تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,493,036 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,715 |
معناشناسی نسخ تدریجی، مشروط و تمهیدی از منظر آیت الله معرفت رحمه الله تعالی | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 37، فروردین 1397، صفحه 107-139 اصل مقاله (769.33 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2018.17979.1837 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه احمدی نژاد1؛ سید عبدالرسول حسینی زاده* 2؛ محمود ابوترابی3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته تفسیر تطبیقی قرآن، دانشکده تفسیر و معارف قرآن، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، قم، ایران | ||
2استادیار گروه تفسیر و علوم قرآن، گروه تفسیر قران، دانشکده تفسیر و معارف قرآن، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، قم، ایران | ||
3استادیار گروه تفسیر قرآن، گروه تفسیر قران، دانشکده تفسیر و معارف قرآن، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
علامه معرفت از قرآنپژوهان برجسته معاصر، با وضع اصطلاحاتی همچون «نسخ مشروط»، «نسخ تمهیدی» و «نسخ تدریجی»، به دنبال برطرف کردن شبهات پیرامون نسخ در قرآن و بستن راه طعنه به قرآن عزیز بوده است. اما از آنجا که این نظریه در اواخر عمر شریفشان مطرح شد و فرصت کافی برای پرداختن و تحلیل بیشتر آن وجود نداشت، ابهاماتی در آن به وجود آمد که موجب خلط و عدم تفکیک این سه اصطلاح گردید. در این نوشتار با بررسی بیانات ایشان در رابطه با این سه نسخ و کاوش در برخی مصادیق آنها، حاصل آمد که «نسخ مشروط»، تغییر تدریجی حکم با تغییر شرایط است که با برگشت شرایط سابق، حکم هم قابل اعاده است؛ مانند آیات صفح و قتال، یا آیات عدد رزمندگان که تغییر حکم با تغییر شرایط صورت گرفته و حکم سابق با برگشت شرایط سابق قابل اعاده است. «نسخ تمهیدی»، تغییر تدریجی حکمی است که مقدمه و تمهیدی برای رفع کامل آن بوده است، مانند زدن زنان هنگام نشوز، یا مراحل نسخ بردهداری، که حکم آنها مقدمهای برای نسخ تدریجی آنها بوده است. بنابر این، «تدریجیت» نقطه اشتراک نسخ مشروط و تمهیدی است و «نسخ تدریجی» بر هر دو آنها صادق است؛ ولی لحاظهای مختلفِ تغییر شرایط و تمهیدی بودن، مرز آنها را جدا میکند. عدم تمرکز مباحث علامه معرفت از یک طرف و برداشت غیر دقیق و غیر همه جانبه برخی محققان از سوی دیگر، موجب شده مقصد این مقاله نو تلقی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
نسخ تدریجی؛ نسخ مشروط؛ نسخ تمهیدی؛ علامه معرفت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Semantics of Gradual, Conditional, and Introductory Abrogation from Point of View of Ayatollah Ma'refat | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh Ahmadi nejad1؛ Sayyed Abdorasol Hosseinizadeh2؛ Mahmood Abootorabi3 | ||
1Ph.D. student of comparative interpretation of Quran, faculty of interpretation of the Qur'an, University of Sciences and education of the Holy Quran, Qom, Iran | ||
2Assistant Professor of the interpretation and science of the Holy Quran, Quran interpretation group, faculty of interpretation of the Qur'an, University of Sciences and education of the Holy Quran, Qom, Iran | ||
3Assistant Professor of the interpretation of the Holy Quran, Quran interpretation group, faculty of interpretation of the Qur'an, University of Sciences and education of the Holy Quran, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Allameh Ma'refat used terms such as "conditional abrogation", "introductory abrogation" and "gradual abrogation", seeking to resolve the doubts surrounding the abrogation in the holy Qur'an and to prevent the path of sarcasm to it. Since this theory was presented at the end of his lifetime and he couldn’t address and analyse it, some ambiguities have been proposed on the theory, causing confusion and non-separation of above mentioned three terms. The present paper argued that “the conditional abrogation” is the gradual change of a sentence by changing conditions, which with the return of the former condition the verdict can be restored too, e.g. in the verses “forgiveness” (ṣafḥ) and “fighting” (qitāl) or in the verse “the number of fighters”; and “the introductory abrogation” is the gradual change of the decree which has been an introduction to complete removal of that, e.g. hitting the shrew women and the steps of abrogating slavery, in that the verdict was as an introduction to their gradual abrogation. Therefore, graduality is the joint point of conditional and introductory abrogation, and “gradual abrogation” is true to both of them, but the different considerations of changing circumstances and dispositions, separate their boundaries. The lack of concentration on the discussion by Allameh on the one hand, and, on the other, the false or incomplete perception of some scholars on his views, has led the purpose of this article to be new. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
gradual abrogation, conditional abrogation, introductory abrogation, Allameh Ma'refat | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
مقالات:
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,622 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 888 |