تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 926 |
تعداد مقالات | 7,634 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,436,043 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,851,299 |
بررسی ارابهی زرین جیحون؛ شاهکار هنر فلزکاری هخامنشی | ||
جلوه هنر | ||
مقاله 9، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 16، آبان 1395، صفحه 111-124 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2017.6270. | ||
نویسندگان | ||
یوسف منصورزاده1؛ رضا بایرام زاده* 2 | ||
1استادیار گروه موزه داری مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد تاریخ هنر ایران باستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، ایران | ||
چکیده | ||
گنجینهی جیحون یکی از مهمترین مجموعههای بازمانده از هنر فلزکاری دورهی هخامنشی است که شامل 180 شیء ازجمله زیورآلات و پیکرکهای آیینی و لوحههای تعویذ و ... است. شاخصترین اثر این مجموعه ارابهای طلایی با چهار اسب، ارابهران و مسافر است. در این پژوهش تلاش بر این است تا بر اساس ساختار اصول فنیِ تحلیلهای پیشین از قطعههای طلایی و نقرهای دورهی هخامنشی در مجموعهی موزهی بریتانیا که با آزمایشهای مختلف ازجمله آزمایش سیستم میکروسکوپ الکترونی و طیفسنجی پرتوایکس کارشدهاند، به مطالعهی ساختارِ اثر مذکور و کاربرد این شیء در ایران، بر اساس منابع موجود پرداخته شود. روش پژوهش بهصورت توصیفی- تحلیلی است واصلیترین نتیجهی آن پی بردن به انواع گوناگونی از تکنیکهای زرگری و رشد مداوم تولید اشیاء سهبعدی پیچیده است که تصویر کاربردی ارابههای زمان خود را مشخص میکنند. پیشرفتی که در ادامه بیانگر چگونگی سیستم هنری منسجم و یکپارچه در دورهی هخامنشی است، زیرا هنر این دوره، فرمهای ساخت، نقوش و تزیینات و موفقیتهای اساسی بسیاری از تمدنها را در خود جایداده بود که همه در تکوین شیوهی هنری خاص هخامنشی سهمی عمده داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
جیحون؛ هخامنشی؛ ارابهی طلا؛ سیستم میکروسکوپ الکترونی؛ طیفسنجی پرتوایکس؛ بِس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of the Golden Chariot of Oxus؛ The Masterpiece of Achaemenian Metalworking Art | ||
نویسندگان [English] | ||
yousef mansoorzadeh1؛ reza bayramzadeh2 | ||
چکیده [English] | ||
The Oxus Treasure is one of the most important collections remaining from the art of metalworking in Achaemenian era which includes 180 objects such as jewelries, ethical statuettes, talisman slates, and etc. The most salient artifact of this collection is a golden chariot with four horses, the coachman, and the passenger. Present paper aims to study the structure of Golden Chariot based on the structure of technical principles of previous analyses related to Achaemenian era’s golden and silver facets which are kept in British Museum Collection and on which various experiments such as Electron Microscopic System and Energy-Dispersive X-ray Spectroscopy have been conducted. Functions of this object in Iran and its structure were studied based on the existing sources. Research methodology is descriptive-analytical and the main result was discovering various techniques of jewelry-making and continuous development of complex three-dimensional objects’ production which may lead to determine the functional picture of mentioned era’s chariots. A development which will present the consistent and integrated artistic system of Achaemenian era because the artifacts of this era consist of forms of construction, ornaments, and decorations as well as the fundamental successes of many civilizations embedded all of which have major influence on shaping the Achaemenian Empire | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Oxus, Achaemenian, Golden Chariot, Electron Microscopic System, Energy-Dispersive X-ray Spectroscopy, Bes | ||
مراجع | ||
-احسانی، محمدتقی (1386). هفت هزار سال هنر فلزکاری در ایران، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. -استروناخ، دیوید (1379). پاسارگاد؛ ترجمهی حمید خطیب شهیدی، تهران: سازمان میراث فرهنگی. -ایونس، ورونیکا (1375). اساطیر مصر؛ ترجمهی باجلان فرخی، تهران: اساطیر. -باقری، مهناز (1389). بازتاب اندیشههای دینی در نگارههای هخامنشی، تهران: انتشارات امیرکبیر. -بلک، جرمی؛ گرین، آنتونی (1383). فرهنگنامه خدایان، دیوان و نمادهای بینالنهرین باستان؛ ترجمهی پیمان متین، تهران: امیرکبیر. -پاتس، دنیل تی (1385). باستانشناسی ایلام؛ ترجمهی زهرا باستی، تهران: انتشارات سمت. -پرادا، ایدیت (1390). هنر ایران باستان؛ ترجمهی یوسف مجید زاده، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. -پیوتروسکی، بوریس (1383). تمدن اورارتو؛ ترجمهی حمید خطیب شهیدی، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور. -پوپ، آرتُر آپهام؛ اکرمن، فیلیس (1387). سیری در هنر ایران از دوران پیشازتاریخ تا امروز؛ ترجمهی سیروس پرهام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. -تالیس، نایجل (1392). حملونقل و جنگافزار؛ ترجمهی لیدا کاووسی، تهران: کتاب آمه. -سرفراز، علیاکبر؛ فیروزمندی، بهمن (1389). باستانشناسی و هنر دوران تاریخی ماد، هخامنشی، اشکانی، ساسانی، تهران: انتشارات مارلیک. -رُف، مایکل (1373). نقش برجستهها و حجاران تخت جمشید؛ ترجمهی هوشنگ غیاثی نژاد، تهران: سازمان میراث فرهنگی. -صراف، محمدرحیم (1369). جام برنزی کیدین هوتران مکشوفه از «ارجان» بهبهان، تهران: سازمان میراث فرهنگی. -فرخ، کاوه (1390). سایههای صحرا «ایران باستان در جنگ»؛ ترجمهی شهربانو صارمی، تهران: ققنوس. -کالیکان، ویلیام (1350). مادی و پارسیها؛ ترجمهی گودرز اسعد بختیار، تهران: شورای مرکزی جشن شاهنشاهی ایران. -کُرتیس، جان (1387). ایران باستان به روایت موزهی بریتانیا؛ ترجمهی آذر بصیر، تهران: انتشارات امیرکبیر. -ـــــــــــــ (1392). جواهرات و زیورآلات؛ ترجمهی علیمحمد طرفداری، تهران: کتاب آمه. -گانتر، سی ؛ جت، پُل (1383). فلزکاری ایران در دوران هخامنشی، اشکانی، ساسانی؛ ترجمهی شهرام حیدرآبادیان، تهران: نشر گنجینه هنر. -گرنی، الیور (1371). هیتی ها؛ ترجمهی رقیه بهزادی، تهران: پژوهشگاه. -گیرشمن، رومن (1390). هنر ایران در دوران ماد و هخامنشی؛ ترجمهی عیسی بهنام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. -محمد پناه، بهنام (1390). کهن دیار «مجموعهی آثار ایران باستان در موزههای بزرگ جهان»، تهران: انتشارات سبزان. -میدوز، آندرو آرا (1392). دستگاه اداری شاهنشاهی هخامنشی؛ ترجمهی حسن انوشه، تهران: کتاب آمه. -وطندوست، رسول (1367). مرمت، حفاظت و مطالعهی فنی تعدادی از اشیاء فلزی گنجینهی ارجان، تهران: سازمان میراث فرهنگی. -هرتسفلد، ارنست (1381). ایران در شرق باستان؛ ترجمهی همایون صنعتی زاده، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعاتی فرهنگی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,621 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,982 |