تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,915 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,386 |
سیر تحّول مجسـمهسازی بودایی در چین با تأکید بر خصلت انداموارگی پیکرهها | ||
جلوه هنر | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 5-20 اصل مقاله (769.59 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2013.32 | ||
نویسندگان | ||
امیر حسین چیت سازیان* ؛ علیرضا بهارلو | ||
چکیده | ||
میان حوزههای هنری مربوط با آئین بودایی در چین، شاخهای که بهشدت از این کیش و ویژگیهای خاص آن تأثیر پذیرفت، مجسمهسازی بود؛ گرایشی که با پشت سر گذاشتن چند قرن از زمان ورود بودیسم به این سرزمین مسیر تکامل خود را طی کرد و به هنری مستقل و تمامعیار تبدیل شد. پیکرتراشی بودایی چین در آغاز متأثر از فرهنگ هندوستان بود که این روند بهزودی جای خود را به روح حاکم بر هنر چینی سپرد و به حالتی غیر انداموار و طبیعتاً غیرجسمانی تبدیل شد؛ روندی در جهت بومیسازی که با روی کار آمدن سلسله خاندانهای ششگانه شدت گرفت و به مرور، از نوعی خصلت خطی موزون و آرام بهرهمند شد که حاکی از روح هنری چین بود. این حوزه در عصر تانگ با تأثیرپذیری از سبک گوپتای هند، ظاهری ناتورالیستی با پیکرهای بدننما و منعطف بهخود گرفت؛ درحالیکه در دوره سونگ، مادینگی، نشستن غیررسمی و استفاده از چوب را سه مبنای عمده برای خود قرار داد. در دوران سلطنتهای یوآن، مینگ و چینگ پیکرهسازی بودایی به حاشیه رفت و با آغاز قرن بیستم و گرایش به رئالیسم سوسیالیست، موضوعهای اجتماعی و سیاسی در مجسمهسازی چین وارد شد و بهرهگیری از دستاوردهای هنری غرب نیز به امری ناگزیر بدل شد. هدف این پژوهش، بررسی تاریخی و تکامل این پیکرهها از دیدگاه فیگوراتیو (آناتومی، فرم، رنگ، بافت و...) و تطبیق کیفی آثار هر دوره (با ویژگیهای خاص خود) با دیگر دوران است؛ از اینرو، این روند تاریخی از اواسط امپراتوری هان، یعنی قرن اول میلادی - مصادف با ورود بودیسم به چین - آغاز شده و تا دوران اخیر تداوم یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
چین؛ پیکرتراشی؛ آئین بودا؛ پیکره؛ ریخت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
سیر تحّول مجسـمهسازی بودایی در چین با تأکید بر خصلت انداموارگی پیکرهها | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,930 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,105 |