تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,666 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,512,463 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,895,366 |
ارتباط عاملهای شخصیت بر سازماندهی مطالعه، استرس و فشار زمانی با میانجیگری راهبرد مقابلهای | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 2 - شماره پیاپی 52، مرداد 1398، صفحه 71-98 اصل مقاله (470.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2018.14221.1700 | ||
نویسندگان | ||
سید سجاد طباطبائی* 1؛ بدرالسادات دانشمند2؛ زهرا عظیمی3؛ حمیده جهانگرد4 | ||
1کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران. | ||
2استادیار برنامهریزی درسی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
4کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، ارتباط عاملهای شخصیت بر سازماندهی مطالعه، استرس و فشار زمانی با تمرکز بر راهبرد مقابلهای (مقابله برنامهریزی شده و عقبنشینی ذهنی) در دوران استرسزای ورود به دانشگاه فرض شده است. این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی (مدلیابی معادلات ساختاری) بود، جامعه آماری دانشجویان ورودی جدید دانشگاه شهیدباهنر کرمان بود. با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، تعداد 273 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. ابزار شامل مقیاسهای 5عامل شخصیت BFI (گلدبرگ، 1999)، مهارت مقابلهای COPE (کارور، شییر و وینتراب، 1989) و یادگیری دانشجویی CLEI (کیم، نیوتن، دونی و بنتون، 2010) بودند. تحلیل دادهها به روش حداقل مربعات جزئی که شامل: مدلهای اندازهگیری (آلفا کرونباخ، پایایی مرکب، روایی همگرا و واگرا) و مدل ساختاری (معناداری مسیر و ضریب تعیین، شاخص پیشبینی مدل و نیکوی برازش) است. جهت ارزیابی فرضیه مورد استفاده قرارگرفت. یافتههای پژوهش نشان داد وظیفهگرایی و گشودگیدرتجربه با مقابله برنامهریزی ارتباط مستقیم و مثبت (01/0>p) دارد؛ اما با عقبنشینیذهنی ارتباط مستقیم و منفی (01/0>p) دارد. همچنین ارتباط وظیفهگرایی و گشودگیدرتجربه با سازماندهی مطالعه بهواسطه میانجیگری مقابله برنامهریزی غیرمستقیم و مثبت (05/0>p) است؛ اما با استرس بهواسطه میانجیگری عقبنشینی ذهنی ارتباط غیرمستقیم و منفی (05/0>p) دارد. همچنین رواننژندگرایی با عقبنشینی ذهنی ارتباط مثبت (01/0>p) دارد اما با مقابله برنامهریزی ارتباط معنیداری وجود ندارد. نتایج حاکی از آن است که راهبردهای مقابله برنامهریزی و عقبنشینیذهنی با تمرکز به صفات شخصیتی دانشجویان منجر به سازماندهی مطالعه یا استرس و فشار زمانی میشود. این مطالعه بر اهمیت توسعه راهبردهای مقابلهای که میتواند بهعنوان سرمشقی مؤثر در یادگیری یا استرس تحصیلی درنظر گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
شخصیت؛ راهبرد مقابلهای؛ سازماندهی در مطالعه؛ استرس و فشار زمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Personality Factors on the Organization of Study, Stress and Time Pressure by Mediating a Coping Strategy | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Sajjad Tabatabaei1؛ Badrosadat Daneshmand2؛ Zahra Azimi3؛ Hamideh Jahangard4 | ||
1Master of Educational Research, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran. | ||
2Assistant Professor Curriculum, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran | ||
3PhD Student Curriculum, Kharazmi University, Tehran, Iran. | ||
4Educational Research (M.A), Shahid Bahonar University, Kerman, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Structural relationships of the role of personality with college learning dimensions with a focus on coping strategies during stressful entering the university is assumed. Methods: This descriptive correlational, the population of new students of the University of Kerman. The multi-stage cluster sampling, 273 persons were selected. Scales consists of five personality factors, (BFI) (Goldberg, 1999), coping strategies (COPE) (Carver, Scheier, & Weintraub, 1989), College Learning Effectiveness Inventory (CLEI) (Kim, Newton, Downey & Benton, 2010). Data analysis partial least squares method, which includes: Measurement models (Cronbach's alpha, loadings, composite reliability, convergent and divergent validity) and Structural Model (significant factor "T-values" and "R Square", the prediction model〖" Q" 〗^"2" "Stone-Geisser", Quality Indexes Redundancy, GOF "Goodness of fit"). Was used to evaluate the hypothesis. Results: showed that Conscientiousness and openness to experience a direct and positive correlation with Planning coping; But the Mental disengagement negative correlation. The Conscientiousness relationship and openness to experience with the Organization and Attention to Study By mediation Planning coping correlation indirect positive; But with stress through mediation Mental disengagement correlation indirect negative. Neuroticism is a significant and positive relationship with Mental disengagement, But there is no significant connection with the Planning coping. Deduction: indicate Planning coping strategies and disengagement with a focus on personality traits that leads to Organization and Attention to Study, Stress and Time Pressure. This study emphasizes the importance the development of coping strategies that can be considered as pattern of effective learning or academic stress. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: personality, coping strategies, organizing study, stress and Time Pressure | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، امرالله؛ بوالهری، جعفر و ذوالفقاری، فضیله (1371). مطالعه جنبههای روانشناختی سازگاری پس از ضایعه نخاعی. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، انستیتو روانپزشکی تهران.
خرمائی، فرهاد و فرمانی، اعظم. (1393). بررسی شاخصهای روانسنجی فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت. فصلنامه علمی-پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی، 4(16)؛ 29-39.
داوری، علی؛ رضازاده، آرش. (1393). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
شاهمحمدی، اسحق (1375). بررسی استرس و شیوههای مقابله در مراقبین بیماران اسکیزوفرنیک مزمن و بیماران دیالیز، پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی ایران.
طباطبائی، سید سجاد و جهانگرد، حمیده (1395). تحلیل ساختاری خودکارآمدی تصمیمگیری شغلی بر اطمینان تصمیمگیری شغلی با میانجیگری ابعاد فرصتیابی حرفهای. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه تربیتی. 11(47)؛ 85-112.
طباطبائی، سید سجاد و لسانی، مهدی (1396). اعتباریابی آمادگی فرصتیابی حرفهای مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، در نوبت چاپ.
طباطبائی، سید سجاد و مطهری نژاد، حسین و تیرگر، هدایت (1395). اعتباریابی ابزار سنجش هویت معلمی پزشکان مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی. گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 13(6)؛ 1-12.
علیمحمدی سهراب. ۱۳۷۲. پیشبینی اقدام به خودکشی در بیماران به افسردگی نوروتکی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
فتحعلی لواسانی، فهیمه (1382). مهارتهای زندگی برای کلاس پنجم دبستان. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
فهلی، ابراهیم (1393). مهارتهای مقابلهای. تعالی نشریه تخصصی مدیریت، 3(26 و 27)؛ 50-52.
محسنین، شهریار؛ اسفیدانی، محمدرحیم. (1393). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار Smart-PLS. تهران: کتاب مهربان.
مشتاقی، سعید. (1392). بررسی شاخصهای روانسنجی سیاهه اثربخشی یادگیری دانشجویی (CLEI) فصلنامه علمی_پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی،4(16)؛91-105.
Aspinwall, L. G. & Taylor, S. E. (1992). Modeling cognitive adaptation: A longitudinal investigation of the impact of individual differences and coping on college adjustment and performance. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 989–1003. doi:10.1037/0022-3514.63.6.989 Bidjerano, T., & Dai, D. Y. (2007). The relationship between the Big-Five model of personality and self-regulated learning strategies. Learning and Individual Differences, 17, 69–81. doi:10.1016/j.lindif.2007.02.001 Brissette, I., Scheier, M. F., & Carver, C. S. (2002). The role of optimism in social network development, coping, and psychological adjustment during a life transition. Journal of Personality and Social Psychology, 82, 102–111. doi:10.1037/0022-3514.82.1.102 Carver, C. S., & Connor-Smith, J. (2010). Personality and coping. Annual Review of Psychology, 61, 679–704. doi:10.1146/annurev.psych.093008.100352 Carver, C. S., Scheier, M. F., & Weintraub, J. K. (1989). Assessing coping strategies: A theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 267–283. doi:10.1037/0022-3514.56.2.267 Chamorro-Premuzic, T, & Furnham, A (2003). Personality predicts academic performance: Evidence from two longtitudinal studies on university students. Journal of research in personality, 37, 119-138. Connor-Smith, J. K., & Flachsbart, C. (2007). Relations between personality and coping. Journal of Personality and Social Psychology, 93, 1080–1107. doi:10.1037/0022-3514.93.6.1080.supp Costa, P. T., McCare, R. R. (1992). NEO PI-R Professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources Crozier, W. R. (1997). Individual learners: Personality differences in education. London: Routledge. Digman, T. M. (1990). Five robust trait dimensions: development, stability, and utility. Journal of personality, 57, 195-214. Dunkley DM, Zuroff DC, Blankstein KR. (2003). Self-Critical Perfectionism and Daily Affect: Dispositional and Situational Influences on Stress and Coping. Person Soc Psychol; 84:234-52. Feldt, R. C., Graham, M., & Dew, D. (2011). Measuring adjustment to college: Construct validity of the student adaptation to college questionnaire. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 44, 92–104. doi:10.1177/0748175611400291 Fornell, C., & Larcker, D. F. (1987). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research; 18(1), 39-50. doi: 10.2307/3151312 Furnham, A., Chamorro-Premuzic, T., & McDougall, F. (2003). Personality, cognitive ability, and beliefs about intelligence as predictors of academic performance. Learning and Individual Differences, 14, 49-66. Ghazanfari F, Kadampoor A. (2008). The relationship between mental health and coping strategies in citizenship of Khoramabad city. Q J Fund Ment Health; 10(1):47-54. [Persian] Goldberg, L. R. (1999). A broad-bandwidth, public-domain, personality inventory measuring the lower-level facets of several five-factor models. In I. Mervielde, I. Deary, F. D. Fruyt & F. Ostendorf (Eds.), Personality psychology in Europe (Vol. 7, pp. 1- 28). Tilburg, the Netherlands: Tilburg University Press. Govaerts, S., & Gregoire, J. (2004). Stressful academic situations: Study on appraisal variables in adolescence. Revue Europeenne de Psychologie Appliquee, 54(4), 261-271. Hamid PN, Yue XD, Leung CM. (2003) Adolescent coping in different Chines family environment. J Adolescence; 38(149):111-3. Heimberg RG, Becker R E. (2000). Cognitive-Behavioral Group therapy for social phobia: Basic mechanisms and clinical strategies. New York: The Guilford Press. Hojat, M., Gonnella, J. S., Erdmann, J. B., & Vogel, W. H. (2003). Medical students’ cognitive appraisal of stressful life events as related to personality, physical well-being, and academic performance: A longtitudinal study. Personality and Individual Differences, 35, 219-235. Howard, O. J., & Howard, K. J. M. (1998). An introduction to five – factor model personality for Human resource professionals. Accessed June 7th, 1999, at www. Centacs.com/quik- pt3. htm. Kim, E., Newton, F. B., Downey, R. G., & Benton, S. L. (2010). Personal factors impacting college student success: Constructing College Learning Effectiveness Inventory (CLEI). College Student Journal, 22(1), 112–125. Kurtz, J. E., Puher, M. A., & Cross, N. A. (2012). Prospective prediction of college adjustment using self- and informant-rated personality traits. Journal of Personality Assessment, 94, 630–637. doi:10.1080/00223891.2012.672506 Lahmers, A. G., & Zulauf, C. R. (2000). Factors associated with academic time use and academic performance of college students: A recursive approach. Journal of College Student Development, 41(5), 544-556. Lounsbury, J. W., Sundstrom, E., Loveland, J. M., & Gibson, L. W. (2003). Intelligence, “Big Five” personality traits, and work drive as predictors of course grade. Personality and Individual Differences, 35, 1231–1239. doi:10.1016/S0191-8869(02)00330-6 Magner, N., Welker, R. B., & Campbell, T. L. (1996). Testing a Model of Cognitive Budgetary Participation Processes in a Latent Variable Structural Equations Framework. Accounting and Business Research; 27(1), 41-50. doi: 10.1080/00014788.1996.9729530 Matthews, G., Davies, D. R., Westerman, S. J., & Stammers, R. B. (2000). Human performance. Cognition, Stress, and Individual Differences. London: Psychology Press. Mccrae, R. R., & Costa, P. T. (1999). Toward a new generation of personality theories: theoretical contexts for the five- factor model. In J.s. Wiggin (Ed.), The five – factor model of personality. Theoretical Perspectives (pp. 51-87). New York: Guilford press. Miller, J. D., & Lynam, D. (2001). Structural models of personality and their relation to antisocial behavior: a Meta _analytic review. Criminology. 39 (4), 765- 795. Mohsenin, S., Esfidani, M., R. (2015). Structural Equation Modeling with the partial least squares (PLS) approach using the software SmartPLS. Tehran: institute ketone mehraban publication. (In Persian) Moutafi, J., Furnham, A., & Crump, J. (2003). Demographic and personality predictors of intelligence: A study using the Neo-Persoanlity Inventory and the Myers-Briggs Type Indicator. European Journal of Personality, 17, 79- 94. Murberg, T. A., & Bru, E. (2007). The role of neuroticism and perceived school-related stress in somatic symptoms among students in Norwegian junior high schools. Journal of adolescence, 30(2), 203-212. Najarian B, Atari Y, Zargar Y. (2001). Construct and validate a scale to measure perfectionism. J Educat Psychol Sci; 3: 43-58. (Persian) Noftle, E. E. & Robins, R. W. (2007). Personality predictors of academic outcomes: Big Five correlates of GPA and SAT scores. Journal of Personality and Social Psychology, 93, 116–130. doi:10.1037/0022-3514.93.1.116 Perera, H. N., McIlveen, P., & Oliver, M. E. (2015). The mediating roles of coping and adjustment in the relationship between personality and academic achievement. British Journal of Educational Psychology, 85(3), 440-457. DOI:10.1111/bjep.12084 Revelle, W. (1995). Individual differences in personality and motivation: Non-Cognitive determinants of cognitive performance. Htt://pmc.psych.nwa. Education. [12 Jun 2005]. Robbins, J. B., Allen, J. Casillas, A, Peterson, C. H., & Le, H. (2006). Unraveling the differentialeffects of motivational skills, social, and self-management measures from traditional predictors of college outcomes. Journal of Educational Psychology, 98(3), 598-616. Russell, R. K., & Petrie, T. P. (1992). Academic adjustment of college students: Assessment andcounseling. In S.D. Brown and R.W. Lent (Eds.), Handbook of Counseling Psychology. New York, NY: Wiley. Tenenhaus, M., Amato, S., & Esposite Vinzi, V. (2004). A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling. In Proceeding of the XLII SIS scienific meeting; 739-742. Vinzi, V., Trinchera, L., & Amato, S. (2010). PLS Path Modeling: From Foundations to Recent Developments and Open Issues for Model Assessment and Improvement. In V. Esposito Vinzi, W. W. Chin, J. Henseler & H. Wang (Eds.), Handbook of Partial Least Squares; (pp. 47-82): Springer Berlin Heidelberg. Vollrath, M. (2001). Personality and stress. Scandinavian Journal of Psychology, 42, 335–347. doi:10.1111/1467-9450.00245 Werts, C. E., Linn, R. L., & Jöreskog, K. G. Intraclass Reliability Estimates: Testing Structural Assumptions. Educational and Psychological Measurement 1974; 34(1), 25-33. doi: 10.1177/001316447403400104 Yazdkhasti F. (2009). Behavioral therapy and introduction of psychodrama. Psychology Colege: Isfahan. [In Persian]. Zenansi, F., Besancon, M., & lubart, T. (2006). Creativity and tolerance of ambiguity: an Empirical study. Journal of Creative Behavior, Retrieved from http:/www.psycho:univparis5:fv.2008/10/10. Zhang, L. F. (2003). Does the big five predict learning approaches, Personality and Individual Differences, 34, 1431-1446. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,027 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 418 |