تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,654 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,496,904 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,887,432 |
منطق تبیین آیات قرآن در تعامل با گزارههای علوم تجربی | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 18، دی 1391، صفحه 105-136 اصل مقاله (300.06 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2012.3331 | ||
نویسندگان | ||
عباس مصلایی پور* 1؛ ابوالفضل حاجی حیدری2؛ سید مهدی بیابانکی3 | ||
1دانشیار دانشگاه امام صادق ( ع ) | ||
2کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع) ahaji118@gmail.com | ||
3دانشجوی دکتری فلسفۀ علم دانشگاه صنعتی شریف | ||
چکیده | ||
تأکید و ترغیب آیات قرآن کریم بر علم و معرفت درکنار اختصاص بیشاز ده درصد این آیات به مباحث علمی در حوزههای مختلف، پرسش از رابطۀ میان این آیات و علوم گوناگون را به دغدغهای اصیل و ریشهدار تبدیل کرده است. رشد روزافزون علوم و فناوری جدید، و اندیشههای فلسفی و اجتماعی برآمده از آن، این دغدغۀ اصیل را به وظیفهای سنگین نیز مبدل کرده است. تلاش در این حوزه که از آن باعنوان «تفسیر علمی قرآن یاد میشود، تاکنون سبب پیدایش رویکردهایی بسیار شده که مهمترین آنها عبارتاند از: استخراج علوم از قرآن، تطبیق علوم بر قرآن و بهکارگیری علوم در فهم قرآن. هریک از این رویکردها نقاط ضعفی دارند که مهمترینشان ناتوانی آنها در تبیین رابطۀ میان نظریههای متغیر علوم و آیات تغییرناپذیر وحیانی است؛ تا آنجا که آنها را درحد توصیههایی اولیه، تنزل داده است. رویکردی که در این مقاله، مورد توجه بوده، بر دستهبندی گزارههای علوم تجربی در سه سطح متفاوت، استوار است. براساس این رویکرد، مفسر در هر سطح، با گزارهها و نظریههایی متفاوت، روبرو میشود که تفسیر علمی متناسب با خود را میطلبند. در سطح نخست، آیات قرآن، تعیّنبخش گزارههای علمی هستند، در سطح دوم، تنها دامنۀ نظریههای علمی موردقبول را تعیین میکنند و در سطح سوم، اصول راهنما و نیز اصول کلی فهم ما از طبیعت را بیان میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ تفسیر علمی؛ نظریۀ علمی؛ روششناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Logic for Explaining the Interaction of Qur'anic Verses with Experimental Scientific Statements | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas amusallaipor1؛ Abolfazl Hajiheidari2؛ Sayyed Mahdi Biabanaki3 | ||
1Associate Professor, Imam Sadegh University | ||
2M. A. Imam Sadegh University | ||
3Ph. D. Professor, Sanaat Sharif University | ||
چکیده [English] | ||
The holy Qur'an's emphasis on knowledge, besides its allocating more than ten percent of Qur'anic verses to scientific issues in different fields, has turned the question of the relationship between these verses and different sciences to a genuine and meaningful concern. In addition, increasing growth of science and modern technology along with the social and philosophical thoughts arising from them, has turned this concern to a heavy duty. Efforts made in this field, are named as "scientific interpretation of the Qur'an". These efforts so far have experienced different approaches, the most important of which are: extracting sciences from Qur'an, Applying Sciences to Qur'an and employing it in order to reach a better understanding of Qur'an. The main deficiency of all these approaches is its failure in explaining the relationship between the changing theories of sciences and unchangeable revelation of Qur'an which has ended to degrading its teachings to mere preliminary recommendations. The approach presented in this paper is based on classifying experimental scientific statements in three different levels. Regarding such a classification, the interpreter in each level is facing a special kind of statements and theories which require its suitable scientific interpretation. At the first level, Qur'anic verses are the determiners for scientific statements, at the second level, they define the range of acceptable scientific theories and at the third level, they introduce guidelines and general principles for understanding nature. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quran, scientific interpretation, scientific theory, Methodology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 842 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 323 |