تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 939 |
تعداد مقالات | 7,735 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,732,230 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,067,247 |
نظرگاه ها، رویکردها، و الگوهای طراحی برنامه درسی تربیت بدنی دوره ابتدایی | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 3، مهر 1386، صفحه 119-135 اصل مقاله (173.9 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2007.315 | ||
نویسندگان | ||
محمد جوادی پور* ؛ مجید علی عسگری؛ علیرضا کیامنش؛ محمد خبیری | ||
چکیده | ||
تربیت بدنی به عنوان یکی از شاخه های علوم تربیتی، نقش موثری در تحقق اهداف تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان ایفا می نماید. تربیت بدنی دارای آثار و فواید جسمانی، شناختی و اجتماعی فراوانی است که نقش و جایگاه آن را در نظام آموزشی توجیه می نماید. این مقاله با هدف بررسی رویکردها و الگوهای طراحی برنامه درسی تربیت بدنی صورت گرفته است. پس از بررسی اسناد و مدارک و مبانی نظری، خصوصیات و ویژگی های مذکور با استفاده از نظرات متخصصان تربیت بدنی و برنامه ریزی درسی اعتبار یابی شده است. برای تعیین رویکردها و الگوهای برنامه درسی، مجموعه ای از آنها تهیه و در اختیار متخصصان قرار گرفت. سپس بر اساس اهداف آموزشی و ویژگی های دانش آموزان دوره ابتدایی، نظرات آنها پیرامون رویکردها و الگوها با استفاده از مصاحبه، بررسی و در نهایت جمع بندی گردید. رویکردهای شیوه زندگی فعال، حرکات بدنی و فردی - اجتماعی به عنوان رویکردهای اصلی دوره ابتدایی شناخته شدند و الگوهای تربیت بدنی توسعه ای، انسان گرایی، آمادگی جسمانی، آموزش حرکات بدنی، مطالعات حرکت شناسی، تعلیم و تربیت از طریق بازی، خودشناسی، آموزش بر مبنای مراحل رشد و آموزش مبتنی بر مفاهیم، الگوهایی هستند که در این زمینه معرفی شده اند. اما در دوره ابتدایی الگوهای آموزش حرکات بدنی، تعلیم و تربیت از طریق بازی، مبتنی بر فعالیت و آموزش بر مبنای رشد از بین الگوهای مذکور به عنوان الگوهای غالب شناخته شدند. رویکرد تلفیقی و استفاده از همه الگوها به تناسب پایه های تحصیلی مورد تاکید متخصصان قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکردهای برنامه درسی؛ الگوهای طراحی برنامه درسی؛ تربیت بدنی؛ دوره ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,022 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,520 |