موثر بر میزان ابعاد، مولفه ها و معیارهای تربیت (آموزش های رسمی دانشگاهی) با رویکردی از روشهای کیفی و کمی بود. مشارکتکنندگان بخش کیفی را اساتید و متخصصان مدیریت آموزشی پس از اشباع نظری به تعداد 20 نفر تشکیل داد که به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و جامعه آماری در بخش کمی را مدیران مدارس استان لرستان به تعداد 5404 نفر تشکیل میداد که حجم نمونه بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران برابر با 360 نفر و به صورت طبقهای تصادفی انتخاب گردید. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه استخراج شده از بخش کیفی بود که روایی آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد بررسی و تأیید شد و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ برابر با 79/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش اشتراس و کوربین انجام شد و تجزیه و تحلیل دادههای کمی با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و از طریق نرم افزار SPSS و AMOS مورد تحلیل قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزشهای دانشگاهی؛ الگوی تربیت؛ مدیران مدارس؛ مؤلفههای تربیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Principal Design of Education School Directors | ||
نویسندگان [English] | ||
abas tarhani1؛ Bijan Abdollahi2؛ Hassan Reza Zeinabadi3؛ abdolhossein abbasian4 | ||
1PhD student in Educational Management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
2Associate professor Department of Educational Administration Faculty of management Kharazmi University, Tehran. Iran | ||
3Associate professor Department of Educational Administration Faculty of management Kharazmi University, Tehran. Iran | ||
4Assistant Professor Department of Educational Administration Faculty of management Kharazmi University, Tehran. Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to examine the factors affecting the dimensions, components and criteria of education (formal education) with a qualitative and quantitative approach. The participants of the qualitative section were formed by faculty members and educational managers after the theoretical saturation of 20 people. They were selected by purposeful sampling. The statistical population in the quantitative section consists of 5404 school lecturers in Lorestan province the sample size was 360 randomly selected based on Cochran sampling formula. The research tool was a semi-structured interview in the qualitative part of the interview and in the quantitative section the questionnaire was extracted from the qualitative section whose validity was confirmed by exploratory and confirmatory factor analysis and its reliability through the Cronbach's alpha coefficient was 0.79 obtained. Qualitative data analysis was performed using Strauss and Corbin method and quantitative data analysis was performed using exploratory and confirmatory factor analysis through SPSS and AMOS software. Factor analysis results of the first order resulted in the deletion of some items. The results of the second-order factor analysis showed that among the 17 identified categories, five categories with the titles "Personality Characteristics, Content Review, Operational Research, Skill Assessment and Skill Application" of the model The final model was evaluated and verified with 12 categories. Therefore, the final model with 12 categories | ||
کلیدواژهها [English] | ||
education, parenting model, school principals, parenting components | ||
مراجع | ||
اساسنامه دانشگاه فرهنگیان (1391). معاونت آموزشی و پژوهشی. چاپ دانشگاه فرهنگیان.
بازرگان، عباس؛ میرکمالی، سیدمحمد؛ نادری، ابوالقاسم (1385). طرح گزارش ارزیابی درونی گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی. وزارت علوم و تحقیقات. دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی. دانشگاه تهران.
ترکزاده، جعفر (1388). شناسایی و تحلیل چالشهای توسعه مدیریت اسلامی یک الگوی سیستمی. راهبرد یاس. شماره 19، صص 131-146.
تقوی قره بلاغ، حسین (1393). الگوی توسعه حرفهای دانشجویان مقطع دکتری رشته های علوم تربیتی. پایاننامه دکترای تخصصی دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
حیات، علی اصغر؛ عبدالهی، بیژن؛ زین آبادی، حسن رضا؛ آراسته، حمیدرضا (1394). مطالعه ی کیفی نیازها و روشهای توسعه ی حرفهای مدیران مدارس. مطالعات آموزش و یادگیری. مقاله 3، دوره 7، شماره 2، زمستان 1394، صفحه 41-62.
سند تحول بنیادین نظام تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران در افق چشم انداز (1390). تهران دبیرخانه شورای عالی آموزشوپرورش.
سهرابی، مریم (1390). ارزیابی شایستگیها، مهارتها و تواناییهای مدیران آموزشی در هر سه مقطع تحصیلی آموزشوپرورش شهرستان ممسنی از دیدگاه مدیران و کارکنان آموزشی. پایاننامه. کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور استان فارس - دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
عبدالهی، بیژن؛ قدیمی، فرهاد (1393). ارزیابی کیفیت ابعاد فردی، اقتصادی، اجتماعی و علمی دانشآموختگان کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی. پژوهش در آموزش علوم دریایی. دوره 1، شماره 2، زمستان 1393، صفحه 31-51
علاقه بند، علی (1393). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. چاپ بیست و پنجم (ویراست ششم). انتشارات روان.
فرزانه، محمد؛ پورکریمی، جواد؛ نوروزی، میترا (1394). طراحی الگوی صلاحیتهای حرفهای مدیران مدارس متوسطه. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. 2(4). صص 151-166.
قنبری، سیروس؛ محمدی، بهرام (1395). الگوی توسعه حرفهای مدیران مدارس دوره متوسطه: یک تحقیق کیفی. مدیریت مدرسه. مقاله 7، دوره 4، شماره 2، پاییز و زمستان 1395، صفحه 123-143
موسی خانی، محمد؛ حسنقلی پور، طهمورث؛ وظیفه، زهرا (1392). ارائه مدل تبیین رابطه فرایندهای مدیریت دانش با توسعه منابع انسانی در آموزش عالی. پژوهش های مدیریت عمومی. مقاله 3، دوره 6، شماره 22، زمستان 1392، صفحه 49-70
نصیری ولیک بنی، فخر السادات؛ قنبری، سیروس؛ سرچهانی، زهرا (1395). کاوش بالندگی مدیران مدارس، نظریه ای داده بنیاد. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. مقاله 2، دوره 7، شماره 28، زمستان 1395، صفحه 1-26.
Abu Dhobi Education Council (2013). Professional qualifications for principals. Available in http://www.unrwa.org/sites/default/files/adec Alabama State Department of Education (ALSDE).Alabama standards for effective professional development (2013). Alabama Department of Education «educate/lead Alabama« available at http:// alex.state.al.us/leadership. Amira, R. (2010). teaching and learning styles in higher education institutions: do they match? Social and Behavioral Science, 680-684. Australian Institute for Teaching and School Leadership (2011).Australian Professional Standard for Principals. Available in www.aitsl.edu.au. British Columbia Principals’ & Vice-Principals’ Association(2013). Leadership Standards for Ibukun, W. O., Oyewole, B. K., & Abe, T. O. (2011). Personality characteristics and principal leadership effectiveness in Ekiti State, Nigeria. International Journal of Leadership Studies, 6(2), 246-262. Kanokorn, S., Pongtorn, P., & Ngang, T. K. (2014). Collaborative action professional development of school principals. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 77-81. Klostermann, B. K., Pareja, A. S., Hart, H., White, B. R., & Huynh, M. H. (2015). Restructuring Principal Preparation in Illinois: Perspectives on Implementation Successes, Challenges, and Future Outlook. IERC 2015-3. Illinois Education Research Council. Ng, S. W., & Kenneth Chan, T. M. (2014). Continuing professional development for middle leaders in primary schools in Hong Kong. Journal of Educational Administration, 52(6), 869-886. Organization for Economic Co-operation and Development (2013). Learning Standards, Teaching Standards and Standards for School Principals: A Comparative Study ”, OECD Education Working Papers, No. 99, OECD Publishing. http://dx.doi.org/ 2/21.2212k2tsjqtp91ven Reston, V.A. (2015). National Policy Board for Educational Administration. Professional Standards for Educational Leaders. American Association of Colleges of Teacher Education. Turabik, T., Baskan, G. A., & Koçak, S. (2014). Certain Developed Countries’ School Manager Training Models and in the Light of these Models Suggestions for Turkey's School Manager Training. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 131, 236-243. Wong, K. L., Tan, P. S. H., Ng, Y. K., & Fong, C. Y. (2013). The role of HRM in enhancing organizational performance. Human Resource Management Research, 3(1), 11-15. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,368 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 780 |