تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 933 |
تعداد مقالات | 7,666 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,518,097 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,898,184 |
مفهوم تربیت از دیدگاه شاعران، ادیبان و اندیشمندان زبان فارسی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 3، شماره 3، مهر 1386، صفحه 137-155 اصل مقاله (288.01 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2007.316 | ||
نویسنده | ||
طیبه توسلی* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله به تحلیل مفهوم تربیت در اندیشه و زبان فارسی اختصاص دارد. تحلیل مفاهیم از رویکردهای اساسی در فلسفه تحلیلی تعلیم و تربیت است که از نیمه دوم قرن بیستم مورد توجه فلاسفه تحلیلی تعلیم و تربیت بوده است. از آنجا که تاکنون در باب تحلیل مفاهیم تربیتی در زبان فارسی اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است، این نوشتار می تواند گامی کوچک در این زمینه باشد. ریشه شناسی واژه تربیت، تحلیل مفهوم تربیت و واژه های معادل با آن در معتبرترین کتب فارسی و تحلیل مفهوم تربیت در نظر اندیشمندان معاصر، اهم مطالب این مقاله است. | ||
کلیدواژهها | ||
مفهوم؛ تحلیل؛ زبان فارسی؛ تربیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
مفهوم تربیت از دیدگاه شاعران، ادیبان و اندیشمندان زبان فارسی | ||
نویسندگان [English] | ||
Tayebeh Tavassoli | ||
Department of Education, Qom University, Qom, | ||
چکیده [English] | ||
این مقاله به تحلیل مفهوم تربیت در اندیشه و زبان فارسی اختصاص دارد. تحلیل مفاهیم از رویکردهای اساسی در فلسفه تحلیلی تعلیم و تربیت است که از نیمه دوم قرن بیستم مورد توجه فلاسفه تحلیلی تعلیم و تربیت بوده است. از آنجا که تاکنون در باب تحلیل مفاهیم تربیتی در زبان فارسی اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است، این نوشتار می تواند گامی کوچک در این زمینه باشد. ریشه شناسی واژه تربیت، تحلیل مفهوم تربیت و واژه های معادل با آن در معتبرترین کتب فارسی و تحلیل مفهوم تربیت در نظر اندیشمندان معاصر، اهم مطالب این مقاله است. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,584 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,098 |