تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,837 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,558 |
اثربخشی آموزش روش مقابله با استرس بر پرخاشگری دانش آموزان مقطع دبیرستان | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 46، اردیبهشت 1396، صفحه 119-134 اصل مقاله (346.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2017.8936.1110 | ||
نویسندگان | ||
نرگس راجی1؛ جواد خلعتبری* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش روش مقابله با استرس بر پرخاشگری دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر قزوین بوده است. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود. از میان کلیه ی دانش آموزان مقطع دبیرستان دخترانه ی سعادت شهر قزوین در سال 1393، 220 نفر به روش خوشه ای ساده انتخاب شده و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی پرخاشگری باس و پری استفاده و در تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. همچنین مداخله ی آزمایشی (آموزش مهارت های مقابله با استرس مک نامارا) بر روی گروه آزمایش، طی 8 جلسه 90 دقیقه ای اعمال گردید. یافته ها حاکی از آن است که بین میانگین گروه آزمایشی و گروه کنترل در تمام زیرمقیاس های پرخاشگری تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به این یافته ها نتیجه گیری میشود بمنظور کاهش مشکلات ناشی از پرخاشگری، لزوم فراهم آوردن شرایط مناسب برای دانش آموزان و همچنین در دسترس قرار دادن این گونه آموزش ها احساس می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش روش مقابله با استرس؛ پرخاشگری؛ استرس؛ دانش آموز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of training to cope with stress on Aggression in high school students | ||
نویسندگان [English] | ||
Narges Raji1؛ Masoud Fazilat-Pour2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی | ||
چکیده [English] | ||
Present research was conducted to determine the effectiveness of training to cope with stress on aggression in high school students in Qazvin. The research method was Quasi-Experimental. research statistical population was all girls students in Saadat high school of Qazvin in 2014 with 420 students ones selected in simple cluster method and randomly divided into two groups: experimental and control group. The tool used in this research was the Aggression Questionnaire Boss and Perry. The experimental intervention (McNamara`s stress coping skills training) were taught to the experimental group for 8 sessions, each lasting 90 minutes. The result of the covariance analysis showed that there were significant diffrences between the mean score of experimental group and control group in all aggression components. with regard to the training methods of coping with stress were effective on all components of aggression, to raise student function and to reduce problems caused by aggression, the need to provide appropriate condition for students as well as the availability of such training is felt. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Coping with stress, Agression, stress, student | ||
مراجع | ||
جان بزرگی، مسعود (1384). ایجاد پایداری هیجانی براساس تلفیق آموزش تنش زدایی تدریجی و مهارتهای آرام سازی سبک زندگی، فصلنامۀ روان شناسی تحولی، 2 (5): 134-137. حسامی، سحر.، شهنی ییلاق، منیجه.، مروتی، ذکراله و عالی پور پیرگانی، سیروس(1395). مقایسۀ دانشآموزان آزارپذیر، آزاررسان و عادی از لحاظ افسردگی، اضطراب، خشم و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان سال اول دبیرستان، مطالعات روانشناختی، 12(2): 105-85. حجازی، الهه (1390). نیمرخ رفتاری والدین کودکان پرخاشگر بررسی تحول و ثبات رفتار تربیتی در یک مطالعه ی طولی 6 ساله، مجلۀ روان شناسی و علوم تربیتی، 41(4): 17-25. سپهریان، فیروزه و جوکار، لیلا (1391). ارتباط اعتیاد به اینترنت با اضطراب در تیپهای شخصیتی نوع A و B. مجلۀ پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 2(3): 30- 17. دهقان، فاطمه.، کرمی، جهانگیر.، پیری، مرضیه و کریمی، پروانه(1393). تأثیر آموزش مهارتهای مدیریت استرس بر کاهش میزان پرخاشگری، مجلۀدانشگاه علوم پزشکی مازندران، 24(115): 167-163. رضویه، اصغر.، لطیفیان، مرتضی و عارفی، مژگان(1385). نقش تئوری ذهنآگاهی در پیشبینی رفتارهای پرخاشگری ارتباطی، آشکار و جامعه پسند دانشآموزان، مطالعات روانشناختی،2(3): 38-25. فراهانی، ملیحه.، بساک نژاد، سودابه و داودی، ایران(1392). اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس بر پرخاشگری، فشار روانی والدگری و سلامت روان مادران کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری، مجلۀ دستآوردهای روانشناختی علوم تربیتی و روانشناسی،4(2):231-217. کمالی ایگلی، سمیه و حسنی، فریبا(1392). رابطۀ راهبردهای مقابله با استرس و هوش هیجانی با سلامت روانی دردانشآموزاندخترشرکتکننده درکلاسهایکنکور، مجلۀ علوم رفتاری،7(1): 56-49. لهستانیزاده، عبدالعلی و مرادی، گلمراد(1389). بررسی رابطۀ بین راهبردهای مقابله با استرس و رفتارهای پرخاشگرانۀ جوانان: مطالعۀ موردی شهر اسلام آباد غرب، مجلۀ جامعهشناسی کاربردی،21(2): 18-1. نصراللهی، عباس.، دادفر، رضا.، احمدی، وحید.، قیصربیگی، فرهاد.، رستمی، صادق.، ویسی، حمزه و جعفری، علی (1392). بررسی ارتباط بین فرسودگی شغلی با تیپهای شخصیتی (A & B) و رضایت شغلی در میان مربیان مهدهای کودک شهرستان ایلام، مجلۀ علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 21(6): 214- 208. وزیری، شهرام و لطفی عظیمی، افسانه(1390). تأثیر آموزش همدلی در کاهش پرخاشگری نوجوانان، روانشناسی تحولی(روانشناسان ایرانی)،8(30): 175-167. یزدی، سیده منور.، درویزه، زهرا و شیخی، زهرا(1394). مقایسۀ نارساییهای شناختی و شیوههای مقابله با استرس در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی، مطالعات روانشناختی، 11(3):7 -28. Craciun, B. (2012). Coping strategies, self-criticism and gender factor in relation to quality of life. Procedia, Social & Behavioral Sciences, 78(16): 466 – 470. Dehghan, F. Karami, J. Piri, M. & Karimi, P. (2014). The effectiveness of stress management training on reducing aggression. Journal of Mazandaran University Medical Sciences, 24(115): 163-167(text in Persian). Farahani, M. Yasaknejad, S. & Davoodi, I. (2013). The effectiveness of stress management group training on aggression, parenting stress and mental health of mothers of children with learning disabilities. Psychological Achievements, 4(2): 217-231(text in Persian). Hoseini, S. & Moghtader, L. (2009). The effectiveness of coping strategies on social adjustment. Thoughts and Behavior, 12(3): 66-73(text in Persian). Hejazi, E. (2011). Behavioral profile of parents of aggressive children. Journal of Psychology and Education, 41(4): 17- 25(text in Persian). Janbozorgi, M. (2005). Create emotional stability based on a combination of progressive relaxation training and relaxation lifestyle skills. Journal of Devepmental Psychology, 2(5): 134- 137. Kamaliigli, S. & Hasani, F. (2013). Mental health and its relationship with stress coping strategies and emotional intelligence in female students at pre-university level. Journal of Behavioral Sciences,7(1): 49-56(text in Persian). Lozovska, J. & Gudaite, G. (2012). The understanding of aggression motivation and the psychotherapy process. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 82(9): 360 – 365. Lazarescu, M. (2014). Psychological variables of Aggression at Teenagers. Procedia - Social and Behavioral Sciences,127(7): 743 – 747. Leandro, P. & Castillo, D. (2010). Coping with stress and its relationship with personality dimensions, anxiety, and depression. Procedia Social and Behavioral Sciences,5(4) :1562–1573. Lahestani Zadeh, A. & Moradi, G. (2011). The relationship between coping strategies and aggressive behavior of youth. Applied Sociology.21(2):1-18(text in Persian). Nasrollahi, A. Dadfar, R. Ahmadi, V. Gheisar beigi, F. Rostami, S. Veisi, H. & Jafari, A. (2013). Investigating the relationship of job exhaustion with personality types (A & B) and job satisfaction among kindergarten educator of Ilam city. Scientific journal of Ilam University of Medical Sciences. 21(6): 341-347(text in Persian). Pellerone, M. (2013). Identity status, coping strategy and decision making process among Italian university students. Social and Behavioral Sciences,106(2): 1399-1408. Premkumar, P. Peters, E. Fannon, D. Anilkumar, A. Kuipers, E. & Kumari, V. (2011). Coping styles predict responsiveness to cognitive behaviour therapy in psychosis. Psychiatry Research, Social and Behavioral sciences,187(12): 354–362. Razaviye, A. Latifiyan, M. & Arefi, M. (2006). The role of mindfulness theory in predict of relational, overt and community-friendly aggression behaviors in students. Quarterly Journal of Psychological Studies.2(3): 25-38(text in Persian). Sapranaviciute, L. Padaiga, Z. & Pauziene, N. (2013). The stress coping strategies and depressive symptoms in international students. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 84(7): 827 – 831. Staniloiu, A. & Markowitsch, H. (2012). Gender differences in violence and aggression: a neurobiological perspective. Procedia. Social and Behavioral Sciences. 33(8): 1032-1036. Sultanbayeva, L. Shyryn, U. Minina, N. Zhanat, B. & Uaidullakyzy, E. (2013). The influence of computer games on children's aggression in adolescence. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 82(5): 933-941. Sepehrian, F. & Jokar, L. (2012). The relationship internet addiction and anxiety in personality types A & B. Journal of Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 2(3): 17- 30 (text in Persian). Verešová, M. & Malá, D. (2012). Stress, proactive coping and self- efficacy of teachers. Procedia-social and Behavioral Sciences, 55(14): 294 – 300 Vaziri, S. & Lotfi Azimi, A. (2012). The effect of empathy training in decreasing adolescents’ aggression. Development Psychology, 8(30): 167-175 (text in Persian). Yazdi, S.M. Darvize, Z. & Sheykhi, Z. (2016). A comparative study on cognitive failure and coping strategies in people with major depression disorder (MDD), generalized anxiety disorder (GAD) and comorbidity. Quarterly Journal of Psychological Studies, 11(3): 7-28(text in Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,830 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,280 |