تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,902 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,858 |
بررسی دو روش یاددهی یادگیری ترکیبی ( مبتنی بر شبکه و سیار) بر یادگیری مفاهیم تعلیمات اجتماعی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 49، آبان 1397، صفحه 215-236 اصل مقاله (6.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2018.19227.2125 | ||
نویسندگان | ||
فروزان ضرابیان* 1؛ افسانه عزیزی علویجه2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران،تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر دو روش تدریس ترکیبی (سنتی ویادگیری تحت شبکه (بلاگ ,تالار گفتگو))و روش تدریس(سنتی و کتابچه الکترونیکی محقق ساخته تلفن همراه)برای یادگیری مفاهیم تعلیمات اجتماعی دانش آموزان پایه نهم انجام شد.روش پژوهش نیمه تجربی با گروه گواه و شاهد است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه نهم منطقه 20 تهران در سال تحصیلی 95-1394 می باشند که 50 نفر آنها به شکل تصادفی خوشه ای رتبه ای از مدارس دولتی انتخاب شده اند.وبه 2 گروه26نفر, استفاده از کتابچه الکترونیکی تلفن همراه در کنار یادگیری سنتی و24 نفر گروه دوم استفاده از وبلاگ و تالار گفتگو در کنار روش تدریس سنتی دسته بندی شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته به منظور سنجش میزان پیشرفت و درک دانش آموزان از مفاهیم کتاب تعلیمات اجتماعی تهیه شده است که شامل 30 سوال از 6 مولفه مفاهیم کتاب که به شکل تصادفی از سه بخش جغرافی,تاریخ,اجتماعی تهیه شده است برای تعیین روایی محتوایی پرسشنامه از نظر معلمان و متخصصان استفاده شد. برای تحلیل داده های آماری در مورد هر یک از فرضیه های پژوهشی به علت تعیین تفاوت و محاسبه و مقایسه نمره های پیش آزمون و پس آزمون درگروه های آزمایش وگواه از آزمون ANCOVA(کوواریانس) استفاده گردید..یافته های پژوهش حاکی از آن است که در بخش تاریخ و تعلیمات اجتماعی روش کتابچه محقق ساخته تحت تلفن همراه موثر تر از روش وبلاگ و تالار گفتگو است و در درس جغرافیا روش وبلاگ وتالار گفتگو و کتابچه تحت تلفن همراه تفاوت چشمگیری در میزان پیشرفت تحصیلی ندارد و هر دو روش موثر هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
یاددهی یادگیری ترکیبی؛ تدریس سنتی؛ یادگیری تحت شبکه؛ یادگیری سیار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of Two Methods of Comprehensive Learning (Networked and Mobile Based Learning) on Learning the Concepts of Social Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Forouzan Zarabian1؛ afsaneh azizialavijeh2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Tehran, Iran | ||
2PhD student in Curriculum Planning, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effect of combined teaching methods (traditional blogging, forum) and teaching methods (traditional and electronic book researched mobile phones) to learn the concepts of social education of 9th grade students. Semi-experimental research method Experimental with control and control group. The statistical population of all nineteenth-grade female students in the 20th district of Tehran in the academic year 2012-2013 is 50, of which 50 were selected randomly in a cluster of public schools. In addition to the 2 groups of 26, the use of mobile electronic booklet along with learning Traditional and 24 other groups of blogging and forum use were combined with traditional teaching methods. The research instrument includes a researcher-made questionnaire designed to measure students' progress and understanding of the concepts of social science education. This includes 30 questions from 6 components of book concepts that are randomly drawn from three sections: geography, history, social, for determining the validity The content of the questionnaire was used by experts and practitioners. ANCOVA (covariance test) was used to analyze the statistical data about each of the research hypotheses due to the difference in the calculation and comparison of the pre-test and post-test scores in the experimental and control groups. An analysis of the results showed that In the section on history and social studies, the methodology of a mobile booklet is more effective than the blog and forum methodology, and in the geography lesson, the method of blogging and dialogue with the mobile phonebook and booklet is not significantly different in terms of academic achievement and both methods are effective. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Combined learning lessons, traditional teaching, network learning, mobile learning | ||
مراجع | ||
احمدی، غلامعلی و عزیزی علویجه، افسانه(1396). رضایتمندی دانشآموزان پایۀ دهم از آموزش به شیوۀ مشارکتی سنّتی-ترکیبی بر پایۀ سه روش منتخب، فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی،8(2): 131-150. پریشانی، ندا.، میرشاه جعفری، ابراهیم و عابدی، احمد(1390).تأثیر آموزش فعال فناورانه در درس زیستشناسی بر انگیزۀ تحصیلی دانشآموزان، مطالعات آموزش و یادگیری، 5(2):36-48. جلیلیفر، علیرضا.، خزایی، سعید.، احمدی، محمد و بختیاری، ابوالفضل (1391). بررسی تأثیر آمیزهای از فناوریهای نوین ارتباطات سیار و چند رسانهای بر توان ترجمۀ دانشآموزان فارسی زبان، اندیشههای نوین تربیتی، 8(2):117-133. حسینی نسب، سید داود.، گل محمدنژاد، غلامرضا و ساجدی فر، یوسف (1389). بررسیتأثیراستفادهازوبلاگنویسیبرپیشرفتتحصیلی میزانعلاقةدانشآموزانبهیادگیریدرسزبانانگلیسی، آموزش و ارزشیابی، 3(10): 41-68. شاه علیزاده، محمد(1392). یادگیری الکترونیکی و سیار، فناوریها و روشهایی نوین برای آموزش، هشتمینسمینارآموزششیمیایران، دانشکدهشیمیدانشگاهسمنان. شعبانی، حسن( 1385 ).مهارتهایآموزشیروشهاوفنونتدریس چاپ تربیت سوم، تهران: سمت. علیخانی، فرشته.، علیخانی، پرستو و اسلام پناه، مریم (1394). آموزشبهشیوهیادگیریسیاروتأثیرآنبریادگیری،یادداریوانگیزۀپیشرفت، فصلنامۀ فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی،5(4): 56 -71. فرهادی، ربابه (1382). نقش فنآوری اطلاعات در آموزش، مجله مطالعات ملّی کتابداری و سازماندهی اطلاعات،56: 71-89. کیارسی،زهرا.، کیارسی،آزاده و کیارسی،سمیه(1394). بررسی تأثیر تدریس مبتنی بر تکنیک انیمیشن تصاویر گرافیکی پویا و ایستا بر یادگیری درس علوم، اولین کنفرانس ملّی روانشناسی و علوم تربیتی. گلکاری،سمیه.، آیتی، محسن و راستگو مقدم، میترا(1392).تأثیربرنامۀدرسیمبتنیبروبلاگبرخلّاقیّت دانشآموزانمتوسطه، نشریۀ علمی پژوهشی فناوری آموزش، 7) 4:(151 -164 . محمد، شاهی(1393). مقایسۀ دو روش مختلف تدریس:آموزش حضوری و آموزش الکترونیکمبتنی بر وبلاگ به شیوه بحث گروهی، فصلنامه مرکز مطالعات و توسعۀ آموزش علوم پزشکی، 5(3):12-15. نیساری، سلیم (1381). کلیاتروش تدریس(چاپدوم)تهران: وزارت اطلاعات. Ahmadi, Gh. and Azizi Alaviyeh, A. (2018). Satisfaction of the 10th grade students from Traditional-Combined Participatory Training Based on Three Selected Methods, Journal of Information and Communication Technology in Education, 8( 2): 131-150 (Text in Persian). Alikhani, F., Alikhani, P. and Islampanah, M. (2016). Learning and mobile learning styles and their impact on learning, retention incentives progress, Journal of Information Technology and Communication in Education, 4: 56-71 Alan D. (2014). Using M-learning as a Means to Promote Self-direction and Engagement in Apprenticeship Theoretical Lessons, Irish Journal of Academic Practice, 3(1): 25-32. Angela, M. Farle, H. and Lane, M. (2014). MOBILE LEARNING ANYTIME, ANYWHERE: WHAT ARE OUR STUDENTS DOING? Australasian Journal of Information Systems, 18(3 ):12-18. Behbahani, S. Yavari, F. and Karimi-Maridani, M. (2010)Application of telemedicine, The doctor's touch from Long-distance/Telemedicine from yesterday to today. Tehran: Journal of Biomedical Engineering and Laboratory Equipment, 9(104): 25-34 (Text in Persian). Chipps J1., Pimmer. C., Brysiewicz. P., Walters. F., Linxen. S., Ndebele. T and Gröhbiel U. (2015). Using mobile phones and social media to facilitate education and support for rural-based midwives in South Africa, Curationis, 14;38(2):1500. doi: 10.4102/curationis.v38i2.1500. Chun-Chia,W. (2009). The Development of Collaborative Learning Environment with Learning Blogs, 4(2): 147-152. Fakhraie, H. (2008). Mobile learning. Available at www.e_learning.ir. Farhadi, R. (2004). The role of information technology in education, national studies on librarianship and information organization magazine, 56 (Text in Persian). Gholkari S. and Ayati, M. Moghaddam, M. (2014). The impact of web-based curriculum on creativity, high school students, Journal of Educational Technology, 7(4): 45-56 (Text in Persian). Hosseininasab, D. and Mohammadnejad, R. Joseph. (2011). evaluate the impact of bloggers on the academic achievement of students' interest in learning English, 10 (Text in Persian). Jalilifar, A. Khazayi, S. Ahmadi, M. and Bakhtiari, A. (2013) The effect of a combination of new technologies, mobile communications and multimedia to be translated Persian students. New Thoughts on Education, 8(25) (Text in Persian). Keyarasi, Z., Keyarasi, S. and Keyarasi, A. (2015). Effect of teaching based on animation techniques, dynamic and static graphics on learning the science lesson, Teaching and learning Technology of the Second Year, 6(5) (text in Persian). Molki, S. A. (2009). Information Technology in Education. Jahad University Press Nissari, S. (1999). General Teaching Method (Second Edition). Tehran: Ministry of Information Publications (Text in Persian). Parishani, N., Mirshah Jafari, E. and Abedi, A. (2012) The impact of technology-enabled education in biology lessons on students' academic motivation. Learning studies (scientific), 5(2): (Text in Persian). Shahy, M. (2014). E-learning and mobile technologies and new ways to teach. The eighth seminar of teaching Chemistry, Department of Chemistry, University of Semnan (Text in Persian). Shabani, H. (2009). Teaching skills and teaching methods to train (3rd Ed). Tehran: Samt Publication (Text in Persian). Timoe, R. (2005). Online Communication in School. Journal of Educational Technology, 6(3): 137-155. Wang, T. (2010). Educational Benefits of Multimedia Skills Training TechTrends: Linking Research and Practice to Improve Learning. Journal Articles,54(1): 47-57.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,786 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 667 |