تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 933 |
تعداد مقالات | 7,667 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,519,392 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,898,948 |
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در تغییر سطح خوددلسوزی و تنظیم هیجانی در زوجین مبتلا به افسردگی | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 54، اردیبهشت 1398، صفحه 113-130 اصل مقاله (3.78 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2018.15706.1425 | ||
نویسندگان | ||
عزت اله قدم پور1؛ فرزانه رشیدی2؛ مهدی یوسف وند* 3؛ بهار عنایتی4؛ سبحان ملکی5 | ||
1دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
2کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
4کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، اردبیل، ایران | ||
5دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خوددلسوزی و تنظیم هیجانی در زوجین مبتلا به افسردگی شهر آبدانان انجام گرفت. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زوجین افسرده شهر آبدانان در سال تحصیلی 1396-1395 بود. به منظور اجرای پژوهش غربالگری انجام گرفت که ابتدا 700 زوج شرکتکننده پرسشنامه افسردگی را تکمیل نمودند و از میان آنها 30 زوج مبتلا به افسردگی انتخاب گردید. سپس 30 زوج منتخب به صورت تصادفی به دو گروه 15 تایی آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 4 ساعته(هفتهای یک جلسه) به مدت 2 ماه به صورت گروهی تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. اطلاعات از طریق پرسشنامه خوددلسوزی نف و تنظیم هیجانی گروس جمع آوری و با استفاده از روش کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش میزان خوددلسوزی و تنظیم هیجانی تاثیر معنیداری داشته است. مشاهدات حاضر مؤید اثربخشی آموزش درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش در تغییر سطح خوددلسوزی و میزان تنظیم هیجانی زوجین مبتلا به افسردگی است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: تنظیم هیجان؛ خوددلسوزی؛ افسردگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Efficacy was based on acceptance and commitment to change self - compassion and emotion regulation in couples with depression | ||
نویسندگان [English] | ||
Ezatollah Ghadampour1؛ Farzaneh Rashidi2؛ Mahdi Yousefvand3؛ Bahar Enayati4؛ Sobhan Maleki5 | ||
1Associate Professor of Educational Psychology, Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran | ||
2Master of Family Counseling, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
3PhD Student of Educational Psychology, Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran | ||
4M.Sc. in Educational Research, Shahid Madani University of Azerbaijan, Ardabil, Iran. | ||
5MSc Student in Educational Management, Department of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to investigate the effectiveness of acceptance and commitment based on the self - compassion and emotion regulation Among depressed couples in a Abdanan. The research method was semi experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of this study included all depressed couples in Abdanan city in the academic year 2016 - 17. The study of the screening was used for the first 700 couples Depression Inventory (BDI) from among 30 couples with depression (one standard deviation above the mean group) were selected. Then selected 30 couples randomly assigned to two groups of 15 experimental and control groups. The experimental group received 8 sessions of 4 hours (weekly sessions) for 2 months for the training group therapy were based on acceptance and commitment. Data were collected through a questionnaire and analyzed using covariance method. The findings of this study showed that acceptance and commitment education had a significant effect on increasing the self - compassion and emotion regulation. The observations also confirmed the effectiveness of treatment based on the level of commitment and acceptance of self - compassion and emotion regulation in couples suffering from depression. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
self - compassion, emotion regulation, Depression | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اصل سلیمانی، زهرا.، برجعلی، ابراهیم و کیانی دهکردی، منصوره (1396). اثربخشی رواندرمانی بینفردی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و پردازش پسرویدادی دانشجویان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی، مطالعات روانشناختی، 13(2): 64-71. ایزدی، مهدی (1386). فرزانگی در ازدواج وروابط زناشویی. اصفهان: نشاط. ترخان، مرتضی (1396). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان و معناداری زندگی زنان افسرده، فصلنامه مطالعات روانشناختی، 13(3):164-147. رحمانی، فرزاد و هاشمیان، کیانوش (1395). اثربخشی برنامه تنظیم شناختی هیجان بر علائم اضطراب و افسردگی نوجوانان، مطالعات روانشناختی، 12( 3):63-48. سادوک، بنجامین.، سادوک، وودورث و روئیز، پالیز (2015). خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری/ روانپزشکی کاپلان و سادوک. (ترجمه ی حمزه گنجی). تهران: ساوالان. ستارپور، فیروزه.، احمدی، عابدیم و بافنده، حسین (1393). اثر بخشی آموزش تنظیم هیجان برکاهش نشانههای افسردگی دانشجویان،روانشناسی و روان پزشکی شناخت، 1(1): 38-31. محمدی، لیلا.، صالحزاده ابرقویی، محمد و نصیریان، مهدی (1392). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان در مردان تحت درمان با متادون، علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، 23(9): 861-853. محمود علیلو، مسعود.،قاسم پور، عظیم.، عظیمی، زهرا.، اکبری، الهام و فهیمی، صدرا (1391). نقش راهبردهای تنظیم هیجانی در پیش بینی صفات شخصیت مرزی، اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 24(10): 18-9. نایبحسینزاده، سعید.، فتحالهزاده، نادر.، سعادتی، نسیم و رستمی، مازیار (1395). اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد در افزایش کیّفیت زندگی و خود- شفقتی مادران کودکان ناتوان آموزشپذیر، مطالعات روانشناختی، 12(3): 113-104. هالفورد، کالون (1384). زوجدرمانی کوتاه مدت. (ترجمه مصطفی تبریزی، مژده کاردانی و فروغ جعفری).تهران: فراروان. Aldao, A. (2013). The future of emotion regulation research capturing context. Perspectives on Psychological Science, 8(2): 155–172. Alonso-Fernandez, M,. Lopez-Lopez, A,. Losada, A,. Gonzalez, J.L, and Wetherell, J.L. (2015). Acceptance and commitment therapy and selective optimization with compensation for institutionalized older people with chronic pain: a pilot study. Behavioral Psychology / Psicología Conductual, 11(4): 452–468. Aslesoleimani, Z., Borjali, A. and Kianidehkordi, M. (2017). The Effect of Interpersonal Psychotherapy on Emotional Custodial Management Strategies and post-traumatic processing of female students with social anxiety, psychological studies, 13 (2): 64-71. Barnard, L. K, and Curry, J. F. (2010). Self-compassion: Conceptualizations, correlates, & interventions. Review of General Psychology, 15(9): 289–303. Clarc, D. and Beck, A. T.(2014). Cognitive therapy of Anxiety Disorders science and practice.. New York Guilfordpress. Eizadi, M. (2007). Wisdom in marriage and marriage. Esfahan: Neshat. Forman, E.M., Goetter, E.M., Herbert, J.D. and Park, J.A.(2012). Long- Term follow-up of a Randomize dcontrolled Trial comparing Acceptance and commitment Therapy and Standard Cognitue Behavior Therapyfor Anxiety and Depression. Journal of Behavior Therapy, 43(7): 801-811. Galla, B. M. (2016). Within-person changes in mindfulness and self-compassion predict enhanced emotional well-being in healthy, but stressed adolescents. Journal of Adolescence, 49(4): 204-217. Graham, C. (2016). Examining the role of selef-compassion in acceptance and commitment therapy with a substance abusing population. The school of psychology spalding university. 10(7): 560–571. Gross, J. J. (2015). Handbook of Emotion Regulation: Guilford Publications. Hayes, S. C., Pistorello, J. and Levin, M.E. (2012). Acceptance and commitment therapy as a unified model ofbehavior change. The Counseling Psychologist, 40(7): 976-1002. Holford, k. (2005). Couples-Short-term treatment. (Translated by Mostafa Tabrizi, Mojdeh Kardani and Forough Jafari). Tehran: Faravaran. Joormann, J. and Gotlib, I. (2010). Emotion regulation in depression: Relation to cognitive inhibition. Journal Cognition and Emotion, 24(2): 281-298. Kimbrel, N. A., Meyer, E. C., DeBeer, B. B., Gulliver, S. B.and Morissette, S.B. (2014). A 12- Month prospective study of the effects of PTSD depression comorbidity on . suicidal behavior in Iraq/Afghanistan-era veterans.Psychiatry Research, 243(15): 97-99. Koole, S. L. and Veenstra, L. (2015). Does emotion regulation occur only inside people’s heads? Toward a situated cognition analysis of emotion-regulatory dynamics. Psychological Inquiry, 26(1): 61–68. Leary, M. R, Tate, E. B, Adams, C.E, Batts Allen, A. and Hancock, J. (2007). Self-compassion and reactions to unpleasant self-relevant events: The implications of treating on self kindly. Journal of Personality and Social Psychology, 92(14): 887–04. Mahati, K., Bhagya, V., Christofer, T., Sneha, A. and Rao, B.S. (2015). Enriched environment ameliorates depression-induced cognitive deficits and restores abnormal hippocampal synaptic plasticity. Neurobiology of Learning and Memory, 134(70):379-391. Mahmoudaliloo, M., Ghasempour, A., Azimi, Z, Akbari, A. and Fahimi, S. (2012). The role of emotional regulation strategies in predicting borderline personality traits, thinking and behavior in clinical psychology, 24 (10): 18-9. McCracken, L.M. and Vowles, K. E. (2014). Acceptance and commitment therapy and mindfulness for chronic pain: model, process, and progress. The American psychologist, 69(2): 178-187. Mohammadi, L., Salehzadehabarghouie, M. and Nasirian, M. (2013). Effectiveness of acceptance and commitment therapy on cognitive-emotional regulation in methadone-treated men, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, 23 (9): 861-853. Nam, B., Kim, J. Y., DeVylder, J. E. and Song, A. (2016). Family functioning, resilience, and depression among North Korean refugees. Psychiatry Research, 245(8): 451-457 Nayeb-Hussain-eZadeh, S., Fatollazadeh, N., Sa'adati, N. and Rostami, M. (2016). Effectiveness of admission and commitment education in improving the quality of life and self-affection of mothers of disabled children, psychological studies, 12 (3): 113-104. Neff K D. (2012). The science of self-compassion. In C. Germer & R. Siegel (Eds.), Compassion and Wisdom in Psychotherapy. New York: Guilford Press. Neff, K.D. and Germer, C.K. (2013). Apilot study and randomized controlled tridl of the mindful self-compassion program. Journal of clinical psycholog, 69(1): 28-44. Neff, K.D. (2003). Self-compassion: An alternative onceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 17(2): 85–102. Purewal, R. and Fisher, P. L. (2018). The contribution of illness perceptions and metacognitive beliefs to anxiety and depression in adults with diabetes. Diabetes Research and Clinical Practice, 136(14): 16-22. Rahmani, F. and Hashemian, K. (2016). The Effectiveness of Cognitive Emotion Regulation Program on Adolescent Anxiety and Depression Symptoms, Psychological Studies, 12 (3): 63-48. Roditi, D. and Robinson, M.E. (2011). The role of psychological interventions in the management of patients with chronic pain. Psychol Res Behav Manag, 25 (4): 41-9. Ruiz, F.J. (2012). Acceptance and commitment therapy versus traditional cognitive behavioral therapy: a systematic review and metaanalysis of current empirical evidence. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 12(3): 333-57. Saduk, B., Saduk, W. and Roeiz, P. (2015). Psychology Summary of Kaplan and Saduk Behavioral Sciences / Psychiatry. (Translated by Hamza Ganji). Tehran: Savalan. Sattarpour, F., Ahmadi, A. and Bafandeh, H. (2014). The Effectiveness of Excitement Therapy Training on Reducing Signs of Depression in Students, Psychology and Psychiatry., 1 (1): 38-31. Shimotsu, S. and Naoshi Horikawa. (2014). Self-stigma in depressive patients: Association of cognitive schemata, depression, and self-esteem. Asian Journal of Psychiatry, 24(13):125-129 Terry, M. and Leary, M. (2011). Self-compassion, self-regulation, and health. Self and identity, 10(3): 352-362. Thomas, N,. Shawyer, F,. Castle, D.J,. Copolov, D,.Hayes, S.C. and Farhall, J. (2014). A randomised controlled trial of acceptance and commitment therapy (ACT) for psychosis: study protocol. BMC Psychiatry, 14(12): 198-208. Tirch, D. D. (2010) Mindfulness as a Context for the Cultivation of Compassion, International Journal of Cognitive Therapy, 3(2): 113- 123. Tjak, J.G,. Davis, M.L,. Morina, N,. Powers, M.B, Smits, J.A. & Emmelkamp, P.M. (2015). A meta-analysis of the efficacy of acceptance and commitment therapy for clinically relevant mental and physical health problems. Psychother Psychosom, 84(1): 30-6. Troy, A.S. (2012). Cognitive reappraisal ability as a protective factor: Resilience to stress across time and context: University of Denver. Turliuc, M. N. and Bujor, L. (2013). Emotion regulation between determinants and consequences. Social and Behavioral Sciences, 76(8): 848-852. U. S Department of Health and Human Seruices. (2015).Physical activity Fundamental to Preenting Disease [document on the Internt]. une 20]. Available from:http://aspe.Hhs.gov/ Health/ reports/ physicalactivity/ index.shtml. Wesseloo, R., Kamperman, A. M., Bergink, V. and Pop, V. (2018).Thyroid peroxidase antibodies during early gestation and the subsequent risk of first-onset postpartum depression: A prospective cohort study. Journal of Affective Disorders, 225(1): 399-403. Yadavaia, J.E,. Hayes, S.C. and Vilardaga, R. (2014). Using acceptance and commitment therapy to increase self-compassion: A randomized controlled trial. Journal of Contextual Behavioral Science, 3(12): 284-257.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,396 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 663 |