Number of Journals | 25 |
Number of Issues | 918 |
Number of Articles | 7,565 |
Article View | 12,275,710 |
PDF Download | 8,681,655 |
بررسی فوکویی توزیع قدرت در نمایشنامه فاستوس اثر دیوید ممت | ||
Journal of Language Horizons | ||
Article 3, Volume 2, Issue 1 - Serial Number 3, March 1397, Pages 53-64 PDF (348.57 K) | ||
Document Type: مقاله پژوهشی | ||
DOI: 10.22051/lghor.2018.20204.1080 | ||
Authors | ||
محیا حاجی غلام1; ناهید محمدی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی؛ دانشگاه الزهرا | ||
2استادیار گروه ادبیات انگلیسی دانشگاه الزهرا | ||
Abstract | ||
فاستوس تاریخی طولانی در ادبیات غرب دارد، گرچه خاستگاه آن مبهم است. دیوید ممت در روایتی امروزی از این افسانهی قدیمی، چشمانداز تازهای از مسئله قدرت و حقیقت ارائه میدهد. علاوه بر این، میشل فوکو، تاریخدان و فیلسوف پرنفوذ پساساختارگرا در قرن بیستم، درک بدیعی از ماهیت روابط قدرت و شیوهی عملکرد آن در جوامع بشری عرضه میکند. بدین معنا، فوکو استدلال میکند که قدرت و دانش یکی هستند و در تمام تعاملات اجتماعی قدرت و مقاومت همزمان وجود دارند. هدف مطالعهی حاضر بررسی روابط قدرت در نمایشنامهی فاستوس بر طبق آرای فوکو است. فاستوس در این نمایشنامه، با ارائهی مدل قدرت ادواری، بر آن است تا سازوکار جهان را طبق چارچوبی ثابت و نامتغیر توضیح دهد. مقاومت و ارادهی بشری در ایدئولوژی فاستوس جایگاهی ندارد. با این وجود، همانطور که تحلیل پیش رو نشان میدهد، روابط پنهانی قدرت بهتدریج در نمایشنامه آشکار میشود و مدل فاستوس نقض میگردد. در پایان، این تحقیق نشان میدهد که جایگاه مهم حقیقت و دانش در روابط قدرت منجر به پیدایش گفتمانهای اعتراف و تنبیه و پاداش میشود که به نوبهی خود، فرد را در شبکهی پیچیدهای از قدرت و مقاومت درگیر میکند. | ||
Keywords | ||
دیوید ممت; فاستوس; میشل فوکو; قدرت; مقاومت | ||
References | ||
Bigsby, C. (2004). David Mamet: All true stories. In H. Bloom (Ed.), David Mamet (Bloom’s modern critical views) (pp. 163-202). Philadelphia: Chelsea House Publishers.
Boon, K. A., & Mamet, D. (2011). Ethics and capitalism in the screenplays of David Mamet. Literature/Film Quarterly, 39(3), 174-189.
Cullick, J. S. (1994). “Always be closing”: Competition and the discourse of closure in David Mamet’s Glengarry Glen Ross. Journal of Dramatic Theory and Criticism, 8(2), 23-36.
Fisher, B. D. (2010). Berlioz’s the damnation of Faust. Boca Raton, Florida: Opera Journeys Publishing.
Fornet-Betancourt, R., Becker, H., Gomez-Müller, A., & Gauthier, J.D. (1987). The ethic of care for the self as a practice of freedom: An interview with Michel Foucault on January 20, 1984. Philosophy & Social Criticism, 12(2-3), 112-131.
Foucault, M. (1995). Discipline and punish: The birth of the prison. (A. Sheridan, Trans.). New York: Vintage Books.
Foucault, M. (1988). Politics, philosophy, culture: Interviews and other writings, 1977-1984. (L. D. Kritzman, Ed., & A. Sheridan, Trans.). New York: Routledge, Chapman and Hall Inc.
Foucault, M. (1980). Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings 1972-1977. (C. Gordon, Ed., C. Gordon, L. Marshall, J. Mepham, & K. Soper, Trans.). New York: Pantheon Books.
Foucault, M. (1972). The Archaeology of Knowledge. (A. M. Sheridan Smith, Trans.) New York: Pantheon Books.
Foucault, M. (1978). The History of Sexuality Volume 1: An Introduction. (R. Hurley, Trans.). New York: Pantheon Books.
Kostic, M. (2013). The Faustian motif in the tragedies by Christopher Marlowe. Newcastle, UK: Cambridge Scholars Publishing.
Mamet, D. (2004). Faustus. New York: Vintage Books.
McLellan, David. (Ed.). (1977). Karl Marx: Selected Writings. Oxford: Oxford University Press.
Murphy, B. (2004). Oleanna: Language and Power. In C. Bigsby (Ed.), The Cambridge companion to David Mamet (pp. 124-37). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Nietzsche, F. W. (2007). On the genealogy of morality (K. Ansell-Pearson, Ed., & C. Diethe, Trans.). New York: Cambridge University Press.
Parsons, T. (Ed.). (1947). Max Weber: The theory of social and economic organization. Glenncoe, Illinois: Free Press & The Falcon’s Wing Press.
Schvey, H. I. (1988). The plays of David Mamet: Games of manipulation and power. New Theatre Quarterly, 4(13), 77-89. | ||
Statistics Article View: 743 PDF Download: 761 |