تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,654 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,496,967 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,887,478 |
طبقهبندی شاخصهای دانشی و مهارتی انس با قرآن کریم (از منظر کارشناسان حوزه آموزش و مدیریت امور قرآنی) | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 33، اردیبهشت 1396، صفحه 81-107 اصل مقاله (567.73 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2017.10261.1245 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی شکوری* 1؛ محمد حسین فریدونی2 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
2عضو دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی | ||
چکیده | ||
یکی از مشکلات علمی در حوزه فعالیتهای آموزشی و تبلیغیترویجی قرآنی، فقدان شاخصهای دقیق، مدون و طبقهبندیشده برای سنجش میزان و سطح انس افراد با قرآن کریم است. نبود این شاخصها به عدم ارزیابی دقیق نتایج بسیاری از فعالیتها مخصوصاً در حوزه آموزش منجر میشود. نویسندگان در این مقاله با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکنیک بحث گروهی با حضور برخی از اساتید و فعالان این حوزه، شاخصهایی طبقهبندیشده به عنوان پیامد دانشی و مهارتی انس با قرآن کریم مطرح ساختهاند تا به کمک آنها بتوان ارزیابی دقیقتری در خصوص میزان و سطح انس با قرآن کریم در افراد مختلف نمود. دو شاخص «آشنایی با متن قرآن» و «آشنایی با مفاهیم قرآن» به عنوان دو شاخص کلان و شاخصهای «تشخیص متن قرآن از سایر متون«، «تشخیص کاربرد یا عدم کاربرد کلمات در قرآن»، «تشخیص جایگاه کلمات در آیات، آیات در سورهها و سورهها در قرآن»، «خواندن درست و روان آیات قرآن از روی انواع خطوط و مصاحف»، «آشنایی با ضبط کلمات قرآن» و «آشنایی با نگارش کلمات قرآن» ذیل شاخص کلان «آشنایی با متن قرآن» و شاخصهای «درک معنای آیات قرآن» ، «توانایی یافتن مفاهیم در قرآن»، «توانایی استشهاد به قرآن در گفتار و نوشتار»، «توانایی تدبر و دریافت معارف از آیات»، «تشخیص مضامین آیات قرآن در سایر متون» و «توانایی قضاوت ارزشی نسبت به مفاهیم مختلف بر اساس قرآن» ذیل شاخص کلان آشنایی با مفاهیم قرآن، به عنوان شاخصهای اصلی مشخص و در سه سطح شاخصهای مقدماتی، پیشرفته و عالی طبقهبندی شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
انس با قرآن؛ تلاوت قرآن؛ شاخص؛ شاخص سازی انس با قرآن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Classification indicators of familiarity with the Quran (knowledge and skills- According to experts in the field of education and the management of the Quranic affairs) | ||
نویسندگان [English] | ||
mojtaba shakouri1؛ mohammad hossein fereidooni2 | ||
چکیده [English] | ||
One of the problems in Quranic activities, the absence of accurate codified and stratified indicators, to better assess the level of familiarity with the Holy Quran. The absence of these indicators leads to a lack of accurate assessment of the results of many activities. Authors using analytical methods and organizing Thought Table with the participation of some professors and practitioners, have identified classified indicators as the consequences (knowledge and skills) of familiarity with the Holy Quran. "Acquaintance with the text of Quran" and" Acquaintance with the meanings of Quran" are two macro indicators. "Recognizing Quranic text from other texts", "Detection of applying words in the Quran", "Recognizing the position of words in the verses, verses in Surahs and Surahs in the Quran", "Reading accurately and fluently verses of the variant types of scripts and codices "," Acquaintance with the record the words of the Quran "and" Acquaintance with the writing style of words of the Quran" are the main indicators in the field of Text. "Understanding the meaning of the Quran", "Ability to find meaning in the Quran", "Ability to find evidence from the Quran in speech and writing", "Ability to reflect and receive concepts from the verses", "Identify the contents of the Quran in other texts" and "Ability to value judgment about the different concepts based on the Quran" are the main indicators in the field of Meanings. Also each of the main indicators in three categories divided: basic indicators, advanced and excellent. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
familiarity with Quran, reading Quran, indicator, index construction for familiarity with the Quran | ||
مراجع | ||
- قرآن کریم. - ابن فارس، احمد (1404). معجم مقاییس اللغه. تحقیق عبدالسلام محمد هارون. بیروت: مکتبه الاعلام الاسلامی - ابن منظور، محمد بن مکرم (1414). لسان العرب. بیروت: دار صادر - امانی، مهدی و همکاران (1354ش). لغتنامه جمعیتشناسی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. - آقاجانی، محمد، میرباقر، ندا(1393ش). بررسی رابطه بین انس با قرآن و سلامت روان در دانشجویان پرستاری. نشریه اسلام و سلامت. دوره اول، شماره چهارم، 7-13. - آمدی، عبدالواحد بن محمد(1410ق). غرر الحکم و درر الکلم. چاپ دوم. قم: دار الکتاب الاسلامی. - حافظنیا، محمدرضا(1385ش). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سمت. - حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله(1422ق). المستدرک علی الصحیحین. به تحقیق مصطفی عبدالقادر عطاء. بیروت: دار الکتب العلمیه. - دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی(1391). آشنایی با منشور توسعه فرهنگ قرآنی. به کوشش محمد حسین فریدونی و همکاران. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی - دهخدا، علی اکبر. لغتنامه دهخدا. برگرفته از صفحه اینترنتی به آدرس: انسhttp://www.vajehyab.com/dehkhoda/ - رفیعپور، فرامرز (1372). کند و کاوها و پنداشتهها. چاپ پنجم. تهران: شرکت سهامی انتشار - رفیعپور، فرامرز (1390). تکنیکهای خاص تحقیق در علوم اجتماعی. چاپ هشتم. تهران: شرکت سهامی انتشار. - رمضانزاده، خیر النساء و همکاران (1394). انس با قرآن و رابطه آن با بهداشت روان در دانشجویان. مجله دین و سلامت، دوره سوم، شماره دوم، 41-48. - زبیدی، محمد بن محمد (1414). تاج العروس من جواهر القاموس. بیروت: دار الفکر - سراجزاده، سید حسین، پویافر، محمدرضا(1388). سنجش دینداری با رهیافت بومی. فصلنامه تحقیقات علوم اجتماعی ایران، سال اول، شماره 2، 1- 18. - سید رضی، محمد بن حسین(1382ش) نهج البلاغه. مترجم: دشتی، محمد. قم: الهادی. - شجاعی زند، علیرضا (1384). مدلی برای سنجش دینداری در ایران. مجله جامعهشناسی ایران، دوره ششم، شماره 1، 34-66. - شعیری، محمد بن محمد(بیتا). جامع الاخبار. نجف: مطبعه حیدریه. - شیخ مفید، محمد بن محمد(1413ق). الاختصاص. به تحقیق و تصحیح علی اکبر غفاری و محمود محرمی زرندی. قم: المؤتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید. - طبرسی، احمد بن علی(1403ق). الاحتجاج علی اهل اللجاج. به تحقیق سید محمد باقر موسوی خرسان. مشهد: نشر مرتضی. - عباسزاده، محمد (1391). تأملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی. مجله جامعهشناسی کاربردی، سال بیست و سوم، شماره پیاپی 45، 19-34. - علی بن الحسین(1376 ش). صحیفه سجادیه. قم: الهادی. - فاکر میبدی، محمد(1389ش). مراحل انس با قرآن. قم: زمزم هدایت. - فراهیدی، خلیل بن احمد (1410).کتاب العین. قم: هجرت - قمی، شیخ عباس(1386ش). کلیات مفاتیح الجنان. ترجمه مهدی الهی قمشهای. چاپ دوم. قم: نشر محام. - کرسول، جان (1391ش). پویش کیفی و طرح پژوهش. ترجمه حسن داناییفرد و حسین کاظمی. تهران: صفار، اشراقی. - کلینی، محمد بن یعقوب(1407). الکافی. تهران: دار الکتب الاسلامیه - مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی(1403ق). بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمه الاطهار. چاپ دوم. بیروت: دار احیاء التراث العربی. - مشکور، محمد جواد (1357ش). فرهنگ تطبیقی عربی با زبانهای سامی و ایرانی. تهران: بنیاد فرهنگ ایران - میریان، سید احمد و همکاران(1391). رابطه انس با قرآن و سلامت روانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل. دوره پانزدهم، ویژه نامه 1، 66-71. - نوری، حسین بن محمد تقی(1408ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. قم: مؤسسه آل البیت علیهم السلام. - هادوی کاشانی، اصغر(1378ش). مراتب انس با قرآن در روایات. مجله علوم حدیث، شماره 13، 71-91. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,299 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 730 |