تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,493,331 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,912 |
مقایسه خودشناسی انسجامی و ناگویی خلقی در بین دانش آموزان پسر عادی و طلاق | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 49، اسفند 1396، صفحه 77-92 اصل مقاله (293.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2018.14433.1361 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل صدری دمیرچی* 1؛ بهمن منصوری2؛ سیامک خدائی خیاوی3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و وران شناسی، انشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3دکتری رشته مشاوره، مدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی اردبیل، مدیر مرکز راهنمائی و مشاوره خانواده | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر مقایسه خودشناسی انسجامی و ناگویی خلقی در بین دانش آموزان پسر دبیرستانی طلاق و عادی مشگین شهر در سال 95-1394 بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان طلاق و عادی بود که از بین آنها نمونهای به تعداد 120 نفر از فرزندان طلاق و عادی به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار سنجش این پژوهش، مقیاس ناگویی خلقی تورنتو و خودشناسی انسجامی(ISK) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) نشان داد که دو گروه از دانش آموزان طلاق و عادی در ناگویی خلقی و خودشناسی انسجامی تفاوت معناداری دارند. همچنین. نتایج نشان داد که بین خودشناسیانسجامی و ناگویی خلقی در بین کلیه دانش آموزا ن تفاوت معنی داری وجود دارد. بنابراین میتوان برای کمک به دانش آموزان طلاق به منظور ارتقای توانمدنی ها برنامههای حمایتی در زمینه خودشناسی و ابراز عقاید ارائه داد. | ||
کلیدواژهها | ||
ناگویی خلقی؛ خودشناسی انسجامی؛ دانش آموز؛ طلاق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of e Coherence Self-knowledg and Alexithymia in Normal and Divorce Male Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Esmaeil Sadri Damirchi1؛ Bahman Mansoori2؛ Siyamak Khodayi Khiyavi3 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. | ||
2MA in Counseling, University of Allame Tabatabai, Tehran, Iran. | ||
3Director and Counseling of Omid Family Guidence and Consulting Center, Ardebil One District Education & Training Center-Ph.D Conseling Students. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of present study was to investigating the comparison of coherence self-knowledge and alexithymia in normal and divorce male students at Meshginshahr city in the2015-2016 academic year. The method of this study is causal-comparative. The population of this study included all divorced and normal male students students that from this population 120 students were selected as sample by using random cluster sampling method. Data was collected by using of Self-knowledge Coherence and alexithymia Scales. Data analyzed using multivariate analysis of variance. Results showed that there are a differences significant between the two groups in coherence self-knowledge and alexithymia (p<0/01). Also, results showed that there are a differences significant between all students in coherence self-knowledge and alexithymia. So, It can be used to help divorce students provide support programs for coherence self-knowledge and expression. Keywords: Alexithymia, Coherence self-knowledge, Divorce, Male students. Keywords: Alexithymia, Coherence self-knowledge, Divorce, Male students. Keywords: Alexithymia, Coherence self-knowledge, Divorce, Male students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
alexithymia, Integrative Self-knowledge, student, divorce | ||
مراجع | ||
آقاتابای، شمسالدین (1394). بررسی نقش تعدیل کننده فرایندهای خودشناختی در ارتباط آستانهگذاری با خودشیفتگی، جامعه ستیزی و سلامت روان، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. بشارت، محمد علی.، گرانمایهپور، شیوا.، پورنقدعلی، علی.، افقی، زهرا و حبیب نژاد، محمد (1393). رابطۀ ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی: نقش تعدیلکنندۀ سبکهای دلبستگی، فصلنامه روان شناسی معاصر، 9 (1): 16-3. بگیان کوله مرز، محمد جواد.، درتاج، فریبرز و امینی، محمد مهدی (1391). مقایسۀ ناگویی خلقی و کنترل عواطف در مادران دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری، مجله ناتواناییهای یادگیری، 2 (2):24-6. پذیرش، فاطمه (1393). مقایسه باورهای غیرمنطقی، ناگویی خلقی و تجارب معنوی در زوجین متقاضی طلاق و عادی، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز. عابدینیا،نسرین.، بوالهری،جعفر و نقیزاده، محمد مهدی (1394). مقایسۀ عوامل زمینه ساز طلاق بر حسب جنسیّت، فصلنامه مطالعات روان شناختی، 11 (1):177-141. عقیقی، آرش.، نریمانی، محمد.، عباسی، مسلم و رضاییفر، اکبر. (1394). مقایسۀ ناگویی خلقی در زنان در معرض طلاق و زنان عادی، اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم تربیتی، شیراز، مؤسسه عالی علوم و فناوری حکیم عرفی شیراز. رستمی، مهدی.، قزلسفلو، مهدی.، محمدلو، هادی و قربانیان، الهام (1394). پیشبینی سلامت روان بر اساس شفقت خود، هویّت و خودشناسی دانشجویان، فصلنامه مشاوره و روان درمانی، 15 (4):44-30. سادات موسوی، اشرف و قربانی، نیما (1384). خودشناسی، خودانتقادی و سلامت روان، فصلنامه مطالعات روانشناختی،2 (3): 91-75. مفردنژاد، ناهید (1393). مقایسه ناگویی هیجانی، سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانی خانوادههای طلاق و عادی با کنترل وضیعت اقتصادی و اجتماعی، اندیشههای نوین تربیتی، 10 (2):139-120. میرهاشمی، مالک و نجفی، فاطمه (1393). اثربخشی درمان راه حل 9مدار بر تابآوری و احساس انسجام بیماران ام. اس، مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 24 (3): 181-175. یحییزاده، حسین و حامد، محبوبه (1394). مسائل فرزندان طلاق در ایران و مداخلات مربوطه: فرا تحلیل مداخلات موجود، فصلنامه مداخلات زن و خانواده، 3 (2): 120-91. یعقوبی، کژال و سهرابی، فرامرز (1389). بررسی و مقایسۀ میزان پرخاشگری کودکان طلاق وعادی، فصلنامه مطالعات روانشناختی، 7 (1): 109-97. Abediniya, N. Bolhari, J. & Nagizadeh, M(2015). Comparison of divorce factors based on gender. Journal of Psychological Studies, 11(1):141-177(Text in Persian). Aghatabay, Sh. (2014). Evaluation of the mediating and moderating effect of self-knowledge processes on the relationship of transliminality with narcissism, psychopathy and mental health, Master's thesis clinical psychology, unpublished, faculty of psychology and educational sciences, Tehran University (Text in persian). Agigi, A. Narimani, M. Abasi, M. & Rezayifar, A. (2015). Comparison of alexithymia in women exposed to divorce and normal women. The First International Conference on Psychology and Education, Shiraz, http://www. Civilica. com/Paper-ICPE01-ICPE01_348. html (Text in Persian). Begyan, M. dortag, F. & Amini, M. (2001). A comparative study of alexithymia and emotion control in mothers of students with and without learning disabilities. Journal of Learning Di sabilities, 2 (2):6-24 (Text in Persian). Behjati, Z. Saeedi, Z. Noorbala, F. Enjedani E. & Meybodi, A. (2011). Integrative self-knowledge and mental health, Procedia - Social and Behavioral Sciences,2011,30: 705–708. Beryy, L. Stoyles, R. & Donovan , M. (2010). Post separation parenting education in a family relationship centre: A pilot study exploring the impact on perceived parent-child relationship and acrimony, Journal of Family Studies16(2): 224-236. Besharat , M. Geranmayepour, S. Pournaghdali, A. Ofoghi, Z. Habibnezhad ,M. & Aghaei Sabet, S. (2014) Relationship between alexithymia and interpersonal problems: Moderating effect of attachment styles. Contemporary Psychology, 9(1): 3-16 (Text in Persian). Bokker, p. (2006). Factors that influence the relationship between divorced fathers and their children. Journal of Divorce & Remarriage, 45 (3/4): 157-172. Chen, J. & Chan, R. (2011). Alexithymia and emotional regulation: A cluster analytical approach. BMC Psychiatry , 11, Article ID 33. Dashnaw, D. (2017). Alexithymia and marital conflict. mental health and marriage. Couples therapy incorporation retrieved, https://couplestherapyinc. com/alexithymia-and-marital-conflict. Dubey, A. Pandey, R. & Mishra, K. (2010). Role of emotion regulation difficulties and positive/negative affectivity in explaining alexithymia-health relationship: An overview. Indian Journal of Social Science Research, 7 (1): 20-31. Johnson V. I. (2010). Adult children of divorce and relationship education :implication for counselors and counselor educators. The Family Journal,19 (1): 22-29. Ghorbani, N. Christopher, J. & Watson, P (2010). Comparative analysis of integrative self- knowledge, mindfulness, and private self-consciousness in predicting responses to stress in iran , Int J Psychology, 45 (2): 147- 154. Ghorbani, N. Gharamaleki, A. & Watson, P. (2005). Constructive thinking inventory: Evidence of validity among iranian managers, Psychological Reports, 96 (1): 115-121. Ghorbani, N. Watson, P. J. & Hargis, M. B (2008). Integrative self-knowledge scale: correlations and incremental validity of a cross-cultural measure developed in Iran and the united states. The Journal of Psychology,142 (4): 395-412. Humphreys TP, wood, LM. & Parker JD.(2009) Alexithymia and satisfaction in intimate relationships. personality and individual differences, January, 46(1): 43–47. Mirhashemi, M. & Najafi, F. (2013). Effectiveness of a solution-based circuit on the resilience and sense of coherence of MS patient. Journal of Islamic Azad University of Medical Sciences, 24(3): 175-181(Text in Persian). Mufarednajad, n. (2013). comparison of emotional nougup, mental health and academic performance of high school girl students in divorced and normal families. J Educational New Ideas, 10 (2): 120-139 (Text in Persian). Paziresh, F. (2013). Comparing irrational beliefs, mood and spiritual experiences in couples applying for divorce and normal. Master's thesis Clinical psychology, unpublished. shiraz, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, (Text in Persian). Rostami, M. Ghzlseflo, M. Mohamadlo, H. & Ghorbaniyan, E. (2014). Predict mental health based on their own compassion, identity and student self-esteem, Journal of Counseling and Psychotherapy, 15(4): 30-44 (Text in Persian). Reiter, S. F. Hjorleifsson, S. Breidablik, H. J. & Meland, E. (2013). Impact of divorce and loss of parental contact on health complaints among adolescents. J Public Health (Oxf), 35 (2): 278-285. Sadatmosavi, A. & Gorbani, N. (2005). Self-knowledge, self-examination, and mental health. Journal of Psychological Studies, 2 (3): 79-91 (Text in Persian). Sutherland, K, E. Altenhofen, S. & Biringen, Z. (2012). Emotional availability during mother-child interactions in divorcing and intact married families. Journal of Divorce & Remarriage, 53 (2): 126-141. Taylor, G, J. , Bagby, M. & Parker, J, D, A. (1997). Disorders of affect regulation: Aexithymia in medical and psychiatric illness. Cambridge:Cambridge Uinivercity Press. Thorberg, F, A. Young, R, M,. Sullivan, K. A. & Lyvers, M. (2011).Parental bonding and alexithymia: A meta- analysis. European Psychiatry, 26(3): 187-193. Yagobi, K. & Sohrabi, F. (2010). Comparison of aggression in divorced and normal children. Journal of Psychological Studies, 7 (1): 97-109 (Text in Persian). Yahyazadeh, H. & Hamed, M. (2015). The problems of divorce children in iran and relevant interventions: Meta- analysis existing interventions. Journal of Women and Family Interventions, 3 (2): 91-120 (Text in Persian). Zimmermann, G. (2006). Delinquency in male adolescents: The role of alexithymia and family structure. Journal of Adolescence, 29 (3): 321-332. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,584 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,235 |