از آنجا که تواتر روایات یکی از راههای اطمینان به صدور آنهاست، عالمان دانش درایه، پژوهش های دراز دامنی درباره آن انجام دادهاند اما در باره یکی از گونه های نوپیدای آن با عنوان «تواتر اجمالی» تعریف جامع و مانعی ارائه نشده است. از عبارات آنان ، سه تعریف برای تواتر اجمالی قابل استفاده است: الف) روایات متعددی که نه در مدلول مطابقی بلکه در مدلول تضمنی یا التزامی با هم مطابقت دارند. ب) علم اجمالی به صدور برخی از روایاتی که دارای مضمون واحد نیستند. ج) روایات زیادی که در لفظ و معنی با هم اختلاف دارند و دلالت آنها هم از جهت وسعت و ضیق متفاوت است اما علم اجمالی داریم که برخی از این روایات از معصوم صادر شده است و آن روایت اخص است. برخی از ایراد های این تعریف ها عبارتند از: الف) روشن نبودن وجه تمایز آن با تواتر معنوی؛ ب) تردید در حصول علم به صدور یک روایت نامعین؛ ج) بی اثر بودن علم اجمالی به صدور یک روایت نامعین؛ د) بی فائده بودن تواتر اجمالی با توجه به اثبات قدر متیقن به دلائل دیگری مانند سیره عقلاء، حدیث صحیح محفوف به قرائن و ...،. افزون بر این، بنابر دیدگاه آخوند خراسانی در باره تواتر اجمالی که مقتضای آن را اعتبار روایتی می داند که از باقی احادیث در مضمون اخص باشد؛ اگر خبری با این ویژگی وجود داشته باشد که مضمون آن اعتبار خبر ثقه به طور مطلق است، حجیت قول ثقه، ثابت میگردد؛ امّا وجود چنین خبری تنها صرف فرض است.
An Analysis of the Brief Frequent Reported Narrations and Extent of its implication
نویسندگان [English]
Seyyed Abolqasem Hoseyni Zeydi؛ Mohammad Ebrahim Roshan Zamir
Assistant professor at Razavi University of Islamic Sciences
چکیده [English]
How to ensure the issuance of Hadiths from the Infallible (p.b.u.t) is the most important challenge that Hadith scholars faces. Frequency of reporting is one way that can ensure the issuance of Hadiths from Infallible (p.b.u.t). Although there are widespread arguments about it but we don't find a comprehensive definition about a newly appeared kind of it called "brief frequent reported narrations". Three definitions can be deduced from scholar's arguments: a) many hadiths don't agree on explicit meaning but on implicit one. b) Many Hadiths with different contents that are briefly known as uttered by the Infallible (p.b.u.t). Many Hadiths that are different from literal and meaning aspect but agree on implied meaning which is deduced from them. Some defects of these definitions are: a) lack of a clear distinction between the different kind of frequent reported Hadiths. b) uncertainty in the state of issuing of an unknown Hadith and some other ones.
کلیدواژهها [English]
frequency, Briefly frequent reported hadith, Common meaning, principles of jurisprudence
سیّد مرتضى، علی بن حسین، رسائل المرتضى، تحقیق: سیّد أحمد حسینی، قم، مطبعة الخیام، 1405 ه ق.
شهید ثانی، زین الدین بن علی، الرعایة فی علم الدرایة،تحقیق: عبدالحسین محمّدعلی بقال، قم، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی العامه، 1408 ه ق.
شیخ بهایی، محمّد بن حسین، الوجیزة فی علم الدرایة، اوّل، قم، نشر بصیرتی، 1390 ه ق.
شیخ صدوق، أبی جعفر محمّد بن علی بن حسین بن بابویه قمی، من لا یحضره الفقیه، تصحیح و تعلیق: علیأکبر غفاری، دوّم، منشورات جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة، 1404 ه ق.
شیخ طوسی، أبی جعفر محمّد بن حسن، تهذیب الأحکام، تحقیق و تعلیق: سیّد حسن موسوی خرسان، چهارم، تهران، دار الکتب الإسلامیة، 1365 ه ش.
شیخ طوسی، أبی جعفر محمّد بن حسن، الغیبه، اوّل، قم، مؤسسة المعارف الإسلامیة، 1411 ه ق.
شیخ مفید، محمّد بن محمّد بن نعمان، أوائل المقالات، قم، الموتمر العالمی لالفیه الشیخ المفید، 1413 ه ق.
صبحی صالح، علوم الحدیث و مصطلحه عرض و دراسه، بیروت، دارالعلم للملایین، 1391 ه ق.
صدر، محمّدباقر، دروس فى علم الاصول، پنجم، قم، مؤسسة النشر الإسلامى، 1418 ه ق.
صدر، سیّد حسن، نهایة الدرایة فی شرح الرسالة الموسومة بالوجیزه للبهائی، تحقیق: ماجد غرباوی، قم، نشر المشعر، بیتا.
طباطبایی، سیّد محمّدحسین، حاشیه کفایه الاصول، اوّل، قم، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی، بیتا.
طریحی فخرالدین، مجمع البحرین، تحقیق: سیّد أحمد حسینی، دوّم، مکتب النشر الثقافه الإسلامیه، 1408 ه ق.
طوسی، نصیرالدین، أساس الإقتباس، تصحیح: محمّدتقی مدرس رضوی، تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ۱۳67 ه ش.
عاملی، حسن بن زین الدین، معالم الدین و ملاذ المجتهدین، نهم، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، بیتا.