تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 931 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,491,616 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,224 |
ارزیابی مجموعۀ آموزشی فارسی شیرین است بر مبنای مجموعه شاخصهای کانینگزورث | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 27، شهریور 1397، صفحه 147-169 اصل مقاله (744.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2017.16713.1393 | ||
نویسندگان | ||
لیلا کیاشمشکی* 1؛ رضامراد صحرائی2 | ||
1فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشتة آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان ـ عضو هستة گروه پژوهش های بنیادی برای توسعۀ آموزش زبان فارسی به خارجیان: دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشیار گروه زبانشناسی ـ دانشگاه علامه طباطبایی ـ مدیر هستة گروه پژوهش های بنیادی برای توسعۀ آموزش زبان فارسی به خارجیان دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
امروزه، با وجود منابع بسیاری که برای یادگیری زبان فارسی ارائه شده، شایسته است کتابی انتخاب شود که نیاز زبانآموز، مدرس و برنامۀ درسی را برآورده سازد. بر این مبنا، ارزیابی منابع آموزشی برای آشنایی با شیوههای تدوینِ مجموعه های آموزشی، ضرورت مییابد. گزینشِ یک منبعِ مناسب، نیازمند ارزیابی دقیق منابع موجود است که باید بر مبنای شاخص هایی انجام شود. هدف مقالۀ حاضر، ارزیابی کتاب مقدماتی فارسی شیرین است نوشتة شعبانی جدیدی و بروکشا (Shabani-Jadidi & Brookshaw, 2010)، بر پایۀ شاخص های ارزیابی کتاب درسیِ مناسبِ کانینگزورث (Cunningsworth, 2005) است. مجموعۀ فارسی شیرین است، با تمرکز همزمان بر توانش دستوری و ارتباطی، فارسی را آموزش دهد. به باور نگارندگان، این کتاب از یک سو برای افرادی که زبان مادری آنها فارسی بوده و تا اندازهای با فارسی گفتاری آشنا هستند و از سوی دیگر برای کسانی که زبان مادری آنها فارسی نبوده و در پی یادگیری فارسی هستند، مناسب است. کتاب دربرگیرندة پانزده درس است و در هر درس مهارتهای زبانی گوناگونی تلفیق میشوند. به باور نگارندگان، ویژگی های کلیدی این کتاب، مشتمل بر مواردی از جمله تدریس زبان از طریق گفتوگو و استفاده از متنهایی با موضوع فرهنگ، تاریخ و سنتهای ایران، آشنایی با فارسی گفتاری از ابتدای آموزش، یادگیری تلفظ طبیعی با تقلید از فایل صوتی، وجود واژهنامۀ جامع فارسی به انگلیسی و برعکس، استفاده از تمرینهای کنترلشده برای تثبیت یادگیری نکتههای جدید دستوری و برقراری ارتباط بین دانش جدید زبانآموزان با دانش قبلی و موارد مشابه هستند. تمامی درسها، به جز درس نخست که دربارة آموزش الفبای فارسی است، دربردارندة چندین بخش هستند تا مهارتهای یادگیری زبان را تلفیق کنند. هر درس از ساختار مشخصی برخوردار است و مسیر از پیش تعیین شدهای را برای زبان آموز تعیین میکند که باید مطابق با آن پیش رفت. برای ارزیابی این کتاب از بازبینه های کانینگزورث که شامل 30 شاخص است، استفاده شد. در این کتاب گونه های بسیاری از پرسشهای ارزیابی، ارائه میشود تا با استفاده از آنها بتوان به شکل همه جانبه، ویژگی های مجموعه های درسی را ارزیابی کرد. کانینگزورث، در کتاب خود برای ارزیابی کتابهای درسی، بازبینهای ارائه میدهد که شامل 45 معیار است که در هشت بخشِ هدفها و رویکردها، طراحی و سازماندهی، محتوای زبانی، مهارتها، موضوع، روششناسی، کتاب معلّم و ملاحظات کاربردی گنجانده شدهاست. در فصلهای سوم تا دوازدهم این کتاب، نویسندهها شاخص هایی را برای ارزیابی کتاب معرفی میکنند و برای هر شاخص، پرسشهایی ارائه میدهد. در این مقاله، به جز شاخص های تخصصی که به یک مهارت تعلق دارند، شاخصِ منابعِ کمک آموزشیِ خواندن، روشهای یادگیری/آموزش، مهارتهای مطالعه، کتابِ راهنمای معلم و مواد آموزشی فارسی برای اهداف ویژه، مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی این شاخص ها، نشان داد مجموعۀ آموزشی فارسی شیرین است با وجود آن که بسیار در پی رعایت اصول جدید آموزش زبان است، اما به دلایلی از جمله نداشتن تنوع تکلیفهای ارتباطی، عدم توجه کافی به مهارت شنیدن و نوشتن، صحافی چپ به راست کتاب، فایل صوتی مصنوعی که اطلاعات پسزمینه را ندارد و مواردی از این دست، با یک مجموعۀ آموزشی استاندارد فاصلۀ بسیاری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی؛ شاخص های ارزیابی؛ کانینگزورث؛ فارسی شیرین است | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessment of Course Book "Farsi Shirin Ast" Based on the Cunningsworth's indices | ||
نویسندگان [English] | ||
Leila Kiashemshaki1؛ null null2 | ||
1Alameh Tabatabai University | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays there are abundant resources for learning Persian (Farsi); nevertheless, among these available references, it is necessary to select books that meet the requirements of language learners and instructors. Evaluation of educational references seems to be necessary for getting familiar with methods of preparing educational books and selecting suitable resources; it requires scrutinizing available references via considering indices regarded as basics. The purpose of the present article is evaluating the elementary book titled “Farsi Shirin Ast “(2010), which means “Persian is a sweet language”; the evaluation is based on indices for evaluation of textbooks introduced by Cunningsworth. The set of Farsi Shirin Ast is written by Pouneh Shabani Jadidi and Dominic Parviz Brookshaw; it`s a book that attempts to teach grammatical as well as communicative competence simultaneously. Writers believe that this book is suitable for both native speakers of Persian, already familiar with this language, and non-native speakers of Persian who are learning Persian as foreign language. This book consists of 15 chapters; in each chapter different language skills are merged. Writers have stated that the key characteristics of this book include teaching language through conversation, using text with different topics (culture, history and Iranian traditions), teaching pronunciation by means of imitating the audio files, having comprehensive Persian-English and English-Persian dictionary, using controlled practices for stability of learning new grammatical points, making a link between new information and language learners` previous knowledge. The entire book, except the first chapter that teaches Persian alphabet, consists of merging several language learning skills. Each chapter consists of specific structure that follows pre-determined path for language learning. For evaluation of this book, 30 indices introduced by Cunningsworth were considered. In Cunningsworth`s book a wide range of evaluation questions is offered for evaluating the characteristics of textbooks. Cunningsworth has introduced 45 criteria for revising a textbook; these criteria are classified as follows: goals and approaches, organizing, linguistic content, skills, subject, methodology, teacher’s book and applied considerations. Chapters 3-12 introduce indices for evaluating textbooks and for each index, some questions are suggested. In this article, except specialty indices for a specific skill, other indices including educational assistant references for teaching/learning methods, studying methods, manual book of teacher, Persian educational materials for specific goals as well as other indices are evaluated. Examination of the mentioned indices revealed that in spite of attempts for meeting requirements necessary for teaching language, set of books titled “Farsi Shirin Ast” is very far from standard educational package; the reasons are as follows: lack of diversity of communication assignments, lack of enough attention to listening and writing skills, left to right book binding and artificial audio files that lack background information. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
assessment, assessment indices, Cunningsworth, Farsi Shirin Ast | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
شعبانی جدیدی، پونه و دومینیک پرویز بروکشا (2010). فارسی شیرین است. لندن: انتشارات راتلج. کامیابی گل، عطیه، ریحانه بارانی و زهرا معراجی (1395). «نقدی بر کتاب «فارسی شیرین است» بر اساس نظریه مک دانو و شاو». مجموعه مقالات همایش واکاوی منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. به کوشش مهین ناز میردهقان. تهران: نشر خاموش. صص 1300-1331. نامور، عادله (1395). «بازنمایی فرهنگ در کتابهای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان: مطالعۀ موردی چهار کتاب آموزش به غیرفارسی زبانان». مجموعه مقالات همایش واکاوی منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. به کوشش مهین ناز میردهقان. تهران، نشر خاموش. صص 268-286. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 893 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 487 |