تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 931 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,150 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,413 |
A Foucauldian Analysis of Power Distribution in David Mamet’s Faustus | ||
Journal of Language Horizons | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، فروردین 2018، صفحه 53-64 اصل مقاله (348.57 K) | ||
نوع مقاله: Research article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/lghor.2018.20204.1080 | ||
نویسندگان | ||
Mahya Hajigholam1؛ Nahid Mohammadi* 2 | ||
1MA student of English literature; Alzahra University | ||
2Assistant professor of English literature, Alzahra University | ||
چکیده | ||
Faustus has a long history in European literature although its origin is obscure. David Mamet, in a modern version of the old legend, presents a new perspective on the issues of power and truth. Michel Foucault, the influential post-structuralist historian and philosopher of the 20th century, gives a novel insight into the nature of power relations and its manner of operation within human societies. In this sense, Foucault posits that power and knowledge are the same; moreover, power and resistance coexist in every social interaction. The current study aims to investigate the power relations in David Mamet’s Faustus in a Foucauldian framework. Faustus’s model of the periodic power offers a rigid paradigm to explain the mechanism of the world. Human will and resistance have no place in Faustus’s ideology. However, the study shows how Faustus gets disillusioned as he becomes aware of the hidden power relations functioning around him. It concludes that the significant role of truth and knowledge in power relations leads to the emergence of confession, reward, and punishment: discourses which entangle the individual in a complex web of power and resistance. | ||
کلیدواژهها | ||
David Mamet؛ Faustus؛ Michel Foucault؛ power؛ Resistance | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بررسی فوکویی توزیع قدرت در نمایشنامه فاستوس اثر دیوید ممت | ||
نویسندگان [English] | ||
محیا حاجی غلام1؛ ناهید محمدی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی؛ دانشگاه الزهرا | ||
2استادیار گروه ادبیات انگلیسی دانشگاه الزهرا | ||
چکیده [English] | ||
فاستوس تاریخی طولانی در ادبیات غرب دارد، گرچه خاستگاه آن مبهم است. دیوید ممت در روایتی امروزی از این افسانهی قدیمی، چشمانداز تازهای از مسئله قدرت و حقیقت ارائه میدهد. علاوه بر این، میشل فوکو، تاریخدان و فیلسوف پرنفوذ پساساختارگرا در قرن بیستم، درک بدیعی از ماهیت روابط قدرت و شیوهی عملکرد آن در جوامع بشری عرضه میکند. بدین معنا، فوکو استدلال میکند که قدرت و دانش یکی هستند و در تمام تعاملات اجتماعی قدرت و مقاومت همزمان وجود دارند. هدف مطالعهی حاضر بررسی روابط قدرت در نمایشنامهی فاستوس بر طبق آرای فوکو است. فاستوس در این نمایشنامه، با ارائهی مدل قدرت ادواری، بر آن است تا سازوکار جهان را طبق چارچوبی ثابت و نامتغیر توضیح دهد. مقاومت و ارادهی بشری در ایدئولوژی فاستوس جایگاهی ندارد. با این وجود، همانطور که تحلیل پیش رو نشان میدهد، روابط پنهانی قدرت بهتدریج در نمایشنامه آشکار میشود و مدل فاستوس نقض میگردد. در پایان، این تحقیق نشان میدهد که جایگاه مهم حقیقت و دانش در روابط قدرت منجر به پیدایش گفتمانهای اعتراف و تنبیه و پاداش میشود که به نوبهی خود، فرد را در شبکهی پیچیدهای از قدرت و مقاومت درگیر میکند. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
دیوید ممت, فاستوس, میشل فوکو, قدرت, مقاومت | ||
مراجع | ||
Bigsby, C. (2004). David Mamet: All true stories. In H. Bloom (Ed.), David Mamet (Bloom’s modern critical views) (pp. 163-202). Philadelphia: Chelsea House Publishers.
Boon, K. A., & Mamet, D. (2011). Ethics and capitalism in the screenplays of David Mamet. Literature/Film Quarterly, 39(3), 174-189.
Cullick, J. S. (1994). “Always be closing”: Competition and the discourse of closure in David Mamet’s Glengarry Glen Ross. Journal of Dramatic Theory and Criticism, 8(2), 23-36.
Fisher, B. D. (2010). Berlioz’s the damnation of Faust. Boca Raton, Florida: Opera Journeys Publishing.
Fornet-Betancourt, R., Becker, H., Gomez-Müller, A., & Gauthier, J.D. (1987). The ethic of care for the self as a practice of freedom: An interview with Michel Foucault on January 20, 1984. Philosophy & Social Criticism, 12(2-3), 112-131.
Foucault, M. (1995). Discipline and punish: The birth of the prison. (A. Sheridan, Trans.). New York: Vintage Books.
Foucault, M. (1988). Politics, philosophy, culture: Interviews and other writings, 1977-1984. (L. D. Kritzman, Ed., & A. Sheridan, Trans.). New York: Routledge, Chapman and Hall Inc.
Foucault, M. (1980). Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings 1972-1977. (C. Gordon, Ed., C. Gordon, L. Marshall, J. Mepham, & K. Soper, Trans.). New York: Pantheon Books.
Foucault, M. (1972). The Archaeology of Knowledge. (A. M. Sheridan Smith, Trans.) New York: Pantheon Books.
Foucault, M. (1978). The History of Sexuality Volume 1: An Introduction. (R. Hurley, Trans.). New York: Pantheon Books.
Kostic, M. (2013). The Faustian motif in the tragedies by Christopher Marlowe. Newcastle, UK: Cambridge Scholars Publishing.
Mamet, D. (2004). Faustus. New York: Vintage Books.
McLellan, David. (Ed.). (1977). Karl Marx: Selected Writings. Oxford: Oxford University Press.
Murphy, B. (2004). Oleanna: Language and Power. In C. Bigsby (Ed.), The Cambridge companion to David Mamet (pp. 124-37). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Nietzsche, F. W. (2007). On the genealogy of morality (K. Ansell-Pearson, Ed., & C. Diethe, Trans.). New York: Cambridge University Press.
Parsons, T. (Ed.). (1947). Max Weber: The theory of social and economic organization. Glenncoe, Illinois: Free Press & The Falcon’s Wing Press.
Schvey, H. I. (1988). The plays of David Mamet: Games of manipulation and power. New Theatre Quarterly, 4(13), 77-89. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 760 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 784 |