تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,493,149 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,802 |
بررسی و شناسایی مؤلفههای اثرگذار بر فرهنگ کار در نظام برنامهریزی درسی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 14، شماره 4 - شماره پیاپی 50، بهمن 1397، صفحه 193-224 اصل مقاله (7.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2018.15935.1851 | ||
نویسنده | ||
غلامرضا یادگارزاده* | ||
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی ،تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف مقاله حاضر بررسی و شناسایی مؤلفههای فرهنگ کار در نظام برنامهریزی درسی است. بر این اساس مؤلفههای مهم فرهنگ کار شناسایی و مضامین آن استخراج شده است. رویکرد تحقیق کیفی و روش از نوع مصاحبه است که 21 نفر از برنامهریزان درسی در آن مشارکت داشتهاند. روش انتخاب نمونه با روش نمونهگیری غیر احتمالی همگون بوده و داده و اطلاعات حاصل از مصاحبههای عمیق با استفاده از تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان داد فرهنگ کار در نظام برنامهریزی درسی دارای سه بعد اصلی شامل اخلاق و ارزشها، بافت (زمینة) کار و روشهای عمل به وظایف شغلی است. بعد اخلاق و ارزشها شامل مؤلفههایی مانند وجدان کاری، ارزشها (اجتماعی، حرفهای، سازمانی، فردی، مربوط به رشته)، سازگاری، نفوذ اجتماعی، و اخلاق حرفهای؛ بعد بافت (زمینة) کار شامل ساختار و ماهیت فعالیت، ساختار سازمانی، تعامل سازمانی، جایگاه سازمانی، و انتظارات؛ بعد روشهای عمل به وظایف شغلی شامل هدفگذاری، نظام تصمیمسازی، بهکارگیری توانایی، ابتکار عمل، ثبات و گردش شغل، عمل به نقش شغلی، آشفتگی ایفای نقش، چالشها و محدودیتها و تعارض با سیستم است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ کار؛ برنامة درسی؛ برنامهریزی درسی؛ ارزشهای کاری؛ بافت (زمینة) کار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation and Identification of Components Affecting Work Culture in the Curriculum Development System | ||
نویسندگان [English] | ||
Gholamreza Yadegarzadeh | ||
Assistant Professor Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to examine and identify components of work culture in the area of curriculum development system. To do so, using qualitative research design, 21 curriculum specialists who had been recruited using non-probability homogeneous sampling were interviewed and obtained data from in-depth interviews were analyzed using content analysis. Current findings indicated that the work culture in the curriculum development system has three main aspects, including ethics and values, work context (background), and procedures for dealing with job tasks. Moreover, these results showed that ethics and values include work ethic, values (social, professional, organizational, personal, and field-related values), adaptation, social influence, and professional ethics; work context includes structure and nature of the activity, organizational structure, organizational interaction, organizational status, and expectations; finally, procedures for dealing with job tasks include goal setting, decision-making system, applying abilities, innovation, stability and job turnover, following job roles, role playing confusion, challenges and constraints, and being in conflict with the system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
work culture, curriculum, curriculum development, work values, Work context | ||
مراجع | ||
احمدی، علی محمد و شهبازی، نجفعلی (1387). فرهنگ کار با تأکید بر فرهنگ کار سازمانی. مهندسی فرهنگی، مرداد و شهریور 1387 شماره 19 و 20. افضلخانی، مریم؛ نادری، عزتالله؛ شریعتمداری، علی و سیفنراقی، مریم (1389). بررسی ساختار برنامهریزی درسی آموزش متوسطه ایران از دیدگاه استادان و متخصصان برنامهریزی درسی به منظور طراحی الگویی راهنما برای زمینهسازی پرورش خلاقیت دانشآموزان. فصلنامة مدیریت و رهبری آموزشی، شمارة 1 صص 36-9. احمدی، سیروس (1391). بررسی فرهنگ کار و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن. جامعهشناسی کاربردی، سال 23، شماره 46، تابستان، 40-21. جعفری، مصطفی و حبیبی، محمود (1381). فرهنگ کار، ماهنامه تدبیر، سال 13، شماره 125، صص 72-70. سجودی، مرجان (1390). بررسی نقش مدرسهمحوری بر کاهش تمرکز در نظام برنامهریزی درسی ایران از دیدگاه متخصصان و کارشناسان. پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز. سلسبیلی، نادر (1386). گذار نظام برنامه ریزی درسی ایران به سمت عدم تمرکز در طراحی و تدوین برنامه درسی، با تاکید بر برنامه ریزی درسی مبتنی بر مدرسه. مطالعات برنامة درسی، دورة 1، شماره 4 صص 68-49. کاویانی،حسن و نصر، احمدرضا (1395). سنتزپژوهی چالش های برنامه های درسی آموزش عالی کشور در دهه اخیر و راهکارهای پیش رو. فصلنامة مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، شماره 13، صص 32-7. کمالی، حامد؛ کمالی، زهرا و براهویی، بهزاد (1395). فرایند برنامهریزی درسی آموزش عالی در ایران: فرصتها و چالشها. کنگرة ملی آموزش عالی ایران. کریمی، صدیقه (1391). بررسی چالشهای فرآیند برنامهریزی درسی برای توسعه فرصتهای یادگیری دانشگاه با رویکرد جامعه یادگیری. پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان. طباطبائیان، مریمالسادات (1391). فرهنگ کار و نقش آن در بهرهوری. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان. دانشگاه مازندران. مهرمحمدی، محمود (1372). بررسی تطبیقی نظام برنامه ریزی درسی در جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان. فصلنامة تعلیم و تربیت، شماره 35 و 36. معروفی، یحیی (1392). ارزشیابی نظام برنامهریزی درسی. دانشنامة مطالعات برنامة درسی، انتشارات پژوهشگاه آموزش و پرورش. یادگارزاده، غلامرضا (1392). طراحی و اعتبارسنجی شایستگیهای شغلی متخصصان برنامة درسی آموزش عالی و ارزشیابی برنامة درسی دوره دکتری آن. رسالة دکتری دانشگاه شهید بهشتی، راهنما دکتر کورش فتحی واجارگاه. یادگارزاده، غلامرضا و همکاران (1392). تحلیل نقشهای شغلی و فعالیتهای حرفهای متخصصان برنامه درسی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، شمارة 30، 28-5.
Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. Thousand Oaks, CA: Sage. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. Bruner, J. S. (1996). The culture of education. Harvard University Press.
Beukman, T. L. (2005). The Effect of Selected Variables on Leadership Behavior within the Framework of a Transformational Organization Paradigm, University of Pretoria, Pretoria: Unpublished Doctoral Dissertation, http://upetd.up.ac.za/thesis/available/etd-11082005-083347/ Demerouti, E., Bakker, A. B., & Fried, Y. (2012). Work orientations in the job demands-resources model. Journal of Managerial Psychology, 27(6), 557-575. Elizur, D. (1984). Facets of work values: A structural analysis of work outcomes. Journal of applied psychology, 69(3), 379. Green, T. K. (2005). Work culture and discrimination. California Law Review, 93(3), 623-684. Hewitt, T. W. (2006). Understanding and Shaping Curriculum: What We Teach and Why. Published by SAGE. Kaasa, A. (2011). Work values in European countries: Empirical evidence and explanations. Review of International Comparative Management, 12(5), 852-862. Keegan, S. (2009). Qualitative research: Good decision making through understanding people, cultures and markets. Kogan Page Publishers. Kubat, U., & Kuruuzum, A. (2009). An Examination of the Relationship between Work Values and Personality Traits in Manufacturing Industry. International Journal of Business and Management, 1(1), 37-48. Johnson, W. L. (1994). Assessing School Work Culture: An Analysis and Strategy. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational esearch Association (NewOrleans, LA, April 4-8, 1994). Judge, T. A., & Bretz, R. J. (1991). The effects of work values on job choice decisions (CAHRS Working Paper# 91-23). Ithaca, NY: Cornell University, School of Industrial and Labor Relations. Center for Advanced Human Resource Studies, 1-35. Mack, N., MacQueen, K. M., Guest, G., & Namey, E. (2005). Qualitative research methods: A data collector's field guide. Family Health International. Maslowski, R. (2001). School culture and school performance. An explorative study into the organizational culture of secondary schools and their effects, 304722967. Narayanan, S. S., & Sekar, P. C. (2009). A person-organisation fit study of college work culture and its impact on behavioural intentions of teachers. Asia Pacific Management Review, 14(2), 121-136. Oliva, P (2008). Developing the Curriculum. Allyn and Bacon Ornstein, A. C., & Hunkin, F. P. (2014). Foundations, principles and issues. New York, NY: Allyn. Patton, M. Q (2002). Qualitative research and evaluation methods.3rd ed. ed. London: SAGE. Rovanetta, A. (1960). Role and Function of Supervisors and Curriculum Workers. Educational Leadership/ January 1960, 330-333. Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). Organizational Behavior. Pearson Education, Inc. Schwartz, S. H. (2012). An overview of the Schwartz theory of basic values. Online readings in Psychology and Culture, 2(1), 11. Schiro, M. S. (2012). Curriculum theory: Conflicting visions and enduring concerns. Sage publications. Selmer, J., & Littrell, R. (2010). Business managers' work value changes through down economies. Journal of Chinese Human Resources Management, 1(1), 31-48. Singh, K. (2001). Work values and work culture in Indian organizations. Evidence from Automobile Industry, Delhi Business Review, 2(2). Sinha, S., Singh, A. K., Gupta, N., & Dutt, R. (2010). Impact of Work Culture on Motivation and Performance Level of Employees in Private Sector Companies. Acta Oeconomica Pragensia, 2010(6), 49-67. Seidman, I. (2012). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. Teachers college press. Torraco, R.J. (2002), Human Resource Development, California, University of California. Tripathi, L. B., & Misra, G. (2006). Psychological Theory and Teaching Profession. Concept publishing company. Ucanok, B. (2009). The effects of work values, work-value congruence and work centrality on organizational citizenship behavior. International Journal of Behavioral, Cognitive, Educational and Psychological Sciences, 1(1), 1-14. Walker, D. F. (2003). Fundamentals of curriculum: passion and professionalism. Published by Lawrence Erlbaum Associates, Weiner, A. S., & Ronch, J. L. (2003). Culture change in long-term care. Routledge. Willis, J. (Ed.). (2007). Qualitative Research Methods in Education and Instructional Technology. IAP
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 902 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 465 |